Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vægte på liner?

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vægte på liner?
    Sendt: 28 Apr 2016 kl. 11:21
Jeg har været igang med at rydte op i lageret af flueliner. Jeg kan se på nogle af de flueliner, der er i æskerne, at der ikke er vægte på data.

Jeg vil af hensyn til evt. salg af linerne ikke pakke dem ud for vejning om at gøre, og havde håbet, at jeg kunne finde noget på nettet, men jeg må indrømme, at det ikke helt er lykkedes.

Jeg håber der er nogen, der kan henvise til samlede data på de bedste liner, og jeg har eksempelvis denne line, som jeg blot skal kunne finde en vægt på:

Scierra HMT Spey, WF-8/9-F, Yellow/White

Jeg har interesse i de liner, der i dag benyttes på 2 hånd stængerne, også spay.

et link , eller flere, vil være rigtig velkommenWink

På forhånd tak.

Mvh
P.K.

Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2016 kl. 14:29
Hej Per

Det er en god udfordring du kommer med der... Jeg husker tydeligt linen, og jeg har også haft kursister som har brugt denne line... Det var Scierras bud på en reel spey helline til tohånds fluestænger. 

På deres hjemmeside og i deres blad blev der ikke opgivet vægt på denne line. Årsagen hertil finder vi i, at der er tale om en line der er tiltænkt en 8/9'er stang, men da klumpen er lang (mig bekendt omkring de 20 meter - det husker jeg dog ikke helt præcist) så vil vægten på linen øge med mængden af klumpen du har udenfor topøjet. Ved disse langklumpede liner er det mere taperingen end det er vægten, der er interessant. 

rent fisketeknisk er linen tænkt som en line der ikke skal trækkes så meget hjem - sådan er det jo med det traditionelle spey-fiskeri - her er det svinget over elven man er interesseret i - ikke hjemtagningen. Hjemtagningen skal være kort og med lang line laver du et retningsændrende kast, og så fisker din flue igen. 

Du kan derfor rette dig efter AFTMA angivelsen og putte den på en 8'er tohåndsfluestang. 

Håber, det gav lidt at gå efter... 

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2016 kl. 15:02
Hej Ronny.

Ja, så kom kaste instruktøren op i dig, herligtWink

Ja, det er jo netop det med spay kastet, at det er meningen, at der skal være den rette mængde line ude, og der tages lidt ind før nyt kast, men det jeg oplever også med en klasse højere er, at de moderne stænger, også til spay liner, kan klare mange flere forskellige vægte.
Jeg har en del ældre stænger fra RST og Sage, men de kaster glimrende med de moderne liner, dog synes jeg, at de kræver lidt højere linevægt, men det passer så til mine svage overarmeTongue

Omvendt, så er jeg opdraget med de gamle vægte, og vil meget gerne vide, hvad linen vejer, mest for ikke at knokle livet af de ældre stænger.

Jo din beskrivelse, er rigtig fin, og mine stænger i kl. 8, må så også spændes for, med lidt tungere liner, men det klare de nok.

Mvh
P.K.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2016 kl. 15:27
Hej Per

Lidt google giver data på 9/10'eren
http://www.fliegenfischer-forum.de/hmtsm.html



Mvh
Lasse

Redigeret af LasseK - 28 Apr 2016 kl. 15:30
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum