Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skidt og kanel

 Besvar Besvar
Forfatter
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skidt og kanel
    Sendt: 30 Dec 2016 kl. 11:53
Ærede formænd,

Jeg vil gerne i gang med at binde fluer (igen), efter så mange år at det godt kunne være løgn..

Jeg har kikket lidt på diverse forhandler-hjemmesider, Youtube osv.  for inspiration til fluer jeg kunne tænke mig at binde, Jeg har lånt og læst Niels Vestergårds udmærkede "Godt igang - Fluebinding" Så langt så godt..

Men nu skal jeg til at have pungen op af lommen, og købe nogen materialer (værktøjer har jeg) og det er jo lidt af en jungle.. 

Og nu kommer det: hvad er skidt og hvad er kanel, når vi snakker materialer? Jeg antager at der på tråd, dubbing og andre fyld materialer ikke er den store forskel på kvaliteterne? Eller tager jeg fejl? 

Men hvad med hackler/fjer? Her jeg jeg virkelig i vildrede, og har brug for råd. 

Jeg fisker primært på kysten og vil starte med at binde nogen af de klassiske kystfluer som Magnus, Brenda, kutling- og reje imitationer. Og her har jeg brug for lidt gode råd i forhold til at købe/vælge materialer. Jeg skylder måske også lige at sige at jeg ikke (til at starte med) har lyst til at sætte alt for mange penge i projektet.

Kom friskt, med gode råd, erfaringer, mærker at købe/undgå, anvisning af forhandlere mv.

På forhånd tak...

   
Mvh Finn
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2016 kl. 13:08
Hej Finn,

Min erfaring er, at det ikke betaler sig at købe en masse billige fjer mv., hellere nogle få, lidt dyrere men bedre hackler.  Det bedste råd jeg kan give dig, er at lægge dig fast på 2-3 mønstre til at begynde med og så købe de sæt som forskellige forhandlere er begyndt at sammensætte med kvalitetsmaterialer. Udvid så derfra. 

Kan anbefale Daniel Holms butik, se f.eks. disse:

http://www.fluebinding.nu/category/kystfluer-29/
Tænk før du skriver....
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2016 kl. 13:57
Hej,
Jeg er helt enig med Jan

Personligt ville jeg starte med en god grizzly saddel fra Metz eller Whiting, og et saltwatwrdubbing sortiment.
-så kan du evt købe poser med løse fjer til front hackel (frede med blodtud, polar Magnus etc)
-og så ville jeg ubetinget købe belastningstest eller kuglekæde øjne :-)
Mvh
Henrik
Til top
Jørgen Hvenegaard Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jørgen Hvenegaard Avatar

Tilmeldt:: 30 Mar 2016
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen Hvenegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2016 kl. 15:01
Hej Finn

Nu skriver du at penge ( i starten ) er afgørende.

Først og fremmest: Gør dig klart om penge er afgørende i det hele taget.
Hvis ja: Glem det!
Køb de fluer du skal bruge hos din lokale fluepusher - og ja, 50,- bobs for en pattegris hos f. eks. Go-Fishing lyder dyrt, men i forhold til at blive grebet af dillen fluebinding er det rasende billigt - tro mig!

Hvis penge ikke er den afgørende faktor: Velkommen til en sjov og rasende interessant (og dyr) hobby!

Hvad skal du så købe og hvor: Bestem dig for hvor du skal fiske (kyst / å / fjord). Find en håndfuld (eller 10) mønstre du vil starte på (Jamen hvilke skal det så være? - brug din "Gut - Feeling" det gør vi alle sammen), og få så fingeren ud og besøg forskellige forhandlere - glem netbutikker - du skal ud og se på materialerne LIVE, så finder du hurtigt ud af hvad der er kvalitet.

Et sidste tip: Undgå for alt i verden "Lykkeposer", "Start kits" og hvad de ellers kaldes: Det lyder billigt, men du får 10% materialer du kan bruge og 90% som ligger i dine "gemmer" resten af livet.

God Speed

Jørgen
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2016 kl. 15:21
Hej Finn,
Med 30 års fluebinding i bagagen kan jeg tilslutte mig de gode råd, som du allerede har modtaget; specielt det med "penge". En håndfuld fluer hos den lokale grejpusher kan virke dyre, og isoleret set kan det gøres både meget billigere og ikke mindst bedre hvis du selv binder, MEN...

Det bliver hurtig noget af en udskrivning, når du skal indkøbe materialer til omtalte håndfuld af fluer, så som skrevet af Jørgen "overvej om du har råd" .

Skal man virkelige kaste sig over denne lidt finurlige hobby, skal det primært være fordi man synes det er sjovt, spændende og måske lidt meditativt at sidde ved stikket.

Nu har du jo bundet før, så du kender sikkert lidt til "value for money" i forhold til kvaliteten af materialer. Du får ofte hvad du betaler for og bevares, der kan da gøres gode handler her på siden, men overvej om du ikke vil støtte din lokale grejforhandler. Du kan helt sikkert lave en aftale om lidt rabat, hvis du køber et godt parti materialer, i forventning om at yderligere handler følger. Mulige gode materialesteder er salmonfly.dk, fluebinding.nu, sportshuset.eu og korsholm.dk

Til kystfluer kommer du langt med et par gode nakker (grizzly, brun og orange/rød). Køb evt. halve nakker hvis det er muligt og køb så en ordentlig stak af dubbing i forskellige farve, så er du godt kørende.

Godt Nytår
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2016 kl. 23:55
Hej Finn
Hos Salmon fly kan du få bindemateriale til 10 fluer ad gangen til de mest almindelige fluer. Det er en god måde at starte på. Forhandleren har også nogle bindemidler, du kan kigge på.
Vh
Jens 
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2016 kl. 09:07
Bindevideoer ,ikke bindemidler. Satans staveprogrammer. Godt nytår 
Jens 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2016 kl. 10:36
Hvis du kan få fat i Claus Eriksen strålende dvd ang fluebinding så gør det, det giver rigtig mange gode tips.
Godt Nytår og rigtig god fornøjelse bag stikket.

Husk! Der er fluer der fanger fisk..... og fluer der fanger fiskere.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2016 kl. 11:12
Hej Finn

Vil anbefale denne dejlige gut`s butik : http://www.fluebinding.nu/

Han har lavet flere videoer om fluebinding som ligger på youtube !

Bare prøv at google hans navn Daniel D Holm samt skriv Brenda eller Magnus efter hans navn Wink



Han binder div fluer og fortæller om de materialer som skal bruges og hvis du har spørgsmål til materialer eller andet kan du skrive eller ringe til ham.

Hans fluebindings materialer er helt i top !

Go Fishing og korsholm  har også kanon binde- materialer samt div video om fluebinding samt deres service er også helt i top ! 

Godt Nytår  






Redigeret af carsten o - 31 Dec 2016 kl. 11:20
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2016 kl. 11:55
Hej Finn.

Jeg vil kigge her: http://profisk.dk det du ser på sitet er på lager, servicen er i top (skulle man have brug for service) og kvaliteten er efter min mening også i top.

Har også handlet hos Daniel som har Fluebinding.nu men har ikke en eneste gang modtaget det jeg har bestilt, bevares jeg har fået en erstatning for det som ikke var lager (man kan ikke se om varen er på lager) og har måtte vente næsten 14 dage for at få noget som manglede i min order, så personligt handler jeg ikke der mere.

Godt nytår.


Redigeret af Bishop - 31 Dec 2016 kl. 12:03
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
michael hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tomkat Avatar

Tilmeldt:: 27 Dec 2007
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2016 kl. 14:49
Nu blev jeg lidt nysgerrig er der flere der har handlet med Daniel og har dårlig erfaringer hade nemlig tænkt at prøve at bestille lidt grej
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2016 kl. 15:15
Har altid kun fået super service
Tænk før du skriver....
Til top
Kim Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
FFFH

Tilmeldt:: 20 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2016 kl. 16:40
Har også kun positive oplevelser fra Daniel

Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2017 kl. 18:54
Hej

God idé at starte op med fluebindengen igen, for der er altså ikke noget som at fange en fisk på en flue man selv har bundet. Om det så i længden bliver billigere eller dyrere, må være et spørgsmål om "flueforbrug" i forhold til investeringen i materialer mv. Men igen - egne fluer er altså bare bedre...

Det er nok en god idé at begrænse sig til nogle få fluer til at begynde med og så købe de nødvendige materialer.

Til Magnus og Brenda:

Grizzly og brun hanenakke. Jeg ville købe nakker og ikke saddelskind, og gerne helt almindelige hanenakker, og altså ikke nødvendigvis specielt fremavlede "mærkevare-nakker", men "kinesernakker", som de vist tidligere blev kaldt en overgang. Problemet er bare, om sådanne er til at skaffe.

Dubbing: Harehoved-dubbing (natur-farven) og Salmo Supreme-dubbing i rainbow-farven.

Kuglekæde i sølv og guld-perler/kuglehoveder.

Oval sølvtinsel. Crystal Flash (eller lignende) i farven pearl.

Bindetråd i rød og sort, fx Uni 8/0.

Det er jo egentlig en overkommelig investering, og hvis du supplerer med Lite Brite i farven "pearl blue flash" (eller tilsvarende Ice Dub eller lignende) plus teal eller hanehackler i fluo. pink samt små marabou i grizzly (plus gerne tråd i fluo. orange) kan du pludselig også binde Polarmagnus og Grå Frede.

Andet kunne være Ice Dub (eller lignende)i kobber til Kobberbassen og mylarrør i pink/salmon til Flammen/Det røde Juletræ. Og så lidt hjortekropshår til muddlere plus lidt hår eller skind til vingerne...

Måske også lige lidt SLF i fluo. pink plus hvide gummiben til Pink Fyggi...

Og så er det jo, at man efterhånden skal til at passe på, for det kan jo hurtigt gribe om sig...

Kroge skal du selvfølgelig også have, og der er flere gode fabrikater som Partridge, Gamakatsu, Daiichi og Kamasan. Ahrex har jeg ikke prøvet endnu, men de skulle være ret gode, og der er flere kroge udviklet til det danske kystfiskeri.

Kamasan er af god kvalitet og de er rimelige i pris. Hvis du skyller og tørrer fluerne efter brug i saltvand holder de helt fint. Kamasan B830 i str. 6 og 8 vil være fine til Magnus mv.

Der er allerede nævnt flere forhandlere, men hvis du er fra det sydjyske er der jo også Kolding Jagt og Fiskeri og Go Fishing i Haderslev at besøge. Husk også FLY FESTIVAL i Kolding i begyndelsen af marts. Her kan du med garanti finde masser af gode tilbud og mere til hele weekenden.

God fornøjelse med fluebindingen!

Mvh Henrik

Redigeret af Henrik L. - 05 Jan 2017 kl. 01:30
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2017 kl. 20:20
Mht. tråd spørger du:".....ikke er den store forskel på kvaliteterne? Eller tager jeg fejl?" Her vil jeg svare: Trådkvaliteten er MEGET vigtig og jeg vil anbefale dig at købe allerbedste kvalitet. "Uni" er det laveste kvalitetsniveau, du må gå ned på efter min mening. Veevus og en del andre laver meget stærke tynde tråde. Det er pisseirriterende når lortet knækker - selvfølgelig altid midt i en vanskelig detalje Evil Smile. En trådholder der ikke flosser tråden - og dermed svækkes - er osse vigtig. Jeg binder ind i mellem med nogle kammerater, der somme tider har siddet (som jeg selv engang Smile) og fumlet med noget tråd af tvivlsom herkomst og kvalitet. For at spare mig selv for deres ærgrelses-udbrud flere gange i timen har jeg sågar nogen gange kastet en rulle ordentlig kvalitetstråd over på den anden side af bordet. Gaver der er godt givet ud for den gode stemnings skyld.
God tråd koster lidt - ja -men det er altså ikke det, der er den store udgift, hvis man regner lidt på, hvad der går af tråd per flue.
Livet er for kort til lortetråd!!




Redigeret af Skarvbassen - 05 Jan 2017 kl. 20:22
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2017 kl. 20:46
Med ekstrem stærke og ekstrem tynde bindetråde de skærer meget let materialerne over specielt vinge matrialer

Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2017 kl. 01:13
Det du beskriver der John er ikke noget jeg - eller nogen i de kredse jeg færdes i har oplevet. Men vi bruger heller ikke ekstremt tynd tråd. Bare den er stærk og har passende tykkelse! En 0/8 som Henrik foreslog er vel ikke et helt dumt forslag til en  kystflue af medium størrelse. Men det er jo som så meget andet en smagssag.
Til top
Bendy witt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bendy witt

Tilmeldt:: 11 Mar 2013
Geografisk: Hundested
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bendy witt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2017 kl. 19:46
hej jeg stopper med at binde og har alt tilbehør + opsatas til tilbehør + 2 store kasser med nakker både til fluer kobberbassen
rejeflue men send mig en mail og jeg vil sende dig et billede
der er fler arbejdes vørktøj som er mærket CF flue stik Arbejdelampe ja alt prisen må vi lige snakke om me send mig en mali bendy@anarki.dk så kan du se det komplet vh bendy Witt Hundested       
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum