Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

gave fra kollega

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: gave fra kollega
    Sendt: 26 Apr 2016 kl. 20:57
Jeg var så heldig at en god kollega, gav mit lidt antikt fiskegrej, syntes det ser spændende ud, jeg kommer ikke til at fiske med det, men dekoration på fiske værelset. Er der nogle der evt kan bidrage med lidt historie til dem vil jeg blive glad. alder m.m
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2016 kl. 22:24
De 2 blanke i midten med de små propeller, kan ikke huske hvad de hedder, men det var en sådan Tobakshandler Dinesen fangede Danmarks største laks med, -  på Borris stykket i 50 erne. Det var også sådan en jeg fangede min første laks som 12 årig på i varde å og på 15 kg. rent. Hvis jeg ejede disse 2 ville jeg tage en tur i en af de gode vestvendte åer  hurtigst muligt, tror stadig meget på dem
Mvh. Ejler
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2016 kl. 04:41
De hedder vist Devonspinner, men tak for den lille historie, ja godt ske de er effektive, men med alt for mange kroge og slidte wire m.m Jeg fortrækker nu også fluestangen. 😊1
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2016 kl. 08:02


Der er 5 Devonspinnere og mener at det blink som er snoet blev kaldt devon-blinket og så er der en spinner som jeg ikke ved hvad hedder. Det sidste øverst, ser ud som et agn tackle til gedder.

Og du har helt ret, der er for mange kroge monteret til at de er lovlige at fiske med i vores lakse åer idag samt de er med modhagere.

Så mit råd er,  gem disse gamle sager og brug din fluestang Wink


Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2016 kl. 08:21
Carsten
Ganske rigtigt Devon-spinnere, hvortil en del af de fælt mange krogsæt hører til. De fleste er engelske - men en enkelt kan være fransk (kan man lurer sig frem til ved at se om der evt står noget på dem?)

Den med propel i begge ender er amerikansk og kan have samlerværdi - der er sandsynligvis et navn på propellerne?

Den store spinner (såkaldt Colorado-spinner) er også amerikansk (sikkert mærket?)

Det snoede blink er uden tvivl dansk og mærket enten GHV eller H. Andersen - alt efter alder - og det vil mange samlere også gerne have. Modellen fik Andersen patenteret i England i 1929 - og han lykkedes næsten at at sælge det til Hardy - men det kiksede i sidste øjeblik, da Allcock ubelejligt kom med et lign.blink på samme tid.

Så¨selv i sådan en håndfuld 'stikkende' sager gemmer der sig historie og finurlige anekdoter.

mvh
Heinz

Redigeret af tackler - 27 Apr 2016 kl. 08:25
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2016 kl. 09:27
Rigtig Heinz, det er en HAndersen der står på det, kontrollere lige når jeg kommer hjem hvad der står på det du mener er en Coloradoblink, mener der står noget på bladet. 😊 
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2016 kl. 17:13
spinneren hedder Hendryx no. 6
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2016 kl. 10:52
At der er flere kroge på samt modhager kan jeg ikke se som et problem som en skævbider ikke kan klare her og nu. Ja jeg har også været fluefisker i 41 år men er ikke religiøs med hensyn til en lækker spinnestang og tilsvarende hjul, - det er effektivt
Mvh. Ejler
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum