Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

tråd tykkelse

 Besvar Besvar
Forfatter
Frederik langkilde Kjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiddebum

Tilmeldt:: 19 Okt 2014
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiddebum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: tråd tykkelse
    Sendt: 15 Jan 2016 kl. 20:52
Hej
kan ikke helt finde rundt i de forskellige tykkelser på tråd.
Altså UNI tråd bliver tyndere desto højere nummeret bliver.
men hvad med UTC og Bennechi? 
Er det muligt at nogen kunne skrive de forskellige tykkelser på henholdsvis UTC og Bennechi?

på forhånd tak Smile
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2016 kl. 22:55
UTC angives i "denier" dvs. vægt/trådmængde, så jo højere tal desto tykkere (tungere) tråd. En 70 D er ca. som Uni 8/0 og deres grovere 140 D er måske lidt tykkere end Unis 6/0 tråd.

De kan dog slet ikke direkte sammenlignes, da de opfører sig meget forskelligt under bidningen. Uni er fx næsten uelastisk og UTC-trådene er ret elastiske og har helt andre egenskaber (fx uvoksede splitbare enkelte fibre etc.).

Jeg foretrækker klart UTCs trådtype, men det er en religion for mange, hvad trådmærke og type de vælger.
Til top
Frederik langkilde Kjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiddebum

Tilmeldt:: 19 Okt 2014
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiddebum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 16:55
ok tak for svaret.
kan du sige mig de forskellige UTC tykkelser? eller er der kun 70 og 140?
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 17:57
Nej, der er også 210 og 240

Her er lidt info :

Thread sizes are most often labeled using an archaic system left over from the days when silk thread was measured in zeros. For example, 000 is 3/0. The more zeros, the thinner the thread. Common thread sizes for trout flies are 8/0 for drys, 6/0 for nymphs, and 3/0 for larger flies.
The problem is that this “zero” measurement system doesn’t relate to any practical form of measurement and one company’s 6/0 may be smaller than another’s 8/0. A more accurate measurement of both thread diameter and breaking strength is denier. This is the textile industry standard. A denier equals the gram weight of 9,000 meters of thread.

K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Frederik langkilde Kjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiddebum

Tilmeldt:: 19 Okt 2014
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiddebum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 19:08
ok tak.
Hvad med Bennechi? 

Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2016 kl. 19:53
Se ovenstående Big smile

Jo flere nuller jo tyndere.

De har også 10/0 og 12/0

Hver størrelse har forskellig farve på rullen.

Se ovenstående igen Smile

Med /0 kan du ikke sammenligne forskellige fabrikater.

Du skal også tage hensyn til, hvad du bruger til at 'lakere' med, hvis
du vælger en vokset tråd.

Hvis du er nybegynder, så ville jeg vælge UTC 140 til pang-farver og UNI 6/0 til naturfarver

(og HVIS du vil lave fuskersammenligning på styrken mellem UNI og UTC, så se her :
3/0 = 266  6/0 = 130 og 8/0 = 71)

M.v.h.
Carsten


Redigeret af carstendamm - 16 Jan 2016 kl. 20:08
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Frederik langkilde Kjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiddebum

Tilmeldt:: 19 Okt 2014
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiddebum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2016 kl. 11:44
nåår sådan!
nu forstår jeg Tongue tak for hjælpen.
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2016 kl. 10:33
Uden at være helt sikkert, så er Denier heller ikke helt lige til at anvende, da Denier baserer sig på vægten af 9000m, og den kan være forskellig alt efter hvilket materiale, tråden er lavet af.

Som Jeppe skriver er tråd-valg ofte et pseudo-religiøst emne, og når det så er sagt, så kan jeg slet ikke forstå, at nogen kan binde med UTC. Ubrugelig bindetråd i mine hænder, hvor den kun bruges til at lave hoveder, da farverne er så kraftige, som de er. Næh, jeg foretrækker den gode, gamle UNI i 8/0 og 6/0 :-).

Lars
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2016 kl. 11:40
Og dér LCB, er vi så diametralt uenige, jeg kan ikke forliges med alle mine gl. ruller Uni mere, men UTC derimod er lige min kop the LOL. Den låser super, da den er elastisk og kan splittes meget let, da den ikke er vokset. Den kan lægges helt fladt eller spindes til rund tråd og så er farverne jo uovertrufne til det lidt pang geddebinderi. Den fylder lidt mindre i 70 D end Uni's 8/0 og har god høj styrke til de små fluer.

Desuden synes jeg, at det er en stor fordel, at man som regel får en tydelig advarsel inden tråden springer, ved at enkelte kordeller brister før hele tråden og man derved kan lette lige lidt på presset, inden det går galt! Uni er all or nothing i den henseende (hvilket er pænt irreterende, når der trækkes igennem på de store geddefluer osv.).

Men skal man virkelig ha' noget der overrasker med styrke/tykkelsesforholdet, så er der intet over en god gel-spun polymer tråd (GSP). Damn sådan en Veevus 30 D er tynd og DAMN den kan holde til meget!Clap
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2016 kl. 21:44
Og jeg kan netop ikke fordrage når de enkelte fibre begynder at springe i en UTC, og selvom den er elastisk, så synes jeg den låser dårligere end en UNI, da den er så glat, som den er. Men farverne er gode - enig - bare ærgerligt den ikke duer til andet :-).

GSP-tråd er stærk og tynd, men også meget glat, og totalt uelastisk, og bortset fra nogle få ting, så tror jeg ikke man får mere holdbare fluer ved at bruge GPS frem for andre tråde.

Lars
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2016 kl. 23:04
Denne to år gamle artikel på globalflyfisher har en grundig gennemgang af mange slags tråd. 

www.ussingbech.dk
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2016 kl. 21:07
Citat: Gonzo

Og jeg kan netop ikke fordrage når de enkelte fibre begynder at springe i en UTC, og selvom den er elastisk, så synes jeg den låser dårligere end en UNI, da den er så glat, som den er. Men farverne er gode - enig - bare ærgerligt den ikke duer til andet :-).

GSP-tråd er stærk og tynd, men også meget glat, og totalt uelastisk, og bortset fra nogle få ting, så tror jeg ikke man får mere holdbare fluer ved at bruge GPS frem for andre tråde.

Lars

...jeg er også på Jeppe´s vogn :D

Iøvrigt et klokkeklart pseudo religiøst emne ;)
Jeg kan godt binde med en UNi, men bruger den kun i farver hvor jeg ikke kan få UTC. Foretrækker dog til enhver tid UTC, da den simpelthen bare er lækrere og blødere at arbejde med. Desuden er farverne sindsvagt flotte og klare. 

Dog kan jeg forestille mig at mandfolk, som graver i jorden efter fortidslevn (med sprukne håndværker fingre til følge) ville kunne finde UTC´s ikkevoksede fiberopbygning irreterende ;)  

Mvh.

Jan




Redigeret af jan fensten - 23 Jan 2016 kl. 21:09
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2016 kl. 23:01
Sådan Jan!

Og ja det har altid været en klar fordel at have dejligt bløde fingre med PC-hud (læs: pikhud), når der skal bindes med UTC Big smile
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2016 kl. 09:24
Ak ja - mod de enfoldige kæmper selv Gud forgæves :-)

Selvom jeg kun bruger UTC til hoveder med klare farver (jeg giver mig, her er UTC overlegen), så kan jeg alligevel nå at irriteres over den, bare ved at lave et hoved på en lakseflue :-).

Lars
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum