Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MV Diske.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: MV Diske.
    Sendt: 13 Jun 2016 kl. 09:18
Ja, så er der kommet endnu et tilbehør til vores rørfluer - MV DiC:

https://futurefly.dk/da/mv-disc

Jeg synes altid det er befriende, at der kommer nye plastdimser til vores hobby, især kommercielt, men som gør det selv mand, kan jeg ikke rigtig forliges med at prisen ender, der hvor den gør i forretningerne.

Ok, jeg er uddannet værktøjsmager, og ved, hvad værktøjer koster, men jeg har for nu mange år siden, fundet en metode til at lave de i dag døbte MV Disc.

For at få  især juniorerne penge til at slå til + nybegyndere udi fluebinding, så kan MV Disc laves på flg. måde:

Man køber en pose Hama perler - pris vel 15 kr. for 1000 stk., som fås i et utal af farver, også fluoriserende, og så skal man lige have en aftale med husets frue, for man skal bruge hendes ovnWink

Hama perlen stilles på en bageplade med bagepapir under. Perlerne placere jeg opret med små 10 mm. imellem hver perle, og så skal ovnen stilles på ca. 150 - 175 grader + varmluft.

Nu tændes ovnen, og man skal lige holde øje med om 150 grader er nok, så smeltes Hama perlen langsomt ned, og ender i en flad skive, med et givent hul.

Vis man holder øje med, hvor meget perlen smelter, kan man efter lidt øvelse, få en perle med et hul, der passer ind over røret, og danner skiven foran vingen.

Nu bruger jeg også den nedsmeltede Hama perle, som styr på eksempelvis Bottle tube, da skiven passer i rillen på tuben.

Selvom hullet måske er i minus, så kan skiven give sig forholdsvis meget, og man kan roligt sætte den fast med 10 sekundlim, det holder fint.

Kig forbi det link her:

http://www.lystfiskerliv.com/

SØG PÅ HAMA PERLER!

Blot til orienterering om plastdimser, man kan lave selvTongue

Mvh
P.K.




Redigeret af PK - 13 Jun 2016 kl. 09:28
Til top
michael hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tomkat Avatar

Tilmeldt:: 27 Dec 2007
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2016 kl. 17:36
god ide har lige prøvet at binde med M V disc de skal prøves i aftenSmile
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2016 kl. 18:31
Hej Michael.

Ja, det med at smelte en Hama perle, gør det jo nok ikke nemmere end at prøve, men jeg har fået en opfordring til at give et lille trick videre, nemlig hvordan man kan lave Discen ens, både i diameter - højde og ikke mindst styre hullet.

Det jeg gør er simpelt, idet jeg bore en række ø2,8mm. huller i en 3 mm. alu plade.

Hullerne har ca 15mm. spring, og i hullet presses et 40 x ø3 rustfast søm, så har man stammen til at lave hullet i disken.

Hama perlen sættes ned over sømmet, og det hele sættes på bagepapiret, og varmes op til ca. 150 gra. Om man vil bruge varmluft, må man lige se på, for at styre, hvor stor en diameter disken får.

Rustfast søm er el poleret, så sømmet er helt glat og blankt, og man kan nemt få Discen af sømmet.

PAS PÅ ALU PLADEN, DEN BLIVER MEGET VARM. Jeg sprøjter nogen gange  alu pladen med slip middel til plaststøbning, så svejser Hama perlen sig ikke fast på alu pladen!

Nu er den her fremgangs måde ikke en måde, der behøver at stå alene, når man vil sikre at ens Hama perle, får et nogenlunde en ens diameter indvendig og udvendig, men man skal være klar over, at den farve perlen har, kan give forskellige mål, og det skyldes plast blandingen.

Det er klogt at varme hver farve for sig, og så holde lidt øje med, hvad der sker i ovnen.

Hvor har jeg fået fudusen med at smelte en Hama perle og få en flad disk? Jo mine børnebørn gav farfar et flot armbånd, lavet i børnehaven, og da var den teknik brugt, med at smelte perlen i ovnen, og ja farfar tænkte smart, og var allerede i gang med stumper til sine rørfluerWink

Mvh
P.K.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2016 kl. 19:38
Hej Per,

Det er jo meget sjældent noget bliver opfundet kun for fluebindingens skyld da alt næsten har en anden for historie/anvendelse.

Hvis du laver en simpel søgning på Nylon Washers vil du finde dem i tusindvis, endda uden du behøver at smelte en Hama perle først :-)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2016 kl. 20:51
Hej Finn.

Ja, du kan på sin vis have ret, Nylon Washers / nylon ringe i min professionelle verden, er jo dele til vores maskiner og tusind andre ting, og jeg har i mit job brugt masser af dem til rigtig mange montage dele, men som jeg lige husker det, så er de helt små diametre svære at få i de rigtige farver / diametre, og jeg er næsten sikker på, at var de brugbare, så ville de nye typer MV Dics, ikke have fået værktøjerne lavet, man ville have købt dem i de store sække, som man oftest kan få Nylon Washers i.

At der så nok, et eller andet sted ligger brugbare Nylon Washers til eksempelvis til ø3 mm. rørflue rør er jeg ikke i tvivl om, man skal blot lede ude på nettet.

Min begrundelse for at bruge Hama perler er, at det er den rigtige type plast, altså ikke nylon eller andet kunststof, som for det mest er meget mere stift i strukturen, og derfor svære at få på rørene + at bruger man Hama perler med det rigtige indvendige hul, til eksempelvis Bottle tube, er Hama disken, forholdsvis nemt at lave med en diameter, der kun kræver, et ganske lille tryk at få på plads, og så behøves der ikke at limes, den passer 100% i rillen.

Mvh
P.K.


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum