Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluer på kroge

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluer på kroge
    Sendt: 29 Jul 2016 kl. 11:14
hej. Er der Nogle herinde der fisker med fluer bundet på kroge i stedet for på rør ?
Jeg synes de er lettere at smide over åen. Hvilke mønstre og str bruger I hhv nat og dag ?
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2016 kl. 16:56
Det skære i mit gamle fluebinder hjerte at se sådan et indlæg... fluer bundet på krog i stedet for rør. 

Det er for meget plastik i dagens fluebinding ;-)

Da du nævner rør, så går jeg udfra du tænker på laks og havørredfiskeri?
Jeg bruger de klassiske mønstre som Den våde høne, Peter Ross, Freemans Fancy, Godnatflue, Hagebrofluen m.v. i størrelserne 2 til 6 på enkeltkroge. De små str. om dagen og de store om natten.
Fluerne binder jeg med fjer og uld!.. og ikke plast og syntet hår :-)


Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2016 kl. 17:25
Citat: FinnSommer


Det er for meget plastik i dagens fluebinding ;-)

Grejfabrikanterne er vist enige om at fluekrogenes priser har nået smertegrænsen. Man skal være mere end almindeligt dum i nakken for at synes at 10,- kr. /stk. for en fiskekrog er en fair pris. 
Så er det nemmere at finde på smarte "systemer", med plastrør og hoveder og hylstre og små hatte og alt muligt andet bras, for at tjene en skilling eller to. 
Plastdimserne koster 0 kr at fremstille, når først værktøjet er betalt. 
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2016 kl. 18:36
Hej Per,
Rørfluer bruger jeg ikke, for krogfluer fungerer helt fint til mit fiskeri. Det er typisk Hugh Falkus' Medicine og sorte woolly bugger med forskellige grader af flash og kobberperler, der tager hovedparten af fiskene, men også små og større nymfer med og uden gummiben og mere klassiske fluer som Mallard & Claret, Mallard & Silver og Teal, Blue & Silver bliver brugt. Når jeg en sjælden gang fisker i mørket, er det typisk en ubelastet og busket Woolly B, der kommer på. Her til efteåret har jeg tænkt mig at eksperimentere lidt med Pattegrisen og Kobberbassen, selv om de er designet til kysten. 
For mit at se handler det om at finde en flue, der passer til situationen - og mindre om krog vs. rør. De fluer, jeg godt kan lide til mit nuværende fiskeri, fungerer godt på krog. Hvis jeg igen begynder på natfiskeri, vil der helt sikkert komme flere (store) rørfluer i æsken. 
mvh
Claus


Redigeret af Claus Bech-Petersen - 29 Jul 2016 kl. 18:37
www.ussingbech.dk
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2016 kl. 18:41
Og størrelser? Enkelte sjældne gange ned til str. 12-14 vådflue, men typisk str. 4-6 laksekrog eller kortere streamerkrog. Måske en str. 2 om aftenen eller i højt vand. 
www.ussingbech.dk
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2016 kl. 19:02
str. 4 partridge bomberkrog, så er du kørende til havørred i åen - Karup Å.

Mudlerfluer a la den usoignerede biolog og gerne en ophænger fx. Krogsgård nr. 2 hårflue så kan det ikke gå helt galt Wink

kan evt. gå ned i str 6 ved dagfiskeri.
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2016 kl. 20:30
Dejligt at der stadigvæk findes folk der bruger kroge i stedet for rør :-P. 
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2016 kl. 20:36
Citat: Peter Schrøder

Citat: FinnSommer


Det er for meget plastik i dagens fluebinding ;-)

Grejfabrikanterne er vist enige om at fluekrogenes priser har nået smertegrænsen. Man skal være mere end almindeligt dum i nakken for at synes at 10,- kr. /stk. for en fiskekrog er en fair pris. 
Så er det nemmere at finde på smarte "systemer", med plastrør og hoveder og hylstre og små hatte og alt muligt andet bras, for at tjene en skilling eller to. 
Plastdimserne koster 0 kr at fremstille, når først værktøjet er betalt. 

Ja præcis som vi også er dumme i nakken og ligne en halv million blot fordi vi skal på fisketur 😄....så en krog til en tiér går nok i mit budget.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 09:50
Tidligere var det almindeligt, at fiske havørred i åen med to fluer på forfanget.
Er der mon stadig nogen, der gør det?
Ulemper og fordele?
Jeg spørger, da jeg går med overvejelser, men er endnu ikke helt sikker på at jeg "tør"Confused
...når jeg endelig står ved en god havørred å.
Mange hilsner
Jan

Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 10:19
Jeg ved der er nogle gør det i Karup å. Desværre har laksecirkuset gjort at det ikke er lovligt her i de vestvendte åer
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 14:12
2 fluer giver ingen problemer - mere vand dækkes. Jeg fisker normalt med 0,30 mm forfang og 1,5 meter mellem fluerne. ca. 1/3 af havørrederne går på ophængeren. Forfang samles med en grinnerknude, hvor den tavs der går mod fluelinen anvendes til ophængeren.

- og ja, helt ubegrundet at man ikke må fiske med 2 fluer i Storå Thumbs Down.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 19:11
Citat: baronen

Tidligere var det almindeligt, at fiske havørred i åen med to fluer på forfanget.
Er der mon stadig nogen, der gør det?
Ulemper og fordele?
Jeg spørger, da jeg går med overvejelser, men er endnu ikke helt sikker på at jeg "tør"Confused
...når jeg endelig står ved en god havørred å.
Mange hilsner
Jan


Jeg tror mange gør det stadig ved havørredåerne, men som der også skrives andetsted, så ikke i lakseåerne pga. krogregler.

Klassiskeren i Lindenborg Å har altid været en Godnat Flue str. 2 (eller 4 streamer) som endeflue samt en Freemans Fance str. 4 (eller 6) som ophænger flue.


Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 19:45
Hvad klassikere angår i Lindenborg tager du helt fejl
en klassikker er sort plast som bundflue og Skjerns som ophænger
Til top
Jan Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
baronen

Tilmeldt:: 21 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér baronen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2016 kl. 08:50
Tak for svar!
Jeg vil prøve næste gang, jeg er ved åen...så må jeg se, om det går uden for meget kludderSmile
Mange hilsner
Jan

Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2016 kl. 18:17
Underligt man ik vil give 10,- for en krog når man vil giver 200-500 kr for en wobler  .... 
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2016 kl. 19:37
Steen det hjælper måske at være lidt kreativ Jeg har købt rigtig mange krogsæt til små devons og de er super til havørred fluer pris 4-6 kr stykket
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2016 kl. 16:51
Hej

Du kan roligt prøve med to fluer, det kan højst ende med en gang kludder, men så klarer lineklipperen hurtigt problemerne...

Nej, det er faktisk sjældent at det går så galt. Men det er vigtigt ikke at bruge for tyndt forfangsmateriale. Jeg bruger til havørred i åen Orvis Super Strong, som jeg mener er meget pålideligt. Jeg bruger et afkortet færdigforfang permanent monteret til linen vha. needle knot, som giver en meget diskret overgang. Dernæst et kortere "slidstykke" af 0,37 mm, som knyttes (blood knot) til 0,33 mm der danner ophængertjavsen, når det igen knyttes (blood knot) til spidsen på 0,28 mm. Det er altså den tykke del, der bruges til ophængeren. Der er vel omkring 70 cm til 80 cm fra spids til ophængerknude, og tjavsen er omkring 10 til 20 cm (den bliver jo kortere ved hvert flueskift). Forfanget er godt og vel en stanglængde (9 fod), og når ophængertjavsen bliver for kort skiftes 0,33- og 0,28-stykkerne. Man kan med fordel have bundet nogle ekstra montager i forvejen, så der ikke skal bindes for meget i nattemørket. Til dagsfiskeri kan man evt. forlænge hele forfanget med 0,23 mm.

Ophængeren har også en lille praktisk funktion i nattemørket. Når man tager fluen ind og måske skal have fat i fluerne, høres et lille klik når sammenføjningen mellem line og forfang passerer topøjet. Hvis stangen så løftes til næsten lodret, vil man nemt kunne se ophængeren mod himlen, hvilket gør det nemt at få fat i forfanget.

Fluerne er som regel på bundet krog og kan være streamerlignende typer til skumringsfiskeriet og større muddlere og zonkere mv. til nattefiskeriet. Fordelen ved at brug to fluer er, at man kan prøve lidt af hvert - diskret/provokerende til skumringsfiskeriet eller lys/mørk om natten. Eller stor/lille eller simpelthen to stk. af en bestemt type, hvis man mener at dén lige må være guf denne aften. For lige at blive ved trådens oprindelige emne, så må man jo sige, at krogfluerne stadig lige så gode som de altid har været, og der er jo fluer, der bare tager sig bedst ud på krog, f.eks. streamers og lignende. Rørfluer har selvfølgelig også deres berettigelse til de større fluer - hvem ville f.eks. ønske sig at se et "Æsel" bundet på krog...

Mht. lakseåerne - som nævnes i andre indlæg - så mener jeg, at man roligt kunne tillade fiskeri med to enkeltkrogede fluer på samme forfang. Risikoen for at en løsthængende flue skulle skade en laks en ganske minimal, og (tror jeg) langt mindre end risikoen for at en laks til genudsætning skades i gællerne af en stor trekrog på en spinner.

K&B
Henrik
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres