Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Smøring af Shimano Stella FI

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Smøring af Shimano Stella FI
    Sendt: 17 Dec 2015 kl. 16:45
Shimano anbefaler direkte, at man ikke smører sit Shimano Stella FI, da det har en helt ny forsegling og vandafvisende fedt, der beskytter det. I steder bør man sende hjulet til autoriseret Shimanoværksted, hvis det skulle trænge.

Hvad gør I, der ejer denne udgave af Stellaen?
Til top
kim rode Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kim Rode Avatar

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Rode Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2015 kl. 17:29
Fisker du meget bliver det ski dyrt i service uden smøring ca 1 md. Så snakker rulle lejet. Igen og igen. Jeg har haft sendt til service 3 gange. Så smøre og smøre 
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2015 kl. 18:42

Til d 24 dec. har jeg haft mit Stella FI i et år helt præcist og det har fået tæsk af vind, vejr, bølger, saltvand og sten og det går stadig lige så blødt som da det var nyt. Ingen larm eller dårlige lejer endnu. Hjulet har vel snart rundet de 70-80 ture problemfrit. Jeg har dog hørt om flere tilfælde hvor folk skal have det til service og ja det er dyrt og sådan er det bare! Men når vi snakker om de nye typer af Shimano hjul som Stella FI, Shimano Twinpower, Stradic osv. har de Coreportect som desværre gør at man ikke selv har mulighed for at servicere sit hjul! Med mindre man ved hvordan man gør det selv selvfølgelig. Jeg har ikke selv personligt kastet mig over det, men jeg ved at der ligger en lille video på Youtube hvor man kan se hvordan man skiller hjulet ad, dog ikke hvordan man samler det igen!

 

Jeg har endnu ikke fået det forbi en servicetur og det regner jeg heller ikke med at det har brugt for før det går hen og larmer og knaser. Jeg ville nok selv personligt få sendt det til service hos en forhandler som ved hvordan det skal gøres. Her vil jeg så anbefale dig at få lagt i et par trykke hænder hos en som har fikset Stella FI hjul før!!! Og ikke bare hvilken som helst Shimano forhandler. Dog ved jeg ikke hvor du skal finde sådan en forhandler. Du må nok spørge lidt rundt omkring.

 

Jeg har selv rodet med hjul før af alle typer af mærker, men når det kommer til Stella FI vil jeg ikke selv tage chancen og skille det ad. Det er ikke så nemt at få reservedel til hjulet og det koster kassen hvis du mangler vigtige fjedrer eller skure mm.

 

En ting jeg dog ikke helt kan forstå er at flere personer har skulle have et Stella FI til service inden for par måneder/år! Om det er fordi der er et årligt service tjek eller om det er fordi hjulet har fejlet noget ved jeg ikke. Jeg ved dog at mange har fisket meget mere med hjulet end jeg har og helt uden et eneste problem. Man skal huske at passe på sit grej! Selvom Stella nok er det bedste fastspolehjul på marked lige nu, så betydet det ikke at det kan klare alt hvad man kaster hjulet ud i. Det er jo tros alt grej og det skal passes og plejes med omhyggelighed hvis det skal holde!

 

Mvh Christian M. Larsen

Christian M. larsen
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2015 kl. 20:03
Alle hjul skal smøres og hvis man ikke selv kan, må man betale for det sådan er det også med andre ting man ikke selv kan klare. Jeg smører mit Fi som mine andre Stellaer og det har heller ikke givet problemer.Nok fordi det er velsmurt
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2015 kl. 21:30
Her er youtube videoen: https://www.youtube.com/watch?v=2fjlgf3B_Q0
Christian M. larsen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2015 kl. 06:24
Tak for hjælpen!

Er det passende, hvis jeg selv smører hjulet efter hver anden fisketur? Altså giver linebøjlen og de to indgange, hvor håndtagene kan skrues i noget olie. Og så ellers lader Hvidovre Sport give hjulet den helt store tur en gang om året?

Eller hvad tænker I? Jeg fisker vel en gang om ugen ved kysten.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 13:45
I "Havørred - refleksioner på kysten" anbefales det, at følgende steder på hjulet smøres:

1) Ved de to indgange til håndtaget samt håndtaget
2) Ved smøreskruen
3) Ved linebøjlen og linerullen
4) Ved spoleakslen

Der står dog ikke noget om, hvor man bruger fedt henholdsvis olie. Kan I hjælpe mig med dette spørgsmål?

På forhånd tak :-)

Redigeret af ELF - 29 Dec 2015 kl. 13:46
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 17:12
Der er ingen smøreskrue/hul på FI. Du må åbne hjulet for at smøre indvendig.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 17:14
Nu tænker jeg primært på, hvor der skal bruges olie henholdsvis fedt ovennævnte steder på hjulet. Er det noget, I kan hjælpe med?

Det indvendige lader jeg professionelle tage sig af.
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 17:48
De steder der står nævnt kan du bare bruge olie for at gøre det nemmest;-)Evt forsegle med fedt så holder det lidt længere.
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 17:49
Generelt smøres kuglelejer og hurtig roterende aksler i bøsninger i fx, multihjul med olie da fedt vil have en for stor bremsende effekt i multihjul. 
Og dele som glider mod hinanden, i noget langsommere tempo, som tandhjul og hoved akslen, den aksel som du sætter spolen fast på og som går hele vejen ned igennem gearkassen på fastspolehjulet skal have fedt.

Ingen regel uden undtagelse jeg tror at du har et kugleleje i det sorte håndtag og det skal have fedt, da fedt beskytter bedre mod vand og hastigheden her er relativ beskeden.  
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 18:03
Tak for hjælpen. Beklager min totale mangel på mekanisk forståelse. Er dette korrekt?

1) Ved de to indgange til håndtaget: Fedt
2) Ved selve håndtaget: Fedt
3) Ved linebøjlen: Olie
4) Ved linerullen: Fedt
5) Ved spoleakslen: Fedt
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 18:17
Her er hvad jeg gør ved mine hjul uanset type og mærke.

Du skal nok bruge en olie på spraydåse til de steder hvor man ikke lige kan komme til, som eks. håntagets lejer, bøjlen og linerullen brug noget køkkenrulle til lige at dække for ved spolen så du ikke får olie på linen. Du må under aldrig bruge WD40 selvom det er meget fristende. 

Ved spoleakslen og to indgange til håndtaget skal du så andvende almindelig olie en dråbe olie er meget fint.

Til sidst er så spørgsmålet hvor meget man nu fisker med sit hjul og hvor tit man børe give det en gang olie. Jeg synes ikke der er en tommelfingeregel her. Jeg giver hjulet olie efter behov, dvs. ser/virker hjulet lidt tørt nogle steder så får det en lille tur. Hvis du skulle gå hen og få hjul under baljen eller godt overskyllet af bølger så bør du nok også lige give det lidt olie.

Personligt smører jeg med olie 3-4 gange om året på de nævnte steder på mit Stella FI. Husk altid at en smule olie rækker meget langt og længere end man tror. oversmører du ender det med at der er olierester som kommer ud af hjulet igen.

Selve spolen kan man goldt selv smøre men brug en type fedt som er anbefalet af fabrikanten selv. Her må du ikke bruge olie! Jeg tror dog ikke du får brug for at give din spole fedt endnu. Der går nok en del mere tid end med resten af de bevægelige dele i hjulet.

Håber det kunne bruges

 
Christian M. larsen
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 18:23
1) Ved de to indgange til håndtaget: olie
2) Ved selve håndtaget: olie
3) Ved linebøjlen: fedt/olie (her er det nemmest at give det olie og undgå at skille bøjlen ad. Lad en ekspert gøre det fordig når det er et Stella FI)
4) Ved linerullen: olie
5) Ved spoleakslen: olie

Det er mest de mekaniske dele som tandhjul som skal have fedt. kuglelejer skal have olie. Dog skal rullelejer have fedt.
Christian M. larsen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 19:29
Tak!

Du skriver at spolen skal have fedt, og at spoleakslen skal have olie. Hvad er forskellen på disse to steder?

Redigeret af ELF - 29 Dec 2015 kl. 19:32
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 20:18
I spolen sidder der en masse skiver af et stofmateriale af en eller anden art og en masse metalskiver, de ligger sammenpresset af bremseskruen/ drag knob'en og bliver hold tilbage af en fjeder som sørger for at skiverne ikke falder ud når drag knob'en ikke er skruen på. Der er smurt med en form for special fedt på disse skiver tror jeg. Jeg ved ikke helt om det er normalt fedt eller en special slags. Men det er nok det sted man sjældent skal smøre, da selv skiverne er ret beskydedet mod vand pga. alt det fedet der er mellem skiverne.

På selve spoleakslen sidder der et kugleleje i/under et plastik tandhjul. Det kugleleje skal have olie men sleve akslen tager ikke spor skade af at der kommer en lille dråbe på den ved bunden. Når du spinder ind kan du se at spolen køre op og ned. Hvis du så tager spolen af og lægger en dråbe på akselen ved bunden og spinder lidt ind, så undgår du at der kommer vand ind den vej. Akslen må helst ikke være tør ned ved bunden eller ved kuglelejeret. Her skal der være en lille hinde af olie, så vandet ikke kommer ind. Det er et af de meste glemte kuglelejer i Shimano fastspolehjul og der er ret vigtigt at det får olie, det er et af lejer som ret tit kommer i kontakt med vand. Det er dog ikke alle Shimano hjulene som har denne type lejer, men Stella FI har. Det er ikke nemt at komme til dette kugleleje som sidder på akslen. Her en en spray olie bedst at bruge.

Du har formentlig fået en manual med til dit Stella hjul, her kan du se hvor alle lejerne sidder og hvilke der er nemmest selv at smøre. Selve hjulhuset og bøjlen, skal man nok ikke selv begynde at rode med, det skal en ekspert gøre for dig. Dog kan du selv smøre kuglelejerne der hvor håndtaget skrues i. 
Christian M. larsen
Til top
Per Andreasen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
persa

Tilmeldt:: 23 Aug 2014
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér persa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2015 kl. 22:23
Mit Twinpower hjul bliver smurt på følgende måde. jeg fylder hjulet op med en tynd olie i smørehuldet i siden og sætter luftpistolen fra kompressoren i hulet og blæser indtil der kommer olie ud alle steder på hjulet. Jeg har prøvet at skille et par hjul ad før, og er ikke sluppet heldig fra det. Mit første Twinpower hjul køre endnu efter CA 250 gange på kysten. MVH Per
psa
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2015 kl. 18:57
Man må ikke komme olie i smørehullet på Shimano hjul. Man skal komme fedt ind i smørehullet. Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg i denne tråd, så skal selve hjulhuset have fedt, da tandhjul og rullelejer ikke kan holde på olie. Det er derfor der kommer olie ud af dit hjul. Derimod skal alle kulgelejer have olie da de normalt er forsejlet med en plast eller metal ring, hvor der kun lige er åben nok til at olie kan komme ind.
Christian M. larsen
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2015 kl. 20:49
Endelig et fornuftigt svar
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres