Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sæl på jagt

 Besvar Besvar
Forfatter
Palle Johnsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
PJ Avatar

Tilmeldt:: 11 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sæl på jagt
    Sendt: 15 Sep 2016 kl. 21:02
https://www.facebook.com/bligaardlyhne/videos/10211129046329992/?pnref=story
Kun en tåbe frygter ikke haven
Til top
Thomas Brinck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thomas Brinck

Tilmeldt:: 21 Apr 2002
Geografisk: Farum
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Brinck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2016 kl. 18:50
Det var dog vildt at se, den sæl er noget mere effektiv end selv mine nyeste fluestængerClap

Thomas
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2016 kl. 19:13
Det er en rigtig naturoplevelse, som nogle lystfiskere desværre ikke kan værdsætte, da de mener, at sælen spiser deres fisk.
Til top
Palle Johnsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
PJ Avatar

Tilmeldt:: 11 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2016 kl. 19:55
Jeg syntes at denne oplevelse er bedre end Havørred i tasken.....
Kun en tåbe frygter ikke haven
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2016 kl. 21:54
Citat: NRE

Det er en rigtig naturoplevelse, som nogle lystfiskere desværre ikke kan værdsætte, da de mener, at sælen spiser deres fisk.

Balance Niels Riis.. der skal balance i regnskabet.
Men skarven er værre end sælen...



Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2016 kl. 23:43

Hmm… denne her - http://finans.dk/artikel/ECE6675280/Super-trawler-landede-kæmpefangst/?ctxref=ext - er hundrede gange mere skadelig for fiskebestandene end samtlige skarver og sæler tilsammen, det er faktisk sådan, at den på hver enkelt tur fanger en større mængde fisk, end alle danske skarver spiser på et helt år.

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2016 kl. 11:00
Citat: NRE

Hmm… denne her - http://finans.dk/artikel/ECE6675280/Super-trawler-landede-kæmpefangst/?ctxref=ext - er hundrede gange mere skadelig for fiskebestandene end samtlige skarver og sæler tilsammen, det er faktisk sådan, at den på hver enkelt tur fanger en større mængde fisk, end alle danske skarver spiser på et helt år.


Det er nu et stykke vej fra St. Kilda til de lokale skarver som hærger Skjernå og andre åers smolt og ungfisk, ligesom der er meget langt fra St. Kilda til de store bestande af sæler ved bla. Bornholm og i Limfjorden.


Til top
Palle Johnsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
PJ Avatar

Tilmeldt:: 11 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2016 kl. 12:37
En "sjov" drejning sådan et opslag kan tage.....;-)

Kun en tåbe frygter ikke haven
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2016 kl. 12:39
Palle
det er ikke første gang og heller ikke sidste gang det
sker desværre
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2016 kl. 12:47
Det varer nok ikke længe før DSF får skylden!!!
- Det er heller ikke første gang dettte sker.

/J
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2016 kl. 12:50
Citat: PJ

En "sjov" drejning sådan et opslag kan tage.....;-)


Hver vores kæpheste LOL

Det ændre dog ikke ved, at det er en fantastisk flot video af sælen på jagt Clap
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2016 kl. 19:57
Citat: FinnSommer

 Det er nu et stykke vej fra St. Kilda til de lokale skarver som hærger Skjernå og andre åers smolt og ungfisk, ligesom der er meget langt fra St. Kilda til de store bestande af sæler ved bla. Bornholm og i Limfjorden.

Hvis vi ser bort fra nogle få helt lukkede søer, så er alt vand på jordkloden fysisk forbundet til en stor enhed. Og det har altid været sådan, at på det dybe vand der lever de store fisk, og på det lave vand langs bredder og kyster, der lever de mindre fisk.

Men industrifiskeriet har ændret magtbalancen i havet, ved at det har fanget alle de store fisk ude på det dybe vand, og derfor behøver de mindre fisk ikke at søge sikkerhed inde på det lave vand inde ved kysten. Og når der ikke er nogle mindre fisk langs kysten, hvor skarven normalt foretrækker at fange sin føde, så må den jo forsøge sig andre steder.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2016 kl. 21:42
Var den ikke lidt "på dybt vand" den forklaring Niels Riis??
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2016 kl. 22:13
Citat: FinnSommer

Var den ikke lidt "på dybt vand" den forklaring Niels Riis??

Næh… havene er jo i princippet en kæmpe stor balje, og efterhånden som de store trawlere og notbåde tømmer baljen for fisk, så bliver der også færre fisk inde ved kysterne.

Men den logik er nok mere end en liberalist og jysk åfisker kan overskue.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 02:14
http://www.tvmidtvest.dk/artikel/torskebestand-i-nordsoeen-og-skagerrak-den-stoerste-i-30-aar?kodex=f
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 03:11
Citat: NRE

Citat: FinnSommer

Var den ikke lidt "på dybt vand" den forklaring Niels Riis??

Men den logik er nok mere end en liberalist og jysk åfisker kan overskue.


Det er jeg faktisk stolt af at være, men hvad er din undskyldning Niels Riis?

Det er jo lidt pudsigt at du siger fiskebestandene i verdens havene er meget lille samtidig med bestandene af skarv og sæl er eksploderet, så noget må de jo leve af når der ingen fisk er i havene fordi et par kapitalistiske og borgerlige fiskeskippere har et par fiskebåde.



Redigeret af FinnSommer - 19 Sep 2016 kl. 03:20
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 03:12
Citat: Salmoniden

http://www.tvmidtvest.dk/artikel/torskebestand-i-nordsoeen-og-skagerrak-den-stoerste-i-30-aar?kodex=f


Betalt propaganda af blå blok hvis du spørger Niels Riis. Smile 
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 04:25
LOL :-)

Jeg har ikke tænkt mig at begive mig ind på en diskussion omkring noget jeg dybest set ikke har den store indsigt i. Det håber jeg dog de professionelle der beskæftiger sig med det har og da jeg så dette link blev jeg glad for at det også kan synes at gå den rigtige vej. Det håber jeg meget for fremtiden.
Ligeledes kan jeg også være glad for at kunne grine med hinanden og en vis humoristisk tilgang. Måtte vi kunne holde det på det plan altid.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 09:02
Citat: Salmoniden

http://www.tvmidtvest.dk/artikel/torskebestand-i-nordsoeen-og-skagerrak-den-stoerste-i-30-aar?kodex=f

Antallet af torsk er i stigning, men der er stadig meget langt op til de bestande der var tilbage i midten af 1900-tallet, før erhvervsfiskeriet blev industrialiseret.

Og de torsk der er i Nordsøen er stadig meget små fisk i børnehave størrelse, derfor skal der forsat være små fiskekvoter og fredede områder, hvis man seriøst ønsker, at bestandene skal komme op på fortidens niveau.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 09:17
Citat: FinnSommer

Citat: Salmoniden

http://www.tvmidtvest.dk/artikel/torskebestand-i-nordsoeen-og-skagerrak-den-stoerste-i-30-aar?kodex=f


Betalt propaganda af blå blok hvis du spørger Niels Riis. Smile 

Ja... TV midt-vest er en statsejet lokal-TV station, som er sat i verden til, at være loyal overfor den til enhver tid siddende regering, og det er jo grov manipulering, at gå ud med en påstand om, at bestanden er den største i 30 år.

Tilbage i 1986 der havde torskebestanden været kollapset i mange år, det store indhug i bestandene af konsum- og industrifisk startede i 60'er, da erhvervsfiskeriet blev industrialiseret, og hvor man fraveg en gammel regel om, at jagt og fiskeri kun skal høste af naturens overskud, og hele vejen op gennem 60'erne - 70'erne og 80'erne der rovfiskede man hovedstolen.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 16:38
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2015-07-05-rekordmange-torsk-og-roedspaetter-i-nordsoeen

file:///C:/Users/ec/Downloads/107_02_torskeopdraet.pdf
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 16:41
Sidstnævnte pdf bragt for at belyse vækstraten af torsk og at der hurtigt kan ske noget ved de dengang påførte restriktioner i fiskeriet
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 18:33
Citat: Salmoniden

Sidstnævnte pdf bragt for at belyse vækstraten af torsk og at der hurtigt kan ske noget ved de dengang påførte restriktioner i fiskeriet

Det er desværre ikke nok for NRE.
Erhvervet må dø ligesom landbruget.
Vi skal leve i stenalderen uden nogen form for skat eller velfærd.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 18:36
Citat: NRE

 

Antallet af torsk er i stigning, men der er stadig meget langt op til de bestande der var tilbage i midten af 1900-tallet, før erhvervsfiskeriet blev industrialiseret.


For 100 år siden..... 
Jamen det er jo flot du sammenligner en moderne tidsalder med forrige århundrede.

Vi skal også have skåret dilleren af halvdelen af mændene da verden er ved at blive overbefolket.. siden 1900 tallet...


Redigeret af FinnSommer - 19 Sep 2016 kl. 18:37
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 19:26
Citat: Salmoniden

Sidstnævnte pdf bragt for at belyse vækstraten af torsk og at der hurtigt kan ske noget ved de dengang påførte restriktioner i fiskeriet

Bare ærgeligt, at den så ligger på dit personlige C-drev.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 19:33
Citat: FinnSommer

For 100 år siden..... 
Jamen det er jo flot du sammenligner en moderne tidsalder med forrige århundrede.

Vi skal også have skåret dilleren af halvdelen af mændene da verden er ved at blive overbefolket.. siden 1900 tallet...

Hvis du mener, at der er gået 100 år siden midten af 1900-tallet, så er det derfor at du er så 'vissen' at høre på, og så er du i øvrigt helt lovligt undskydt, for helt frem til slutningen af 60'erne, der mente videnskaben, at fiskene i verdenshavene var en uudtømmelig ressource.

Men datidens havbiologer, kunne så ikke forudse, at der ville blive bygget i tusindvis af fiskefartøjer på størrelse med norgesfærgen, og at de i bogstavligste forstand ville suge fiskene op af verdenshavene.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 19:48
Citat: Salmoniden

Sidstnævnte pdf bragt for at belyse vækstraten af torsk og at der hurtigt kan ske noget ved de dengang påførte restriktioner i fiskeriet

Ja, havene er så fisketomme, at der er et kæmpe stort vacuum og god plads til nye fisk, og derfor giver en fredning hurtige resultater, men da man udelukkende analyserer på antallet af fisk, så er undersøgelserne misvisende. 


Det er bluf når man forsøger at gi' det indtryk, at der findes hurtige løsninger på genopretningen af fiskebestandene. Et meget stort antal små fisk er nemlig ikke det samme som en sund bestand, og det tager mange år, at genopbygge en bestand af f.eks. torsk med en naturlig alders og størrelsesfordeling.

Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 19:51
Niels. Hvis du kopierer hele linket op i et ny browser vindue burde det virke. Det prøvede jeg forinden og det virkede fint. Ellers vil en kort opsummering være at torsk bliver gydemodne i løbet af 3-5 år med en procentfordeling af gydemodne fisk med en alder på 3 år på 23-24 % stigende til 86 % som 5-årige for endelig at nå 100 % som 6-årige.
Så på de 20+ år kan der virkelig ske og er sket meget glædeligt.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 20:28
Citat: Salmoniden

Niels. Hvis du kopierer hele linket op i et ny browser vindue burde det virke. Det prøvede jeg forinden og det virkede fint. 

Klart det virker hos dig, det er jo på din PC det ligger!



Redigeret af Henning - 19 Sep 2016 kl. 20:32
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 20:48
Citat: Salmoniden

Niels. Hvis du kopierer hele linket op i et ny browser vindue burde det virke. Det prøvede jeg forinden og det virkede fint. Ellers vil en kort opsummering være at torsk bliver gydemodne i løbet af 3-5 år med en procentfordeling af gydemodne fisk med en alder på 3 år på 23-24 % stigende til 86 % som 5-årige for endelig at nå 100 % som 6-årige.
Så på de 20+ år kan der virkelig ske og er sket meget glædeligt.

Der er stadig meget lang vej til, at der i Nordsøen og Kattegat er så store bestande af torsk fra 7-8 kilo og op til 20 kilo, at alle de mindre torsk bliver presset ind i de kystnære områder, hvor lystfiskerne kan fange dem som kysttorsk.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 21:01
Citat: Henning

 Men mon ikke det er herfra http://www.aqua.dtu.dk/-/media/Institutter/Aqua/Publikationer/Forskningsrapporter_101_150/107_02_torskeopdraet.ashx?la=da

Når man læser DTU-Aqua's rapporter, så skal man huske på, at DTU-Aqua's biologer i princippet er ansat af og arbejder for fødevareministeren, og at han kan skære ned på deres bevillinger, hvis de kommer med for mange undersøgelsesresultater, som er ubekvemme for den politik som han ønsker at føre, og lige nu har vi en Venstre-regering, som gerne vil gi' nogle milde gaver erhvervsfiskerne, der traditionelt stemmer på Venstre.

Så spis brød til, det er nemlig ikke særligt positivt, at torskebestanden er i bedring i forhold til dens niveau i midten af 80'erne, hvor den var nedfisket til et absolut minimum.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 21:10
Jo det tror jeg såmænd du kan have ret i derhen at fordums tiders kysttorsk bestande endnu ikke er oppe på niveau. De kan nu godt fanges her og der. Personligt har jeg kendskab og oplevelse af fangster af gode torsk på Århus havn. En fisk man engang meget sjældent så ved "mine" kyster er sejen som nu fanges ofte på Djursland, århus havn og ved Norsminde oplevede jeg for ikke længe siden at få en double af sej på hver 45 cm.  Så noget har ændret sig, synes jeg, til det bedre. Men hvorfor skal jeg ikke gøre mig klog på fordi jeg ganske enkelt ikke har undersøgt det. Med hensyn til torsken kan jeg være bekymret for om kysttorsken nogensinde alligevel kommer stærkt igen. Under mine og det ret kortvarige søgninger lige før lagde jeg også mærke til at der er skrevet en del om temperatur ændringernes påvirkning af torskene. Jeg kan umiddelbart godt få den bekymring at de højere temperaturer i forhold til klimaændringerne måske fortrænger kysttorsken men jeg har ikke endnu nogen belæg for den bekymring. Men uanset tror jeg vi kan være enige om at der formodentlig for altid vil være nødvendigt at holde skarpt øje med fiskebestandene og deres beskyttelse.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 21:40
Citat: Salmoniden

Jo det tror jeg såmænd du kan have ret i derhen at fordums tiders kysttorsk bestande endnu ikke er oppe på niveau. De kan nu godt fanges her og der. Personligt har jeg kendskab og oplevelse af fangster af gode torsk på Århus havn. En fisk man engang meget sjældent så ved "mine" kyster er sejen som nu fanges ofte på Djursland, århus havn og ved Norsminde oplevede jeg for ikke længe siden at få en double af sej på hver 45 cm.  Så noget har ændret sig, synes jeg, til det bedre. Men hvorfor skal jeg ikke gøre mig klog på fordi jeg ganske enkelt ikke har undersøgt det. Med hensyn til torsken kan jeg være bekymret for om kysttorsken nogensinde alligevel kommer stærkt igen. Under mine og det ret kortvarige søgninger lige før lagde jeg også mærke til at der er skrevet en del om temperatur ændringernes påvirkning af torskene. Jeg kan umiddelbart godt få den bekymring at de højere temperaturer i forhold til klimaændringerne måske fortrænger kysttorsken men jeg har ikke endnu nogen belæg for den bekymring. Men uanset tror jeg vi kan være enige om at der formodentlig for altid vil være nødvendigt at holde skarpt øje med fiskebestandene og deres beskyttelse.

Klimaændringerne spiller bestemt en rolle.
I 80´erne fandtes tobis ud for Portugals kyster og multerne var eksotiske fisk som ikke fandtes ved danske kyster.

I dag er begge arter her.

Hvis vi går 100 år tilbage i tiden..(nu bliver NRE glad :-) ) så er temperaturen i i havet omkring Danmark steget med 2 grader.

Der er flere af vores normale fiskearter som vil forsvinde i fremtiden og det skyldes ikke udelukkende trawl fiskende norgesfærger, men ændringer i miljøet.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 21:42
Citat: NRE

 

Der er stadig meget lang vej til, at der i Nordsøen og Kattegat er så store bestande af torsk fra 7-8 kilo og op til 20 kilo, at alle de mindre torsk bliver presset ind i de kystnære områder, hvor lystfiskerne kan fange dem som kysttorsk.

Det går ellers fint med at fange de store gydetorsk i Øresund på bulefiskeri.. men hva fan ved jeg; en jysk å fisker det både er liberal, medlem af DSF.. (og hvad var det mere?) også om den slags.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 22:11
Citat: FinnSommer

 Klimaændringerne spiller bestemt en rolle.
I 80´erne fandtes tobis ud for Portugals kyster og multerne var eksotiske fisk som ikke fandtes ved danske kyster.

Sludder og vrøvl, i midten af firserne holdt jeg ferie på Sejerø, og dengang var der flere af de lokale fiskere, som havde specialiseret sig i fangst af multer, og jeg har set dem lande dem i stort antal i Sejerø havn.

Et af de afgørende problemer for torskebetandene er, at de store notbåde støvsuger havet for industrifisk, og dermed reduceres fødegrundlaget.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2016 kl. 22:26
Citat: FinnSommer

 Det går ellers fint med at fange de store gydetorsk i Øresund på bulefiskeri.. men hva fan ved jeg; en jysk å fisker det både er liberal, medlem af DSF.. (og hvad var det mere?) også om den slags.

Jeg dyrker ikke selv fiskeriet efter gydetorsk i Øresund, men bedømt ud fra fangstrapporterne, så er det under 100 torsk over ti kilo som lystfiskerne fanger, og en så beskeden mængde er næppe et problem for bestandene.

Og i betragtning af, at der er et større antal lystfiskerkuttere, som hver dag sejler ture på Øresund, med 15-20 lystfiskere om bord på hver kutter, så er det egenlig et meget lille antal målere (torsk over 10 kilo) som de fanger.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2016 kl. 01:12
Ja desværre er der en del arter der vil forsvinde i fremtiden pga. klimaændringerne. Det er desværre en helt logisk følge og jeg bliver lidt ked af at måtte indse det selvom jeg også som lystfisker hilser de nye arter velkommen. Det er som om at den sjove gamle Shubidua sang Costa Kalundborg kan gå hen og blive virkelighed og det nye trope ferieparadis de synger om og det i en ikke alt for fjern fremtid.
Et par arter jeg allerede i rigtigt mange år har savnet blandt fangsterne når jeg har fisket efter fladfisk er ulk og ålekvabbe. Det er måske ikke fisk der betyder så meget for de fleste men jeg har gode minder fra barndommens fiskeri og synes også de er meget smukke fisk - jo jeg er bestemt en forelsket nørd i fisk. Jeg har tit spekuleret over hvor de blev af og om det eksplosive antal strandkrabber der nogenlunde samtidig sås har en forbindelse dertil og de deraf også er blevet hovedsageligt fordrevet fra de kystnære farvande. For på det dybere vand kan de bedre være i fred for den kystnære krabbe og jeg ved at fiskere der leverer til akvarier og naturcentre stadig ikke har svært ved at skaffe dem. Men hvorfra ved jeg ikke og ovenstående er jo egentlig ikke mere end ideer og gisninger. Men jeg savner dem faktisk og det er meget længere siden jeg har fanget nogen af dem. Engang kunne man fange dem stort set overalt og meget kystnært men nu er de væk og det frygter jeg for altid fremefter vil være tilfældet. 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2016 kl. 08:10
Der har tidligere være meget store mængder torsk i Østersøen, og dens havvand har altid været nogle grader varmere end vandet i Kattegat og Nordsøen, så undskyldningen med klimaforandringer er blot en bekvem måde, at lægge et røgslør ud over de egenlige årsager.

Og de svindende bestande af fladfisk, ulk og ålekvabbe kan godt forklares med, at erhvervsfiskerne systematisk ødelægge havbunden med deres bundtrawl.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres