Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skal sportsfiskernes fangster begrænses i fjordene

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skal sportsfiskernes fangster begrænses i fjordene
    Sendt: 30 Okt 2016 kl. 21:40
Citat: Norkær

 Hvornår dukker der sådanne kurser op, de burde være obligatoriske. Jeg tror, Esben Lunde Larsen og Det Etiske Råd .

Vær lige opmærksom på, at Det Dyreetiske Råd er modstander af C&R, da rådets medlemmer mener, at fiskene derved bruges som legetøj, og ikke fanges med et reelt formål.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2016 kl. 21:50
Citat: Rasmus Elvekjær

Her fiskes igennem og herefter afhentes fangsten i lastbil og kunne evt benyttet til foder ell lign.

Synes du det er ok, at lystfiskerne på den måde er med til at bakke op om minkavlerne…?
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2016 kl. 23:08
Nej NRE jeg havde nok ikke tænkt det så grundigt igennem - og nej ikke mink.

Men nu giver du mig yderligere et par ideer:

Hvorfor er der egentlig ingen erhvervsfiskere som fanger skaller til fiske mel? Hvorfor skal vi hellere fange småfisk og ødelægge fødekæder på den anden side af jorden? Hvorfor skal vi bruger penge på landdistance transporten af småfisk hjem og samtidigt udlede drivhusgasser ved sejladsen?

Hvorfor ikke skabe erhvervsfiske-arbejdspladser i DK og blot bruge de ressourcer som svømmer foran vores fødder?
Det vil være oplagt at bruge skaller – og samtidigt lave positiv biomanipulation i vores søer. Øge dyreplankton og reducere planteplankton og få klart vand. Men yderligere vil man også kontinuerligt fjerne biomasse og dermed fosfor fra vores søer.
Man kunne således løse to fluer med et smæk
Man kunne nu også producere mere bæredygtige dambrugsørreder, ved at bruge dette fiskemel til foder. Vil være perfekt hvis opdrættet yderligere kunne være i et lukket system og affaldsvandet bruges til at dyrke grøntsager i aquaponics systemer. Ja så kunne man snakke om bæredygtig ørred og grøntsags produktion!

Og alle vilde ørreder kunne vi andre fiske C/R efter!

Nå blot et par vilde ideer.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 09:25
Til NRE. Du kritiserer DSF for mangt og meget men er nu selv ved at falde i den grøft, der hedder: Er der noget vi ikke kan li', stikker vi bare hovedet i busken, så går det nok væk. Jeg tænker her på Det Etiske Råd og deres tidligere holdning til C&R. Få dog taget en snak med dem og fortæl dem, hvad vi som lystfiskere vil gøre for at gøre C&R fiskeri til en langt mere respektabel og forsvarlig måde at fiske på, end det er idag. Altså, hovedet op af hullet, NRE 😉.
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 09:27
Da man for ikke så mange år siden biomanipulerede Furesøen på Sjælland og fangede tonsvis af fredfisk, primært skaller og brasen, smed man da bare de mange tons opfiskede fredfisk ud, eller blev de brugt til noget fornuftigt?
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 12:07
Hej Henrik

Jeg ved faktisk ikke hvad man gjorde med de furesø fisk - godt spørgsmål.

Mit indlæg var egentligt lidt humoristisk ment.
Tag det derfor ikke alt for seriøst. Synes godt man kan brainstorme vilde ideer her på dette forum.
Min pointe er mere ret kortfattet. Når man snart kan sende mennesker til Mars. Så findes der også teknologi til en 100% bæredygtig fødevarerproduktion og naturforvaltning.

Mvh Rasmus


Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 12:11
Det bliver ikke nemt at få en accept fra Dyreetisk Råd til et udvidet C&R-fiskeri. I deres verden er det stort set sammenligneligt med det at sætte en krog på en snor i kæften på en kat, og så lade katten løbe sig træt, inden den hives ind. Spørg "Kattemor" om hun vil bryde sig om den øvelse med "misser".

C&R fiskeri er så vidt jeg husker det forbudt i nogle lande.

Den dag, hvor det bliver fuldkommen 100% sikkert dokumenteret at fisk kan føle smerte, eller de ikke kan, så kan meget ændre sig.

mvh
Kjeld
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 12:37
Hmmm - så tænk på hvordan en fisk har det, som skal sidde i et garn i et par dage. Derefter lider den langsomme død i lasten på et skib. Herudover kasseres mængder af disse fisk. enten fordi de ikke overholder kvoter. eller også simpelthen som madsspild i supermarked pga dato - Er det etisk værre end os lystfiskere?

Tag et besøg på en svinefabrik og se hvilket dyreplageri af et liv disse dyr har. Vel og mærke et helt liv og ikke få minutter som en vild fisk som bliver fanget af en lystfisker.

Hvis det ikke er etisk korrekt at have en fisk i snor i et par minutter. Hvor etisk er det så at holde kæledyr?
Hundeejere har mig bekendt også dyr i snor og nogle af disse halsbånd har kroge. Så hvis den rykker føler den smerte?

Der er forskel på hvordan vi behandler dyr og mennesker. Heldigvis for det.
Jeg mener at vi bør kunne have erhvervsfiskeri, landbrug og kæledyr. Helt sikkert.
Men samtidigt bør vi også kunne dyrke C/R.

Rigtigt vi dyrker C/R for vores fornøjelse.

Men vi spiser også fisk, kød og holder kæledyr pga vores fornøjelse.

Vi gør det ihvertfald ikke for at overleve.
Det ville være mere bæredygtigt hvis vi var vegetarer - så argumentet om at vi SKAL spise kød holder ihvertfald ikke.
At spise kød dagligt er en luksus og fornøjelse som få mennesker på denne planet har.
Ligeså med C/R fiskeri.

Mvh Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 13:06
Slet ikke enig, Rasmus. Men det er rigtigt, at man altid kan finde mennesker, der opfører sig mere hovedløst, end man selv gør, men det er, efter min mening, den dårligste undskyldning for at gøre ting, man dybest set ikke tror på.
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 13:17
Kjeld. Hvorfor forbød man aflivning og afslimning af ål i salmiak og - eller - salt? Var det fordi, man mente, at det var dyrplageri og hvad mener du selv om denne aflivnings metode?

Skrabefiskeri på den jyske vestkyst har også længe været forbudt, det samme gælder pigtråds piskefiskeri efter hornfisk i Vadehavets priler, men underligt nok er det, efter min mening, babariske fiskeri med levende agn tilladt. Her landes fisken - modsat C&R fiskeri - ikke hurtigst muligt, men svømmer sig langsomt til døde og udskiftes tilsidst med en ny levende agnfisk. Jeg vil foreslå, at vi lyst- og sportsfiskeri selv lægger op til et forbud mod fiskeri med levende agn og samtidig lægger op til en accept af C&R fiskeri i bredere forstand. Ja, måske lidt af en studehandel.

Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 13:19
Rasmus,
sikke noget bavl, du lukker ud.

Du kan ikke sammenligne de ting, du nævner. De emner kan heller ikke bruges som undskyldning for at du lader en stakkels fisk kæmpe som en rasende for at slippe fri og med stadig stigende indhold af mælkesyre, med skader i kæften, stress osv. - alt sammen for at give dig den besynderlige glæde, at du bilder dig ind, at du er et med naturen, en ægte sportsfisker med magt til at mishandle dyr for din egen glædes skyld.

Fisken er måske endda opdrættet med det formål, at du skal fange den.

Det er ikke smukkere end jægeren, som stiller næsten tamme fugle op ude i naturen og derefter blæser knolden af dem.

Hvis du skulle få fornøjelsen at møde Dyreetisk Råd, så pas på, at en af de søde damer ikke knalder dig en i knolden med paraplyen.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 13:29
Nu mente jeg ikke at de ting var hovedløst. Tværtimod er det efter min mening ok at spise fisk, kød og have kæledyr.

Nu var det Kjeld som sammenlignede C/R med det at have kæledyr. Derfor så fortsatte jeg af hans analogi. Hvad jeg ligesom Kjeld mener er at det ofte er kæledyrs ejere som er moralske "dyre-elskere". Mange af dem i "Dyrenes beskyttelse" er meget forstokkede og dobbelt moralske. Her er der flere der mener det er uetisk at dyrke C/R - jeg mener det er dobbelt moralsk af dem. Men jeg vil ikke moralisere over deres hobby - blot konstatere at hvis C/R skal være uetisk - Ja så er der først så mange andre ting som i deres verden først skal gøres "etisk korrekt" Hvordan mon deres kattefoder bliver produceret? De moralske vogtere kunne derfor starte med at have holdninger til alt dette førhen de berøre vores interesse.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 13:56
For at gøre min pointe meget kort:

Hvis du lever et liv som en Tibetansk munk - Ok hatten af for det så må du gerne have holdning imod C/R.

Hvis du derimod lever et liv som 99.999 % af alle danskere.

Ja så skal du vide at dit liv har en impact på dyr, natur og miljø som er langt langt værre en C/R.

C/R er så harmløst sammenlignet med alt andet menneskelig aktivitet

Men det er så let at være moralsk på andre menneskers bekostning
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 14:03
Rasmus,
det bliver ekstrem svært at få et "blåt stempel" på C&R generelt.

Grundlæggende er jeg ikke vild med metoden, men lister jeg f.eks. langs et vandløb og har god gang i fangsterne af bækørred med fluegrejet og med modhaveløse kroge, så nakker jeg dem jo ikke. Det er jo kun for sjov.

Men vi skal have meget mere styr på, hvordan der meldes ud, og hvad vi inviterer til.

Denne her mener jeg blev gennemført helt og aldeles uden brug af hovedet,
http://www.sportsfiskeren.dk/fang-100-skaller-paa-100-minutter

Der burde have været lidt fornuftig omtanke. Jeg vælger at tro, at alle i sekretariatet havde fri den dag.

Det farlige ved vores hobby er, at det er for sjov.
mvh
Kjeld

Redigeret af Kjeld Willerslev - 31 Okt 2016 kl. 14:05
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 14:03
Citat: Norkær

Da man for ikke så mange år siden biomanipulerede Furesøen på Sjælland og fangede tonsvis af fredfisk, primært skaller og brasen, smed man da bare de mange tons opfiskede fredfisk ud, eller blev de brugt til noget fornuftigt?

Når biologerne laver en biomanipulation, så har lystfiskerne ikke noget krav på at kunne beslutte, hvad der sker med de fisk som bliver fjernet fra søen. Men det er absolut et holdningsspørgsmål, om man mener det er fornuftigt, at bruge de fisk som fanges ved en biomanipulation til minkfoder.


Men hvis der bliver arrangeret en medekonkurrence, hvor en del af formålet er, at fjerne fredfisk fra den pågældende biotop, så vil det da være meget tosset, at støtte minkavleren Martin Merrild og hans venner.


Minkavleren Martin Merrild, der også er formand for Landbrug og Fødevarer, var sammen med Bæredygtigt Landbrug arkitekterne bag landbrugspakken, som på alle måder vil skade naturen og vandmiljøet.


Jeg har i øvrigt fisket regelmæssigt, i to nordsjællandske søer, både før, under og efter at  de er blevet biomanipuleret, og jeg synes ikke det har været nogle særligt gode projekter.


Efter biomanipulationen har vi løbende fanget rigtig mange gedder, med store ar efter alvorlige garnskader, og i begge søer der ellers tidligere rummede mange og store aborrer, der er aborrerne stort set forsvundet, vi fanger ikke en gang nogle få små aborrer.


Og der er li'som to muligheder, enter har biologerne ikke gidet bruge tid på, at frasortere og genudsætte aborrerne, eller så er der sket det, at de store flokke af skarver som søger føde i disse søer, har kastet sig over aborrerne, da de skaller som de normalt levede af er forsvundet.



Redigeret af NRE - 31 Okt 2016 kl. 15:22
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 14:04
Rasmus,
det bliver ekstrem svært at få et "blåt stempel" på C&R generelt.

Grundlæggende er jeg ikke vild med metoden, men lister jeg f.eks. langs et vandløb og har god gang i fangsterne af bækørred med fluegrejet og med selvfølgelig modhageløse kroge, så nakker jeg dem jo ikke. Det er jo kun for sjov.

Men vi skal have meget mere styr på, hvordan der meldes ud, og hvad vi inviterer til.

Denne her mener jeg blev gennemført helt og aldeles uden brug af hovedet,
http://www.sportsfiskeren.dk/fang-100-skaller-paa-100-minutter

Der burde have været lidt fornuftig omtanke. Jeg vælger at tro, at alle i sekretariatet havde fri den dag.

Det farlige ved vores hobby er, at det er for sjov.
mvh
Kjeld

Redigeret af Kjeld Willerslev - 31 Okt 2016 kl. 14:06
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 14:13
Citat: Norkær

 Jeg vil foreslå, at vi lyst- og sportsfiskeri selv lægger op til et forbud mod fiskeri med levende agn og samtidig lægger op til en accept af C&R fiskeri i bredere forstand. Ja, måske lidt af en studehandel.

Du kan ikke handle med dyreværnsfolk, de er kompromisløse, og derfor vil det være en meget dum idé, da både C&R og levende agn p.t. er tilladt, og dyreværnsfolkene vil blot forsætte deres kritik af C&R, når lystfiskerne har givet afkald på de levende agnfisk.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 14:21
Riiiisen,
Gamle røver -

Jeg er 100% enig med dig.

Nå, det måtte jo ske en dag.

mvh
Kjeld
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 14:24
Hej Kjeld

Jeg er helt enig i at det er stupidt med en den overskrift fang 100 skaller på 100 min. Ligesom de reality-show om sportsfiskeri. Der kører et i TV-serie nu omkring ham Matt Hayes hvor det er ren Robinson ekspedition.
Ligeledes på kanalgratis youtube har de også et ungdomsprogram med finale og dyst.
Tidligere har de haft Fly vs Jerk, men det var heldigvis for voksne mennesker.

Vi har også alt for mange fiskekonkurrence i diverse junior afdelinger af vores klubber og rekord fisk-liste osv.

Det jeg bryder mig mindst om er det rent didaktisk/pædagogisk aspekt. I min verden har det intet med naturformidling at gøre - tværtimod. Man gør naturen op i noget der kan måles, tælles og vejes.
Man har en præmis om, at hvis børn og unge skal motiveres - ja så skal der være en "konkurrence".

Min form for lystfiskeri er helt anderledes. For mig er det oplevelsen der tæller: at se, føle og lugte til naturen. Hvis jeg har fanget en eller to fisk - er det nok for mig. Så hellere sætte mig på land kigge på fugle og identificere planter - der er så meget at opdage derude ved fiskevandet.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 14:40
Rasmus,
en af problemstillingerne er jo, at vi er meget forskellige mht. hvad vi synes, hvad vi gør, og hvilke regler vi selv sætter.

Jeg brokkede mig over den sag med de 100 skaller. Jeg synes det var et ualmindelig elendigt signal, og at opgaven havde dårlig opdragende virkning. Det var der andre, der ikke kunne forstå mig i, overhovedet. De kalder sig endda sportsfiskere. Jeg er kun lystfisker.

Se når hornfiskene kommer. Nogen går i total blodrus, og hiver så mange op, at de enten må rende folk på dørene for at komme af med dem, eller de parkerer "overskuddet" på en rasteplads på vej hjem.

Tag de stakkels stør i putsøerne, de hives op flere gange om ugen, nogle gange hver dag. De får da ellers noget motion og gang i mælkesyren og de får strukket kæbepartiet..

Men blive enig med Dyreetisk Råd er en meget svær opgave. Jeg kan godt følge dem i flere ting, men skal vi følge de ting, så kan vi ikke dyrke denne hobby.

Vi skal opføre os pænest muligt, og så vidt det er muligt også hjælpe til, at andre også gør det.
mvh
Kjeld

Redigeret af Kjeld Willerslev - 31 Okt 2016 kl. 14:41
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 14:51

Hej Kjeld

Ja vi er alle anderledes og fred være med det. Jeg vil ikke her moralisere over alle mulige fiskeformer - det er skam ok med mig.

Men hvad jeg synes er, at alle skal reflektere over er om det er sådanne værdier vi skal give videre til næste generation. Fx hvis du hører til den type som får "en blodrus" af at fange mængder af fisk - ja så kunne det måske skyldes at du har haft en vis opdragelse. Spørgsmålet er så om folk kan reflektere lidt over om det nu også er sunde værdier de bringer videre til vores børn og unge. Derfor synes jeg, at vi i forbund og klubber skal overveje lidt over den holdning og hvordan vi formidler vores hobby.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 15:38
Rasmus og Kjeld. Kan I to sandormestinkende gamle lystfiskere huske den gamle åmand, Bent Lauge Madsen. For nylig hædret med forbundets unikke æres-dolk. For 30 år siden hadet af mange sportsfiskere for at slå til lyd for, at der også skulle være plads til kano-folket i den danske natur. 
Jo, tiden går og "hovmod" står for fald. 

Vores elskede fiskeri er og bliver en blod-sport. Det kunne vores forfædre leve med og det kan vi også. Opgaven nu og her består i at indgå i en positiv dialog med et samfund, hvis natursyn er i hastig forandring. Der er to løsninger, så vidt jeg kan se:

1. At fiske videre som om vi levede i stenalderen og intet var hændt og vente på at det øvrige samfund successivt forbyder lystfiskeri, som vi kender det idag.

2. Via åben og ærlig dialog med det øvrige samfund at skabe en holdbar basis for den hobby vi elsker, så vi sikrer, at kommende generationer kan få lov at opleve naturen på den specielle måde, vi holder så uendeligt meget af. Selvkritik, selvransagelse og dialog er vejen, men tør vi sige sandheden, som den gamle åmand gjorde det...

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 15:46
PS. Nu skal vi heller ikke glemme at dyreværnsfonden og alle deres fine etiske argumenter bliver serveret på et sølv-fad til "kumme-fryser-fiskerne". Nu kan de gå på "blodrus" og samtidigt være moralske vogtere og smykke sig med fine fornemmelse, holdninger og korrekte etike og moralske reflektioner
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 16:36
Henrik,
du skal ikke kalde mig for sandormsstinkende.... faktisk har jeg aldrig brugt sandorm, heller ikke små yndige levende fisk. Mit væsen er enten for sart, eller det har ikke passet til mit fiskeri, vælg selv :-)

Vi kommer til at tage en dialog med omverdenen. Der er langt imellem Dyreetisk Råd med deres absolutte ønsker, og det vi gerne vil. Vi var til dels i gang med debatten for et par år siden, men så skete der et såkaldt systemskifte.

Når dialogen på et tidspunkt for alvor skal i gang igen, så håber jeg, at vi får alle organisationer med på banen, og at de får en solid opbakning i deres bagland, så ingen føler sig sat uden for.

I må have et pænt.
mvh
Kjeld - som ikke går med dolk
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 17:20
Vil du have noget imod at uddybe dit sidste indlæg, Rasmus...forstår det ikke.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 18:42
Jeg mener blot at der er mange lystfiskere som i mange år har fisket til fryseren - uden rigtigt at tænke videre over hverken etik og moral. Men blot ud fra en meget almindelig tankegang omkring at de godt kunne lide at spise fisk - og fred være med det.
Nogen af disse blev måske lidt forvirrede når nu begreber som C/R dukkede op og har måske manglet lidt argumenter imod det.
Derfor er det meget belejligt for dem, at dyreværns folk lister fine argumenter op, som de nu kan bruge - blot for at retfærdigøre, at de gerne vil slå fisk ihjel til fryseren.

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 19:09
Forstår dig ikke. Her i det jyske har åfiskerne i årevis puttet havørred og laks I fryseren uden at føle, at det skulle retfærdiggøres. Hvorfor er der nu pludselig behov for, at man skal retfærdiggøre, at man tager en fisk med hjem for at spise den? For mange jyder er det helt hul i hovedet at fiske uden at spise det, man fanger ( undermålerne naturligvis undtaget ). Hvorfor pludselig kriminalisere det at fiske til gryden? Der er vel plads til os allesammen...Og for mange lystfiskere er der en rigtig god sammenhæng og mening i at lære en ny lystfisker selv at fange en fisk, for derefter stolt at bære den hjem og være med til at tilberede den. Prikken over i'et er, når den  selvfangede fisk serveres og spises 😊.
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 19:25
Jeg kan forstå din "forargelse", når trolling-fiskere fylder fryseren med store østersølaks i forbindelse med en tur fra Klintholm, Bornholm eller Simrishamn. Det samme gælder de havfiskere, der tager en tur på Vesterhavet og vender hjem med et halvt hundrede kilo frisk - eller mere. Fisk der måske sælges til venner og bekendte - eller sælges til turbådsskipperen som delvis betaling for turen!

Men det er såmænd ikke kun danskere, der opfører sig så grådigt. Tyske lystfiskere, der medbringer kummefrysere på hjul til Danmark, ses ikke sjældent i den jyske del af landet. 


Hvem interesserer sig for ovenstående?



Redigeret af Norkær - 31 Okt 2016 kl. 19:27
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 19:28
Hej Henrik

Jeg er ked af at du kalder vores hobby for en ”blod sport”.
Det er i hvert fald ikke det som jeg praktisere. Jeg tror der imellem lystfiskere også er et meget forskelligt natursyn.
Jeg respektere at folk vil slå alle fisk ihjel - så længe det er et 100% bæredygtigt fiskeri. Jeg er ikke her for at moralisere.
Men jeg oplever at mange af disse fiskere snakker imod C/R som om at det er dyreplageri - blot for at retfærdigøre at de selv slår fisk ihjel.

Vi har alle et forskelligt natursyn og det er ok.

Men lad mig forklare hvordan jeg oplever min fiske tur, for måske at få forståelse for at ikke alle tænker i samme baner - og kalder det for blod sport.

For mig er det ligesom når jeg tager ud med kikkerten for at kigge efter fugle eller rådyr. Jeg bevæger mig rundt i skoven stille og ser mig omkring og der står et rådyr med sit kid i skovlysningen. Jeg iagttager dem med min kikkert, forsøger måske at få et billede. Men lige pludselig blev de skræmt og forsvandt væk. Forstyrrede jeg dem? Ja i høj grad – faktisk langt mere end én fisk, her har vi at gøre med et pattedyr og der pumper stresshormon rundt i kroppen. - Men jeg slog ikke ihjel, for det havde ødelagt oplevelsen.

På samme måde når jeg ser på fugle – Jeg nyder synet iagttager dem og siger farvel.
Det samme når jeg fanger ørred. Jeg nyder synet iagttager den genetiske mangfoldighed af forskellige fænotyper af Salmo trutta og siger farvel.

Hvis jeg altid skulle slå en flot vild ørred ihjel – kunne det faktisk ødelægge oplevelsen.
Det er lidt ligesom kampsport. To der dyrker karate – de er begge dygtige kæmper og en af dem markere at han har vundet. Nu kunne han i teorien slå den anden ihjel. Men vælger ikke at gøre det, blot markere at han har vundet. Hvis han skulle slå ihjel ville det vel ikke være en god oplevelse.


Jeg vælger ofte blot at lade fisk svømme – og det giver mig en god følelse at sige farvel.

Bevares, jeg vælger da nogle gange at slå fisk ihjel – fx en meget grim fisk, eller dambrugsfisk jeg ikke mener skal indgå i gen poolen osv. Jeg kan også slå en kyst ørred på 45 cm ihjel – men for at spise den FRISK samme aften. Når jeg er på vandre eller kanotur i Lapland så slår jeg også fisk ihjel til maden osv.
Hvis jeg er ude med min søn – så skal vi da også lige dissekere og filetere et par aborre osv. Jeg er ikke fanatisk – men det er ikke det at slå ihjel som er min drivkraft – derfor er det ikke en blod sport for mig!

Mvh Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 19:48
Jeg forstår så fint det med at nyde naturen ved bare at iagttage den og være i den. Men det nøjes du jo ikke med. Du vil ha' spændingen med ved at overliste og "nedkæmpe" fisken, før du som "skabningens herre" - som en romersk kejser - nådigt vender tomlen opad! At du har påført fisken skade ved din leg, er vi sikkert ikke uenige om. Det er "kold" beregning fra din side, at fisken må lide - i større eller mindre udstrækning...måske endda dø. Men den "risiko" løber du gerne for at du selv - eller andre - kan fange fisken igen en anden dag...For det er vel det, P&T fiskeri går ud på, fisken genudsættes " to live and fight another day"...som Le Wulff så rammende udtrykte det.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 19:57
Nej jeg er stadig ikke enig med dig. For hvis du skal forbyde C/R hvor vil du så sætte grænsen i menneskers interaktion med dyr?

Hvad med at gå en tur i skoven og kigge efter dyr (det forstyrre dem - og ændre deres adfærd - blot for du kan få fornøjelse)

Hvad med kæledyr og zoologiske haver?

Hvad med at gå med dyr hund i snor og føle sig som deres "skabningens herre" - som en romersk kejser (som du udtrykker det.

Hvad med ornitologer der stimler sammen omkring sjældne fugle.

Hvad med Safari turisme i Afrika.

OSV OSV...

Mennesket har til alle tider haft interaktion med dyr - det er en del af vores natur.

Min oplevelse er faktisk at det er de mennesker som ikke har interaktion med naturen som er de aller farligste.

Lystfiskere, sportsdykkere, jægere, ornitologer, botanikere osv er de få i Danmark som faktisk kæmper naturen sag.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 20:48
Citat: Rasmus Elvekjær

PS. Nu skal vi heller ikke glemme at dyreværnsfonden og alle deres fine etiske argumenter bliver serveret på et sølv-fad til "kumme-fryser-fiskerne". Nu kan de gå på "blodrus" og samtidigt være moralske vogtere og smykke sig med fine fornemmelse, holdninger og korrekte etike og moralske reflektioner

Prøv at se her: http://issuu.com/lystfiskeriforeningen9/docs/lf_april-maj_2016_web/13?e=18800653/34473282 - det er Lystfiskeriforeningens samlede fangststatestik for hele 2015, og den viser hvor mange fisk LF's over 800 medlemmer har fanget. Og bemærk så, at de 155 stk. betyder hjemtagne gedder, og at de 7.496 under uds. betyder, at de er genudsat.


Det vil sige, at LF'erne i 2015 fangede 7.651 gedder, og af dem blev kun 155 gedder slagtet. Og i runde tal giver det, at ca, 98% af de fangne gedder er genudsat, og kun lige omkring 2% er endt på stegpanden.


Jeg har også underretninger fra nogle bekendte, der er medlemmer af foreninger som er tilknyttet de to store sjællandske facilitetsfælleskaber, Fiskeringen og SU, at deres fangststatistikker tegner et billede, som stort set er identisk med LF's fangststatestik.


Derfor giver det ikke nogen mening, at du bruger begreber som madfisker og frysekummefisker, når du omtaler de sjællandske lystfiskere, og jeg er faktisk ret sikker på, at de jyske å-fiskere er langt mere tilbøjelige til, at hjemtage deres fangster.


Og derfor giver det heller ikke nogen mening, når DSF gang på gang foreslår og støtter op omkring, at der indføres regler om fangstbegrænsninger for de sjællandske lystfiskere, og det kan kun skyldes, at ovre i Vejle Ådal, der kan kan man kun overskue, at føre en fiskeripolitik efter princippet one size fits all.


Det senest eksempel er fredningen af brakvandsgedderne, som DSF og Fishing Zealand varmt anbefalede, og der har LF's fangststatestik for Præstø Fjord og Stege Nor i mange år vist, at det er mindre end et par procent af gedderne som hjemtages.


Jeg vil også gentage, at hvis vi ser bort tunen, og å-fiskeriet efter havørreder, stalling laks, så vil lystfiskerne aldrig nogensinde kunne befiske nogle bestande så hårdt, at lystfiskeriet kan udgøre en trussel mod den/de pågældende bestande. 


I en sø vil lystfiskerne naturligvis godt kunne fange så mange gedder, at der kun vil være en mindre bestand, men de vil aldrig kunne udrydde gedderne, og med færre store gedder til at æde de mindre gedder, så vil bestanden opleve en hurtig tilvækst.


Og langs kysterne og ude på havet er det dybt godnat, at snakke om fangstbegrænsninger for lystfiskere, da deres beskedne fangster er helt ubetydeligt, når den holdes op mod de enorme mængder som fritids- og erhvervsfiskerne fanger og lander.

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 21:09
Hej NRE

Jeg kan godt følge dine argumenter....
Men jeg vil blot lige sige at dette ikke er rigtigt:

--------------
CITAT NRE:
I en sø vil lystfiskerne naturligvis godt kunne fange så mange gedder, at der kun vil være en mindre bestand, men de vil aldrig kunne udrydde gedderne, og med færre store gedder til at æde de mindre gedder, så vil bestanden opleve en hurtig tilvækst.
----------------

Hvis lystfiskere reducere gedde populationen, så vil skalle populationen forøges. Hermed vil skallernes prædationen på dyreplankton forøges, og dyreplankton biomassen reduceres. Så vil planteplankton biomassen øges da denne er omvendt proportional med dyreplankton biomassen. Dvs resultatet er en uklar sø. Da gedden er en fisk som jager primært vha synet vil den i en uklar sø have problemer med at jage og derfor er det IKKE SIKKERT som du skriver at gedde populationen vil opnå hurtig vækst. Vi vil derfor stå i en situation med både en uklar sø og en lav population af gedder. Derfor al ære til de 98% af lystfiskere du omtaler som driver C/R efter gedder. Hvis de ikke gjorde det hvilken tilstand var vores søer så i?
Summa summarum er C/R altså godt for naturen og ikke det omvendte.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 21:12
Citat: Norkær

Jeg kan forstå din "forargelse", når trolling-fiskere fylder fryseren med store østersølaks i forbindelse med en tur fra Klintholm, Bornholm eller Simrishamn. Det samme gælder de havfiskere, der tager en tur på Vesterhavet og vender hjem med et halvt hundrede kilo frisk - eller mere. Fisk der måske sælges til venner og bekendte - eller sælges til turbådsskipperen som delvis betaling for turen!

Det er langt fra alle trollingfiskere som har råd til en tur til Simrisham, og hvis de endelig kommer en tur derover, og er så heldige, at de fanger et par laks, så vejer disse to fisk vel ikke mere end det samlede antal havørreder, som en flittig å-fisker fanger i løbet af en sæson.


Husk også lige på, at en tur til Simrisham ikke er nogen garanti for fangst, trollingfiskere har også nul-ture, og det er jo altid de heldige lystfiskere som man hører om.


Og din forargelse over havfiskerne, kan jeg simpelthen ikke ta' alvorligt, mange af dem der tager på Det Gule Rev, er kun en gang om året på sådan en tur, og deres fangst er uden betydning for bestandene, når det holdes op i mod erhvervsfiskernes fangster.

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2016 kl. 23:37
Citat: Rasmus Elvekjær

Hvis lystfiskere reducere gedde populationen, så vil skalle populationen forøges. Hermed vil skallernes prædationen på dyreplankton forøges, og dyreplankton biomassen reduceres. Så vil planteplankton biomassen øges da denne er omvendt proportional med dyreplankton biomassen. Dvs resultatet er en uklar sø. Da gedden er en fisk som jager primært vha synet vil den i en uklar sø have problemer med at jage og derfor er det IKKE SIKKERT som du skriver at gedde populationen vil opnå hurtig vækst. Vi vil derfor stå i en situation med både en uklar sø og en lav population af gedder. Derfor al ære til de 98% af lystfiskere du omtaler som driver C/R efter gedder. Hvis de ikke gjorde det hvilken tilstand var vores søer så i?
Summa summarum er C/R altså godt for naturen og ikke det omvendte.

Hej Rasmus, det du her fyrer af er noget vrøvl som biologer har fundet på, for ude i virkeligheden holder deres teori ikke en meter.


Gedder er udpræget kannibaler, og derfor er woblere som imiterer gedder, den mest effektive agn til gedder, og hvis lystfiskerne fanger alle de større gedder i en sø, så vil antallet af mindre gedder stige markant.


Når en sø er grøn af svævealger, så skyldes det ikke. at der er mangel på gedder, eller at skallerne æder den zooplankton, der lever af grønalgerne, men derimod, at søer er blevet eutrofieret med dårligt renset spildevand, og/eller drænvand fra landbrugsområder, som er tilført mere kunstgødning end afgrøderne har kunnet optage.


Og når biologerne laver en biomanipulation, hvor de opfisker store mængder fredfisk, så sker der på kort sigt en opklaring af søen, men da mængden af næringsstoffer er uændret, så gror søen til i rankegrøde, som de nye generationer af skalleyngel nemt kan gemme sig i, og efter et par år, så er der lige så mange eller flere skaller, end der var før søen blev biomanipuleret.

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 00:47
Rigtigt at gedder kan æde hinanden, men jeg tror ikke at gedde populationen i en almindelig sø er begrænset af kannibalisering. Derimod tror jeg mere at populationen er begrænset på adgang til føde.
I modsætning til skaller - så lever mindre gedde i undervandsvegetationen. Her kan de finde skjul fra angreb fra deres artsfæller. Gedden er en ambush prædator og lever fint her i dens juvenile år. Men når gedder opnår en størrelse, hvor den ikke er truet af artsfæller så kan den også blive en pelagisk fisk og fouragere i de frie vandmasser.   

Problemet er hvis søen bliver så uklar at der ikke kan trænge nok lys ned igennem vandsøjlen til at der kan etableres en undervandsvegetation. I den situation mangler de juvenile gedder et sted at søge beskyttelse.

Jeg er ikke enig i at skallerne primært gemmer sig i rankegrøden som du beskriver. Skallerne fouragere i de frie vandmasser da det er her de kan finde deres primære fødekilde som er dyreplankton.

Det er rigtigt at man kan lave hovedløs biomanipulering. Men du blander rundt i ”årsag” og ”virkning”. For problemet er bl.a. at fordi vandet hurtigt bliver klart, vil der endnu ikke være etableret en permanent undervandsvegetation. Derfor mangler der et sted hvor de mindre gedder kan søge føde. Ja så kan der opstå et midlertidigt problem med kannibalisering, fordi de små gedder ikke kan finde ly. Man kan modhjælpe dette ved midlertidigt at skabe en kunstig vegetation – fx smide juletræer ud på det lave vand osv.

Jeg deler dog din vurdering af at biomanipulering ikke altid er løsningen. Fx i en sø med store fosfor depoter akkumuleret i sedimentet. Her kan det i nogle situationer være en stakket frist blot at fokusere på fiskesammensætningen.

Men nu handlede diskussionen heller ikke om biomanipulering men derimod om C/R. Min påstand er derfor STADIG, at hvis lystfiskere hjemtager store mængder af gedder - ja så kan det påvirke hele søens økosystem - en slags omvendt biomanipulering. Resultatet kan blive = mindre prædation af skaller = mindre dyreplankton = mere planteplankton = en uklar sø = intet sollys når bunden = ingen undervandsvegetation = intet ly til små gedder = forøget kannibalisering = færre gedder igen = flere skaller = mere uklart vand - osv osv.. møllen kører i en negativ spiral som lystfiskere har igangsat!

Du har helt ret i at denne ”mølle” ikke kunne køre uden at der fandtes et ”brændstof” og det er eutrofiering. Så ja vi kan godt blive enige om at det er eutrofieringen som er den underliggende synder i denne sammenhæng og ikke lystfiskere. Fordi hvis næringsstof koncentrationen var naturligt lav, ja så ville planteplanktonet naturligt blive begrænset i dets vækst, og det ville være en umulighed at få uklart vand.

Men desværre er de fleste af Danmark søer stærkt forurenede og netop derfor ”i risiko zonen” for at vælte ind i den beskrevne negative spiral. Netop derfor bør vi lystfiskere viser særlig omhu og opmærksom i forhold til ikke at påvirke et ”skrøbeligt og sygt økosystem” som let kan skubbes helt ud af balance.
Netop derfor er C/R den eneste bæredygtige model hvis man vil fiske efter de store gedder i Danmarks forurenede søer.

Så derfor holder jeg stadig fast i min konklusion om C/R i nogle situationer er den eneste bæredygtige model.

Nogle vil måske sige ja men så bør de slet ikke fiske. Til dem kan du så spørge om de bruger deres fritid i et nonnekloster?
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 09:40
Kære venner. Nu ikke så uenige, når I dybest set er enige vedr. biomanipulation. I siger jo begge, at biomanipulation er som at pisse i bukserne for at holde varmen. Det virkelige problem er det ofte meter-tykke lag af næringsstof, der ligger på bunden af de fleste af vores søer. Næringsstof udledt af landbruget, virksomhederne og byerne i Danmark i mange, mange år. Et problem der kun løses effektivt, ved - en gang for alle - at opgave og fjerne slammet. Og så selvfølgelig bagefter ophøre med at forurene 😉. 

Der er altså "kun" to problemer:


1. Hvem betaler for opgravningen?

2. Hvor gør man af det opgravede "lort"...?



Kunne vi ikke blive enige om, at der er tale om en slags tre-trins raket:


1. C&R - giver her og nu effekt

2. Biomanipulation - som lappeløsning

3. Oprensning - som endelig løsning

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 11:03
Blot en hurtig kommentar, da jeg ikke har tid til at længere skriv da jeg er optaget af arbejde.

Overordnet enig. Men jeg vil dog sige at C/R ikke giver effekt men blot er status quo.

Dernæst er der meget langt til de politiske mål du snakker om. Man har i mange år blot stillet sig "tilfreds" med status quo - desværre i det mindste ikke forværre situationen. Nu har vi så fået en landbrugspakke som øger næringstof belastningen og dermed akkumuleringen - dermed væk fra vores oprindelige mål med i plan 1 og 2 osv.

En landbrugspakke stemt igennem bl.a. af DF - et parti som har markedsført sig selv som det særlige "dyre-etiske parti" - prøv blot at google DF og dyreetik og i vil opdage deres hykleri. Mange af disse dyreværnfolk er derfor DF vælgere.

Derfor er vi tilbage til min allerførste kommentar. (som blev tromlet ned af jer).

Her pointerede jeg blot at man GODT kan pege på den totale dobbeltmoral som findes i denne debat. Derfor har jeg svært ved at tage deres argumenter imod C/R seriøst - først må de feje for egen dør for de moralisere over for os andre.

Et andet eksempel er Bengt Holst som er formand for det etiske råd. Netop han har i den grad peget fingre af lystfiskere. De fleste kender vist hans karriere som Direktør for Zoologisk have. En institution som efter min mening i den grad i MANGE MANGE år har haft et meget besynderligt forhold til begrebet Dyre-etik.

Derfor holder jeg stadig fast i min første kommentar.

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 12:04
Rasmus. Du tog små smukt ansvar for din holdning til C&R fiskeriet i starten af denne tråd og slog fremsynet til lyd for, at vi lystfiskere går i spidsen og viser andre vejen. 

Nu argumenterer du nærmest som Trump, når han forsvarer sin sexistiske holdning til kvinder ved at sige: - Bill Clinton er langt værre end jeg!



Redigeret af Norkær - 01 Nov 2016 kl. 12:50
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 12:49
Jeg forstår og respekterer, at du også har et arbejde, Rasmus. Men jeg tror, at mange der har fulgt denne tråd, håber på en meget mere konkret melding fra dig vedr. dine visioner for C&R i fremtidens Danmark!


Her er 4 skarpe spøgsmål, der kan besvares på et øjeblik 😉.


1. Mener du, at der skal indføres C&R fiskeri langt flere steder ved de danske kyster? 

Ja eller nej?


2. Mener du, at der skal indføres C&R fiskeri langt flere steder ved de danske åer?

Ja eller nej?


3. Mener du, at der skal indføres C&R fiskeri langt flere steder på de danske søer?

Ja eller nej?


4. Mener du, at der skal indføres C&R fiskeri i de indre danske farvande, på Skagerak og Vesterhavet?

Ja eller nej?


Jeg håber dine visioner - og dit mod - rækker til at komme med konkrete svar på ovenstående spørgsmål!

Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 15:58
Niels og Rasmus. Ser man på LF's fangststatistik for de seneste år, er der hver sæson på Furesøen landet langt flere store gedder end for 15-20 år siden! Mon ikke det skyldes biomanipulationen 😊.


Angående LF og C&R så fiskes der vist ikke så meget C&R efter sandart på Tissø...Er det mon pga. sandartens lækre kød 😉?


Helt generelt. Kan det være rigtigt, at vores positive indstilling til C&R ene og alene hænger sammen med de forskellige fiskearters status som spisefisk?


Er det som antaget ovenfor, fisker de fleste forståeligt nok gerne C&R efter gedder, for så godt smager fisken med "y-benene" jo heller ikke.


Aborren fisker de fleste også gerne C&R efter, simpelthen fordi den er beskeden af størrelse og derfor lidt besværlig i køkkenet.


Gælder det derimod sandart, havørred, laks og torsk, er det de færreste, der er vilde med at fiske C&R. 


Er jeg helt forkert på den?

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 18:45
Først lige en øjenvidne beretning. Jeg kørte forbi karrebæk idag - fuldstændig plastret til i garn - så signalet er hørt - nu skal der hamstres før der kommer nye regler.
Men jeg snakkede også med en lokal, der sagde at han ikke troede regler hjalp, fordi mange her på disse kanter har sociale problemer. De er helt afhængig af indtægten fra fisk der er nødvendigt for at have råd til de daglige øl osv...
Der er kun en ting og der dur det er fiskeri kontrol - men hvor er de henne?
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 20:17
Kom nu, Rasmus. Vi er mange, der beundrer dig og bare venter på at høre netop DIN mening!
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 20:18
Citat: Norkær

Kære venner. Nu ikke så uenige, når I dybest set er enige vedr. biomanipulation. I siger jo begge, at biomanipulation er som at pisse i bukserne for at holde varmen. Det virkelige problem er det ofte meter-tykke lag af næringsstof, der ligger på bunden af de fleste af vores søer. Næringsstof udledt af landbruget, virksomhederne og byerne i Danmark i mange, mange år. Et problem der kun løses effektivt, ved - en gang for alle - at opgave og fjerne slammet. Og så selvfølgelig bagefter ophøre med at forurene 😉. 

Der er altså "kun" to problemer:


1. Hvem betaler for opgravningen?

2. Hvor gør man af det opgravede "lort"...?



Kunne vi ikke blive enige om, at der er tale om en slags tre-trins raket:


1. C&R - giver her og nu effekt

2. Biomanipulation - som lappeløsning

3. Oprensning - som endelig løsning


Jeg har gennem årene hørt og læst meget vås på dette fora, men det er tæt på at være rekorden for vås, når du påstår, at man kan afhjælpe problemerne med eutrofiering af vores søer med catch an release.


Jeg kan sætte dit vås i perspektiv ved at fortælle dig, at jeg er født i starten af 50'erne og opvokset ved Farum Sø, og dengang jeg da var dreng, der kunne vi ligge på bådebroen og mede efter de aborrer, som stod i skyggen under broen, det foregik på den måde, at vi kunne se når aborrerne bed på vore krog med orm, og under broen var der omkring 3 meter dybt.


Dengang var der en erhvervsfisker på Farum Sø, som landede alle de fisk der gik i hans ruser, gedder, aborrer, suder og ål blev solgt som spisefisk, skalle, brasen og karusser blev afsat til en lokal minkavler.


Datidens lystfiskeri var også madfiskeri, og det var helt utænkeligt, at en lystfisker genudsatte en fisk der var over mindstemålet. Og som dreng har jeg flere gange spist paneret og smørstegt brasen, og de smager faktisk udemærket, det er blot et stort arbejde at skrabe alle skællene af dem, inden de kan tilberedes.


Og det intensive fiskeri med en maksimal udnyttelse af Farum Sø's ressoucer, var noget der var forgået siden middelalderen, uden at søen var blevet grøn af alger.


Men op gennem 50'erne blev det moderne, at alle husstande skulle ha' udskiftet deres gamle das med et selvskyllende WC, og spildevandet fra de nye WC'er blev via et rør ført hen til den nærmeste grøft, på den måde endte spildevandet fra Farum by i Farum Sø, og efterhånden som de små grøfter og vandløb blev for ulækre, så sørgede kommunen for, at de blev rørlagt, men de endte stadig nede i Farum Sø. 


I starten af 60'erne da jeg var omkring 10 år, der var vandet i Farum Sø blevet så grønt, at jeg ikke kunne se snuderne på mine gummistøvler, når jeg stod i vand til midt på skafterne.


Forureningen af Farum Sø med urenset og meget dårligt renset spildevand forsatte i hvert fald frem til 70'erne, hvor Farum Kommune byggede et rensningsanlæg i Stavnsholdt, som så så sendte det rensede spildevand ud i Furesøen, og det var vel at mærke kun biologisk renset.


Alle de næringstoffer som der hen over 25 år er blevet udledt Farum Sø, de ligger stadig på bunden af søen, og de kan kun fjernes ved, at der hvert år blev opfisket X-antal tons fisk fra søen, for når man fjerner biomasse fra en sø, så fjerner man også den mængde næringstoffer, som er medgået til at opbygge den givne mængde biomasse.


Det er biologi for eleverne i folkeskolen, at grønalger lever af de næringstoffer som er i en sø, zooplankton spiser grønalger, skaller spiser zooplankton, og gedder spiser skaller, så hvis lystfiskerne hjemtager en gedde, så fjerner de næringstoffer, og hvis dyrker C&R, så lader de næringstofferne blive i søen…

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 20:33
CITAT: HENRIK NORKÆR ANDERSEN:

Rasmus. Du tog små smukt ansvar for din holdning til C&R fiskeriet i starten af denne tråd og slog fremsynet til lyd for, at vi lystfiskere går i spidsen og viser andre vejen.

Nu argumenterer du nærmest som Trump, når han forsvarer sin sexistiske holdning til kvinder ved at sige: - Bill Clinton er langt værre end jeg!

--------------------------------------------

Henrik, det du siger her, det bygger på den præmis at jeg har gjort noget etisk galt og derfor (ligesom Trump) bør bede om syndsforladelse.

Men jeg har intet gjort galt. Lad mig igen slå fast at i modsætning til Jer så lever jeg fint og helt uden dårlig samvittighed når jeg praktisere C/R.
Jeg mener nemlig overhovedet ikke der er etiske problemer ved C/R. Netop derfor behøver jeg ikke at føle skyld og skam – så din sammenligning holder ikke.

At i er uenige i om C/R er et etisk problem er så ok, men I må dog acceptere min holdning fra start til slut – for ellers kan vi jo ikke debattere.

Jeg oplever at jeres præmis for debatten er at C/R er et etisk problem og hvad kan vi så gøre ved dette?

Men min holdning er, at det IKKE er et problem og min bekymring er ikke så meget den enkelte fisk – for jeg tænker i store økosystemer.

Jeg mener nemlig at C/R er en helt HARMLØS ting og det kan fuldstændig sammenlignes med at have kæledyr osv. Jeg blander mig ikke i at folk har kæledyr og derfor vil jeg gerne frabedes at de folk blander sig i mit forhold til dyr.

Hvis i læser mine indlæg igen vil i også se, at det er dette jeg argumenterer for. Bl.a. så har jeg så svært ved at forstå at kritikken skal komme fra disse dyre-fanatikere.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 20:52
Citat: Norkær

 Niels og Rasmus. Ser man på LF's fangststatistik for de seneste år, er der hver sæson på Furesøen landet langt flere store gedder end for 15-20 år siden! Mon ikke det skyldes biomanipulationen 😊.

Gedderne fra Furesøen er ikke blevet landet, de fleste er genudsat, og det er snare en iltningen af søen, som har haft en gavnlig effekt.


Det er et stykke tid siden, at jeg sidst har fisket i Furesøen, så jeg er ikke klar over om den stadig bliver iltet, jeg ved dog, at den første periode blev forlænget.


Redigeret af NRE - 01 Nov 2016 kl. 21:12
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 20:54
Citat: Norkær

 Angående LF og C&R så fiskes der vist ikke så meget C&R efter sandart på Tissø...Er det mon pga. sandartens lækre kød 😉? 

Der er ikke nogen grund til, at dyrke C&R på en sø med et intensivt erhvervsfiskeri.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 21:11
Citat: Rasmus Elvekjær

Jeg oplever at jeres præmis for debatten er at C/R er et etisk problem og hvad kan vi så gøre ved dette? 

Jeg har ikke nogle kvababbelser i forhold til catch and release, jeg har kun oplyst, at Dyreetisk Råd har udtalt sig kritisk omkring C&R, og at rådet har anbefalet et forbud mod C&R.


Men jeg kan da tilføje, at jeg faktisk har overvejet, hvordan jeg kunne forsætte med C&R, hvis der skulle komme et forbud, og det vil jeg kunne, hvis jeg undlader at ta' fisken op af vandet når jeg afkroger den. Ved at afkroge fisken i vandet, hvor kun jeg kan se dens størrelse, så vil jeg altid kunne sige, at det var åbentlyst, at den var under mindstemålet.


Det er hvad jeg vil kalde en praktisk løsning på et ligegyldigt problem.



Redigeret af NRE - 01 Nov 2016 kl. 21:25
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 21:31
CITAT NRE:
Jeg har gennem årene hørt og læst meget vås på dette fora, men det er tæt på at være rekorden for vås, når du påstår, at man kan afhjælpe problemerne med eutrofiering af vores søer med catch an release.
-------------------------------------------

NRE, jeg er enig med dig her - men jeg vil gerne gøre opmærksom på at jeg tidligere skrev følgende og kommentere på netop dette:
--------------
CITAT RASMUS:

Overordnet enig. Men jeg vil dog sige at C/R ikke giver effekt men blot er status quo.

---------------------

Dernæst er det en spændende historie du fortæller om din barndom og opvækst, men også trist at se hvordan et økosystem blev ødelagt.

Jeg kender lidt følelsen. Mine forældre har sommerhus på Bogø, så jeg er kommet der siden jeg var barn. Dengang mede fiskede jeg ligesom dig. Jeg kunne se store brakvandsaborre nede i havnen og se dem nede på 3 meters dybde. - Nu kan jeg ikke se bunden mere. Jo ældre jeg blev jo mere grønt og grumset blev vand. Havdambrug og svinefarme har ødelagt alt natur på øen fuldstændigt - vandet er faktisk så ulækkert at jeg ikke engang har lyst til at bade der mere.
---------
NRE, godt indlæg du skrev om din opvækst, men ærgerligt at du i igen ender i mærkelig fagsnak, der som så ofte før, blot fører frem til en rigtig NRE - Logik:

----------------
CITAT NRE:

så hvis lystfiskerne hjemtager en gedde, så fjerner de næringstoffer, og hvis dyrker C&R, så lader de næringstofferne blive i søen…

___________________


Hvad du ikke tænker på her er, at det er en meget lille del af biomassen som går videre op til næste "trofiske niveau" i fødekæden - det meste bliver omsat forinden. I denne diskussion om C/R taler vi om Gedder. Gedden tilhører top konsumenterne øverst i det trofiske system. Derfor er det kun en brøkdel af søens næringsstoffer der er bundet i Geddernes biomasse. Hvis man vil fjerne næringsstoffer skal man ikke sætte ind her. Det bedste vil naturligvis være at lave fx slamsugning. Men hvis man vil høste biomasse - så skal man høste på et lavere trofisk niveau fx høste tagrør - og lave strå tage:)
Jeg vil slutte af med at sige, NRE, som jeg i detaljer nu har redegjort for så har gedden en vigtig NØGLE-FUNKTION i søens dynamik. Lad mig derfor gentage mig selv:

CITAT
Men desværre er de fleste af Danmark søer stærkt forurenede og netop derfor ”i risiko zonen” for at vælte ind i den beskrevne negative spiral. Netop derfor bør vi lystfiskere vise særlig omhu og opmærksom i forhold til ikke at påvirke et ”skrøbeligt og sygt økosystem” som let kan skubbes helt ud af balance.
Netop derfor er C/R den eneste bæredygtige model hvis man vil fiske efter de store gedder i Danmarks forurenede søer.
Så derfor holder jeg stadig fast i min konklusion om C/R i nogle situationer er den eneste bæredygtige model.
----------

Bedste hilsner Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2016 kl. 22:05
Hej Henrik.

Forøvrigt tak for de 4 skarpe spørgsmål til relevante emner.
Jeg går dog ikke ind for simplificering. Derfor er det lidt svært at svare enten "ja" eller "nej" til alle dine spørgsmål. Jeg vil dog gerne gøre et forsøg, men der kræver, at jeg også får tid og plads til at argumentere for mine svar. Jeg vil derfor vende tilbage med svar på et andet tidspunkt.

Bedste hilsner Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
 Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres