Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Line #7-8 Lawson Xstream neutral

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Sørensen Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Line #7-8 Lawson Xstream neutral
    Sendt: 06 Apr 2016 kl. 09:36
Hej fiskere :)

Jeg har for nylig købt et Scierra BCS #7-8 sæt til kysten, hvor jeg fik et intermediate Lawson Xstream neutral skydehoved 18g/m med og fik at vide at linen ville ligge lige under overfladen.

Jeg synes at skydehovedet synker for meget, idet jeg ofte fanger tangplanter osv. og bliver nødt til at trække hurtig ind, for at holde fluen ude af planterne og bunden.

Jeg har derfor overvejet at finde et flydende skydehoved, men kunne godt tænke mig at høre jeres mening inden. Er det mig der gør noget forkert, eller har andre haft samme problem? evt. nogle som har erfaringer med skydehovedet?

Skal siges at sætte for mit budget var dyrt, og at det da også kaster pisse fedt. Bare lidt træls at det ikke helt spiller 100% for mig.
Til top
Morten Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Erbs

Tilmeldt:: 12 Dec 2006
Geografisk: Klarup v/Aalbor
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Erbs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2016 kl. 09:56
Kender ikke skydehovedet, men har haft samme oplevelse med et Outbound skydehoved, der sank for hurtigt til mit fiskeri.

Kan anbefale et Guideline Coastal slow intermediate skydehoved, som synker ganske langsomt, hvilket jeg synes klart er at foretrække frem for et flydende.
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2016 kl. 09:59
Din line fejler ikke noget, det er en af de liner der ligger tættest på at være "true" neutral.

I sidste ende er det jo dit valg at fiskeplads der afgør hvilken line du i princippet skal bruge, invester i en flydende så du dækket ind til de fleste fjord / kyst forhold.

Guide Line Coastal som nævnt i ovenstående, synker hurtigere end Lawsons line.



Redigeret af fiskefreak - 06 Apr 2016 kl. 10:01
Venligst
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2016 kl. 10:16
Neutral findes ikke. Det er enten flydende eller forskellige grader af synkende. Hvor du fisker har noget at sige med hvor hurtigt de forskellige liner synker(salt indhold i vandet), og jo tungere pr. Meter de er.
Når nu du egentlig er glad for dit setup, så prøv at give dit skydehoved lidt silicone, så har det sværere ved at bryde overfladefilmen og bliver næsten flydende

Mvh
Lasse

Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Sørensen Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2016 kl. 11:07
Okay tak for svar, det hele er nok som det skal være så. Bruger nok bare linen i bugter hvor der ikke er helt dybt nok til intermediate.
Jeg har læst meget godt om scierra scandinavian saltwater skydehoved, så overveje at se om jeg kan finde det i 18g ligesom det andet. Kan se man kan finde det ret billig på nettet.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2016 kl. 20:39
Citat: Morten Sørensen

Hej fiskere :)

Jeg har for nylig købt et Scierra BCS #7-8 sæt til kysten, hvor jeg fik et intermediate Lawson Xstream neutral skydehoved 18g/m med og fik at vide at linen ville ligge lige under overfladen.

Jeg synes at skydehovedet synker for meget, idet jeg ofte fanger tangplanter osv. og bliver nødt til at trække hurtig ind, for at holde fluen ude af planterne og bunden.

Jeg har derfor overvejet at finde et flydende skydehoved, men kunne godt tænke mig at høre jeres mening inden. Er det mig der gør noget forkert, eller har andre haft samme problem? evt. nogle som har erfaringer med skydehovedet?

Skal siges at sætte for mit budget var dyrt, og at det da også kaster pisse fedt. Bare lidt træls at det ikke helt spiller 100% for mig.

Den der har fortalt dig at det er et hover hoved har talt i mod hvad der faktisk står på æsken (hvis det er den gamle type). Skydehovedet er intermediate og synker derfor 4-7 cm i sekundet.

Men hvis du nu fisker efter havørreder, så fisk da endelig så hurtigt at linen ikke går i bunden. Et hurtigere indtag giver kortere betænkningstid for fisken og mere kontante hug. Det er selvfølgelig ikke optimalt på helt lavt vand, der skal altid en flydende line på.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2016 kl. 21:24
Da den gamle Lawson line kom til landet, købte jeg en 16g., og fandt hurtig ud af at den var fremragende til mit fiskeri, med en kl. 6 stang og rigtig fin, når der var lidt bølger, og som Arnt siger, det skader jo ikke, med lidt fart på linen, i lavere vand.

I dag har jeg flere vægte - købt brugt uden emballage, og jeg kommer til at tænke på, om man kan kende forskel på de første Lawson liner, og den nye generation?

De nye liner beskrives sådan her:

http://shop.aekvator.dk/product/lawson-skydehoved-539/

I dag har jeg Lawson lavet til en udvidet form form for WF line, da jeg har fået Peter Falkenberg, til at splejse en let synkende skydeline til skydehovedet, og jeg har fået et kanont setup, som jeg mener, kaster væsentlig længere end original setuppet.

Splejsningen kan ikke mærkes, og jeg vil mene, at jeg med mine ringe kaste egenskaber, måske kaster 3 - 5 m. længere med skydelinen splejset på skydehovedet.

Nu er Lawson ikke den eneste line i skabet, men jeg fisker vel 80% med de liner, og jeg er vældig tilfreds med dem, og så er de til at betale, især brugt, kan de erhverves for en lille 100kr.

Mvh
P.K.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2016 kl. 22:27
Det kan man Per. De nye skydehoveder kommer med løkker fra fabrikken. De gamle skulle klippes til efter tabel for at veje hvad man efterspurgte. Men fælles for begge er at de altså synker i den "pæne" ende af intermediate skalaen.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2016 kl. 10:02
Hej Arnt.

Tak for de oplysninger.

Jeg kan så se, at der er nogle af mine Lawson liner, der har fået lavet løkker, sandsynligvis af en professionel, for de løkker er utrolig flot lavet, men samtidig har jeg bemærket, at de liner jeg har, ikke synker ens, så enten må det være en tilfældighed, eller kan det tænkes, at de gamle liner synker mest?

De tanker, kommer jo selvfølgelig, da jeg ikke har æskerne til linerne, så jeg ved reelt ikke, hvad generation mine Lawson liner er.

Det mærkelige er er min 16g. synker mest, det er 100% 1. generation, medens de andre i større vægte, synker forskelligt, og disse er så 2. generation.

Nu skal det siges, at i det praktiske fiskeri betyder det ikke så meget for mig, først når fluen vægtes, skal man være på mærkerne, for nogle typer går lige i dørken, vis man ikke sætter ret så meget fart på indtagningen, men det betyder jo så, at fisken ikke kan nå at tænke for meget, og det kan jo være til fiskerens fordelWink.

Mvh
P.K.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Sørensen Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2016 kl. 10:25
Fandt igår et scierra scandinavian saltwater 18g skydehoved som jeg købte, så må jeg se om det virker bedre for mig i weekenden.

Tror det er rigtig nok at der er 2 forskellige generationer af neutral skydehoveder, det ser ud til at de har begge på denne hjemmeside:

Det er det her jeg har, og der er lavet løkker af producenten i begge ender:
www.mbjagt.dk/fiskeri/fluefiskeri/flueliner/xstream-neutra-sh-olivenl.html

Den anden de har er den her, som der allereder er link til herinde:
www.mbjagt.dk/fiskeri/fluefiskeri/flueliner/lawson-neutral-skydehoved.html




Redigeret af Morten Sørensen - 08 Apr 2016 kl. 11:09
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2016 kl. 12:59
Citat: PK

Hej Arnt.

Tak for de oplysninger.

Jeg kan så se, at der er nogle af mine Lawson liner, der har fået lavet løkker, sandsynligvis af en professionel, for de løkker er utrolig flot lavet, men samtidig har jeg bemærket, at de liner jeg har, ikke synker ens, så enten må det være en tilfældighed, eller kan det tænkes, at de gamle liner synker mest?

De tanker, kommer jo selvfølgelig, da jeg ikke har æskerne til linerne, så jeg ved reelt ikke, hvad generation mine Lawson liner er.

Det mærkelige er er min 16g. synker mest, det er 100% 1. generation, medens de andre i større vægte, synker forskelligt, og disse er så 2. generation.

Nu skal det siges, at i det praktiske fiskeri betyder det ikke så meget for mig, først når fluen vægtes, skal man være på mærkerne, for nogle typer går lige i dørken, vis man ikke sætter ret så meget fart på indtagningen, men det betyder jo så, at fisken ikke kan nå at tænke for meget, og det kan jo være til fiskerens fordelWink.

Mvh
P.K.

Første gen blev lavet af de som forlod Cortland efter de blev opkøbt for snart mange år siden, det er som så mange andre tidlige intermediate liner faktisk en synke 1. 

I længden kunne de dog ikke levere det efterspurgte hos kunderne, bl.a. fabriksmontere løkker eller levere linerne med 100% ensartethed.

Nu bliver de lavet et andet sted. Kvaliteten synes jeg personligt er helt i top når man skæver til prisen. Et skydehoved skal ikke koste 699,-, det er for sygt, det er jo ikke raketvidenskab.

De nye skydehoveder har en meget simpel opbygning, 1 meter bagtapering, en level klump og 1,8 meter fronttapering. Det er simpelt og virker bare. Hvis man vil fiske med store fluer, så vender man bare hovedet.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum