Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny sæson nyt grej.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny sæson nyt grej.
    Sendt: 20 Jan 2016 kl. 18:17
Hej folkens!

Jeg står som mange af jer andre og skal have nyt grej til den nye sæson.
Fluestangen kan holde denne sæson og derfor satser jeg kun på en ny line.

Jeg har en Kinetic Waterspeed 9" 7# fluestang, som jeg købte sidste år (Jeg er stadig ret grøn på området og vil derfor ikke ud og betale 1500-2500 for en af de "gode" stænger).
Dertil har jeg sidste år købt en Rio outbound flueline WF8 da jeg satsede på at fiske efter gedder og det kom der også mange gedder ud af.

Jeg skal i år ikke gå efter gedder da jeg ikke synes, at det er det værd, når jeg ikke kan kaste mine gedde fluer ret langt ud, da jeg føler at min stang laver et "knæk" og mister den kasteevne som den burde have. Dette knæk føler jeg kun ved de store fluer!

Jeg vil derfor gå lidt længere ned og fiske efter aborrer i år og derfor skal jeg købe en ny flueline selvfølgelig. Hvilken flueline foretrækker I til aborre fiskeri? Jeg er på SU, så fluelinen skal helst ikke koste over 300,- desværre.

Fluer - Hvilke fluer bruger I til aborre og bruger I wire for sikkerheds skyld hvis der skulle komme en gedde? Jeg har umiddelbart ALTID brugt wire, om det var til gedde eller aborre fiskeri, da de æder stort set det samme og jeg har tit fanget en gedde på en flue, som jeg fiskede aborre med.

- HVIS jeg skulle ombestemme mig og vil have mig en ny stang, som max må koste 500-600,- hvilken ville I foreslå at jeg købte? Jeg tænker på en 9fods, da jeg synes, at man får mest fight ud af små stænger end de der 10fods, de vejer dog også en del mere, hvis man står en sommerdag og fisker i 7-9timer.

Jeg håber, at jeg ikke har stillet for mange spørgsmål og, at det er nemt at forstå, hvad jeg har spurgt efter! LOL
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jaxx.dk Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2014
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jaxx.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2016 kl. 19:11
Hej Safet

En Outbound er en ret tung line i forhold til klassen. Jeg tror dine kasteproblemer skyldes en for tung line. Se om ikke du kan få solgt din #8 Outbound, og se om ikke du kan finde en #7 Outbound Short, eller #7 Dart. De vil begge være fine til aborrer. 

Jeg kender ikke din stang, men tror du kommer længst med en line der passer til den stang du har nu. 
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2016 kl. 19:58
Citat: Jaxx.dk

Hej Safet

En Outbound er en ret tung line i forhold til klassen. Jeg tror dine kasteproblemer skyldes en for tung line. Se om ikke du kan få solgt din #8 Outbound, og se om ikke du kan finde en #7 Outbound Short, eller #7 Dart. De vil begge være fine til aborrer. 

Jeg kender ikke din stang, men tror du kommer længst med en line der passer til den stang du har nu. 

Hej! Tak for svaret :)

Jeg har hele tiden fået at vide, at fisker man efter gedder, så skal linestørrelsen altid gå et nummer op, end det der er angivet på stangen... Det var derfor jeg købte en størrelse højere :)

Jeg vil, som du selv siger, prøver og købe en #7 dart og prøve mig ad, da jeg synes at denne line som jeg bruger nu, er meget tung og jeg havde ikke forventet, at den ville "knække" stangen på denne måde, som den gør nu..
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2016 kl. 20:19
Hej Safet

Kan godt forstå at grejfeberen kommer over en, men hvorfor ikke bruge lidt penge på at lære at kaste med fluestænger, så den oplevelse af at den "knækker" i kastet kommer væk?

Ja Outbound 8 er en tung line, det er retteligt en 10'er da den er lavet som et skydehoved og derfor allerede vejer mere end tallet siger, der samme med dart linen. Sagen er bare at det kan stangen sagtens klare


Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2016 kl. 21:28
Citat: LasseK

Hej Safet

Kan godt forstå at grejfeberen kommer over en, men hvorfor ikke bruge lidt penge på at lære at kaste med fluestænger, så den oplevelse af at den "knækker" i kastet kommer væk?

Ja Outbound 8 er en tung line, det er retteligt en 10'er da den er lavet som et skydehoved og derfor allerede vejer mere end tallet siger, der samme med dart linen. Sagen er bare at det kan stangen sagtens klare


Mvh
Lasse


Jeg vil hellere lære, at kaste selv end at betale dyredomme for, at en anden skal stå og prøve og lære mig det :)

- Knækket kommer dog ikke, når jeg bruger en normal WF7 line, og kaster en del længere med den, end outbounden...
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2016 kl. 22:38
Citat: Gedder123

Citat: LasseK

Hej Safet

Kan godt forstå at grejfeberen kommer over en, men hvorfor ikke bruge lidt penge på at lære at kaste med fluestænger, så den oplevelse af at den "knækker" i kastet kommer væk?

Ja Outbound 8 er en tung line, det er retteligt en 10'er da den er lavet som et skydehoved og derfor allerede vejer mere end tallet siger, der samme med dart linen. Sagen er bare at det kan stangen sagtens klare


Mvh
Lasse


Jeg vil hellere lære, at kaste selv end at betale dyredomme for, at en anden skal stå og prøve og lære mig det :)

- Knækket kommer dog ikke, når jeg bruger en normal WF7 line, og kaster en del længere med den, end outbounden...

Hvis nu du lærte at kaste "rigtig" eller fik til rettet dine fejl/mangler nu og her, vil du på sigt få det meget lettere da du ikke har lært dig selv en masse fejl som måske kan hindre dig i at kaste "langt, præcist og let".

Man lære sig selv en masse unåder fordi man kompensere for noget som ikke udføres korrekt :-)

Det koster ca. 500,- +/-og hvis du starter året med et kursus og slutter året med et kursus feks. så har du en ide om hvor du er, hvor langt du er kommet og om du selv mener du behøver et kursus mere, pengene er givet rigtig godt ud og vil give en større glæde ud i fluefisker verden.
 

Når det er sagt, så findes der "kasteklubber" rundt om i landet som også afholder sådanne kurser, kan ikke helt huske hvordan det forgår men det ved Lasse alt om.
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2016 kl. 22:46
Citat: Gedder123


Citat: LasseK

Hej Safet

Kan godt forstå at grejfeberen kommer over en, men hvorfor ikke bruge lidt penge på at lære at kaste med fluestænger, så den oplevelse af at den "knækker" i kastet kommer væk?

Ja Outbound 8 er en tung line, det er retteligt en 10'er da den er lavet som et skydehoved og derfor allerede vejer mere end tallet siger, der samme med dart linen. Sagen er bare at det kan stangen sagtens klare


Mvh
Lasse

Jeg vil hellere lære, at kaste selv end at betale dyredomme for, at en anden skal stå og prøve og lære mig det :)
- Knækket kommer dog ikke, når jeg bruger en normal WF7 line, og kaster en del længere med den, end outbounden...


Du burde kaste længere med Outbounden, mere vægt går længere

Men cool nok du hellere vil bruge pengene på grej, det er dit valg, og var kun et velment råd

https://vimeo.com/35066178

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2016 kl. 22:58
Jeg mener bare at jeg har læst et sted, at et kursus koster omkring 1300-1700,-... Det kan dog godt være, at jeg åbenbart har læst forkert, for det er da noget af en forskel prismæssigt :D

Jeg bord i Nordjylland og har ikke selv bil og så kan det godt være lidt svært, at transportere mig ud til en lærermester / kasteklubskursus. 

Hvis jeg oveni købet skal have nyt grej osv. så bliver jeg godt nok fattig i dette år :D :D
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2016 kl. 23:00
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2016 kl. 23:02
Citat: LasseK

Citat: Gedder123


Citat: LasseK

Hej Safet

Kan godt forstå at grejfeberen kommer over en, men hvorfor ikke bruge lidt penge på at lære at kaste med fluestænger, så den oplevelse af at den "knækker" i kastet kommer væk?

Ja Outbound 8 er en tung line, det er retteligt en 10'er da den er lavet som et skydehoved og derfor allerede vejer mere end tallet siger, der samme med dart linen. Sagen er bare at det kan stangen sagtens klare


Mvh
Lasse

Jeg vil hellere lære, at kaste selv end at betale dyredomme for, at en anden skal stå og prøve og lære mig det :)
- Knækket kommer dog ikke, når jeg bruger en normal WF7 line, og kaster en del længere med den, end outbounden...


Du burde kaste længere med Outbounden, mere vægt går længere

Men cool nok du hellere vil bruge pengene på grej, det er dit valg, og var kun et velment råd

https://vimeo.com/35066178

Mvh
Lasse

Giver meget god mening, men jeg aner ikke hvorfor jeg kan kaste længere med den billige line, som jeg mener, at jeg gav 149,- for.. Må se om jeg kan sælge min outbound, eftersom den åbenbart er en for stor størrelse til stangen og købe noget andet som er mere "kastebart". Jeg skal som sagt, ikke jagte efter gedder dette år, og hvis jeg kommer ud og skal fiske efter gedder, så bruger jeg spinnestangen, som også er en 9fod, og ret fedt at fighte gedder på :D

Jeg aner dog ikke hvilke fluer osv. jeg skal bruge til aborre fiskeri, da jeg aldrig har gået specifikt efter dem.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2016 kl. 23:09
Citat: Bishop

Linkfix:

Forstår ikke hvad mit problem er så :D Når jeg endelig formår at kaste ret langt, så kludrer min flueline og forfanget sammen... især hvis det er tørfluer jeg fisker med og har en tynd line fra fluen og til forfanget. Jeg vil da godt indrømme, at det med at folk holder fluelinen i hånden og trækker i den idet fluen flyver bagved, det kan jeg slet ikke få til at fungere... Enten ryger linen ud af hånden på mig eller også glider min hånd bare ned og rammer mig et vist sted, som jeg har gjort et par gange indtil videre LOLLOL
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 00:08
Hvis du gerne vil lære at kaste med fluestang, så har FFFD en Ålborg afdeling, som kan hjælpe dig på vej http://fffd.dk/index.php/medlem/meld-dig-ind
Mvh
Henning
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 06:44
Citat: Henning

Hvis du gerne vil lære at kaste med fluestang, så har FFFD en Ålborg afdeling, som kan hjælpe dig på vej http://fffd.dk/index.php/medlem/meld-dig-ind

Dem vil jeg tage kontakt til senere i dag, for at høre hvordan og hvorledes! tak for det mester!!
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 06:46
Har i dag bestilt en Lawson Xstream 9" 6# fluestang. Dertil skal jeg bruge en line... Nogen som kan foreslå en line? Jeg skal både have en i flydende og intermediate eftersom jeg skal gå efter aborre. Der er kun ét krav: Den må ikke overstige 300,- helst! - Og imens vi er i den ende, er der så nogen som kan foreslå en- eller to fluer som jeg kan bruge til aborrerne? :)
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 08:40
Citat: Gedder123

Har i dag bestilt en Lawson Xstream 9" 6# fluestang. Dertil skal jeg bruge en line... Nogen som kan foreslå en line? Jeg skal både have en i flydende og intermediate eftersom jeg skal gå efter aborre. Der er kun ét krav: Den må ikke overstige 300,- helst! - Og imens vi er i den ende, er der så nogen som kan foreslå en- eller to fluer som jeg kan bruge til aborrerne? :)

Nu jagter du drømmen om det perfekte fiskeri ved at købe nyt grej. Det er sjovt, lærerigt og dyrt. Jeg har selv været der.

Din #7 stang kan bruges til stort set alt det fiskeri du kunne tænke dig, gedder, aborrer, havørred, you name it.

Du har ret i at nogle liner måske er mere passende end andre, hvis du for eksempel skal lave delikate præsentationer af fluerne.

Her kommer "Men'et": Men, du har nu købt 2 stænger og skal på jagt efter 2 nye liner til den nye stang. Det er fint nok, linerne og stængerne fejler ikke noget og kan bruges i mange år.

Men hvis du gerne vil spare nogle penge, så du kan spare op til drømmestangen, drømmelinen, købe alle de fluer der bliver gnasket i stykker af fiskene og fiske besværlige steder, i modvind, sidevind, medvind og ingen vind. SÅ START MED ET KURSUS!! Jeg gjorde det IKKE, og det har kostet mange ture med frustrationer, tabte fluer og lommesmerter i jagten på den nye stang og line som skulle løse alle mine problemer.

FFFD i Ålborg er et godt sted at starte. De har helt sikkert kastekurser (billigt) på programmet. Der er også masser af foreninger i det nordjyske som kan hjælpe dig. 

Jeg vil æde min gamle hat på at hver eneste forening i en omkreds af 20 km fra dig har billigere kontingent end du har brugt på din nye stang ;)

Så hvis du vil tage i mod et godt råd, fra én der stadig kan huske hvordan det var at være i dine sko, så tag kontakt til nogle der kan lære dig at kaste og ikke mindst FISKE med flue. (Jo dygtigere end kaster, jo flere forhold kan du fiske under).

Mvh
Forhenværende grejspasser og medlem af Anonyme Grejshopaholics.
Til top
frank juul Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
frikkel

Tilmeldt:: 18 Feb 2011
Geografisk: Randers NØ
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frikkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 08:53
synes at ha læst test af denne serie og at de skulle være underklasset dvs  en kl 6 svarer 
til en 7 ovs  bare for gøre forvirringen total ... profish har nogle udmærkede sinktip liner til 140 kr
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 08:59
Citat: arntc

Citat: Gedder123

Har i dag bestilt en Lawson Xstream 9" 6# fluestang. Dertil skal jeg bruge en line... Nogen som kan foreslå en line? Jeg skal både have en i flydende og intermediate eftersom jeg skal gå efter aborre. Der er kun ét krav: Den må ikke overstige 300,- helst! - Og imens vi er i den ende, er der så nogen som kan foreslå en- eller to fluer som jeg kan bruge til aborrerne? :)

Nu jagter du drømmen om det perfekte fiskeri ved at købe nyt grej. Det er sjovt, lærerigt og dyrt. Jeg har selv været der.

Din #7 stang kan bruges til stort set alt det fiskeri du kunne tænke dig, gedder, aborrer, havørred, you name it.

Du har ret i at nogle liner måske er mere passende end andre, hvis du for eksempel skal lave delikate præsentationer af fluerne.

Her kommer "Men'et": Men, du har nu købt 2 stænger og skal på jagt efter 2 nye liner til den nye stang. Det er fint nok, linerne og stængerne fejler ikke noget og kan bruges i mange år.

Men hvis du gerne vil spare nogle penge, så du kan spare op til drømmestangen, drømmelinen, købe alle de fluer der bliver gnasket i stykker af fiskene og fiske besværlige steder, i modvind, sidevind, medvind og ingen vind. SÅ START MED ET KURSUS!! Jeg gjorde det IKKE, og det har kostet mange ture med frustrationer, tabte fluer og lommesmerter i jagten på den nye stang og line som skulle løse alle mine problemer.

FFFD i Ålborg er et godt sted at starte. De har helt sikkert kastekurser (billigt) på programmet. Der er også masser af foreninger i det nordjyske som kan hjælpe dig. 

Jeg vil æde min gamle hat på at hver eneste forening i en omkreds af 20 km fra dig har billigere kontingent end du har brugt på din nye stang ;)

Så hvis du vil tage i mod et godt råd, fra én der stadig kan huske hvordan det var at være i dine sko, så tag kontakt til nogle der kan lære dig at kaste og ikke mindst FISKE med flue. (Jo dygtigere end kaster, jo flere forhold kan du fiske under).

Mvh
Forhenværende grejspasser og medlem af Anonyme Grejshopaholics.

Kan se, at jeg ikke er den eneste som bruger formuer på diverse liner, fluer, stænger og hvad ved jeg, og alligevel opnår jeg ikke en "opgradering" af både kast og undgåelse at ramme mig selv i ryggen. (dette sker ret ofte og derfor har jeg altid noget som har en lang krave, så jeg også kan beskytte min nakke :D )

Jeg har skrevet en mail til FFFD i dag og venter på svar. Jeg skal have det kursus, inden jeg går bankerot. Det du skrev, kunne jeg nikke genkendende til med et smil på læben, for du ramte sgu plet!

Min lillebror startede med fluestangen noget senere end mig og han kan sagtens lave det der "ryk" med hånden og så flyver hans fluer bare afsted, imens jeg vader næsten ud til den længde jeg kan kaste til :D (han har selvlært det og set youtube videoer, hvor jeg har været mere på søen og prøve mig ad).

Jeg har i hvert fald bestilt en ny stang og skal bare købe nogle liner til den, og så må den holde i nogle år, og så skal jeg hurtigst muligt have fikset et kastekursus sammen. Som du selv siger, det er meget billigere end at give så mange penge for stang, liner, fluer og alligevel opnår jeg ikke noget stort af det.



Til top
Morten Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mosola2

Tilmeldt:: 06 Maj 2005
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mosola2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 09:42
Jeg stemmer i koret - kursus er vejen frem, og det er fedt, at du agerer på det ved at kontakte FFFD.

Jeg har selv tidligere spenderet først mange kroner på grej og siden mange kroner på kursus. Gæt engang, hvad jeg fik allermest fiske- og kasteglæde ud af... Og så har det såmænd også givet flere kontakter med fisk, fordi jeg har lært at præsentere fluen korrekt.

Det kan stangen til x.xxx,- nok næppe af sig selv.

Sidste vinter var jeg til foredrag med Jerk Sönnichsen om laksefiskeri, og det handlede ene og alene om ham, der står med fiskestangen. Der var ingen snak om grej, vand m.m. Det var med afstand det mest berigende foredrag, jeg længe har hørt om, fordi det netop ikke handlede om klumplængde og -vægt, men mere om hvordan man går ind til sit fiskeri.

Javel, vi ER forskellige i vores tilgange til fiskeriet, men det mind-set, som vi går til aktiviteten på, er i mine øjne ret afgørende for oplevelsen af aktiviteten.

Ang. linen:
Find en god line til 300,-. Se på brugtmarkedet. Der får du rigtig meget for dine penge. Jeg har de senere år udelukkende købt brugt, og der er altid én eller to fluefiskere, som har investeret i det nyeste nye, men som alligevel ikke kan få kastet til at virke selv med det grej ;-)Og så skal det jo videre til en lavere pris. Dér kan du slå til!

God jagt. Og god kastning.

VH
Morten
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 09:42
http://www.pro-fish.dk/dk/shop/artisan-budget-wf-i-881.html

Husk, at fluens vægt tæller med.

Til gedder kan du med fordel bruge meget kort klump og kort forfang.

Til aborre og gedder skal du bruge en Jiggy.
Chartreuse, rød og hvid.

Du kan klare dig med 3 bucktailstykker.
http://www.fluebinding.nu/category/bucktail-stykke-121/

Hvi du vil benytte andre materialer og lave store fluer, så skal du anvende syntetiske materialer, der ikke suger vand.

Du 'behøver' ikke en ny stang.

Du 'behøver' ikke en flydende line.

Som Lasse så rigtigt skriver, kan du lære at kaste med næsten alt.
Du skal tilpasse din teknik.
Jeg tror, at du skal prøve med en roligere og længere kastebevægelse.

K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 09:59
Citat: carstendamm

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/artisan-budget-wf-i-881.html

Husk, at fluens vægt tæller med.

Til gedder kan du med fordel bruge meget kort klump og kort forfang.

Til aborre og gedder skal du bruge en Jiggy.
Chartreuse, rød og hvid.

Du kan klare dig med 3 bucktailstykker.
http://www.fluebinding.nu/category/bucktail-stykke-121/

Hvi du vil benytte andre materialer og lave store fluer, så skal du anvende syntetiske materialer, der ikke suger vand.

Du 'behøver' ikke en ny stang.

Du 'behøver' ikke en flydende line.

Som Lasse så rigtigt skriver, kan du lære at kaste med næsten alt.
Du skal tilpasse din teknik.
Jeg tror, at du skal prøve med en roligere og længere kastebevægelse.

K&B
Carsten


Hej Carsten! :)

Jeg har en 10fods stang til gedder, hvis jeg skulle ombestemme mig og dertil har jeg min rio line, dog er det en klasse under, så vidt jeg kan huske.

Den line du har linket til, er det en line som du selv har brugt en gang og har erfainger med den? Umiddelbart vil jeg godt give 250-350 for en line, som også er god kvalitet. Jeg har prøvet en gang at købe et fluesæt med hjul, stang og line og jeg vil gerne sige, at denne line var noget bras. Den kunne man slet ikke kaste med og når jeg brugte en anden line i samme klasse, og samme model, så var det nemmere. Det var somom at den line de havde givet mig med, var en forkert klasse. Jeg har fundet nogle liner, som jeg har kigget på, men jeg ved ikke om det er noget godt. 

http://www.lystfisk.dk/shop/fiskeliner/flueliner/lawson_xstream_wf8500_line_floating

http://www.lystfisk.dk/shop/fiskeliner/flueliner/lawson_xstream_wf8500_line_floating


Jeg binder ikke selv fluer, da jeg har erfaret at de fluer som jeg binder, de skræmmer fiskene væk i stedet for at tiltrække dem LOLLOL

Hvad ville du foreslå er bedst, en flydende line eller intermedite til aborre? 
Der er forholdsvis dybt i søen jeg fisker i, og jeg fisker fra land og ikke båd. Der er cirka 3-5m dybt der hvor jeg kan kaste til - har målt det fra min gummibåd og en snor :D

Jeg vil gerne sige tak for den hjælp og den info. du kommer med. Det kommer virkelig i gode hænder hos en, som er lidt blank på området!
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 10:05
Citat: mosola2

Jeg stemmer i koret - kursus er vejen frem, og det er fedt, at du agerer på det ved at kontakte FFFD.

Jeg har selv tidligere spenderet først mange kroner på grej og siden mange kroner på kursus. Gæt engang, hvad jeg fik allermest fiske- og kasteglæde ud af... Og så har det såmænd også givet flere kontakter med fisk, fordi jeg har lært at præsentere fluen korrekt.

Det kan stangen til x.xxx,- nok næppe af sig selv.

Sidste vinter var jeg til foredrag med Jerk Sönnichsen om laksefiskeri, og det handlede ene og alene om ham, der står med fiskestangen. Der var ingen snak om grej, vand m.m. Det var med afstand det mest berigende foredrag, jeg længe har hørt om, fordi det netop ikke handlede om klumplængde og -vægt, men mere om hvordan man går ind til sit fiskeri.

Javel, vi ER forskellige i vores tilgange til fiskeriet, men det mind-set, som vi går til aktiviteten på, er i mine øjne ret afgørende for oplevelsen af aktiviteten.

Ang. linen:
Find en god line til 300,-. Se på brugtmarkedet. Der får du rigtig meget for dine penge. Jeg har de senere år udelukkende købt brugt, og der er altid én eller to fluefiskere, som har investeret i det nyeste nye, men som alligevel ikke kan få kastet til at virke selv med det grej ;-)Og så skal det jo videre til en lavere pris. Dér kan du slå til!

God jagt. Og god kastning.

VH
Morten

Hej Morten

Selvfølgelig skal jeg have et kursus, da det er åbenbart mig som fejler noget og ikke grejet LOL - Hellere bruge en dag eller hvor lang tid det tager på et kursus og lære, at kaste ordentlig, end at tage ud til søen og se hvordan folk småfniser når jeg rammer træer, mig selv, stangens øje, ja der er sgu ikke så meget, som jeg IKKE har fanget med min stang desværre :D (har været heldig og "kun" fange mig selv, og ikke andre heldigvis!)

Jeg havde slet ikke tænkt på, at se om der er nogen som sælger liner her på forummet. Det må jeg gøre inden jeg spendere 300,- på en line som jeg måske kan få for 200,- herinde. Jeg vil dog gerne indrømme, at jeg er en smule angst for, om jeg får det jeg har betalt og, at linen holder den kvalitet som der er på billedet osv. Det må jeg tage på et senere tidspunkt :)
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 12:08
http://www.pro-fish.dk/dk/shop/scierra-hmt-v2-fly-line-2695.html

Ganske udemærkede liner og en god pris. 
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 12:16
Citat: arntc

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/scierra-hmt-v2-fly-line-2695.html

Ganske udemærkede liner og en god pris. 

Fedt, mange tak! De burde være lidt bedre end dem til 85,- som jeg også har set derinde LOL
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 16:08



Jeg vil hellere lære, at kaste selv end at betale dyredomme for, at en anden skal stå og prøve og lære mig det :)

-

Der begår du en stor fejl... De penge du kommer af med til  noget instruktion er givet rigtig godt ud... For det første kommer dit Fluekast til at virke meget bedre meget hurtigere, for det andet  kommer du til at spare penge på liner... Hvis man ikke har grundtrknikken på plads kommer kastet ikke til at virke... Det bliver man frustreret over og så prøver man med en anden Line... Der så heller ikke virker, fordi teknikken ikke er på plads... Osv osv...

Hvor bor du henne? Måske er der en i dit lokal område der kan gi dig et kursus , uanset hvad så er det de bedste penge du nogensinde kommer til at bruge på dit fluefiskeri!

Mik
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 16:08
Jeg kunne da ikke drømme om at ofre 85 kr. på en flueline Smile

Jeg køber den i DT-udgaven og laver 3 skydehoveder af hver.

1 hoved holder 1-2 år på kysten og 3-4 år i åen/søen.

Vi taler derfor omkring 10-20 kr./år.

Jeg har kun denne line, og har brugt den, siden den kom frem.
Absolut kvalitet.

Jeg har vel 25 skydehoveder i 5-6 forskellige vægtklasser og synkehastigheder.

Jeg bruger almindelig billig nylonline som skydeline.

Tykkelserne på skydelinen er de samme som bruges til forfanget.

Det har virket upåklageligt i mange mange år.

Og lige et godt råd :
Hvis du nogensinde ser Lasse kaste, så vær klar til et KÆMPE-dyk
i din selvtillid Cry

En Jiggy-flue er belastet foran, så du køber bare intermediate og tæller
til fluen er ved bunden.

K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 16:19
Citat: Gedder123

Citat: arntc

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/scierra-hmt-v2-fly-line-2695.html

Ganske udemærkede liner og en god pris. 

Fedt, mange tak! De burde være lidt bedre end dem til 85,- som jeg også har set derinde LOL

Ikke nædvendigvis, jeg har et par stykker af de billige, til de stænger jeg ikke bruger så tit, de er ganske fine. Nogle gange kan coatingen være lidt grov, men det gør ikke så meget, det er jo ikke katelængden det kommer an på når der skal fanges havbasser :D
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 16:23
Citat: mikkell




Jeg vil hellere lære, at kaste selv end at betale dyredomme for, at en anden skal stå og prøve og lære mig det :)

-

Der begår du en stor fejl... De penge du kommer af med til  noget instruktion er givet rigtig godt ud... For det første kommer dit Fluekast til at virke meget bedre meget hurtigere, for det andet  kommer du til at spare penge på liner... Hvis man ikke har grundtrknikken på plads kommer kastet ikke til at virke... Det bliver man frustreret over og så prøver man med en anden Line... Der så heller ikke virker, fordi teknikken ikke er på plads... Osv osv...

Hvor bor du henne? Måske er der en i dit lokal område der kan gi dig et kursus , uanset hvad så er det de bedste penge du nogensinde kommer til at bruge på dit fluefiskeri!

Mik

Hej Mik

Jeg har også skrevet til nogen som holder kastekurser og venter på svar. Jeg skal selvfølgelig have et kursus i stedet for at bruge for mange penge på grej, som alligevel ikke har hjulpet mig med at kaste længere Wink
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 16:28
Citat: carstendamm

Jeg kunne da ikke drømme om at ofre 85 kr. på en flueline Smile

Jeg køber den i DT-udgaven og laver 3 skydehoveder af hver.

1 hoved holder 1-2 år på kysten og 3-4 år i åen/søen.

Vi taler derfor omkring 10-20 kr./år.

Jeg har kun denne line, og har brugt den, siden den kom frem.
Absolut kvalitet.

Jeg har vel 25 skydehoveder i 5-6 forskellige vægtklasser og synkehastigheder.

Jeg bruger almindelig billig nylonline som skydeline.

Tykkelserne på skydelinen er de samme som bruges til forfanget.

Det har virket upåklageligt i mange mange år.

Og lige et godt råd :
Hvis du nogensinde ser Lasse kaste, så vær klar til et KÆMPE-dyk
i din selvtillid Cry

En Jiggy-flue er belastet foran, så du køber bare intermediate og tæller
til fluen er ved bunden.

K&B
Carsten

Aha, på den måde! :) - Jeg har dog slet ikke erfaring med skydehoveder, derfor jeg kun køber WF liner, det er meget nemmere for mig. Jeg kan dog godt se, at det du gør er meget billigere, og det vil jeg se om jeg kan lære! LOL - Jeg har fundet en her på forum som vil sælge mig en billig intermeditate line i #7 til min 9fods stang #6. 

Jeg har faktisk set Lasses videoer omkring de kaste konkurrencer og set ham kaste i videoen... Og ja, du har s** ret, hvis han stod ved siden af mig, havde jeg stillet min fluestang ved vandkanten og brugt min spinnestang i stedet for. 

Med intermedita flueliner plejer jeg slet ikke at vente med at fluen når langt ned, jeg trækker bare ind med det samme, men dog i langsomme tiltag, så den alligevel (tror jeg) når lidt ned. 
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 16:29
Citat: arntc

Citat: Gedder123

Citat: arntc

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/scierra-hmt-v2-fly-line-2695.html

Ganske udemærkede liner og en god pris. 

Fedt, mange tak! De burde være lidt bedre end dem til 85,- som jeg også har set derinde LOL

Ikke nædvendigvis, jeg har et par stykker af de billige, til de stænger jeg ikke bruger så tit, de er ganske fine. Nogle gange kan coatingen være lidt grov, men det gør ikke så meget, det er jo ikke katelængden det kommer an på når der skal fanges havbasser :D

Haha, det kan du have ret i :D Jeg fisker dog ikke ved kysten endnu, da jeg ikke har noget rimeligt vand heromkring (Løgstør, Nordjylland). Der er ét sted, men jeg har aldrig prøvet det, da jeg aldrig har været vild med kystfiskeri. Dog har jeg fisket sild, men det blev jeg hurtig træt af LOL
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 17:02
Citat: carstendamm

Jeg kunne da ikke drømme om at ofre 85 kr. på en flueline Smile

Jeg køber den i DT-udgaven og laver 3 skydehoveder af hver.


K&B
Carsten

Tre hoveder af en DT-line! Det kræver vist en nærmere forklaring? Wacko
Mvh
Henning
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 17:09
Citat: Gedder123

Citat: carstendamm

Jeg kunne da ikke drømme om at ofre 85 kr. på en flueline Smile

Jeg køber den i DT-udgaven og laver 3 skydehoveder af hver.

1 hoved holder 1-2 år på kysten og 3-4 år i åen/søen.

Vi taler derfor omkring 10-20 kr./år.

Jeg har kun denne line, og har brugt den, siden den kom frem.
Absolut kvalitet.

Jeg har vel 25 skydehoveder i 5-6 forskellige vægtklasser og synkehastigheder.

Jeg bruger almindelig billig nylonline som skydeline.

Tykkelserne på skydelinen er de samme som bruges til forfanget.

Det har virket upåklageligt i mange mange år.

Og lige et godt råd :
Hvis du nogensinde ser Lasse kaste, så vær klar til et KÆMPE-dyk
i din selvtillid Cry

En Jiggy-flue er belastet foran, så du køber bare intermediate og tæller
til fluen er ved bunden.

K&B
Carsten

Aha, på den måde! :) - Jeg har dog slet ikke erfaring med skydehoveder, derfor jeg kun køber WF liner, det er meget nemmere for mig. Jeg kan dog godt se, at det du gør er meget billigere, og det vil jeg se om jeg kan lære! LOL - Jeg har fundet en her på forum som vil sælge mig en billig intermeditate line i #7 til min 9fods stang #6. 

Jeg har faktisk set Lasses videoer omkring de kaste konkurrencer og set ham kaste i videoen... Og ja, du har s** ret, hvis han stod ved siden af mig, havde jeg stillet min fluestang ved vandkanten og brugt min spinnestang i stedet for. 

Med intermedita flueliner plejer jeg slet ikke at vente med at fluen når langt ned, jeg trækker bare ind med det samme, men dog i langsomme tiltag, så den alligevel (tror jeg) når lidt ned. 

Hold du dig bare til en WF-line, det får man mest ud af i første omgang.

Prøv at gå ned til din lokale grejpusher og se hvad de kan forslå af line, måske de også har et hjul eller to med forskellige liner du kan prøve på din stang inden køb.
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 17:12
Hej Kenneth. Det gør jeg skam også, da jeg først lige skal lære det basale, og derefter kan jeg begynde og eksperimentere lidt med grejet :) Jeg har allerede købt en line, men ellers havde jeg nok taget ned og hørt mig ad, hvad de har at tilbyde.
WF-linen holder jeg mig lidt til endnu :D
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 17:16
Din WF flueline består af en tynd del mod hjulet og en tyk del (hoved)

Du har jo nok præcis den tykke del udenfor topøjet, når du kaster ?

Det betyder, at du har sliddet på den tynde del samme sted gang efter gang.

Næste gang, som du har en line, der er slidt ned der, så klip den over på
lige det sted.

Den tynde del tager du af hjulet, smider ud og erstatter med 0,50 nylonline.

Nu tager du hovedet og der, hvor du klippede, dypper du ca. 5-7 cm i acetone.

Det gør, at coatingen (plastikken) kan hives af og linens kerne er fri.

På dette stykke kerne laver du en løkke.

I denne binder du nu nylonlinen.

Nu har du en NY line med mindst 4 store fordele.

1. din tynde del er meget tyndere (og glattere ?) end før

2. du klipper bare ca. 1 meter af nylonlinen (dit gamle slitagepunkt) efter
hver fisketur og laver en ny løkke, så er den som ny igen.

3. du kan nu også tilpasse dit skydehoved, så det har den længde/vægt, som
passer dig perfekt (Du kunne jo have klippet 1 meter af hovedet, før du
brugte acetonen)

4 I den anden ende (forrest) på skydehovedet (mod forfanget) bliver skydehovedet tyndere og tyndere.
Det kaldes fronttaperingen.
Her kan du også klippe og lave et øje til forfanget.
Hvis du laver fronttaperingen stejl, vender fluen bedre med dårligere
præsentation (plask) . Det kan du bruge til store fluer/vind.
Hvis den bliver langsomt tyndere over et længere stykke, får du en
fin præsentation. Det kan du bruge til små fluer.

Men nu kommer tryllekunsten :

Hvis du nu laver taperingen mod fluehjulet (bagtaperingen) stejl og fronttaperingen lang og fin, får du den fine præsentation.
Men da du jo har øjer i begge ender, ja så vender du da bare skydehovedet om, hvis det blæser op, eller du vil bruge større fluer på et tidspunkt Shocked
Så har du faktisk 2 flueliner i 1.

Og jo, du kan sagtens binde en Jiggy Smile

K&B
Carsten





Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 17:19
Citat: Henning

Citat: carstendamm

Jeg kunne da ikke drømme om at ofre 85 kr. på en flueline Smile

Jeg køber den i DT-udgaven og laver 3 skydehoveder af hver.


K&B
Carsten

Tre hoveder af en DT-line! Det kræver vist en nærmere forklaring? Wacko


Hej Henning
Jeg bruger den utaperede midte med polyleader, så vægten/længden passer Smile
Jeg klipper også fronttaperingen af et slidt skydehoved og bruger det istedet for polyleader til f.eks. F/S5.

De meget tykke midterstykker (f.eks. tohånds #11-12) bruger jeg til skagit.

Mine tunge enhåndsstænger bruger samme vægt som mine lette tohåndsstænger.


Se, det var der jo ikke meget Wacko over LOL

K&b
Carsten


Redigeret af carstendamm - 21 Jan 2016 kl. 18:27
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 17:32
Citat: carstendamm

Din WF flueline består af en tynd del mod hjulet og en tyk del (hoved)

Du har jo nok præcis den tykke del udenfor topøjet, når du kaster ?

Det betyder, at du har sliddet på den tynde del samme sted gang efter gang.

Næste gang, som du har en line, der er slidt ned der, så klip den over på
lige det sted.

Den tynde del tager du af hjulet, smider ud og erstatter med 0,50 nylonline.

Nu tager du hovedet og der, hvor du klippede, dypper du ca. 5-7 cm i acetone.

Det gør, at coatingen (plastikken) kan hives af og linens kerne er fri.

På dette stykke kerne laver du en løkke.

I denne binder du nu nylonlinen.

Nu har du en NY line med mindst 4 store fordele.

1. din tynde del er meget tyndere (og glattere ?) end før

2. du klipper bare ca. 1 meter af nylonlinen (dit gamle slitagepunkt) efter
hver fisketur og laver en ny løkke, så er den som ny igen.

3. du kan nu også tilpasse dit skydehoved, så det har den længde/vægt, som
passer dig perfekt (Du kunne jo have klippet 1 meter af hovedet, før du
brugte acetonen)

4 I den anden ende (forrest) på skydehovedet (mod forfanget) bliver skydehovedet tyndere og tyndere.
Det kaldes fronttaperingen.
Her kan du også klippe og lave et øje til forfanget.
Hvis du laver fronttaperingen stejl, vender fluen bedre med dårligere
præsentation (plask) . Det kan du bruge til store fluer/vind.
Hvis den bliver langsomt tyndere over et længere stykke, får du en
fin præsentation. Det kan du bruge til små fluer.

Men nu kommer tryllekunsten :

Hvis du nu laver taperingen mod fluehjulet (bagtaperingen) stejl og fronttaperingen lang og fin, får du den fine præsentation.
Men da du jo har øjer i begge ender, ja så vender du da bare skydehovedet om, hvis det blæser op, eller du vil bruge større fluer på et tidspunkt Shocked
Så har du faktisk 2 flueliner i 1.

Og jo, du kan sagtens binde en Jiggy Smile

K&B
Carsten







Det er lige til at gå til, når du får det forklaret det så godt, at selv en spasser til fluefiskeriet har forstået det LOLLOLLOLLOL Så i teorien burde man kaste længere med din metode, eftersom den tynde nylonline ikke har så meget modstand imod øjnene på stangen... Men skærer linen ikke i fingrene? Har selv en 0.50 nylonline, men jeg kan ikke huske om det "skærer" i fingrene hvis man strammer til omkring hånden.. (grunden til jeg spørger om det er, at jeg tit kommer til at holde for løst på fluelinen og så glider den ud af hånden på mig og så ender mit kast enten bagved mig eller lige foran mig :D). Jeg tror s**, at jeg prøver den metode du kommer med på en af mine gamle liner, og ser hvordan det går. Er det på selve fluelinen/skydehovedet (der hvor jeg klipper af og bruger acetone) at jeg skal lave loopen, eller på selve nylon linen? Selvom det giver mest mening at gøre det på skydehovedet, men vil være 100% sikker inden jeg kludrer i det i morgen og bliver frustreret haha :D

Du er fandeme god til at forklare ting, det må jeg sgu sige!!!!! Jeg er før blevet forklaret hvordan jeg laver mine egne skydehoveder osv. men jeg forstod nada og derfor droppede jeg det også Big smileBig smile
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 17:34
Forresten, uanset hvilken flue jeg binder og jeg har mønstret lige foran mig, så ligner det en helt anden flue. Den har samme farve osv, men intet andet har de tilfælles. Har både prøvet flash fluer, små nymfer (lavede en nymfe som jeg var så glad for, men jeg kunne ikke huske hvordan jeg fik den lavet :( ).
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 17:58
du laver et øje på BÅDE mono OG bagenden af skydehovedet

Så samler du bare øje til øje uden flere knuder

Det kan du også gøre  i forenden med forfanget.

Se nu kommer tryllekunst nummer 2 :

Du har jo kun 1 fluehjul og 1 mono skydeline med et øje på.

Du har nu 3 skydehoveder med øjer i begge ender og den vægt, der passer dig

Det ene er 10 meter det andet 7 meter

Det ene er synkende det andet intermediate

De kan alle vendes

Øje til øje afmonter ved mono
Vend hovedet eller monter et af de andre hoveder
Øje til øje på igen
VUPTI

K&B Carsten

P.s.
En lille husker omkring forfanget:

Jo mere synkende en line er jo kortere forfang

Den tapering, som skydehovedet har mod forfanget skal fortsætte ud mod fluen
Pas på, at du ikke har et hængsel, så du putter en TYKKERE mono på den TYNDERE skydehovedspids

Du kan ikke vende et skydehoved, eller skifte til en anden slags, og så bare genbruge forfanget (Uden at checke)

Forfanget mod fluen skal passe med vægten/størrelsen på fluen

Men da hele dit forfang er samlet af monostykker OGSÅ øje til øje, er det
jo bare at fjerne/indsætte et stykke !
(Og jo, du har gættet det, 0,50 mm er fin som det tykke stykke Tongue)

Så, når du nu skal lege lidt :

Kort skydehoved med stejl fronttapering og kort forfang med tyk spids

Så skal du bare se Wink

K&B
Carsten



Redigeret af carstendamm - 21 Jan 2016 kl. 18:16
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 18:29
Citat: carstendamm

du laver et øje på BÅDE mono OG bagenden af skydehovedet

Så samler du bare øje til øje uden flere knuder

Det kan du også gøre  i forenden med forfanget.

Se nu kommer tryllekunst nummer 2 :

Du har jo kun 1 fluehjul og 1 mono skydeline med et øje på.

Du har nu 3 skydehoveder med øjer i begge ender og den vægt, der passer dig

Det ene er 10 meter det andet 7 meter

Det ene er synkende det andet intermediate

De kan alle vendes

Øje til øje afmonter ved mono
Vend hovedet eller monter et af de andre hoveder
Øje til øje på igen
VUPTI

K&B Carsten

P.s.
En lille husker omkring forfanget:

Jo mere synkende en line er jo kortere forfang

Den tapering, som skydehovedet har mod forfanget skal fortsætte ud mod fluen
Pas på, at du ikke har et hængsel, så du putter en TYKKERE mono på den TYNDERE skydehovedspids

Du kan ikke vende et skydehoved, eller skifte til en anden slags, og så bare genbruge forfanget (Uden at checke)

Forfanget mod fluen skal passe med vægten/størrelsen på fluen

Men da hele dit forfang er samlet af monostykker OGSÅ øje til øje, er det
jo bare at fjerne/indsætte et stykke !
(Og jo, du har gættet det, 0,50 mm er fin som det tykke stykke Tongue)

Så, når du nu skal lege lidt :

Kort skydehoved med stejl fronttapering og kort forfang med tyk spids

Så skal du bare se Wink

K&B
Carsten



Det skal satme prøves i morgen og prøvekastes, så melder jeg tilbage hvordan det gik! :D :D
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 18:36
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 18:45
Citat: carstendamm

http://howtoflyfish.orvis.com/fly-fishing-knots/double-surgeon-s-loop-video

Haha, tak LOL Havde ellers lige planlagt at spørge dig om, hvilken loop-knude du ville have mig til at bruge Big smile
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 19:00
Godt at se, at du er hooked Smile

Hvis du tilfører lidt vægt til nogle af dine fluer, kan du bruge dit fluehjul og
dine hoveder på forskellige stænger.

Hvem siger, at et helt skydehoved skal komme fra samme line ?

Hvis du f.eks. fisker ud over et 5 meter lavt bælte og der så er en 3 meter skrænt, kunne man jo lave et skydehoved med 5 meter flydende mod hjulet og 2 meter hurtigsynkende mod fluen ?

Her er en hurtig Jiggy bundet som Thunder Creek :

Du sætter krogen i fluestikket med krogspidsen OPAD
Du bruger en fluo-rød tråd
Du binder kun på den forreste 1 cm
Du lægger belastning med et par kuglekædeøjne på undersiden (modsat krogspidsen) og midt på den 1 cm
Mellem kuglekædeøjnene binder du hvid bucktail så det stikker FREMAD
Øverst (på krogsiden) binder du chartreuse bucktail, så det også stikker
FREMAD og er lidt længere end det hvide
Begge stykkers bagende er lige der, hvor de 1 cm bindetråd slutter
Du binder det fast helt op til krogøjet og går tilbage med bindetråden
til lige bag kuglekædeøjnene
Så folder du den chartreuse tilbage og binder ned
(Godt, at den var lidt længere)
Så folder du den hvide tilbage og binder ned
Du kører den røde tråd den 1/2 cm tilbage og frem til øjnene, hvor du afslutter
Du har nu en flue, som jigger, har øjne og går med krogspidsen opad
Den er chartreuse på oversiden og hvid på undersiden og har en rød krave (bindetråden)
Bindetråden og hele hovedet dypper du flere gange i rigeligt med lak

Du kan naturligvis bruge en anden belastning og andre øjne



Redigeret af carstendamm - 21 Jan 2016 kl. 19:07
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 19:37
Citat: carstendamm

Godt at se, at du er hooked Smile

Hvis du tilfører lidt vægt til nogle af dine fluer, kan du bruge dit fluehjul og
dine hoveder på forskellige stænger.

Hvem siger, at et helt skydehoved skal komme fra samme line ?

Hvis du f.eks. fisker ud over et 5 meter lavt bælte og der så er en 3 meter skrænt, kunne man jo lave et skydehoved med 5 meter flydende mod hjulet og 2 meter hurtigsynkende mod fluen ?

Her er en hurtig Jiggy bundet som Thunder Creek :

Du sætter krogen i fluestikket med krogspidsen OPAD
Du bruger en fluo-rød tråd
Du binder kun på den forreste 1 cm
Du lægger belastning med et par kuglekædeøjne på undersiden (modsat krogspidsen) og midt på den 1 cm
Mellem kuglekædeøjnene binder du hvid bucktail så det stikker FREMAD
Øverst (på krogsiden) binder du chartreuse bucktail, så det også stikker
FREMAD og er lidt længere end det hvide
Begge stykkers bagende er lige der, hvor de 1 cm bindetråd slutter
Du binder det fast helt op til krogøjet og går tilbage med bindetråden
til lige bag kuglekædeøjnene
Så folder du den chartreuse tilbage og binder ned
(Godt, at den var lidt længere)
Så folder du den hvide tilbage og binder ned
Du kører den røde tråd den 1/2 cm tilbage og frem til øjnene, hvor du afslutter
Du har nu en flue, som jigger, har øjne og går med krogspidsen opad
Den er chartreuse på oversiden og hvid på undersiden og har en rød krave (bindetråden)
Bindetråden og hele hovedet dypper du flere gange i rigeligt med lak

Du kan naturligvis bruge en anden belastning og andre øjne


Skal have købt noget af det binde materiale da jeg ikke har det hele, kan jeg se :) - Jeg har faktisk fluen i min æske har jeg lige fundet ud af, efter jeg søgte efter den på google haha :D (Jeg har dog ikke selv bundet den).

Jeg har en intermediate gammel line som jeg vil prøve og fundere lidt med i morgen.. måske jeg kan blande flydende + int. og se hvad der sker? LOL
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 19:37
Citat: carstendamm

 
 
Hej Henning
Jeg bruger den utaperede midte med polyleader, så vægten/længden passer Smile
Jeg klipper også fronttaperingen af et slidt skydehoved og bruger det istedet for polyleader til f.eks. F/S5.

De meget tykke midterstykker (f.eks. tohånds #11-12) bruger jeg til skagit.

Mine tunge enhåndsstænger bruger samme vægt som mine lette tohåndsstænger.


Se, det var der jo ikke meget Wacko over LOL

K&b
Carsten

Okay Carsten.

Det var da en ok forklaring, meen - det er sgu lidt for meget Jørgen Clevin til mig!Shocked
Mvh
Henning
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 20:33
Du skal nok holde dine skydehoveder fra een klump de første år

Du skal smøre monolinen ind i :

http://www.mucilin.com/index.php/mucilin-hi-viz-flylines/mucilin-green-flyline-fly-dressing-silicone.html

Hvis den skal være flydende

Det skal den nok altid på kysten, men ikke altid på søen


Thunder Creek metoden med tilbagefoldning af materialerne kan bruges
på mange fluer/materialer og ikke kun Jiggy
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2016 kl. 21:19
Ja okay, det gør jeg så :D gad vide hvordan det går i morgen, men det får jeg at se.. det skal i hvert fald nok blive udfordrende, men så må jeg drikke en øl imens og så går det nok bedre (nok nærmere sværere) Big smile
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2016 kl. 19:05
Her har jeg så det slutresultat som jeg lovede og præsentere dig for, Carsten :D Du må meget gerne sige om det er slået fejl eller om det er fint nok lavet.

Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2016 kl. 20:06
Den bli'r sgu bøvlet at få igennem stangøjerne den der :)
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2016 kl. 20:40
Jamen nu er du jo igang Smile

Den lille sidespids skal klippes helt tæt til knuden begge steder

Øjet på skydehovedet skal helt op til coatingen
Kernen er jo tyndere end mono, så du har et hængsel
(Du kan lave det tykke stykke på forfanget af lidt tyndere mono)

Øjet på mono er nok liiiiige stort nok

Men respekt for at du går frisk til opgaven Thumbs Up

Mine første forsøg var meget værre Ouch

Denne samling skal jo ikke gennem topøjet under fiskeri, men kun, når du fanger
en masse fisk Tongue

Der er mange måder at lave øjne på skydehoveder, så du kan jo se på youtube

Nu kaster du med hele skydehovedet og ca. 1 m mono udenfor topøjet.

Denne 1 m mono får alt sliddet, så den klipper du af og laver et nyt øje efter hver tur

K & B
Carsten


Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2016 kl. 22:00
Citat: Jabber

Den bli'r sgu bøvlet at få igennem stangøjerne den der :)

umiddelbart skal det der kun igennem øjet én gang. 1. Når jeg skal trække nok line inden fiskeriet for at komme i gang og måske 2. gang hvis der landes en fisk, men det skal nok gå :D
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2016 kl. 22:04
Citat: carstendamm

Jamen nu er du jo igang Smile

Den lille sidespids skal klippes helt tæt til knuden begge steder

Øjet på skydehovedet skal helt op til coatingen
Kernen er jo tyndere end mono, så du har et hængsel
(Du kan lave det tykke stykke på forfanget af lidt tyndere mono)

Øjet på mono er nok liiiiige stort nok

Men respekt for at du går frisk til opgaven Thumbs Up

Mine første forsøg var meget værre Ouch

Denne samling skal jo ikke gennem topøjet under fiskeri, men kun, når du fanger
en masse fisk Tongue

Der er mange måder at lave øjne på skydehoveder, så du kan jo se på youtube

Nu kaster du med hele skydehovedet og ca. 1 m mono udenfor topøjet.

Denne 1 m mono får alt sliddet, så den klipper du af og laver et nyt øje efter hver tur

K & B
Carsten



Jeg var bange for, at den ville ryge igennem hvis jeg klipper den helt til og derfor er der lidt tilbage, men det klipper jeg selvfølgelig bare af. Jeg vidste dog ikke, at der ikke må være så meget mellemrum imellem selve loopen og fluelinen/altså det blå som man kan se på billedet. Og selvfølgelig er jeg gået direkte til den, når du har været så god til at forklare mig, hvordan man skal gøre det og du har været en god læremester! Eneste grund til, at min forsøg er gået så "godt", er pga. du hjalp mig så meget og det er jeg ubeskrivelig glad for! Hvis du har mobilepay, vil jeg sende dig en sjat penge som tak :D Og som du selv nævner, så skal den der krølle bølle ikke igennem øjet medmindre der fanges en fisk og lige i starten inden fiskeriet begynder. Jeg vil dog gerne indrømme, at mit "skydehovede" er altså over 10m. lang og jeg ved ikke endnu om det skal forkortes elelr ej, da der blev ret mørkt da jeg begyndte på dette lille "mesterværk". Det var ret svært at få det yderste af fluelinen af den midterste kerne og det brugte jeg tænderne til LOLLOLLOL
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres