Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skydehoved til Zpey HM Signatur 13,1 #9

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
janhan Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2012
Geografisk: Tårnby
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janhan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skydehoved til Zpey HM Signatur 13,1 #9
    Sendt: 10 Dec 2016 kl. 09:28
Jeg har købt en Zpey HM Signature 13,1" #9 - 30g.
Zpey anbefaler et Zpey Compact II 30g skydehoved.
Er der nogen som har erfaring med denne stang?
Har i nogle anbefalinger til skydehoved?
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 11:27
Hejsa der er sku kun en line zpey hybrid menner den kommer i det nye år i en udgave 30 g lige pt er den tunge 27g
Til top
Jens Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mussemand Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2005
Geografisk: Gaula / Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mussemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 12:09
Er 30 gram tungt til en klasse 9 stang ? 

Det lyder mere som en billig kulfiber ..

men kan jo tage fejl 😊
Til top
Jens Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mussemand Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2005
Geografisk: Gaula / Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mussemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 12:16
Undskyld Jan Hansen ,, tillykke med din stang uanset ..
Måske skulle du prøve en klump der er integreret doreks guideline 
så du slipper for at skulle stole de på mange nylon synke forfang som du ikke kender hverken alder eller hvornår de rådner i nylonkernen..

med andre ord køb en spundet rigtig kerne og en lige på flere synke  densiteter så du slipper for alt det ekstra køb som z pey gerne vil have dig til ... 

vh Jens 

Til top
Henrik Vandborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vandborg Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2009
Geografisk: Holstebro
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vandborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 13:38
Jeg vil smide en 27gram hybrid line  på stangen 👍
Det passer perfekt sammen 


Redigeret af Vandborg - 10 Dec 2016 kl. 13:39
Til top
Jan Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
janhan Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2012
Geografisk: Tårnby
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janhan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 15:13
Hej Jens
Jeg ved ikke hvad du kalder billig kulfiber.
Men det står 30g på stangen og Zpey anbefaler deres korte hoveder, så som compact II skydehoved på 30g.

Claus og Henrik
Er Hybrid ikke meget kort 7,1m?
Det er jo næsten et skagit-hoved, bortset fra vægten.
Jeg vil selvfølgelig gerne kunne kaste langt, men vil helst ikke gå formeget på kompromis med præsentation. Ikke for meget plaskeri. :-)
Er det langt nok til at kaste alm. underhåndskast med?


Redigeret af janhan - 10 Dec 2016 kl. 15:15
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 15:46
Citat: janhan


Hej Jens
Jeg ved ikke hvad du kalder billig kulfiber.
Men det står 30g på stangen og Zpey anbefaler deres korte hoveder, så som compact II skydehoved på 30g.
<span style="font-size: 12px;"></span>
Claus og Henrik
Er Hybrid ikke meget kort 7,1m?
Det er jo næsten et skagit-hoved, bortset fra vægten.
Jeg vil selvfølgelig gerne kunne kaste langt, men vil helst ikke gå formeget på kompromis med præsentation. Ikke for meget plaskeri. :-)
Er det langt nok til at kaste alm. underhåndskast med?





Med en polyleader præsenterer de ganske pænt og fungerer fint til underhåndskast på kortere tohåndsstænger. Jeg tror dog ikke man skal meget over 12,6-13 fod før længden begynder at blive problematisk ift. underhåndskast.

De er ganske rigtigt tæt på at ligne et skagithoved og det er nok herfra "hybrid" navnet skal findes. Ikke desto mindre fungerer de rigtigt fint under danske forhold. De minder iøvrigt ualmindeligt meget om Salmologics short cut hoveder.
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 16:06
Hybrid kan du både kaste overhånd og underhånds kast med har den selv i setup 3/4 og med poly i 5 så det kommer til at hede 3/4/5 det kaster som en drøm 
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 21:29
Nu er det Henrik Mortensen der har designet stangen, og tilpasset linen. Og uanset hvilket forhold man har til Henrik, så er det altså noget han er ret god til. Så du kan være ret sikker på, at når han skriver 30 gram, så kaster stangen godt med det. Der er ingen grund til at prøve til med 27 gram hybridliner, de er tiltænkt klasse 8 tohåndsstænger. Selvfølgelig vil stangen kunne kaste med 27 gram, men det vil ikke fungere godt under alle forhold og ligeledes kræve god teknik fra kasteren. Så gå efter 30 gram, så skal det nok virke. God kastevind og knæk og bræk.
Ronny Lagoni
Til top
Per Gylling hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gylling

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2016 kl. 22:59
Hej Jan

Tillykke med din nye stangSmile

Jeg kender stangen rigtig godt da jeg tidligere har fisket en del med den. 

30 gram er det rette til denne stang, så køre det perfekt. Alt efter kastestil kan 31/32 gram også bruges, hvis du ønsker en lidt dybere aktion i stangen.

Februar/marts kommer den populære Hybridline fra Zpey også i 30 gram - så er du perfekt kørende, særligt til Dansk åfiskeri i de større åer, mørrum lignede steder og Norge. Selvom linen er kort vil du opleve at du sagtens kan lave meget lange kast, både ved underhånd og overhåndskast. Derudover har lineserien nogle rigtig gode fiskeegenskaber, som du kan læse om på zpey.com

Go fornøjelse med stangen og Knæk og bræk med den nye kommende sæson.
Til top
Jan Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
janhan Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2012
Geografisk: Tårnby
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janhan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2016 kl. 09:24
Mange tak for svarene.
Jeg har lige bestilt 2 Fusion hoveder (30g 0,0,1 og 1,2.3), de er en smule længere end Hybrid hovederne og så var de billige. :-)
Så håber jeg, at det spiller. :-)
God Jul til alle.
Til top
Jens Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mussemand Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2005
Geografisk: Gaula / Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mussemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2016 kl. 14:55
Hej Jan H

Det var bestemt ikke tiltænkt at genere dig , men hvis du sammenligner med andre mærker i samme prisklasse kan du se at en 30 gram line  som regel bliver anbefalet til en klasse 8 stang 
 hvorimod en klasse 9 " opererer " med adskellige gram mere fra 35-39 gram .

Men aelvfølgelig er det altid godt at vide om linerne er lavet til stangen eller stangen til linerne ..

Så derfor tænkte jeg at en stang der er i en klasse 9 burde have højere vægtklasse men på den anden side siger Henrik M jo osse at man skal fiske efter de laks der er på ens egen side ...   så kastet ikke behøver at være for langt ,,, - så ud fra den tsese har du jo intet at bekymre dig om og i så fald tager jeg fejl ... ! 
Omvendt kan man jo osse sige at du giver en ekstra chance til den fisker der går med lidt kraftigere grej og som mener at man osse kan fange fisk på modsatte bred og som går holdningsmæssigt imod HM s teser ... 😊
Så jo ,,, en billig kulfiber er en slags for mig der ikke er istand til at bære mere end 30 gram på en klasse 9  men vi behøver ikke at være enige .. 
vh jens  




Til top
Jan Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
janhan Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2012
Geografisk: Tårnby
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janhan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2016 kl. 18:28
Om stangen burdte have en højere kastevægt, det ved jeg ikke, den diskussion må du tage med Henrik Mortensen.
Om kulfiberen er billig eller ej, er mig bekendt ikke afgørende for den optimale kastevægt. Det er mere et spørgsmål om, hvordan kulfiberen er anvendt (klingens diameter, godstykkelse og taperining).
En klinge lavet af billig kulfiber, kan sagtens have en høj kastevægt. Det er frem for alt et spørgsmål om design.


Redigeret af janhan - 11 Dec 2016 kl. 18:30
Til top
Steffen dantoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dantoft Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dantoft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2016 kl. 20:36
Jens hvad er det for en gang mundgejl . 
Hvad stænger bliver anbefalet til har intet med kulfiberen at gøre . 
Zpey , scierra altså Hr mortensens design har anbefalet gram til deres stænger, som følger det originale system . 
Har så været en klar tendens til at fylde mere på ved andre producenter, som ikke er mere forkert . 
Men en smagssans . 
Til top
bo poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bopol

Tilmeldt:: 10 Dec 2016
Geografisk: thisted
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bopol Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2016 kl. 16:51
Til top
Jan Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
janhan Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2012
Geografisk: Tårnby
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janhan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2016 kl. 17:46
Hej Bo 
Dig kan man da ikke blive uenige med. ;-)
Til top
Jens Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mussemand Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2005
Geografisk: Gaula / Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mussemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2016 kl. 22:23
Du får ret Jan ! 
Sikkert osse derfor zpey, scierra og andre lav mudulus stænger holder prisen så fint efter de har forladt butikken ... 

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum