Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaringer med 10 fod enhånds?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Erfaringer med 10 fod enhånds?
    Sendt: 23 Mar 2016 kl. 10:08
Hej Forum

Jeg går med tanker om at smide penge til en ny fluestang.
Den skal bruges til å-havørred på Sjælland og af og til i Jylland.
Jeg har haft kik på Sage one 10 fod #7, Loomis NXR 10' #7, Guideline Reaction (ny udgave) 10' #7 og endelig Scott Radian 10'#7.
Problemet er, at ingen forhandler på Sjælland har disse stænger hjemme til afprøvning. Bestilling er lig med køb.

Er der nogen her på forum, som har erfaringer med disse stænger?

Mange hilsner
Jan 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2016 kl. 11:25
Hej Jan.

Jeg har den erfaring med især 10' stænger, at man skal have et stærkt håndled, for at kunne mestre mange timers fiskeri.

Jeg har haft 10' stænger siden 1980, og mange typer / mærker, og har brugt den flittigt, både i å - sø og på kyst.

Jeg har i dag en Sage TCX i kl. 7, den bruger jeg alle vegne, men jeg ville altid have en 9' til at suplere, da 10' godt kan være lidt hård ved ryggen.

Der er ingen tvivl om, at jeg altid ville vælge Sage, vis jeg kunne betale det, men der er altså rigtig mange andre mærker, der har 10', som jeg lige så godt kunne købe.

En Sage One, ville jeg uden tøven tage til mig uden at prøve den, men jeg ville også sikre mig at klassen passer 100% til min kaste stl og mit fiskeri, men nu er det ikke et problem for mig at kaste, som gammel konkurrence kaster, er der ikke ret meget jeg ikke kan kaste med, så i den retning er jeg heldig stilletWink

Mvh
P.K.
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2016 kl. 13:31
du kunne jo evt overveje en switch stang, hvis du vil have lidt længde?
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2016 kl. 13:44
Hej Per

Tak for respons!

Jeg er en stor kraftig gut med et stærkt håndled (mener jeg selv).
Jeg har tidligere (snart mange år siden) næsten udelukket brugt 10 fods stænger til laksefiskeri, dog i klasse 8/9 med skydehoved. Jeg synes, at klasse 8/9 er lige et gran for grov til alm. gennemsnitlig å-havørred fiskeri. På den anden side synes jeg, at #6 er for lidt i forhold til fluestørrelse, vind og genudsætning (?) Derfor bilder jeg mig ind, at klasse 7 stang må være passende. De 10 fod er til både underhåndskast og overhåndskast i den lokale rørskov.
Jeg er ligeledes helst til hele liner. Det er stort set umuligt, at finde en god kortklumpet synkende/sinktip line på ca. 20-22 gram. Her er udvalget større ved #7/8.

Mange hilsner
Jan




Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2016 kl. 14:01
Hej Michael
Jeg har ingen viden om switch stænger overhovedet.
Jeg mødte godt nok en fyr forleden, som gik med en One #5 switch stang på kysten.
Super flot stang!
Det er værd at overveje :-)

Mange hilsner
Jan
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2016 kl. 14:41
Hej Jan,

Kender ikke de tre stænger - men kan generelt sige, at jeg altid bruger en 10' kl. 7 i Karup Å for at nå ud over sivene.  Det er en Loop GA signature grey line og den giver ingen problemer med træthed eller andet.
Tænk før du skriver....
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2016 kl. 16:33
Hej Jan

Det er også lige netop Karup Å, den skal bruges til i det jyske.

Jeg kan se, at jeg nok er lidt indsnævret i valg af stangmærke, men det er de firmaer,
jeg kender lidt til... ikke så meget Guideline, men Reaction skulle vist være et Loomis produkt?
Jeg må lige forbi Loops hjemmeside :-)

Tak for svar!

Mange hilsner
Jan

 

Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2016 kl. 00:58
Citat: baronen

Hej Michael
Jeg har ingen viden om switch stænger overhovedet.
Jeg mødte godt nok en fyr forleden, som gik med en One #5 switch stang på kysten.
Super flot stang!
Det er værd at overveje :-)

Mange hilsner
Jan

en switch stang kan jo bruges som både en og to hånds. Hvis du udstyrer den med eksempelvis Rio Scandi short versitp er du godt rustet - med det setup kan du fiske både højt og dybt i vandsøjlen samt kaste både overhånds - og underhåndskast. Skal det være en hel line, kan Rio Dart være en mulighed, den kan du så bruge poyleaders efter eget ønske på.

Jeg har selv en 11´ Zpey Z1 #6 som jeg, ud over de to ovennævnte linesetups også har en Rio Switch Chucker til og det spiller fantastisk godt.


Redigeret af moesby - 24 Mar 2016 kl. 01:01
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2016 kl. 09:31
Citat: moesby

Citat: baronen

Hej Michael
Jeg har ingen viden om switch stænger overhovedet.
Jeg mødte godt nok en fyr forleden, som gik med en One #5 switch stang på kysten.
Super flot stang!
Det er værd at overveje :-)

Mange hilsner
Jan

en switch stang kan jo bruges som både en og to hånds. Hvis du udstyrer den med eksempelvis Rio Scandi short versitp er du godt rustet - med det setup kan du fiske både højt og dybt i vandsøjlen samt kaste både overhånds - og underhåndskast. Skal det være en hel line, kan Rio Dart være en mulighed, den kan du så bruge poyleaders efter eget ønske på.

Jeg har selv en 11´ Zpey Z1 #6 som jeg, ud over de to ovennævnte linesetups også har en Rio Switch Chucker til og det spiller fantastisk godt.

Hej Michael

Jeg har søgt lidt på switch stænger.

En Switch stang # 6 bruger ca. 19-20 gram klumpvægt. Det er den vægt, der passer til min gamle 10' #8/9 stang.
Jeg vil gerne lidt ned i vægt. En klasse #5 switch kunne passe....ak ja, alle de muligheder. Jeg tror dog, at jeg mest er til alm. gammeldags enhåndsstang.

Med fare for at dreje trådenSmile....de der versitip/multitip liner. Skaber disse løkker midt på linen ikke problemer mht. hængsel effekt og evt. problemer under fight?

Mange hilsner
Jan
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2016 kl. 10:16
Som Michael siger så kunne en switch være et godt bud
Selv har jeg en vision catapult switch stang i #7 
Som jeg bruger både i storeåen, skjernå og karupå 
Jeg har også setuppet med Rio scandi short
Det gode ved en switch er bla at man kan bruge den både som 1 hånds og stadig have muligheden for speycast de steder hvor det er nødvendigt 
Dog bruger jeg det meste af mit fiskeri i Karup en # 8 1 hånds stang
Mest fordi at jeg nyder at kaste med 1 hånds og så syntes jeg overhåndskastet giver en flottere præsentation af fluen (vision gt Four seatrout #8)

Mvh 
Kent 
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2016 kl. 10:25
Citat: baronen

Med fare for at dreje trådenSmile....de der versitip/multitip liner. Skaber disse løkker midt på linen ikke problemer mht. hængsel effekt og evt. problemer under fight?

Mange hilsner
Jan

du vil ikke få problemer med løkkerne - de er udenfor topøjet når du kaster og du vil normalt ikke have samlingen mellem skydeline og skydehoved inde før fisken er klar til at blive landet
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2016 kl. 10:47
Hej Kent

Tak for input!

Hvilke liner bruger du til din klasse 8 stang?

Mange hilsner
Jan
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2016 kl. 10:59
Citat: moesby

Citat: baronen

Med fare for at dreje trådenSmile....de der versitip/multitip liner. Skaber disse løkker midt på linen ikke problemer mht. hængsel effekt og evt. problemer under fight?

Mange hilsner
Jan

du vil ikke få problemer med løkkerne - de er udenfor topøjet når du kaster og du vil normalt ikke have samlingen mellem skydeline og skydehoved inde før fisken er klar til at blive landet

Hej Michael

Som du kan se, er jeg også lidt interesseret i Versitip eller Multitip linerne, selvom det nok hører til en anden tråd.
Jeg tænkte mest på det loop mellem klump og tip....om linen kollapser ved synke 4/5 og om loopet kan glide problemløst gennem øjerne på en ældre stang.

Mange hilsner
Jan 
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2016 kl. 11:03
Har næsten alle typer af Guideline stænger, lige nu bruger jeg dette sæt i Karup å
http://www.korsholm.dk/dk/guideline-exceed-11-7.html
+
http://www.korsholm.dk/dk/rio-versitip.html

Det spiller rigtig godt sammen i Karup å og der er fuld valuta for små penge

Til Skjern å bruger jeg Guideline LXI, LPXe og Reaction, men det er en anden sag
Mvh. Ejler
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2016 kl. 12:51
Vær obs på at lineklasse anbefalinger til "switch" stænger er et vidt begreb.
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 10:05
Jeg ser, at switch stænger er meget populære. Jeg føler mig helt old school agtig.
Jeg må simpelthen i tænkeboks og undersøge fordele ulemper ved switch stængerne.
Tak for jeres input!!!
Knæk og Bræk derude!
Jan
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 11:15
Hej Jan

Jeg hører til de som bruger switch stænger. Oprindelig fordi jeg havde skulderproblemer, men nu mere fordi det fungerer for mig og jeg kan lide stængerne.

Du skal være opmærksom på at der egentlig er to typer af switch stænger:

1. enhåndsstænger som også kan fungere tohånds. Mange europæiske stænger er af denne type, og de er ofte klassificerede på samme måde som enhåndsstænger.

2. korte tohåndsstænger som til nød kan bruges enhånds. De fleste amerikanske switch stænger er af denne type, og de er som regel tohåndsklassificerede. Det betyder i praksis at hvis man skal bruge en enhåndsline med dem skal man vælge en line som er 2, 3 eller 4 klasser tungere end stangens klasse. Med andre ord skal man se på hvilken vægt de kaster med fremfor hvilken klasse.

Jeg benytter selv to switch stænger i klasse 4 og 8, amerikanske og tohånds klassificerede. 4 stangen både til over- og underhånds/spey kast. 8 stangen udelukkende til underhåndskast i større åer og elve.

Bruger man stangen tohånds kan man ikke dobbelttrække, men til gengæld kan man lægge mere kraft i kastet. Jeg kaster selv lige langt enhånds og tohånds, men ikke med samme teknik.

Mvh. Peter
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 12:49
Jeg bruger en 10 fods klasse 6, medium hurtig stang til mit å fiskeri med synkende liner. Det fungerer super, og er ikke spor trættende for håndleddet. Og jeg er sikker på at med de nyere stænger som du nævner, er det intet problem da de alle sammen vil føles meget lette.

-Rasmus
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 13:35
Hej jan
Jeg bruger vision ACE liner til min # 8 stang
Jeg bruger mest ren flydeline i karupå, jeg fisker så også mest natfiskeri
Dog bruger jeg sommetider en intermedia Line for lige at få fluen under overfladen
Med hensyn til versitip, så nej der er overhoved ingen problemer med løkkerne
I princippet er det bare en normalt skydehoved, hvor man så kan skifte spidsen som er de yderste 2-3 meter
Jeg ser flere fordele ved tipsystemet (jeg bruger deres short version)
1. Det er hurtigt at skifte dybde
2. Det er nemt at have alle tippene med i den medfølgende mappe i lommestørrelse
3. Tippen synker hurtigere end traditionelle liner pga de er væsentlig tyndere
4. Fluen får mere fart fordi at den flydende del har fat i det hurtige overflade vand
5. Man kan fiske nogle pladser som man ikke ville kunne med alm liner, feks bag et sten hvor en alm Line hvor hele linen synker, kan man ikke komme dybt på samme måde som med et tip

Man kan også få tip systemer til 1 hånds

Mvh
Kent
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 15:17
Hej Jan

Hvis dit udgangspunkt er en 10 fods enhåndsstang, med en kastevægt mindre end 19-20 gram, så kunne du kigge i en lidt anden retning, end de første modeller, du nævner... 

Skyborn fra Salmologic fås i 10 fod i to udgaver, der kaster med 16 hhv 18 gram. Jeg har selv prøvet 16 grams udgaven, og den kaster fantastisk med den tilhørende WF Shooter i 16 gram. Der er i år kommet nogle nye korte skydehoveder til den (Short-Cut). Fordelen er, at du ikke længere skal gætte på hvilken line, der passer til stangen - det har Henrik gjort for dig!


Den er faktisk så god, at jeg overvejer at skille mig af med min trofaste Sage XP 7100-4...

PS: Jeg er ikke associeret med Salmologic, men kender Henrik meget godt. Jeg har stor tiltro til det grej, han sætter sammen!


Redigeret af Stoltze - 25 Mar 2016 kl. 15:18
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 17:44
Citat: idali

Hej jan
Jeg bruger vision ACE liner til min # 8 stang
Jeg bruger mest ren flydeline i karupå, jeg fisker så også mest natfiskeri
Dog bruger jeg sommetider en intermedia Line for lige at få fluen under overfladen
Med hensyn til versitip, så nej der er overhoved ingen problemer med løkkerne
I princippet er det bare en normalt skydehoved, hvor man så kan skifte spidsen som er de yderste 2-3 meter
Jeg ser flere fordele ved tipsystemet (jeg bruger deres short version)
1. Det er hurtigt at skifte dybde
2. Det er nemt at have alle tippene med i den medfølgende mappe i lommestørrelse
3. Tippen synker hurtigere end traditionelle liner pga de er væsentlig tyndere
4. Fluen får mere fart fordi at den flydende del har fat i det hurtige overflade vand
5. Man kan fiske nogle pladser som man ikke ville kunne med alm liner, feks bag et sten hvor en alm Line hvor hele linen synker, kan man ikke komme dybt på samme måde som med et tip

Man kan også få tip systemer til 1 hånds

Mvh
Kent
Hej Kent
Det er netop muligheden for at skifte efter forholdene, som lyder så tiltalende ved versitip linerne.
Jeg så lige, at Gudeline har lavet en ny wf-multitip som ville passe fint til traditionel en-hånds fiskeri....altså, hvis jeg beslutter mig til det. Som sagt...jeg er lige nu i tænkeboks.
Tak for svar!

Mange hilsner
Jan  
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 18:03
Citat: Stoltze

Hej Jan

Hvis dit udgangspunkt er en 10 fods enhåndsstang, med en kastevægt mindre end 19-20 gram, så kunne du kigge i en lidt anden retning, end de første modeller, du nævner... 

Skyborn fra Salmologic fås i 10 fod i to udgaver, der kaster med 16 hhv 18 gram. Jeg har selv prøvet 16 grams udgaven, og den kaster fantastisk med den tilhørende WF Shooter i 16 gram. Der er i år kommet nogle nye korte skydehoveder til den (Short-Cut). Fordelen er, at du ikke længere skal gætte på hvilken line, der passer til stangen - det har Henrik gjort for dig!


Den er faktisk så god, at jeg overvejer at skille mig af med min trofaste Sage XP 7100-4...

PS: Jeg er ikke associeret med Salmologic, men kender Henrik meget godt. Jeg har stor tiltro til det grej, han sætter sammen!
Hej Peter
Der er faktisk en forhandler af Salmologic gear her på Sjælland.
Jeg synes også, at det er genialt, at det hele passer sammen. Jeg har faktisk en halv aftale med grejpusheren om prøve nogle stænger (desværre ikke Sage 7100). Skyborn stangen skal selvfølgelig prøves...selvom den har et mærkeligt håndtagSmile

Mange hilsner
Jan 
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 18:31
Citat: peterAlarsen

Hej Jan

Jeg hører til de som bruger switch stænger. Oprindelig fordi jeg havde skulderproblemer, men nu mere fordi det fungerer for mig og jeg kan lide stængerne.

Du skal være opmærksom på at der egentlig er to typer af switch stænger:

1. enhåndsstænger som også kan fungere tohånds. Mange europæiske stænger er af denne type, og de er ofte klassificerede på samme måde som enhåndsstænger.

2. korte tohåndsstænger som til nød kan bruges enhånds. De fleste amerikanske switch stænger er af denne type, og de er som regel tohåndsklassificerede. Det betyder i praksis at hvis man skal bruge en enhåndsline med dem skal man vælge en line som er 2, 3 eller 4 klasser tungere end stangens klasse. Med andre ord skal man se på hvilken vægt de kaster med fremfor hvilken klasse.

Jeg benytter selv to switch stænger i klasse 4 og 8, amerikanske og tohånds klassificerede. 4 stangen både til over- og underhånds/spey kast. 8 stangen udelukkende til underhåndskast i større åer og elve.

Bruger man stangen tohånds kan man ikke dobbelttrække, men til gengæld kan man lægge mere kraft i kastet. Jeg kaster selv lige langt enhånds og tohånds, men ikke med samme teknik.

Mvh. Peter

Hej Peter
Tak for svar!
Tusind tak for info omkring switch stænger. Jeg havde en anelse om, at man skulle lægge en/to lineklasser oven i, men at der er forskel på amerikanske og europæiske stænger vidste jeg ikke...
Som sagt, vil jeg helst fiske overhånds og supplere med underhåndskast, hvis forholdene kræver det.
En sage one switch #5 (eksempelvis) Den vil i givet fald passe til en "gammeldags"
klasse 7 ? 

Mange hilsner
Jan
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 21:49
Hej Jan

Jeg bruger en Sage One switch i klasse 4 (hjemmebygget). Den kaster (for mig) fint med WF liner mellem 6 og 8. Den bliver bare lidt langsommere med den tunge liner. En WF4 er derimod alt for let.

Alternativt bruger jeg samme stang med et skagit setup på 17,8 gram til speykast/underhåndskast.

Men stangen er 11½fod, og jeg ville ikke anbefale den som enhåndsstang, det kan godt blive lidt trættende.

Mvh. Peter
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2016 kl. 22:23
jeg har en scott s4 10 fods 8er... den bor sammen med mig i køge du er mere end velkommen til at komme og prøve den
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2016 kl. 11:55
Citat: mikkell

jeg har en scott s4 10 fods 8er... den bor sammen med mig i køge du er mere end velkommen til at komme og prøve den

Hej Mikkel
Tak for tilbudSmile Det kunne være fint, da jeg selv er fra egnen omkring Køge.
Jeg vil dog, som sagt, satse på en stang i en lidt lavere klasse.

Mange hilsner
Jan
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2016 kl. 12:13
Citat: peterAlarsen

Hej Jan

Jeg bruger en Sage One switch i klasse 4 (hjemmebygget). Den kaster (for mig) fint med WF liner mellem 6 og 8. Den bliver bare lidt langsommere med den tunge liner. En WF4 er derimod alt for let.

Alternativt bruger jeg samme stang med et skagit setup på 17,8 gram til speykast/underhåndskast.

Men stangen er 11½fod, og jeg ville ikke anbefale den som enhåndsstang, det kan godt blive lidt trættende.

Mvh. Peter

Hej Peter
Jeg er fra den tid, hvor bl.a. Bruce & Walker, Daiwa osv. i 11,3 fod enhånd var populære. Det kunne godt mærkes efter en lang dag. Så 10' må nok være max. Jeg er jo heller ikke blevet yngre.
Jeg ærgrer mig lidt over, at jeg ikke fik viftet med den one 11,6 #5, jeg så sidste weekend. Switch stænger er absolut med i overvejelserne...efter talrige anbefalingerSmile
Mange hilsner
Jan  
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2016 kl. 13:40
Hej jan 
Jeg kender ikke lige guideline deres tipsystem andet end af omtale
Men dem som jeg kender der har prøvet den, har kun positivt at sige
Så mon ikke det sagtens kunne være et godt bud 
Med hensyn til om hvordan liner og stænger passer sammen osv
Er du nok nød til at besøge en forhandler hvor de forskellige stænger evt kan prøves
Ellers kan jeg kun tilslutte mig, at hr Mortensens salmonlogic stænger er kram der får mundvandet til at løbe. De har den klare fordel, ud over fantastiske kasteegenskaber
At der står på dem hvor mange gram, som skal til for at lade stangen optimalt. 
Så er det bare at finde en tip system der passer vægtmæssigt til en stang

Mvh
Kent


Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2016 kl. 15:45
Der findes også 9,6 fod. Først tror jeg du skal blive enig med dig selv og kastevægten...ikke klassen. Salmologic har taget et opgør, med klassen og opgiver i vægt. jeg har en gammel Sage RPL #7 9,6 og den virker fint ved Karup å. Tilfældigvis kan jeg fint bruge de samme liner, som til min Sage One #6 9fod. Praktisk ;-) . 13-18 gram, kan fint bruges på begge stænger. 18 gram er satme tungt på kysten på de stænger, men rolige korte kast i strømvand, med kæmpe fluer er fint på den vægt. Jeg foretrækker dog omkring 15-16 gram 95% af tiden på stængerne.
Tag udgangspunkt i de liner/hjul du måske allerede har eller den vægt du vil kaste med og prøv dem på nogle stænger.

Jeg selv har en ide, om at min å stang skal kunne fungere, som back-Up til min 9 fods kyststang og min geddestang. En allround vil for mig være en #7 9,6 fod og ca. 16 gram i kastevægt. Den kan bruges til kyst,å,sø.




Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2016 kl. 12:42
Hej Jesper og Kent
Det er rigtig god fornuft, at få systemerne til at overlappe hinanden. F.eks. samme line/hjul til henholdsvis enhånd og let tohånd/switch, hvilket jeg arbejder på lige nu.
Salmologic systemerne med linevalg efter vægt er yderst fornuftigt og meget simpelt.
Guideline angiver ligeledes længde og vægt på deres nye xchange multitip liner. De er dog endnu ikke i handlen.
Salmologic stængerne skal prøves. Det kan jo godt være, at jeg finder en stang der passer til mig og de systemer, jeg er ved at bygge op.
Jeg har også et par ældre stænger, der skal tages hensyn til.

Jeg takker jer alle sammen for de mange gode råd og anbefalinger!!!
Det har virkelig sat noget i gang :-)

Jeg tillader mig, at lukke tråden nu og gå i tænkeboks.

Tusind tak til jer alle!

Mange hilsner
Jan
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2016 kl. 12:50
PS!
Det er ikke mig, der har en masse stænger mv. til salg.

Jan Larsen er lige så meget et navn som en massebetegnelseBig smile

Knæk og Bræk!
Jan
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2016 kl. 16:18
Jeg har G.Loomis NRX 10-7 og der er ingen problemer med træthed overhovedet. Men er selv en stor gut.
Post mig hvis du vil prøve. Bor i Næstved
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2016 kl. 16:31
Vil lige sige, at jeg slet ikke kender Salmologic stængerne. De fleste kendte stangmærker, har altid en eller flere stænger i udvalget, hvor de har ramt den lige i skabet, som man siger. Hvis du spørger i forum, hvilke stænger der bør fremhæves ud fra dine mere specifikke kriterier (når du har spekuleret lidt mere på det). Du kunne jo også gå efter en brugt? Hvis folk så kan linke til en konkret test og forklaring, kunne det være et udgangspunkt for nogle afprøvninger selv.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres