Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skal sportsfiskernes fangster begrænses i fjordene

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skal sportsfiskernes fangster begrænses i fjordene
    Sendt: 04 Nov 2016 kl. 14:00
Citat: Rasmus Elvekjær

Det er naturligvis umuligt at lave naturforvaltning uden et videngrundlag. Derfor må lystfiskere betale for forskning og rådgivning.

Problemet er så bare, at 98% af den forskning som DTU-Aqua laver, den er generelt til gavn for samfundet som helhed, og erhvervsfiskeriet i særdeleshed.


Hvis lystfiskerne (og det er ikke DSF) selv overtog ansvaret for forvaltningen af fisketegnsmidlerne, så kunne der oprettes et sekretariat med en ansvarlig leder, 4-5 biologer og en bogholder, og det vil maksimalt koste 3-4 mill kroner om året at drive sådan et sekretariat, og det skal holdes op mod, at DTU-Aqua tager ca. 17 mill om året for at administrere fisketegnsmidlerne.

Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 14:06
Hej Niels

Din argumentation er mildt sagt inkonsistent, og når man tager dig i en fejl, så fremturer du bare. Det viser dette eksempel, hvor du først skriver:

Citat: NRE

Hej Per Gade, fisketegnesmidlerne er faktisk en brugerbetaling, det står højt og tydeligt i loven,


Når jeg så påviser, at det ikke står i loven, så ændrer du bare forklaring i vadestedet:

Citat: NRE

Hej Per Gade, ordet brugerbetaling behøver jo ikke at være nævnt i loven om fisketegnet, det er helt tilstrækkeligt, at det kun er lyst- og fritidsfiskerne som skal løse et fisketegn, og at indtægterne fra fisketegnet er øremærkede til nogle lovbestemte formål. Det er nemlig definitionen på en brugerbetaling…


Hvis du med brugerbetaling mener, at den enkelte lystfisker skal have fuld valuta for sin egen indbetaling - eller at et bestemt område skal have tilbageført summen af de indbetalinger, der er foretaget i området, så tager du også fejl.

Der står blot i loven, at ministeren skal tilstræbe, at alle vandområder tilgodeses - ikke med hvilken vægt og ej heller som funktion af det indbetalte beløb i det enkelte område. Dertil skal midlerne ifølge loven også gå til forskning og kontrol.

Det er altså en logisk kortslutning at påstå, at der skal hældes for 185 kroner smolt ud i din baghave, fordi du har indløst fisketegn. Heldigvis, havde jeg nær sagt.

Jeg vil da langt foretrække, at det er folk med forstand på fiskepleje, der administrerer midlerne frem for folk, der ikke kan se ud over deres egen næsetip.

Vh
Per


Redigeret af Per Gade - 04 Nov 2016 kl. 14:08
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 14:22
Hej Niels

Som jeg også redegjorde for i mit indlæg er det dybt uretfærdigt at lystfiskere må betale for naturforvaltning, forskning, rådgivning og fiskepleje. I min verden burde sådanne udgifter dels betales af alle skatteborgere og dels finansieres via afgifter på landbrug, erhvervs- og fritidsfiskeri.

Desværre er den politiske virkelighed en anden og det må vi således forholde os til. Vi må derfor bruge vores lommepenge på at betale- og vores fritid på at varetager henholdsvis de udgifter og opgaver som i virkeligheden er statens ansvar.

Fint at lystfiskere kan lægge gydegrus ud osv. Men jeg tror det er MEGET farligt hvis lystfiskere selv skulle varetage større projekter samt påvirke forskning og rådgivning.

Min oplevelse (specielt efter at have debatteret her på dette forum) er at det er få lystfiskere som har kompetencer til at varetager dens slags opgaver. Desværre er virkligheden faktisk det modsatte og jeg kan kun frygte for Danmarks natur hvis det skulle blive udviklingen.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 14:42
Blot en lille sidebemærkning, der også er nøglen til at løse dette problem:

Hvem er det så som presser på for at få kommuner og stat til at tage større økonomisk ansvar?

Aha rigtigt gættet det ved vi jo alle hvem er, men nok ikke alle der vil indrømme;)
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 14:48
TAK til alle ildsjæle i Danmarks Sportsfisker Forbund, Fishing Zealand m.fl - Godt at der er nogle få som virkelig formår at få lystfiskeri på den politiske dagsorden! Til gavn for os alle:)
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 15:37

Tre sjællandske klubber har meldt sig ud af DSF


Så er der yderligere tre sjællandske lystfiskerklubber som har meldt sig ud af DSF, se side 18523 i november/december nummeret af Lystfiskeri-Tidende.

http://issuu.com/perekstrom4/docs/lf_november-december_2016_web/9?e=26422835/40184942


Og når man lytter til vandrørne, så er der meget som tyder på, at der her i de kommende måneder vil komme flere udmeldelser.



Redigeret af NRE - 04 Nov 2016 kl. 15:38
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 16:10
Det bekymrer også mig. Trist udvikling i Danmark generelt at der er mange mennesker som laver en "cost benefit" analyse af alt de foretager sig "what do I pay? what do I get"

Jeg ville ønske at flere var lidt solidariske.

Der er rig mulighed for at engagere sig i DSF og påvirke beslutninger og dermed være med til at præge forbundets ideer og visioner. Men desværre tænker mange på sig selv og orker ikke at investere hverken tid, energi eller penge i at gøre noget for fællesskabet.

Det er lettere at være nærig, vred og ensom.    

Det er ærgerligt, jeg synes også det er synd for DSFs ledelse. Fordi de kunne også have rig gavn af alt den viden og ressourcer som findes på bl.a Sjælland. Jeg mener vi alle har en opgave i at give konstruktiv kritik her. Ikke alle er lige kloge. Efter min mening er det fx ret ikke særligt klogt at ledelsen at de fx er imod agnfisk osv...

Som jeg skrev før er jeg træt af etisk moralisering og splid og splittelse indenfor egne rækker. Jeg dyrker ikke selv mede, trolling el bulefiskeri. Men af den grund behøver jeg vel ikke at moralisere og lave specielle regler specifikt mod få fiskere.
DSF skulle have lyttet noget mere - enig. Men nu er de ret alene i Vejle - Der er vel ikke mange som engagere sig? det er vel problemet? Surmuleri er vel alt… engagement kommer man videre med.

Blot for at lave en sammenligning, for over 10 år siden, så var vi nogle som var trætte af nogle af Danmarks Naturfrednings Forenings holdninger og politik. Vi mente der var forstokkede meninger. Men DN er en samlet stemme i Danmark som formår at have politisk indflydelse. Så hvad gjorde vi?

Vi stiftede DNs komite ved Københavns Universitet. Vi ville gerne bidrage med mere vidensbaseret politik. Jeg var formand det første år og jeg fik plads i repræsentatskabet og dermed stemme og indflydelse helt centralt i DN. Vi fik over 50 medlemmer i vores nye DN komitee på KU bare i løbet af det første år! Vi startede en række aktiviteter som den dag i dag kører videre.

Mit råd til alle kritikere: Meld jer ind igen i DSF og vær AKTIV og gør jeres mening til kende! Det kan godt betale sig i det lange løb!
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 17:09
Citat: NRE

Tre sjællandske klubber har meldt sig ud af DSF




Interessant. Kunne vi oplyst navnene på de tre klubber - og hvornår de har meldt sig ud af DSF?
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 18:29
Rasmus. Jeg kan godt følge dig i meget af det du siger vedr. opbakning til forbundet. Men jeg tror, mange foreninger pt. tøver med at forholde sig til dem - for hvad sker der?

Jeg tror også, at det er svært for lystfiskere, der ikke er medlem af en DSF forening pt., at finde ud af om de skal melde sig ind nu - eller vente. Det er meget svært at få at vide, hvad der foregår i forbundet. De fleste ved jo, at der tidligere i år har været tale om helt nye og billigere individuelle støtte-medlemsskaber i 2017, men bliver de til noget? De fleste vil sikkert nødig betale en høj pris nu, for et individuelt medlemsskab, hvis prisen sættes meget ned næste år! Ved du noget, der kan gøre os, her på 123nu, klogere, Rasmus 😯?

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 19:00
Citat: Per Gade

 Interessant. Kunne vi oplyst navnene på de tre klubber - og hvornår de har meldt sig ud af DSF?

Hvis du havde læst den artikel som jeg har linket til, så ville du allerede vide, at det er sket her i efteråret, og at det er ca. 600 medlemmmer som forlader DSF, jeg har fra andre kilder hørt, at det drejer sig om Køge Sportsfiskerforening,  Holbæk og Omegns Lystfiskerforening, og Solrød Sportsfisker Klub Regnbuen.


Redigeret af NRE - 04 Nov 2016 kl. 19:16
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 20:39
Hej Henrik

Til dit spørgsmål må jeg pinligt indrømme at jeg ikke er medlem af DSF lige nu.

Jeg mener dog jeg har en god undskyldning, da jeg i mange år har været optaget af naturbevaringsprojekter i udlandet og derfor næsten ikke har fået dyppet min flue hjemme i andedammen. Jeg er således først nu ved at orientere mig i hjemlige lystfisker kredse igen.
Jeg har fornylig meldt mig ind i Fladså Lystfiskerklub og til min store overraskelse er den ikke medlem af DSF. Jeg vil derfor på generalforsamlingen stiller spørgsmåltegn dertil. Forhåbentligt kan der blive stemning for et DSF klubmedlemskab.
Alternativt vil jeg i 2017 have et selvstændigt DSF medlemskab. Så jeg hører nok til samme gruppe du omtaler: "venter og ser". Forhåbentlig bliver vi mange DSF medlemmer igen i 2017
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 20:56
Citat: NRE

Hvis du havde læst den artikel som jeg har linket til, så ville du allerede vide, at det er sket her i efteråret, og at det er ca. 600 medlemmmer som forlader DSF, jeg har fra andre kilder hørt, at det drejer sig om Køge Sportsfiskerforening,  Holbæk og Omegns Lystfiskerforening, og Solrød Sportsfisker Klub Regnbuen.

Kære Niels. Der stod intet om navnene på foreningerne i dit indlæg, og da jeg som udgangspunkt er skeptisk over for din omgang med fakta, spurgte jeg til navnene. Jeg læste skam Steen Lyngsøs indlæg, der i øvrigt også kan ses på hans blog, hvor formatet i øvrigt er lidt mere læseligt. 

Nå, men et lille detektortjek på dine oplysninger viser, at du også denne gang er lettere lemfældig eller i bedste fald upræcis i din omgang med fakta.

Køge har ganske rigtigt meldt sig ud, men opretter samtidig en ny forening, der er medlem af DSF, hvor de ifølge generalforsamlingsreferatet opfordrer alle medlemmer til at melde sig ind. Foreningen hedder DSF Køge, og på den stiftende generalforsamling vil Danmarks Sportsfiskerforbund blive inviteret til at deltage, fremgår det.

På Regnbuens hjemmeside står der intet om udmeldelse. Derimod står der, at man selv skal melde adresseændring hos Sportsfiskeren, hvis man flytter, og det er et blad, man kun modtager som medlem af DSF. Så indtil det modsatte er bevist ser det altså ud til, at Regnbuen fortsat er medlem af DSF (men det kan selvfølgelig også være, de bare er enormt dårlige til at opdatere deres hjemmeside).

Researchen viser, at det er rigtigt, at Holbæk har holdt ekstraordinær generalforsamling i september med udmeldelse på dagsordenen. Om det er blevet effektueret, fremgår ikke. Men på foreningens Facebookside kan man læse, at 13 ud af i alt 15 fremmødte medlemmer (læg mærke til de astronomisk høje tal!!) på generalforsamlingen stemte foreningen ud - og at foreningen i øvrigt fortsat giver økonomisk tilskud til medlemmer, der ønsker at tegne individuelt medlemskab af DSF.

Så dit (og Steen Lyngsøs) tal med 600 udmeldte er tilsyneladende ret overdrevet. Ligesom det er svært at få øje på et folkeligt, sjællandsk oprør mod sportsfiskerforbundet. Nok snarere et ønske fra enkelte foreninger om at tiltrække flere medlemmer med et lavere kontingent (uden at bidrage til et landsdækkende lystfisker-fællesskab).

Men sådan er det jo i krig, kærlighed og politik. Sandheden er ofte det første offer. Og solidaritet er en by i Jylland. :)

Venlig hilsen
Per










Redigeret af Per Gade - 04 Nov 2016 kl. 21:17
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 21:14
Godt at høre Per. Jeg håber heller ikke at situationen er så slem som beskrevet i den artikel. Måske nogle vil "blæse problemet større end det er". Faktisk har jeg ret svært ved at forstå det - de fleste sjællændere er jo ligesom jyderne også venlige, kloge og solidariske mennesker.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 21:24
Citat: Rasmus Elvekjær

Godt at høre Per. Jeg håber heller ikke at situationen er så slem som beskrevet i den artikel. Måske nogle vil "blæse problemet større end det er". Faktisk har jeg ret svært ved at forstå det - de fleste sjællændere er jo ligesom jyderne også venlige, kloge og solidariske mennesker.

Kære Rasmus.
Det er rigtigt, at der historisk set - og åbenbart også i et vist omfang nu - har været en kurre på tråden mellem visse sjællandske foreninger og forbundet.

Det har så vidt jeg har kunnet gennemskue mest handlet om nedgroede negle og personlige fjendskaber, som intet med har lystfiskernes reelle interesser at gøre. Så er der sikkert også uenigheder om nuancer i den højere lystfiskerpolitik, hvor almindelige mennesker som du og jeg er sat af. F.eks. noget med agnfisk og andet dyrplageri, som nogen med vold og magt vil forsvare.

Og sådan er der så meget. Heldigvis har forbundet været meget aktivt i forbindelse med opbygningen af Fishing Zeeland, der er noget af det mest perspektivrige, der er sket for sjællandsk lystfiskeri længe. Men det sidder de nedgroede negle og sure gamle mænd så også og prøver at bekæmpe. Herre Jemini :)

Vh
Per
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 21:25
Citat: Per Gade

 Nå, men et lille detektortjek på dine oplysninger viser, at du også denne gang er lettere lemfældig eller i bedste fald upræcis i din omgang med fakta 

Hej Per Gade, fakta er, at de tre foreninger har meldt sig ud af DSF, det oplyste tal er nok ikke så meget ved siden af, at det har nogen praktisk betydning, og Køge's model med, at ha' en parallel forening for dem der forsat ønsker at være medlem af DSF, den er også forsøgt i andre sjællandske foreninger, hvor der ikke har været 100% enighed om udmeldelsen af DSF.


Men konstruktionen har ikke haft den store succes, og jeg ved med sikkerhed, at den er blevet opgivet i mindst to foreninger, da det hurtigt viste sig, at da det kom til stykket, så var det kun nogle få medlemmer som ønskede, at vedblive med at være DSF-medlemmer. 


Og så vidt jeg ved, så er det kun Farum Lystfiskerforening, som stadig har det de kalder 'forbundsvennerne', og dem er der ikke ret mange af.

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 21:37
Tak for information - og ja jeg er blot ved at lære alt sladderen at kende nu. Jeg håber DSF kan blive en inkluderende organisation for alle lystfiskere. I min optik er en af DSF vigtigste opgaver at være lystfiskernes interesse organisation og talerør til resten af befolkningen.

De fleste danskere ved ikke rigtigt forskellen på fluefiskeri og forfodringsfiskeri alligevel.

Derfor er vinder vi heller ikke meget på at skabe intern uenighed. Vigtigt er det at vi har et stort medlemstal og herved bedre kan få politisk indflydelse præcis ligesom Danmarks Naturfredningforening, eller Dansk Ornitologisk Forening Osv.

At vi så alle har hver vores slags nørderi er bare fint - selv er jeg medlem af FFFD her kan vi nørde og tale om "insekt klækninger og fiskens selektivitet" imens medefiskerne kan tale om "Hvordan de er bedre fordi de ligefrem har mulighed for at få fiskene til at glemme alt om insekter og i stedet gøre dem selektive overfor deres favorit forfoder osv" ... Ja der vil altid være drillerier. Men udadtil bør vi stå sammen, det er ihvertfald min mening.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 21:42
Citat: NRE

Citat: Per Gade

 Nå, men et lille detektortjek på dine oplysninger viser, at du også denne gang er lettere lemfældig eller i bedste fald upræcis i din omgang med fakta 

Hej Per Gade, fakta er, at de tre foreninger har meldt sig ud af DSF, det oplyste tal er nok ikke så meget ved siden af, at det har nogen praktisk betydning, og Køge's model med, at ha' en parallel forening for dem der forsat ønsker at være medlem af DSF, den er også forsøgt i andre sjællandske foreninger, hvor der ikke har været 100% enighed om udmeldelsen af DSF.


Jeg vil nu stadig sætte spørgsmålstegn ved antallet af udmeldte, men det er sådan set også lige meget. Det er sørgeligt, at der er nogle, der ikke har øje for, at solidaritet også koster en smule. Men det er jo lige som i resten af samfundet: mig, mig, mig - og så fanden om resten :)

Der er jo ellers nok at stå sammen om i disse tider med landbrugspakker og angreb på vandløbsbeskyttelsen. Men så længe man kan drive perspektivløst put-fiskeri ved kysten, kan det jo også være lige meget.. Så her går det godt.

Men så skal det da også retfærdigvis nævnes, at der er mange fremsynede og solidariske sjællandske lystfiskere (det store flertal), der fastholder medlemskabet af DSF - sikkert til stor ærgrelse for folk som dig :)

Mange hilsner
Per



Redigeret af Per Gade - 04 Nov 2016 kl. 21:48
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 21:43
Citat: Rasmus Elvekjær

Jeg har fornylig meldt mig ind i Fladså Lystfiskerklub og til min store overraskelse er den ikke medlem af DSF. Jeg vil derfor på generalforsamlingen stiller spørgsmåltegn dertil. Forhåbentligt kan der blive stemning for et DSF klubmedlemskab.

Hej Rasmus, det bliver med garanti en tur op ad bakke, da du skal overbevise flertallet på generalforsamlingen om, at de skal stemme for en fordobling af klubbens kontingent.


Og hvis der er f.eks. er 100 medlemmer i Fladsa Lystfiskerklub, så vil den hvert år skulle sende 40.000 kroner over til DSF, og for de penge vil I jo kunne købe en helt ny båd med motor.

Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 21:55
Citat: NRE


Og hvis der er f.eks. er 100 medlemmer i Fladsa Lystfiskerklub, så vil den hvert år skulle sende 40.000 kroner over til DSF, og for de penge vil I jo kunne købe en helt ny båd med motor.


Nu har Fladsåforeningen så vidt jeg ved ikke behov for endnu en båd med motor, men vi er da flere her i lokalområdet, der ikke gider være medlem af foreningen, så længe den ikke er medlem af forbundet. Det skulle de måske også overveje på generalforsamlingen :)




Redigeret af Per Gade - 04 Nov 2016 kl. 21:56
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 21:55
Det hedder formidling;)

Jeg vil ved samme lejlighed spørger medlemmerne hvad der rent faktisk er sket i kommunen med naturgenopretning, vandløbspleje, politisk dialog, udvidelse af fredningsbælter osv. Hvad er foreningens rolle?

Hvem har talt sportsfiskernes sag i kommunen?

Som jeg læser informationen - så er det Jyderne i DSF og Fishing Zealand... der har lavet arbejdet for os.

Har man råd til en båd har man også råd til fiskepleje...

NRE - spørg mig igen om et par år;) Vi har lige haft en sammenlægning med Næstved Sportsfiskerklub og der er rigtig mange gode kræfter i foreningen nu. Vi skal også lave et natur og miljø udvalg osv...
Jeg har talt med flere som er meget engagerede - det virker også som om bestyrelsen vil engagerer sig i natur og miljø...
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 22:00
Citat: Per Gade

 Der er jo ellers nok at stå sammen om i disse tider med landbrugspakker og angreb på vandløbsbeskyttelsen. Men så længe man kan drive perspektivløst put-fiskeri ved kysten, kan det jo også være lige meget.. Så her går det godt.

Danmarks Sportsfiskerforbund har da ikke været mange potter pis værd i forhold til landbrugspakken, forbundet har tvært i mod holdt en meget lav profil, da det frygtede, at det kunne skade deres kernemedlemmers muligheder for, at forhandle aftaler om fiskeret med bønderne, hvis de gik ud med en hård kritik af landbrugspakken.


Og bare rolig, jeg vil godt vædde på, at der p.t. er seriøse drøftelser omkring etableringen af nyt lystfiskerforbund, hvor der ikke skal bruges mange millioner på et blad, et pompøst forbundshus og en stor lønnet medarbejderstab.

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 22:02
CITAT: PER GADE

Nu har Fladsåforeningen så vidt jeg ved ikke behov for endnu en båd med motor, men vi er da flere her i lokalområdet, der ikke gider være medlem af foreningen, så længe den ikke er medlem af forbundet. Det skulle de måske også overveje på generalforsamlingen :)
___________________

Jeg ser på denne problemstilling lidt anderledes - faktisk præcis ligesom kritikere i DSF - blot fordi man ikke er enig med nogle behøver man jo ikke at lade være med at melde sig ind og engagere sig.

Så jeg har ikke lige nu meldt mig ind i Fladså fordi jeg bifalder alt.
En forening er og bliver de medlemmer den har - og man kan skabe præcis den forening man ønsker - alt det kræver er engagement.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 22:05
Citat: Rasmus Elvekjær

Det hedder formidling;)

Jeg vil ved samme lejlighed spørger medlemmerne hvad der rent faktisk er sket i kommunen med naturgenopretning, vandløbspleje, politisk dialog, udvidelse af fredningsbælter osv. Hvad er foreningens rolle?


Hej Rasmus.

Jeg ved også en del om de lokale forhold. Du er velkommen til at kontakte mig. Men fint, at du vil gøre et stykke arbejde for miljøet her i området - der er skrigende behov for det, og superfint, hvis det også kan foregå inden for rammerne af Fladsåforeningen. Det er ildsjæle som dig, der er brug for.

Der er i øvrigt også informationer at finde her hos Sydsjællands Ørredfond:
https://www.facebook.com/groups/orredfonden/

Bor du i Næstved?

Vh
Per
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 22:08
Hej Per

Super - lad os tales ved. min email er:

Rasmuselvekjaer    (at)      gmail.com

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 22:10
Citat: Rasmus Elvekjær



Så jeg har ikke lige nu meldt mig ind i Fladså fordi jeg bifalder alt.
En forening er og bliver de medlemmer den har - og man kan skabe præcis den forening man ønsker - alt det kræver er engagement.

Jamen, det kan jeg da sagtens følge dig i, og jeg er da heller ikke mere hellig end at jeg godt kunne finde på at melde mig ind i Fladsåforeningen, selv om jeg formentlig hverken har tid til at deltage eller bruge faciliteterne. Men foreløbig er jeg fuldt tilfreds med at være medlem af hele to foreninger, der er medlemmer af DSF (og man betaler som bekendt kun et forbundskontingent, selv om man er medlem af flere DSF-foreninger) :)

Vh
Per
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 23:24

Er det egenlig ikke en lidt spøjs tanke, at på Sjælland er der ca. 50.000 lystfiskere som løser et fisketegn, det giver en årlig pulje på knap 10 mill kroner, og for den får vi her på Sjælland for et sted mellem 1,2 og 1,5 mill kroner udsætninger og fiskepleje.


Disse tal kan vi så holde op i mod, at den forening som jeg selv er medlem af har knap 1000 medlemmer, og hvis den skulle være medlem af DSF, så ville det koste næsten 400.000 kroner om året i kontingent, vælger vi i stedet at bruge pengene på udsætninger og fiskepleje, så vil vi kunne købe en mængde udsætninger og fiskepleje, som ca. svarer til en trediedel af den mængde, som alle Sjællands 50.000 lystfiskere får for deres indbetaling til fisketegnet.


Og hvis alle sjællands 50.000 fisketegnsløsere valgte, at de i stedet for et DSF-medlemskab indbetalte 400 kroner pr. mand i en fælles pulje til udsætninger og fiskepleje, så ville sjællænderne hvert år kunne købe for 20 mill kroner fiskepleje, og set i det perspektiv, så må det være åbentlyst for enhver, hvor sjællænderne vil få mest for deres penge.

Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 23:36
Citat: NRE

Hvis du havde læst den artikel som jeg har linket til, så ville du allerede vide, at det er sket her i efteråret, og at det er ca. 600 medlemmmer som forlader DSF, jeg har fra andre kilder hørt, at det drejer sig om Køge Sportsfiskerforening,  Holbæk og Omegns Lystfiskerforening, og Solrød Sportsfisker Klub Regnbuen.

--

Kære Niels. Jeg har nu fra anden mere troværdig side fået oplyst, at det er rigtigt, at de foreninger, du nævnte, har meldt sig ud, og at det drejer sig om knap 600 medlemmer. Så den skal du have. Mit detektortjek var ikke dybtgående nok. Ikke desto mindre synes jeg, det er trist, men det er jo de pågældende foreningers eget valg. Så fred med det. Vh Per


Redigeret af Per Gade - 05 Nov 2016 kl. 09:14
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 10:19
Jeg er ikke vild med hovedløst C&R fiskeri, men det er man tilsyneladende i Varde, hvor hele 87% af årets fangne laks er genudsat! Hurra for et laksefiskeri. Det er da genbrug, der vil noget! At Varde Sportsfiskerforening har fået sat store skilte op i bymidten, der lokker med "lakse-cirkus" ved Varde Å, for at trække turister til, er bestemt forståeligt.

Jeg håber at mange andre, der som jeg sidder et godt stykke fra Varde Å, er glade for den fornuftige måde millionerne fra Fisketegnet kommer de hyggelige varde-fiskere til gode.

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 12:18
Hmm hovedløst? jeg er uenig og forstår dig ikke? udfra det tal du giver ja så vil alternativet være at fiskeriet reduceres med hele 87% hvis det vel at mærke stadig skal være bæredygtigt. Spørgsmålet er om medlemmerne i Varde Sportsfiskerforning vil være lige så motiveret for at arbejde med fiskepleje osv, hvis de kun måtte fiske i åen et par gange om året... måske de så fandt andre interesser... og åen så kunne "sejle" sin egen "sø"

Desuden kan du ikke kalde det "genbrug" da du på ingen måde kan sætte lighedstegn imellem C/R % og genfangst %. Genfangst % kan i teorien stadig være 0% selvom C/R er 100%
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 12:32
Desuden interessant med den undersøgelse du refererer til - ligepludselig er jyderne nu C/R fiskere? og ikke "madfiskere" som ellers "nogen" på dette forum påstod....

Alt respekt til jyderne! jeg tror sgu at de er mere bevidste om bæredygtig fiskeriforvaltning end mange folk er her på Sjælland.

Jeg tror vi kan lære meget af Varde Å Sportsfiskerforening. De har ihvertfald masser a success. De kom også i DR TVavisen for en uges tid siden, og kunne fortælle om Laksens genkomst osv... Det kan man kalde at få opmærksomhed om det glade budskab. At det kan betale sig at satse på fisk og lystfiskeri - Hatten af for dem, måske Varde kan være rollemodel for andre kommuner - også her på Sjælland
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 16:32
Rasmus. Jeg er virkelig i tvivl om det etisk og moralsk forsvarlige i danske lystfiskeres stadig mere intensive C&R fiskeri!

- Varde-fiskerne er kloge folk, vi bør beundre, si'r du...Og så gi'r de mange laks masser af penge i turist-kassen. Men er pengene virkelig det eneste afgørende argument i denne debat? Jeg frygter, at vi snart er der henne, hvor vi forbyder hjemtagelse af laks, fordi der er langt flere penge i at lade fisketuristerne fange den samme fisk, igen og igen og igen...Måske bli'r det næste, at prisen på fiskekort til åen hæves så meget, at de lokale ikke har råd til at fiske i Varde Å mere...

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 17:12
I Norge har det vist sig at ca. 11 % af de genudsatte laks fanges igen i løbet af sæsonen.
Generelt enig med Henrik i at man skal passe på at C/R ikke tager overhånd. Helt slemt er det, at der er krav om at også skadede laks genudsættes når laksekvoten er opfisket.
Med så stor en fangst i Varde Å er der meget der tyder på at kvoten sagtens kunne være langt større...Se evt. denne artikel om gydebestandsmål.


Opgangen har sikkert været omkring 3.500 stk i år, såfremt en fangsteffektivitet på 28 % lægges til grund (jf. undersøgelsen i 2014).


Redigeret af Jakob Larsen - 05 Nov 2016 kl. 17:36
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 17:43
Citat: Norkær

Jeg er ikke vild med hovedløst C&R fiskeri, men det er man tilsyneladende i Varde, hvor hele 87% af årets fangne laks er genudsat! Hurra for et laksefiskeri. Det er da genbrug, der vil noget! At Varde Sportsfiskerforening har fået sat store skilte op i bymidten, der lokker med "lakse-cirkus" ved Varde Å, for at trække turister til, er bestemt forståeligt.
Kan du blive enig med dig selv, for lidt siden ville ud have 100% CogR på kysten.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 17:46
Citat: Norkær

Bare et lille indspark i denne tråd. Måske er det virkelig en god ide at få vedtaget en lov, der kun tillader Catch and Release fiskeri i de danske fjorde i en periode. Men er det virkelig kun i det sydsjællandske, at der er genetisk enestående ørredstammer.




Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 17:49
Indtil videre er jeg ALT andet end imponeret af turistindustriens samspil med de lokale lystfiskerinteresser. Jeg har f.eks. på nærmeste hold, set, hvordan de lokale molefiskere i Stege by er blevet fjernet fra havnen, til fordel for pengestærke turister, der hver dag invaderer havnen med deres flyderinge, småbåde, power-boats og masser af Euro. De lokale, der i mange år har hygget sig med at fange en gedde til gryden,  i ny og næ, har idag forbud mod den slags "svineri"...
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 18:36
Overalt i verden har det vist sig at C&R fiskere også er dem som er mest engagerede i natur -bevaring, -pleje og -genopretning. Disse fiskere er mere optaget af at "gi" til "naturen" end at "tage". Uden C&R fiskere ville det ser langt mere skidt ud ved vores fiskevande og der ville være plads til langt færre fiskere på denne planet.
C&R er den eneste bæredygtige model, hvis man samtidigt ønsker at interessen for lystfiskeri skal vokse i befolkningen.

Jeg synes man kunne kalde dem CCR fiskere: Conservation, Catch and Realease

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 18:47
Rasmus,  CogR er fint der hvor det giver mening for population, ellers skal vi også have indført det ved bulefiskeri, fiskeri efter fladfisk, sild og hornfisk. you name it. Her i det jyske er der mange der dyrker CogR, og ja også på kysten. Men at sætte begrænsning på kystfangster her er tåbeligt, det bedste ville selvfølgelig være et total forbud mod al fiskeri.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 18:56
Man behøver dog ikke dyrke 100% C%R, men jeg mener man bør overveje ved hvilke fiskesteder man praktisere "madfiskeri".
Fx er den kun en lille andel af en havørred bestand som når tilbage til vandløbet for at gyde. Hav dødeligheden er enorm. Hvis man derfor fanger en blank havørred på den åbne kyst, vil der gå lang tid indtil denne havørred er at finde på gydebankerne. Da tiden i havet er proportional med sandsynligheden for havdødelighed så giver det sig selv at det vil have mindre "negativ impact" på bestanden at hjemtage denne end det ville være at hjemtage en farvet fisk i åen.
Desuden skal man også overveje hvilke slags fisk. Fx min mening er at stalling og bækørred bør genudsættes.

Problemet er at der vil altid være dobbeltmoralske fanatiske dyre-aktivister som er imod C%R. Desuden vil disse "frelste sjæle" også have diciple iblandt madfiskere som meget belejligt nu kan misbruge disse "etiske og moralske argumenter" når de fisker efter deres favorit spisefisk. Når de fisker efter andre fisk er de som regel ligeglade.

Disse personager udgør et problem for både lystfiskere og natur. Dels fordi disse mennesker er dybt ignorante i forhold til deres egen almindlige livsstil der på alle andre måder går langt hårdere ud over dyr og natur.

Men dernæst også fordi disse mennesker er et problem for os der vil dyrke CCR fiskeri. Måden vi kan forhold os til disse "ulemper" på er ved at lave regler som tager højde for deres argumenter.

Problemet for dem er ofte 100% C&R. Derfor må vi komme omkring sådanne regler.

Fx kan vi lave regler som "man må hjemtage 1 fisk imellem 50 og 60 cm"
Dernæst kan vi skrive: Man SKAL hjemtage regnbueørreder, da det er en invasiv art. Derfor kan denne fisk være vores argument for at fiske videre uden at skulle diskuttere med disse tåber og bruge energi på at retfærdigøre C&R når det er logisk

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 19:00
Hej Carsten.

Jeg ser først din besked nu. Jeg vil blot sige jeg er helt enig med dig og jeg har ved flere lejligheder sagt præcis det samme.
Nu forholder jeg mig mest til denne tråds emne dvs ørredbestande som har en stor andel vigtige oprindelige gener. Gener vi bør værne om da disse er vigtige for bestanden (og artens) overlevelses chance på lang sigt.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 19:04
Rasmus. Der har du da fået noget HELT forkert i halsen!

Catch and Release fiskere fisker da kun på denne måde, fordi alternativet er 0-fiskeri! 

Catch & Release fiskeri indføres jo primært på steder, hvor en fiskebestand er truet! 


C&R fiskere er med andre ord klar til at se stort på ENHVER form for ubehag og dødelige skader, de måtte påføre fiskene, bare de kan få lov til at udøve deres "sport"!



Redigeret af Norkær - 05 Nov 2016 kl. 19:20
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 19:08
Jeg har absolut intet imod at folk hjemtager sild, torsk, hornfisk, fladfisk, skaller, brasen osv.
Ligeledes synes jeg det er fint at tage mindre aborre hvor der er en tusindebrødre bestand. Jeg fisker tusindbrødre med min søn. Hvis man steger dem hårdt kan de faktisk spises med ben;)

Lad de "frelste" lystfiskere som er imod C&R fiske KUN efter disse arter og IKKE fiske efter fx ørred. Herefter vil jeg gerne frabedes at de går rundt og leget etisk dommer over for mig. Hvis de har et stort behov for at være en moralske vogtere - så kan de bruge deres energi på så mange andre uretfærdigheder i dette samfund.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 19:22
Henrik "Vamdrup" Norkær, du er luret. ;-)
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 19:22
Nå, Rasmus, jeg kan høre, at du er RIGTIG forbunds-mand og sportsfisker med kæmpestort "S", når du sådan siger, at ørrederne tilhører de sande Catch and Release sportsfiskere - Guds udvalgte.


En stor tak fordi vi andre "almindelige lystfiskere" må få skrubberne, brasenerne og torskene!

Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 19:23
Rasmus vil inddele fiskeriet så de Ædle C og R fiskere har eneretten til de Ædle fedtfinner og så kan pøblen bare betale ved kasse 1 og fiske efter resten
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 19:32
Hej Carsten

Jeg er ny her på dette forum og måske derfor nok lidt naiv, da jeg som udgangspunkt tror på at folk er dem de siger de er, og folk siger det de virkelig mener.
Hvis din hypotese er rigtig, så synes jeg dog det er flot manipulation.
Måske vi ligefrem skulle splejse om en gave til ham? Jeg har et forslag - jeg har netop set en god auktion det ville være en oplagt præmie som ligesom en slags "Oscar" nominering.

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=177774
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 19:47
Hej John

Nu har dette aldrig været et økonomisk spørgsmål, men derimod et spørgsmål om viden.

Men hvis du med "pøblen" mener de ignorante personer som ikke har viljen til at sætte sig ind i fiskeribiologi før de svinger fiskestang og grydeske - ja så er vi helt enige
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 19:51
Jo, jo vi har skam trolde herinde på 123nu.dk, og ganske ofte selvmodsiger de sig selv, DSF er deres fælles negative kæphest, så capen bliver nok for stram :-D.  Men jeg må sige Rasmus, jeg tror ikke vi to er helt enig, efter dit sidste skriv. Jeg går stadig helt og holdent ind for frit fiskeri efter havørreden, selvfølgelig med undtagelse af sjælland, som åbenbart er hårdt presset, trods flotte fangster herfra, på facebook, og diverse fora. ??
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 20:25
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 21:34
GENETISK VIGTIGE BESTANDE

Da jeg har forsøgt at formidle dette emne flere gange uden held, så vil jeg forsøge endnu engang.

Ørreden er ikke truet, det er en kliche men det er også forkert. For hvad folk ikke tænker over er at der findes forskellige stammer af ørreder, som samlet bidrager og beriger arten.

Arten Homo sapiens er jo også forskellig, det vil man ihvertfald opleve hvis man rejser fra Europa til Afrika og videre til Asien osv.

På samme måde er det med Salmo trutta. Jeg tror de fleste ørredfiskere også kan se forskel om de fanger ørred i forskellige vandløb. Der er forskel på kropsform, pletter mønstre osv. Der er forskel på de ørreder som vi fanger i Jylland, Sjælland, Sydsverige, Nordsverige, Norge, Island osv.
Hvorfor er det måske lige at Karup Å ørreden generelt er lidt større?

Alle disse mangfoldigheder af ørred er en æstetisk nydelse. Forskellen beriger ihvertfald min lystfisker-oplevelse. Det ville da være kedeligt hvis alle fangster lignede hinanden, når jeg nu rejser rundt imellem fiskevande.
Ligeså med Homo sapiens, så er mangfoldighed det der gør rejser spændende.   

Men vigtigere er, at denne genetiske diversitet samlet set gør arten Salmo trutta stærkere med bedre overlevelsesevne i det lange løb. Genetisk diversitet giver modstandskraft og tilpasningsevne i forhold til ydre påvirkninger (Fx klima ændringer osv)

Desuden er genetisk diversitet nødvendig for at modvirke indavls depression i en lokal population.

Vi har I Danmark udsat ørred i mange år. Problemet tidligere var at mange af disse ørreder kom fra samme genotype, samtidigt med at vores vilde ørredgener var reduceret. Dvs denne homogene dambrugs genotype er nu på helt unaturlig vis opformeret i enorme proportioner. Det udgør nu stadig et alvorligt problem da disse “gener dambrugsgener findes i mængder overalt”

Dvs af den samlede genpulje af danske ørreder er en stor andel med næsten genetisk identisk materiale. Dette er ikke “enten-eller”. Fx kan en fisk have 20% vilde gener og 80% tamme osv. Det er forskelligt hvor i landet og ved hvilke fiskevande.

Der vil altid være “fejlgængere” i de forskellige vandløb og derfor er der ingen bestand der er 100% specifik. Heldigvis for det, det er bl.a. fejlgængere som også bidrager med genetisk nyt materiale og dermed diversitet (der modvirker indavls depression i de enkelte populationer).

Men en bestand kan fx have 95% specifikke gener og hermed være unik i forhold til præcis dette specifikke vandløb.

Dette er vigtigt fordi at naturlig selektion igennem tusinde af år har gjort denne bestand “fit” for præcis dette vandløb og dermed have bedre overlevelses chancer her end andre.

For at forklare dette med en sammenligning med Homo sapiens, så har afrikanere en bedre “fitness” med sort hud et sted hvor solen skinner meget.

For ørred kan være “fitness” parametre være disse eksempler:

Modstandskraft imod præcis de parasitter som findes i dette vandløb

Temperatur tolerance og iltoptagelse i forhold til dette vandløb, fx er der nogle vandløb med store temperaturfluktuationer og nogle med mindre. Dette er vigtigt fordi, at en ørred dels kan dø ved høje temperaturer men forinden da vil den stoppe med at tage føde. Jeg har fx en personlig teori omkring, at en af årsagerne til få bækørred andel er at disse ikke indtager nok føde i vandløbet pga at de ikke er “fit” for den temperatur som findes i flere måneder i vandløbet.

Størrelse og muskelkraft, i forhold til strømhastighed og passager der findes i dette specifikke vandløb.

Adfærd og evner i forhold til at undgå de fjender som findes i præcis dette vandløb (fx skarv).

- Tolerance i i forhold til salinitet for at undgå osmotisk chock ved kulde og høje saltholdighed. Kunne fx være relevant i et vandløb som munder ud på den åbne kyst.

Dette er blot eksempler jeg kunne finde på - som jeg vil TRO vil være relevante.

Derfor er disse genetisk oprindelige ørred bestande af enorm betydning (både etisk og moralsk) men også fordi at hvis man har et ønske om at bestanden skal være overlevelsesdygtig på lang sigt - så er den vigtig.

Men ikke nok med det, disse bestande i specifikke vandløb, har også stor betydning for hele Danmarks population af ørred. Det skyldes fænomenet “fejlgængere”

Fx forestil jer følgende scenario:

Pga klimaændringer i fremtiden så stiger temperaturen med ca 2 grader.
Men den samlede ørred genpulje i Danmark er ret homogen da dambrugsgener er blandet ind i de fleste fisk og udgør den største andel gener. Eller med andre ord: fiskene er stort set ens. Dvs samme temperatur tolerance. Ørreden vil nu ikke være fødesøgende den største del af sæsonen pga det er for varmt. Men heldigvis kommer der nu nogle “fejlgængere” fra en oprindelig bestand. De kunne have gener med bedre temperatur tolerance for varmt vand. Disse fejlgængere formere sig med de andre fisk. Nu er der naturlig selektion igang, fordi i blandt afkommet vil der være større overlevelses chance for det afkom som har fået det nye gen som giver større temperatur tolerance.
Dette kaldes EVOLUTION:
Hermed har de oprindelige bestande bidraget med et vigtigt gen som har givet hele Danmarks population af ørred en bedre samlet overlevelses chance.

Ærgerligt hvis man havde udryddet en lille uanselig ørred bestand - fordi det er måske den stamme der igennem evolution kan redde vores alle sammens ørreder!
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2016 kl. 21:46

Hej Rasmus, jeg synes du skal stige ned fra den høje hest, for du kan ikke få lystfiskerne til at betale for fiskepleje, og lave frivilligt arbejde med naturgenopretning og udlægning af gydegrus, hvis de ikke må ta' en fisk med og spise den.


Hvis vi ser bort fra nogle ganske få undtagelser, så kan lystfiskernes beskedne fangster aldrig nogensinde komme til at udgøre en reel trussel for bestandene, og hvad angår havørrederne, så har lystfiskerne i mere end 80 år udsat yngel, som har kompenseret for, at vi er så mange lystfiskere, som ønsker at fange flere havørreder end naturen kan producere. Og der der intet som peger i retning af, at vi ikke kan forsætte med at udsætte havørredyngel, så der løbende er nogle fisk som lystfiskerne kan fange og hjemtage, der er heller ikke noget til hindre for, at vi kan øge udsætningerne, så der kan fanges endnu flere havørreder.


Og alt det der vrøvl om unikke stammer, er kun biologernes forsøg på, at gøre fiskepleje til noget der kun kan udføres af folk med en akademisk uddannelse. 


Dengang da lystfiskerne startede med udsætninger af havørredyngel. der var en havørred en havørred, og man udsatte havørredyngel uden hensyn til stammer og genetik, det var først i løbet af 80'erne, at biologerne begyndte med deres snak om stammer og genetik, og på det tidspunkt må stammerne i de fleste vandløb være blevet blandet godt og grundigt op.


Alle de danske vandløb er også det man kalder lavlands åer, og uanset størrelsen og længden på det enkelt vandløb, så er de fysiske forhold meget ens i vandløbenes øvre dele, hvor havørreden gyder, og dens yngel vokser op, og derfor vil man sagtens og uden problemer kunne flytte havørreder fra et jysk vandløb, til et vandløb på Sjælland eller Fyn.


Og så har jeg forresten fået lyst til, at spørge dig om du også dyrker catch and release, når du køber fisk hos fiskehandleren eller i supermarkedet…?

Til top
 Besvar Besvar Side  <1 34567>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres