Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tohåndsstang - passer grejet sammen?

 Besvar Besvar
Forfatter
Birger Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thimes

Tilmeldt:: 31 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thimes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tohåndsstang - passer grejet sammen?
    Sendt: 12 Apr 2016 kl. 21:06
Er mellemøvet fluefisker med enhpndssrang. Har nu købt en Loomis glx dredger 13,9 #8/9 og det nye rio scandi versitip  585 grain monteret med tapetet forfang. Har nu prøvet at kaste i Ishøj havn men følte mig som en klaphat. Jeg ved godt tålmodighed ikke er min stærke side og jeg skal øve. Men det var langt fra så let som på youtubeWink.

Er der nogen der kan fortælle om sættet passer sammen?
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2016 kl. 21:23
Hej

Jeg kender ikke stangen, men producenten bør kunne oplyse, hvad det er meningen, at stangen skal kaste med...

Alternativt kan du slå et slag forbi Rios hjemmeside, hvor Simon Gawesworth har anbefalinger til en laaang række af stænger, garanteret også din.

Begge dele er dog kun indikatorer. I sidste ende handler det om hvad du føler dig godt tilpas med.
Til top
Birger Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thimes

Tilmeldt:: 31 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thimes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2016 kl. 21:50
Stangen føles meget blød og er vist "beregnet" til at kaste med skagit systemer. Og jeg er ikke helt klar på, om Rios system går under den betegnelse.

Tænkte på om det måske var en loomis stinger glx eller den nye nrx der passer bedre sammen.

Og igen - det kan være jeg bare skal øve mig. Det ville bare være rart at finde ud af, at det ikke var grejets skyld, men ham der havde det i hånden Smile
Til top
Jens E. Overvad Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jeoj

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeoj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2016 kl. 22:00
Hej Birger!
Jeg tror kastevægten til skydehoved er omkring 32g. Det bruger jeg til Roaringriver GLX, 13" klasse 8/9.
Hilsen
Jens



Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2016 kl. 22:18
585 grain = Ca38 g = tung ting til den stang
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2016 kl. 23:38
Citat: Thimes

Stangen føles meget blød og er vist "beregnet" til at kaste med skagit systemer. Og jeg er ikke helt klar på, om Rios system går under den betegnelse.
Tænkte på om det måske var en loomis stinger glx eller den nye nrx der passer bedre sammen.
Og igen - det kan være jeg bare skal øve mig. Det ville bare være rart at finde ud af, at det ikke var grejets skyld, men ham der havde det i hånden Smile


Rio har stangen i deres liste og med den line som anbefalet under kategori "B" som er for dem der godt kan lide lidt mere vægt i linen. Så som udgangspunkt passer de sammen.

Kan du speykaste? Er det første gang du prøver tohåndsgrej?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Birger Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thimes

Tilmeldt:: 31 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thimes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2016 kl. 07:26
Ja. Jeg har ikke prøvet det før. Så jeg ved heller ikke om jeg vil få en bedre start ved ar gå en lineklasse ned.
Til top
Jens E. Overvad Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jeoj

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeoj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2016 kl. 07:49
Se lige:http://www.gloomis.com/content/g-loomis/us/en/home/fly-fish/rods/salmon---steelhead/ROARING_RIVER_DREDGER_GLX_TWO_HAND.html
Hilsen
Jens
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2016 kl. 07:54
Hej Birger.

Jeg har den et nummer større og er helt vild med den. Den er rigtig nok blød og fungerer nok bedst med Skagit-systemet. Jeg bruger dog med det almindelige underhåndskast og det virker super godt. Stangen klarer de tunge synkende liner uden problemer, og vind er intet problem. Jeg vil dog sige at den kræver noget træning. Jeg laver som regel et mellemkast(helst uden at røre overfladen) og så sendes linen afsted.

Vil mene at det vigtigste er, at linen har den rigtige vægt. Er den for let bliver det vanskeligt. Jeg bruger skydehoveder der passer til de grains der står på stangen.

God fornøjelse


Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2016 kl. 08:14
Citat: Thimes

Ja. Jeg har ikke prøvet det før. Så jeg ved heller ikke om jeg vil få en bedre start ved ar gå en lineklasse ned.


Bedste start ville så være at få noget god undervisning i speykast, der er et par ting som er ret kritiske her mod almindelige overhåndskast.

Skagit er bare et andet linesystem der er mest fordelagtigt med en gruppe af speykast, men som alle andre liner kan alle kast bruges. Det sætter ikke specielle krav til stangaktioner. Det var bare salgsgas da det begyndte at blive populært!

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Birger Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thimes

Tilmeldt:: 31 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thimes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2016 kl. 10:48
Tak for hjælpen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down