Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Teknik - blink støbning.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Teknik - blink støbning.
    Sendt: 16 Sep 2016 kl. 11:12
Jeg er blevet spurgt til, hvordan vi i "gamle dage" lavede vores egne modeller til blink fremstilling, og jeg har fortalt de forventningsfulde unge mennesker, hvordan jeg og andre grejmagere greb tingene an.

Jeg fortalte blandt andet, at mange af mine grundmodeller er formet i et stykke hårdt træ, og så lakeret, hvorefter jeg har taget en afstøbning af grundmodellen, og så arbejdet videre på ideerne.

De første prototyper, var normalt støbt i ren bly, for at kunne skrabe - file - bøje emnet, og når man så i praksis have afprøvet blinket ved vandet, kunne man få et endeligt emne, som der så blev lavet form af igen, og så var det blink, med prøver og andet  klar, men alle mellemled gemt, med journal over, hvad der var ændret.

Remi Garder, var kendt for at være meget omhyggelig, når der blev lavet nye blink, og han var rigtig dygtig til det + at han var en af de første, som brugte Sillicone formene, og kunne så lave nogle helt forrygende overflader og mønstre, samt blink, der virkelig gik ordentligt.

Jeg lærte på et tidspunkt, at bruge mine træemner, til at ændre blinkets tykkelse og vægt, ganske enkelt ved at dyppe emnet i noget klar tykt flydende lak mange gange, så blinket voksede små 1,5mm. i tykkelsen.

Det gav en mulighed for at få en god grundmodel, lavet i flere udgaver, men forskellig vægte, men oftes med næsten samme gang, og selvfølgelig længere kast, ved højere vægte.

Jeg brugte oftest celleose lakker i klar, men hvad ville man bruge i dag?

Kravet skal være, at lakken kan tørre hurtig - være glat i overfladen - fås på dåse, da det ville være sagen, at kunne dyppe blink emnet ( træ grund modellen), og lakken må ikke være 2 komponent.

Hvad vil man anbefale af lak i i dag?

På forhånd tak.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 16 Sep 2016 kl. 11:13
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2016 kl. 14:45
Citat: PK

 

/..klip/

Kravet skal være, at lakken kan tørre hurtig - være glat i overfladen - fås på dåse, da det ville være sagen, at kunne dyppe blink emnet ( træ grund modellen), og lakken må ikke være 2 komponent.

Hvad vil man anbefale af lak i i dag?

På forhånd tak.

Mvh
P.K.

Hej Per,

Hmm.. jeg tror de krav Rambøll skulle arbejde med i deres Tange rapport er lettere at opfylde end dine til en brugbar lak ;-)

I diverse hobbyforretninger kan du finde en lak som hedder Marabou. 
http://www.hobbyshoppen.dk/produkt/1064/15/0/Marabu---Klarlak-blank-50-ml-820101.html

Den er vandbaseret men du er nok nødt til at købe et par stykker og hælde dem over i en bøtte hvis du vil kunne dyppe hele emnet i lakken samtidig.

Ellers billig neglelak til en tier hos Tiger.

Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2016 kl. 14:52
Hej Per
Jeg bruger en god bådlak,og det holdermand fint. Tonkinlak  er rigtig godt.
Vh
Jens
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2016 kl. 18:56
Jeg havde tænk på Tonkin lak og skibslak, men jeg synes at det lidt pebret i priserne, men ok det er også godt og kan bruges til meget andet.

Neglelak, jo da, men til det her brug er enheder ganske enkelt for små?

Tak for svar og ideer fra Jens og FinnTongue

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 17 Sep 2016 kl. 18:57
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2016 kl. 22:39
Citat: PK

Jeg havde tænk på Tonkin lak og skibslak, men jeg synes at det lidt pebret i priserne, men ok det er også godt og kan bruges til meget andet.

Neglelak, jo da, men til det her brug er enheder ganske enkelt for små?

Tak for svar og ideer fra Jens og FinnTongue

Mvh
P.K.

Lak er desværre blevet dyrt Confused

Jeg ved ikke om det kan fås længere men for mange år siden brugte jeg Zaponlak som kunne købes i et hvert byggemarked. Det var i en dåse som er stor nok til at dyppe emner direkte i.
Samtidig var det en rigtig god fluebinderlak.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2016 kl. 09:28
Til Finn.

Ja, alt hvad der reelt ligner god lak, er i dag meget dyrt, men jeg synes generelt, at i de sidste 10 år, er maling generelt blevet dyrt, men jeg kan egentlig ikke huske, om der kom ekstra afgifter på på de ting.

Jeg kan til gengæld huske, at jeg i mine indkøb til mit maler værksted, kunne se på fakturene, at priserne i løbet af en 10 årig periode sluttende i 2009, var steget små 100%, og det sammen med de senre blyforbud, gjorde at det at lave hjemmestøbte blink med maling af disse, ja det kunne absolut ikke køre rentabel, i forhold til 6 blink i Bilka til en flad hund, og så rustfast stå med silketryk, og monteret, suk det var en god tid der sluttede hurtigtCry

Zaponlak er jeg jo opvokset med, både som fluebindingslak, men også som forsegling af blink og wobler, man skulle bare vide nøjagtig, hvad maling der kunne tale Zaponlak, ellers var det hele kogt op.

Zaponlak kan faktisk holde længe, jeg har nogle fluer og blink fra midt 60erne, som stadig holder i lakken, men Zaponlak kan godt krakelere, men de gamle lakker var bedst, men det lugtede fælt, og krævede masser af frisk luft ellers blev man tosset i hovedet af dampene.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 19 Sep 2016 kl. 21:55
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum