Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bæver i Gryde Å

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bæver i Gryde Å
    Sendt: 06 Nov 2016 kl. 16:50
Bæveren i gang i Gryde Å i militærområdet her den 6. november 2016.



Der melder sig det spørgsmål om Gryde Å skal omdannes til en perlerække af vandhuller eller om det skal besluttes, at her må den ikke etablere dæmninger, da vandløbet er et værdifuldt lakse- og ørredvandløb?

Naturstyrelsen er i gang med en forvaltningsplan for bæver og det bliver spændende at se hvad det giver af muligheder for at prioritere hvor bæverens sumpskovsnatur skal etablere sig og hvor vandrefiskene får plads.

Video del 2 13. november 2016


Bæveren har dæmning og bo.


Redigeret af Jakob Larsen - 13 Nov 2016 kl. 17:29
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frankjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 07:22
Det er helt vildt, at man overhovedet har udsat bævere. Samfundet har ofret svimlende beløb for at nedlægge spærringer, og så bygger bæveren dem igen.
Men jeg tror, at odderen er en større trussel for faunaen i vandløbene.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 08:41
Citat: frankjensen

Det er helt vildt, at man overhovedet har udsat bævere. Samfundet har ofret svimlende beløb for at nedlægge spærringer, og så bygger bæveren dem igen.
Men jeg tror, at odderen er en større trussel for faunaen i vandløbene.

Skal vi nu ikke lige være enige om at odderen er en naturlig del af faunaen - et dyr der med vekslende held er lagt for had gennem de sidste 100 år. Så mon ikke det er mennesket, der historisk set er - og altid har været den største trussel mod vor natur?
Ouch
Mvh
Heinz
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 09:19
Citat: tackler

 Skal vi nu ikke lige være enige om at odderen er en naturlig del af faunaen - et dyr der med vekslende held er lagt for had gennem de sidste 100 år. Så mon ikke det er mennesket, der historisk set er - og altid har været den største trussel mod vor natur?

Jeg er meget enig, og jeg vil blot tilføje, at odderen og bæveren er med til at gi' diversitet til vores natur, og når vi mener, at jægerne skal acceptere tilstedeværelsen af de store rovfugle, så skal vi også være parate til, at sameksistere med vilde dyr som kan påvirke vores fangstmuligheder.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 10:18
Jeg har aldrig forstået at bæveren skulle udsættes i første omgang, men nu er den her.

Jeg må også acceptere at der ikke er så mange muligheder for lakse- og havørredfiskeri i mit lokal område (midtsjælland) på grund af vandløbenes beskaffenhed og spærringer. Men så kan jeg jo glæde mig over at de samme vandløb holder en pæn bestand af standfisk i form af pænt store bækørreder. Jeg vælger så ikke at fiske efter dem, men kun glæde mig over at snige mig ind på dem og betragte dem i deres naturlige omgivelser.

Det kunne jo være et plus med de der bæverspærringer, at de ikke vandrende ørreder fik lidt bedre betingelser (og opmærksomhed)

Der er en verden uden for Verona, og andre fisk end dem der vandrer i havet...
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 16:55
Bævere og laks har levet i symbiose i årtusinder i både Europa og Nordamerika, så mon ikke også de finder ud af det i Danmark?
Tænk før du skriver....
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 18:31
Nu er Gryde å en af de mest produktive tilløb til Storåen. Der er kun fri passage i 35km af Storåen pga vandkraftssøen. Det det ville da være total absurd med nye spærringer da man stadig kæmper med de sidste rester af opstemninger i de nedre tilløb. Så kan man ikke samme ombæring hurtigst få stemt de forslag ned med den lappeløsning med det såkalte nye stryg hvor det alligevel ikke kommer til at køre hele vejen uden om vandkraftssøen, så det er også en ommer😡😡
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 19:39
Hej Ulrich. Kan kun være enig i det synspunkt, at det er absurd at få etableret nye spærringer i et af de mest produktive sideløb til Storå. 
Der skal også være plads til bæveren, men nok ikke med mulig dæmning i Gryde å´s hovedløb. Opstrøms hvor bæveren er registreret i går, er der i 2014-2016 genslynget ca. 3 km lange strækninger af Gryde Å og Kærgård Bæk. Denne indsats og investering for bl.a. vandrefiskene vil være i risiko for delvist at være tabt. Det er derfor jeg finder behov for at der snart ligger en forvaltningsplan for bæver, der forhåbentlig anviser løsninger og proriteringer.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 19:56
Mig bekendt, så interesserer bæveren sig slet ikke for de dele af et vandløb, som er egnede gydeområder for laks. 

Et kraftigt regnskyl med store vandmængder kan også nemt vælte en bæverdæmning, og det er netop den dynamik som naturen har behov for.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 20:12
Niels se lige denne http://www.tvmidtvest.dk/elsket-og-hadet/baeveren-elsket-og-hadet?autoplay=1#player

Det er ikke dæmninger der lige blæser omkuld. Det er dynamik som er god nogen steder, men ikke alle steder.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 20:15
Mon ikke vandkraftsøen er et større problem end en evt. bæverdæmning? 
Husk nu proportionerne. 
Tænk før du skriver....
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 20:53
Vandkraftssøen er desværre kommet for at blive, den diskussion er nok spild af tid. Men det er meget mere vigtig nu at få lavet det rigtige omløbsstryg til de 60mio som går rundt om hele vandkraftssøen i stedet for en ny lappeløsning hvor den igen bliver ført igennem søen. De bæver var tiltænkt Klosterheden, så lad dem blive der.....
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 21:04
Vilde dyr er jo ikke i bur, så de går hvor de har lyst....

Det kaldes natur.
Tænk før du skriver....
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 21:30
Der har været jægere i titusindvis af år...
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 21:57
Jeg har aldrig kunnet se ideen med at "genindføre" arter som i princippet er uddøde i et område. Vi må acceptere at vi lever i et kulturlandskab hvor der ikke er plads til alle de dyr som levede her for flere hundrede år siden.
Hver gang vi mennesker blander os for meget i naturens gang, går det som regel galt, her er totalfredningen af skarven et glimrende eksempel.
Først fjerne vi alle den naturlige fjender, som skal regulere bestanden, så freder vi efterfølgende kræet så antallet eksploderer og andre arter ender på kanten af udryddelse.
Naturen er en kompleks størrelse som vi ikke skal rode for meget med, for så kommer vi bare galt afsted.
Hvis bæveren var genindvandret helt naturligt havde den en berettigelse, men jeg synes det er forkert at udsætte den.
I princippet skulle vi jo også genindføre, bjørnen, elgen, og vildsvinet med de problemer det vil medføre.

Hvis forholdene i naturen ændres så dyrene helt naturligt genindvandrer så lad dem dog komme til, for så er det et tegn på at der er plads og føde til dem, og lad være med at hente dem i bure langvejs fra og lukke dem ud i den danske natur

Jesper Rasmussen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2016 kl. 23:02
Citat: Jakob Larsen

Niels se lige denne http://www.tvmidtvest.dk/elsket-og-hadet/baeveren-elsket-og-hadet?autoplay=1#player

Det er ikke dæmninger der lige blæser omkuld. Det er dynamik som er god nogen steder, men ikke alle steder.

Tja… handler det ikke bare om, at i de jyske åer er der kun plads til fisk med en fedtfinne, og på brinkerne langs åerne er der kun plads til de såkaldte sportsfiskere med en fluestang.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2016 kl. 03:01
Jeg vil gerne henvise til mit manifest "Laksens Ve og Vel" under artikler. Odder gå væk! Det samme med bæver. Vi ser dem simpelthen ikke nok til at de skal være der, ingen underholdningsværdi. Ta´r vores fisk og fælder vores træer. Det kan de gøre et andet sted - nu!
Wink
ahem....men mallen skal vi have tilbage - den er fin og den vil jeg have. Det ønsker jeg mig til jul.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2016 kl. 07:04

Tja… handler det ikke bare om, at i de jyske åer er der kun plads til fisk med en fedtfinne, og på brinkerne langs åerne er der kun plads til de såkaldte sportsfiskere med en fluestang.
[/QUOTE]

Nej det handler om at bæveren ikke har naturlige fjender i Danmark. Den laver sumpskov og spærringer, der bidrager positivt nogen steder, men ikke alle steder. Hvordan det skal kombineres med vandrammedirektivets miljømål om kontinuitet og god økologisk kvalitet er jeg spændt på at se. Jeg er også spændt på at se om man i hver kommune skal have ansat 1-2 bæverforvaltere, der fjerner grendæmninger, etablerer rørføringer forbi dæmninger, opsætter bæverhegn i stil med omfanget i Klosterheden.


Redigeret af Jakob Larsen - 08 Nov 2016 kl. 07:10
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2016 kl. 13:38
Der har været jægere i titusindvis af år...citat slut

så kunne man passende skrive Bævere i Gryde, så er problemet da delvist løst.

Både bæveren og Odderren skal være her.

Redigeret af Taonga - 08 Nov 2016 kl. 14:16
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2016 kl. 13:41
Tja… handler det ikke bare om, at i de jyske åer er der kun plads til fisk med en fedtfinne, og på brinkerne langs åerne er der kun plads til de såkaldte sportsfiskere med en fluestang. skriver NRE

BØVS



Redigeret af Taonga - 08 Nov 2016 kl. 14:21
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2016 kl. 18:19
Citat: Rasmussen

Jeg har aldrig kunnet se ideen med at "genindføre" arter som i princippet er uddøde i et område. 



Jesper Rasmussen

Rækker den holdning også til laks i Gudenåen og Skjern Å?

Tænk før du skriver....
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2016 kl. 21:59
Næppe..........
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 19:24
Citat: Jan Persson


Citat: Rasmussen

Jeg har aldrig kunnet se ideen med at "genindføre" arter som i princippet er uddøde i et område. 

Jesper Rasmussen

Rækker den holdning også til laks i Gudenåen og Skjern Å?


Ja !!! laksen i Gudenåen er uddød og den unikke stamme er tabt for altid og det er i mine øjne en fejl at udsætte ikke hjemmehørende genetisk materiale

Skjernå laksen var ikke uddød og der satses udelukkende på det genetiske materiale der hørte til i åen så den er god nok.

Jesper Rasmussen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 19:39
Citat: Jakob Larsen

Nej det handler om at bæveren ikke har naturlige fjender i Danmark.

Er der ikke noget med, at der indvandret ulve til nordjylland, og de burde nok kunne gøre kål på en bæver.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 20:48
Jeg må indrømme at jeg nok ikke ser ulven som løsning, dertil vil de nok vedblive at være for få. Men credit til ulven, den er selv vandret herop. 
Nej, løsningen er at udpege vandløb/vandløbsstrækninger hvor bæveren kan etablere sig frit og så også udpege vandløb/vandløbsstrækninger hvor man ikke accepterer dæmninger, men gerne bæverbo udenfor vandløbet. Det bliver dog en gennemført træls opgave at skulle forsøge at styre bæveren da den næppe af sig selv vælger uproblematiske lokaliteter..
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 21:02
Jamen Jakob så er det jo Bæver i Gryde......
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 21:08
Citat: Jakob Larsen

Jeg må indrømme at jeg nok ikke ser ulven som løsning, dertil vil de nok vedblive at være for få. Men credit til ulven, den er selv vandret herop. 
Nej, løsningen er at udpege vandløb/vandløbsstrækninger hvor bæveren kan etablere sig frit og så også udpege vandløb/vandløbsstrækninger hvor man ikke accepterer dæmninger, men gerne bæverbo udenfor vandløbet. Det bliver dog en gennemført træls opgave at skulle forsøge at styre bæveren da den næppe af sig selv vælger uproblematiske lokaliteter..

Jeg ville bare afvise din påstand om, at bæveren ikke har nogen naturlige fjender, for det er ikke korrekt, en sulten ræv vil nok også kunne nedlægge en bæver.


Mig bekendt, så er bæveren ikke interesseret i vandløbsstrækninger med fald og stærk strøm, den går derimod efter de dele af vandløbet, hvor der er et meget begrænset fald, så den får skabt et stort oversvømmet område med en mindre opstemning, og bæverdæmninger er aldrig højere end, at havørreder og laks sagtens kan springe over dem.

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 21:14
Per, muligvis Bæver i Gryde nu er udfordringen så at bæver en en såkaldt bilag 4 art der er internationalt beskyttet....som snæblen.

Niels, du har givet ret i at bæveren ikke opstemmer det hurtigste stryg. Hagen ved det er blot, at der eksempelvis også i Gryde Å er mellemstræk med lille fald og eksempelvis hvor jeg har filmet rørbroer, med dobbeltrør, der må være meget enkle at blokere. Et langsomtstrømmende mellemstræk kan hermed spærre adgangen til de mere hurtigt strømmende stræk opstrøms.


Redigeret af Jakob Larsen - 09 Nov 2016 kl. 22:02
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 21:22
Nak & Æd har da forsøgt sig på Bæver i Gryde.....
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 22:00
Citat: Taonga

Nak & Æd har da forsøgt sig på Bæver i Gryde.....

Ja, det kan også være en mulighed når bestanden har opnået gunstig tilstand. I Danmark har man sat dette niveau til 50 bæverfamilier og nu er der vidst godt 30 familier...
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 22:18
Citat: Jakob Larsen

 Et langsomtstrømmende mellemstræk kan hermed spærre adgangen til de mere hurtigt strømmende stræk opstrøms. 

Laks og havørreder bør nok kunne forcere en bæverdæmning, de er jo ikke ret høje.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 22:31
Det skal godt nok være en vaks laks Niels..


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2016 kl. 23:39



Redigeret af NRE - 09 Nov 2016 kl. 23:41
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2016 kl. 08:34
Kære Jakob
Det var nu kun for at få lidt munterhed ind på tråden.....
Bæver i Gryde Å. væk med Å,et og så har du en hel anden tekst

Redigeret af Taonga - 10 Nov 2016 kl. 08:35
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2016 kl. 17:42
Ja, det forstod jeg hen ad vejen :), men ikke desto mindre kan det blive en langsigtet løsning, som fx. i Norge
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2016 kl. 21:07
I Patagonien har man i 40-erne udsat canadisk bæver. Nu vil man have den udryddet igen. Da den canadiske bæver ingen fjender har er resultatet at den totalt har smadret den oprindelige natur omkring floderne.

Til top
Einar Bendix Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Einar bendix

Tilmeldt:: 19 Jan 2008
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Einar bendix Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2016 kl. 15:21
Lad nu en enkelt bæver være. Når det bliver et stort problem, må vi vel hjælpes ad med at løse problemet. Jeg ser et meget større problem med signal-krebsen som også er kommet snigende ind i vores natur. Hvordan kommer vi i fremtiden til at leve med den. Nuvel: kogt krebs smager godt, men når vi skal til at spise krebs 3 gange om ugen, kunne jeg godt se et problem.
Jeg tror krebsen er en større trussel for vore vandløb end bæveren...
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2016 kl. 15:35
Hvad med alle svigermødrene.......
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2016 kl. 19:44

Er der nogen som har overvejet, at signalkrebs har nøjagtig den samme levevis og fødevalg som flodkrebs, og tidligere har der været meget store og tætte bestande af flodkrebs.


Tilbage fra min ungdom i 50'erne og 60'erne, der kan jeg erindre, at der var et meget intensivt lystfiskeri efter flodkrebs, og dengang var der ikke et omsætningsforbud, så der var mange lystfiskere som tjente en klatskilling på, at sælge deres fangst af flodkrebs.


Jeg erindrer også noget med, at fiskeriet efter de værdifulde flodkrebs var så omfattende, at der mange steder var store problemer med tyvfiskere, som gik målrettet efter flodkrebs.


Men fiskeriet efter flodkrebs blev jo stoppet, af flere på hinanden følgende epidemier med krebsepest, og mig bekendt, så er det aldrig rigtig kommet i gang igen. Det er i øvrigt meget sandsynligt, at det var lystfiskerne som med deres krebsebrikker og krebseruser flyttede smitten med krebsepest rundt, så den ramte selv de mindste og helt isolerede vandhuller.


Jeg er dog så optimistisk, at jeg er ret sikker på, at der meget hurtigt vil komme gang i fiskeriet efter signalkrebs, hvis bestandene når en størrelse, så der virkelig er noget at komme efter.


Og alle de jyske sportsfiskere, som helst ser, at der kun lever fisk med fedtfine i deres vandløb, dem kan jeg trøste med, at prædatorer som odder, hejrer og skarv er helt vilde med krebs, da de er et nemt og attraktivt bytte.



Redigeret af NRE - 11 Nov 2016 kl. 19:46
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2016 kl. 19:03
Som dreng besøgte jeg i sommermånederne jævnligt en klarvandet sø hvor det var populært at bade i. Der var masser af krebs der eksisterede fint ved siden af diverse rovfisk og rovfugle. Der var faktisk så mange at der altid var et par kløer eller lignende at finde på det lave vand.
En enkelt gang så jeg en levende og med et sommerfugle-fiskenet blev den nedjagtet og fisket op. Den var så spændende at jeg tog den med op på land hvor jeg kunne kigge nærmere på den. Sikke et dyr og det viste sig også hurtigt at den også var ganske god til at gå på land. Der gik ikke længe før den bevægede sig hen mod et par andre badegæster der lå og tog sol. Da de fik øje på dyret der pludselig var tæt på fik de vældig travlt med at flytte sig. Det var ganske morsomt men en morskab jeg hurtigt afsluttede ved at returnere den til vandet hvor den uskadt forsvandt. 
Syntes og synes stadig den var og er et fascinerende dyr. Det kan jeg også synes om signalkrebsen som det dyr den er. Men ikke som den invasive art den er og det problem den udgør. Det er noget jeg tidligere har fulgt lidt med i, tildels sat mig ind og skrevet med om på et andet forum. Problemet med signalkrebsen er at den er langt mere aggressiv i forhold til at udkonkurrere flodkrebsen og at der ikke er nok naturlige rovdyr til at spise den. Som dreng lod jeg mig fortælle at hvis man ikke længere ville have krebs i sit vandhul skulle man bare sætte ål ud for de tog dem og var også den eneste fisk der kunne jage dem i deres gange og huler. På den vis er det hvis det passer og det tror jeg for så vidt på også meget ærgerligt at ålen er gået så meget tilbage som den er.
Der er nu så mange signalkrebs over hele landet at vi aldrig slipper af med dem. Der er meget store mængder visse steder og man kunne sagtens fiske på dem også i mere eller mindre erhvervsagtig stil. Jeg er af den mening at vi burde ophæve omsætningsforbuddet idet det formodentlig ville være den eneste måde at gøre det attraktivt at få dem under kontrol i en grad der nytter noget. Samt at faren for udbredelse af krebsepest er et akademisk spørgsmål i forhold til deres allerede nuværende massive udbredelse.  


Redigeret af Salmoniden - 12 Nov 2016 kl. 19:20
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2016 kl. 20:13

Hej Poul Erik, signalkrebs er resistente overfor krebsepest, og efter hvad jeg har læst, så er de oprindeligt blevet importeret og udsat i lukkede vande med erhvervsmæssigt krebseopdræt, og derfra har de bredt sig til naturen.


Efter hvad jeg har læst, så har svenskerne også haft meget store problemer med krebsepest epidemier, og derfor har svenskerne helt systematisk udsat signalkrebs over alt i de naturlige vande, og det er tilsyneladende sket uden utilsigtede bivirkninger.


Men for fuldstændighedens skyld skal det også tilføjes, at svenskerne har tradition for, at holde kräftkallas, og det medfører naturligvis, at der er et meget intensivt fiskeri efter krebs.



Redigeret af NRE - 12 Nov 2016 kl. 20:14
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2016 kl. 21:07
Jo svenskerne har jo stor tradition for at spise dem. Har nu aldrig selv prøvet at spise krebs - smager sikkert dejligt og jeg kunne også godt se mig selv kombinere en fisketur med spændingen og oplevelsen ved at fiske lidt krebs samtidig. For derefter om aftenen at sætte mig og kigge ud over vandet imens bålet eller trangiaen koger til lidt mad. Men det bliver uden dild for det kan jeg ikke ha´ Smile

Jeg synes dog at det lyder besynderligt hvis de bevidst har valgt at indføre arten på den måde. Ud fra synspunktet at den har større værdi end den naturligt forekommende eller ud for resistensen og/eller mere?
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 00:07

Krebs smager fremragende, kødets konsistens er li'som store rejer, men se denne svenske video, som er ganske underholdende - https://www.youtube.com/watch?v=ATKzAUb4TSg

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 09:32
Et eksempel på hvordan en tråd, der handler om bæver kommer til at handle om signalkrebs og svigermødre....Så start da jeres egen tråd. Evt.  emnet " hvad skal man mene om svigermødre og signalkrebs?"Embarrassed
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 09:45
Citat: Jakob Larsen

Et eksempel på hvordan en tråd, der handler om bæver kommer til at handle om signalkrebs og svigermødre....Så start da jeres egen tråd. Evt.  emnet " hvad skal man mene om svigermødre og signalkrebs?"Embarrassed

Det er næsten en naturlov, at når en tråds emne er mere eller mindre uddebatteret, så danner den sidegrene til relaterede emner, og i dette tilfælde virker det mest som, at de fleste godt kan se, at bæveren egenlig ikke er et kæmpe stort problem, og at det derfor er betimeligt, at inddrage andre dyr i debatten.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 09:58
Citat: NRE

Citat: Jakob Larsen

Et eksempel på hvordan en tråd, der handler om bæver kommer til at handle om signalkrebs og svigermødre....Så start da jeres egen tråd. Evt.  emnet " hvad skal man mene om svigermødre og signalkrebs?"Embarrassed

Det er næsten en naturlov, at når en tråds emne er mere eller mindre uddebatteret, så danner den sidegrene til relaterede emner, og i dette tilfælde virker det mest som, at de fleste godt kan se, at bæveren egenlig ikke er et kæmpe stort problem, og at det derfor er betimeligt, at inddrage andre dyr i debatten.

Så start da en ny tråd om signalkrebs, hvis du mener det er et relevant emne. Mht. bæveren tror jeg du er en anelse for overfladisk i din generalisering. 


Redigeret af Jakob Larsen - 13 Nov 2016 kl. 10:03
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 10:13
Du skal fandme ikke være morsom....det er jeg heller ikke jeg er blikkenslager, op med humøret Jakob
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 10:21
Citat: Jakob Larsen

Så start da en ny tråd om signalkrebs, hvis du mener det er et relevant emne. Mht. bæveren tror jeg du er en anelse for overfladisk i din generalisering. 

Det var ikke mig der introducerede signalkrebsene i denne tråd, og sidegrene forhindrer jo ikke nye indlæg med trådens hovedemne.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 10:39
I Skotland er bæveren noget ude af kontrol. Skotterne har udsat bæver som et forsøg, men har mig bekendt endnu ikke truffet endelig beslutning om den langsigtede situation for bæveren. Imens det overvejes hvordan den forvaltes/beskyttes har der spredt sig bestande rundt omkring. Landmændene har sat sig for at udrydde den igen og skyder den raskt væk, da den tilsyneladende ikke er beskyttet af lovgivning...
Salmon & Trout:


rapport med fokus på laksefisk og bæver



Redigeret af Jakob Larsen - 13 Nov 2016 kl. 10:53
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2016 kl. 11:16
Jakob, synes der er bekymrende stille om kommunes nye forslag til omløbsstryg med kano sejlads....Det er jo en ommer hvor stryget ikke går uden om hele vandkraftssøen. Hvis de først får det godkendt hos diverse fonde. Så er løbet jo kørt. Vi skal jo have det 60mio stryg udenom som giver smolt fri passage, hvad er status i denne sag? Så må kano sejlads komme i anden række
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum