Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flueline - Skjern Å

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flueline - Skjern Å
    Sendt: 13 Apr 2017 kl. 08:49
Jeg har efterhånden læst en del artikler om valg af flueliner til Skjern Å, og der er jo ca. lige så mange meninger, som der er artikler Wink. Nogen klarer sig med en flydende line i hele sæsonen og regulerer så fiskedybden med tips/leaders mens andre foretrækker F/synk. 4 og andre igen Synk.1/3/5 eller 3/5/7.

Jeg kan ikke helt blive klog på den røde tråd i linevalget, og søger derfor anbefalinger til et linesetup (line + tip/leader) til fiskeri i Skjern Å på 27 gr./11.9', 31 gr./12.9' og 34 gr./14.1'

Jeg er klar over, at der er stor forskel på hvor i åen man fisker, vandføring og fluevalg (og en lange række andre parametre Confused), men et udgangspunkt kunne være 31 og 34 gr. til fiskeri på de yderste stykker i april/maj og 27 gr. til fiskeri længere oppe i vandsystemet i juni/juli.

Håber på jeres input til et setup som bare virker for jer; og med virker mener jeg naturligvis finder laksen i den rigtige fiskedybden. Clap

Tight Lines
Nicolai
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 11:27
Hej Nicolai

Jeg har brugt Zpey Compact de sidste mange år til fiskeri i Skjernå samt i Varde å.

De fåes i forskellige synke og er ret nemme at håndtere og skifte.


Jeg har dem alle men bruger nok mest synke 3-4 med et dertil passet forfang også fra Zpey.

Sommer bruger jeg nok mest 0/5 eller 0/3 igen med tilpasset forfang efter vandstand og strøm.
Disse liner kan du med lidt held købe brugt herinde til omkring 100kr-200kr.

Der så også denne line som mange er glade for : http://macnab.dk/product/salmologic-31g-logic-2641/

Plus at Guideline også laver nogen rigtige gode liner.

Dem jeg har skrevet om er dem med en kort klump som jeg er mest til.

Håber det kunne bruges Big smile





Redigeret af carsten o - 18 Apr 2017 kl. 08:55
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 12:42
hej nicolai. som du selv skriver er der utroligt mange meninger om hvad de forskellige syntes er rigtigt min erfaring om dette er en del anderledes en de fleste og jeg mener at du skal prøve et andet setup bestående af et kort skagit flydende skydehoved med tip og derefter monterer du et fastsinking forfang + tip ca. 1 m. så har du et setup som kan bruges alle steder i åen du kan altid finde bunden med dette setup men hvis det kniber med at komme ned så kan du montere splithagl så du er sikker på at komme i nærhed af bunden,line setuppet er nemmere at rejse til nyt kast på grund af det korte flydende skydehoved, dette er bare mit forslag men der er nok mange der syntes at dette ikke duer på grund af mange traditioner i gennem årene,har du mulighed for at prøve dette tror jeg du blir glædeligt overrasket.mvh.leif lunde.
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2017 kl. 09:36
Hej Nikolai
Selv bruger jeg udelukkende korte sinktip liner som den nye Guideline compact multitip... Her har du en flydende belly med udskifteligt spidser(ikke polyleaders) som er en del af linen... Linen kommer med 3spidser i flydende, s3/4 og s6/7, så du er godt dækket ind... 
Ønsker du yderligere at have mulighed for at skrabe bunden kan der tilkøbes en belly i int/s3 som kombineret med de synkene spidser gør det muligt at komme godt i bund... Ligesom spidserne også kan tilkøbes i løs vægt i forskellige vægte og densiteter..

http://www.guideline.no/?module=Webshop;action=ProductGroup.publicOpen;pagesize=12;id=664;template=norWebshop








Redigeret af team grayling - 14 Apr 2017 kl. 09:37
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2017 kl. 23:03
Hej Nikolai
Ja, du har så ret, når du siger, at meningerne er mange - for det er de. I bund og grund afspejler linevalget din tilgang til at læse og fiske vandet. Og afhængig af tilgang vil forskellige linesetup have forskellige styrker.
Personligt fisker jeg dybere og dybere i Skjern (især i april/maj), da jeg konsekvent fisker de dybderender strømmen skaber i åen. Så mit bud på liner er korte skydehoveder på mellem 6 og 8 m. fra synke 2/3 til 5/7 samt super fast sinking poly leaders - så har du et setup som garanteret vil give dig oplevelser, hvis du fisker steder, hvor disse setups har en fordel...
Knæk og bræk

Ronny Lagoni
Til top
Torben Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
redtag

Tilmeldt:: 17 Apr 2005
Geografisk: Vejle amt
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér redtag Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2017 kl. 03:27
Hej ronny det er Torben der spørg.de dybe steder i Skjernå er det borris øverste ende eller de nederste stykker? undskyd jeg debaten
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 10:18
Hej Leif,

Tak for input.Clap

Læser jeg korrekt hvis jeg ser dit setup som følger: Skagit F + Tip + Fast sik. poly + mono (1 m.)?

Er ovenstående korrekt, kan du så oplyse hvilke tips du bruger? (producent og type)

/Boss


Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 10:25
Hej Ronny,

Tak for input. Jeg antager, at du har 1-1,5 m. mono i enden af polyleaderen LOL

Kan du oplyse fra hvilken producent du har gode erfaringer med de korte SH. Hvis du ikke taler om skagitliner er du måske over i Short Cut fra Salmologic eller Compact fra Zpey?

/Boss
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 10:28
Hej Carsten,

Tak for input Clap Zpey Compact har jeg ført hørt positivt omtalt, så der er måske en line jeg skal lede lidt efter, men mindre jeg kaster mig over et setup fra Guideline.

/Boss
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 10:34
Hej Marc,

Tak for input Clap

Guideline C. bør klart være med i overvejelserne, da styrken her er et system og så er man kørende.

/Boss
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 11:20
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 11:23
hej nicholai . tippen køber du sammen med din skagit line den er ca 3meter hedder t 10 t14 + t18.leif.
Til top
Per Gylling hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gylling

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 13:17
Hej Nicolai.
Prøv at kontakte Korsholm i Skjern. De har jo fingeren på pulsen ang fiskeriet og hvilke liner de sælger mest til de forskellige steder.
De har bla en hybrid line, som rigtig mange går med. Den er lavet/udviklet ved bredden af Skjern Å af danske Skjern Å fiskere og at se på salgstallet og folks kommentar på linen, så findes der vist ikke bedre Line til de danske lakseåer. Den findes i mange synke varianter
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 23:23
Hej igen. 

I Skjern fisker jeg selv på skjernådalens vand. Jeg har tidligere også fisket Borris og Lf1926's vand på skarrild. Og alle steder fisker jeg synk 2/3 og nedefter. I forhold til skydehoveder, så har jeg klippet dem selv af scierra MWF liner. De fungerer super godt i vægte op til 26 gram. Derudover er både zpey og salmologics liner super fine. Jeg anvender ikke selv skagit, da jeg synes, det er Kastemæssigt ufleksibelt. Jeg bruger omkring 1 - 1,5 m mono som tip efter polyleader, vil jeg fiske meget dybt, så kun en meter og tungtbelastet flue. 

Ronny Lagoni
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2017 kl. 09:29
Lige et uddybende spørgsmål til denne spændende debat om liner. Jeg har aldrig helt forstået meningen med polyleaders. Hvilken effekt har disse? Er det for at komme længere ned? eller for at forøge vægten på linen? 

Per Birgertoft

Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2017 kl. 10:37
Hej Per

Hvis det bare handler om at få fluen ned, så er et kort monofilt forfang det bedste, men hvis du gerne vil have et setup som også kaster fornuftigt, så giver polyleaderen dig et bedre anker til underhåndskast, hvor de korte monoforfang ikke hæfter så godt - så svaret på dit gode spørgsmål er, at jeg bruger polyleader til at ankre mine underhåndskast med og samtidig til at trække fluen med ned, så jeg kan have et tilpas langt forfang til at ankring er muligt.

For mig handler det ikke om øget vægt på linen.

Tight lines

Ronny Lagoni

Redigeret af Ronny Lagoni Thomsen - 18 Apr 2017 kl. 10:37
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2017 kl. 13:12
Hej Ronny.

tak for svaret - det giver god mening. Din flueline er så tilpasset til til også at kunne bære en polyleader? 

Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Apr 2017 kl. 20:12
Mine liner er tilpasset således:
Tohåndsklassificering

klasse 5 = 16-17 g
klasse 6 = 18-19 g
klasse 7 = 22-23 g
klasse 8 = 26-27 g
klasse 9 = 31-33 g
klasse 10 = 36-38 g

Disse vægte gør, at jeg både kan underhåndskaste og overhåndskaste (det sidste gør jeg 70% af tiden) Til disse sæt kan jeg både bruge polyleader og monofile/fluocarbon forfang - jeg tæller ikke polyleaderens øgede vægt med i forhold til linens vægt.

Ronny Lagoni
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2017 kl. 09:50
Tak!

K&B
Per
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2017 kl. 21:31
Tak for alle de gode inputs.

Jeg endte med en Zpey Hybrid F/5/6 og jeg havde en super fin og laang dag ved Skjern Å i går.

Linen blev koblet med 10 fod polyleader i henholdsvis super fast og fast sinking afhængig af hvor jeg fiskede. Det spillede egentlig ganske godt med den aktuelle vandføring.

Åen var godt besøgt, og selv om det ikke gav laks på tasken til undertegnede fik jeg da set et en lille håndfuld laks på land og lige så mange i vandet, og fik hjulpet en enkelt med landingen .

Mageløst at vi med manges ihærdige indsats har fået så fint en vand i DK, og så er det jo bare mit sure lod, at jeg i denne forbindelse bor i Kbh.

Tight Lines til jer alle
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2017 kl. 06:22
Hejsa tillykke med den nye line bruger selv zpey hybrid F 5/6 er fin de første uge 14 dage da vand er meget høj vand stand kan også opstå sener på året.
Zpey Hybrid F 3/4 er mere en all round line
Zpey Hybrid F 1/2 er sommer line

har alle tre liner og de er super fede på vær sin måde. så vis man kun vil have en skal det være F 3/4 efter min mening mvh Claus
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum