Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DT eller WF

 Besvar Besvar
Forfatter
Vilhelm Ellekrog Weldingh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vilhelmw

Tilmeldt:: 18 Jun 2017
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vilhelmw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DT eller WF
    Sendt: 05 Aug 2017 kl. 10:34
Hejsa
Jeg har læst og hørt en masse om forskellen på de to liner her, hvilket har gjort mig i tvivl om hvilken en jeg skal købe. Det er til tørflue og nymphe fiskeri i åen, specielt i en lille skovå. Har hørt at en WF skulle være nemmere at kaste med, men en DT er bedre til præcise kast, og gode præsentationer. Er der nogle der har nogle fordelle og ulemper i kan dele med mig?? 
Mvh Vilhelm
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2017 kl. 16:27
Hvis du går 2 lineklasser op skal du have mindre line ud før du har kastevægten det gør det lettere at kaste i små ufremkommelige vandløb
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2017 kl. 17:27
hej pip. prøv at gå på you tube skriv tenkara flyefishing, det er kun en stang en line og en flue det er så raffineret og nemt at have med at gøre til de små vandløb så du næsten ikke vil tro det. leif.
Til top
Vilhelm Ellekrog Weldingh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vilhelmw

Tilmeldt:: 18 Jun 2017
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vilhelmw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2017 kl. 17:42
Det er en klasse 3 stang

Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2017 kl. 18:09
Hej Vilhelm
Som jeg ser det, er der et indlysende svar og det er, hvad du er til?
Hvad er det for "tillægsværdier" du vil have ud af dit fluefiskeri.
Vi er allesammen forskellige og ligemeget hvor meget man gør "som vennerne", skal man stå til regnskab overfor sin egen behovstilfredsstillelse og den kan man "dele med vennerne".
Så hvis det "bare" er om at vise, "jeg er fluefisker", så er line valget jo uvæsentligt. Uanset om du fisker med en Skagit line der vejer som en middelstor folkevogn og som lander på vandet med samme elegance som denne. Eller du vælger det mest delikate lette grej med små fluer og nymfer, der handler om den rette lethed og elegance.

Specielt når du skriver "den lille skov å / bæk". Dette forbinder jeg med lavere, klarere vand, almindelige bækørreder og havørreder måske op til et par kilo. Her ville mit valg altid være en DTér og en spids af 0,08, tidens tørfluer eller en opstrøms stigende nymfe.
Dette set-up kan give den elegance, som jeg mener, fluefiskeriet fortjener, lethed og ynde.

Knæk & bræk derude
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2017 kl. 19:53


DT og WF af samme fabrikat kan i princippet være ens på fx de første 10 meter, så hvis det kun er korte kast er det i princippet ligemeget og fordelen ved DT er at den kan vendes senere (halv pris). Men man kan også få WF med kort klump og her vil du have glæde af bedre at kunne skyde line (fx WF barrio small stream) hvilket kan være en fordel hvis du fx skal kaste og skyde line ind under et træ lidt længere væk. Men du kan også sagtens få linehastighed så stor at du også kan skyde line med en DT - det kræver bare øvelse (se fx italienske kastning) - fordelen ved DT er at du bedre kan mende linen og derfor har bedre kontrol end den tynde runningline med WF på længere distancer. Tenkare er en mulighed, men afhænger helt af åen - i et skov vandløb som du skriver kan det være svært at komme rundt med en 12 fods stang.
Du har før efterspurgt råd til valg af stang og lad mig kort give min mening:
Med en kortere og stivere stang vil det være lettere at få linehastighed (hvis du kan time) omvendt er fordelen ved en blødere stang at du med mindre kastebevægelse har lettere ved at "lade" stangen og du kan derfor bedre kaste imellem træer på kort line uden rum til bagkast. En glasfiber stang er også mere solid hvis du skal banke den rundt imellem træer og buske. I skov vandløb har jeg derfor begge disse ekstremer og det afhænger helt af vandløbet. Er det muligt at vade fiske med rum til bagkast - foretrækker jeg en kort hurtig stang, er det bredfiskeri med mange træer foretrækker jeg en kort og blødere stang fx glas en splitcane. Alt er et kompromis. Og dit valg kan derfor også sagtens være en mellemting. specielt hvis du er begynder, kan en medium aktion være et godt allround valg.

Og tilbage til forslag om linerne:
Hvis du vil være fleksibel kan du fx på en klasse 4 stang vælge en DT4F til lette præsentationer og små tørfluer osv. Samtidigt kan du også medbringe en WF5f som du bruger til majfluer, tunge nymfer og små streamere. På din WF5 kan du også have et sæt af light polyleaders og du er dækket ind til de fleste situationer fra let tørflue til maj tørflue og tunge nymfer og streamere.
Gå ikke så højt op i aftma, en klasse 3 eller 4 stang kan sagtens bære WF line op til fx klasse 6, specielt på kort distance og du vil have lettere at kaste med større fluer. Tro ikke at du i et lille vandløb kun skal bruge små fluer - faktisk er det tit omvendt.

Knæk og bræk og vh Rasmus



Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Vilhelm Ellekrog Weldingh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vilhelmw

Tilmeldt:: 18 Jun 2017
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vilhelmw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2017 kl. 08:28
Tusind tak skal i have!! Det har åbnet nogle muligheder :) Jeg fisker nemlig selv med en Edge ACP #3 7,6'. Jeg må indrømme at jeg ikke ved meget om den, da den ikke rigtig er kommet på markedet. Jeg købte det af en der har arbejdet i go-fishing, som fik den som en vareprøve.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2017 kl. 12:09


Ok så vil jeg vælge en DT3F og en WF5F

Vedr. klasse 3 linen - vil være ekstra omhyggelig med linedressing på DT linen - da du så også sagtens kan skyde line med DT. Jeg vil også have silicone fri tørflue fedt fx rød mucilin til at fedte de første 2 meter at fluelinen og butt delen af forfanget ind. (bedre flydeevne samt lettere at løfte linen uden forstyrrelse)

på klasse 3 linen vil jeg vælge et så langt forfang som det er muligt at kaste og spids på ca. 0,15 mm.

WF5 linen vil jeg ved "tørt" fiskeri fiske på samme måde - nu blot med større fluer som majfluer (forår) og terrestials (fx græshoppe) (sommer og sensommer). Desuden har jeg mulighed for at fiske "dry dropper" setups med denne femmer line. Dvs en stor tørflue med en spids tippet på ca 30-50 cm bundet i krogbøjningen på tørfluen og herefter en lille nymfe.

Jeg vil kun fiske med modhageløse kroge eller kroge med nedtrykket modhage (specielt ved dry dropper fiskeri - og brug kun lille nymfe fx str 16)

Hvis jeg ikke fisker tørt har jeg med femmer linen mulighed for også at fiske tunge nymfer og streamere. Her vil jeg bruge et kortere forfang (bedre turnover). Hvis du gerne vil dybere med fx streamere kan du også have et sæt af light polyleaders (brug dog primært disse ved nedstrøms streamer fisker)

Fordelen ved at have valgt din femmer line som WF er at det så er en fin allround line, hvis du senere supplere med en femmer stang også. Du kan nu bruge den senere hen til alverdens fiskeri fx sø - hvor en DT5 vil være mindre anvendelig, sammenlignet med WF

Så mit forslag vælg din DT i klasse 3 og din WF i klasse 5


Mvh Rasmus



Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2017 kl. 12:16
Rasmus har gjort meget fint rede for detaljerne omkring linevalget, og jeg er enig. Mange vil forsøge at lokke dig til at købe en WF-line med kort klump, 6-8 meter kun. Det er der absolut ingen grund til, en god stang kan sagtens kaste med en kort line uden det skal være specialsyet. Lørdag fiskede jeg en DT4 line og havde sjældent mere end 6-7 meter line ud, og det fungerede uden problemer
Jeg har haft en WF-line med meget kort klump. En kortvarig begejstring blev hurtigt afløst af frustration over linens manglende fleksibilitet i forhold til kastelængde.
Knæk og bræk
Steen
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2017 kl. 22:14


Jeg er helt enig med Steen, og jeg vil tilføje at hvis du alligevel vælger en short belly WF, så undlad samtidigt at overklassificere stangen for meget. En short belly har nemlig flyttet vægten længere frem, så hvis du fx kun har 7 meter line ude, så kan short belly WF3 føles som en mid belly WF4 ell 5, pga at midbelly linen endnu ikke har hele vægten ude.

Jeg synes at short belly er god i visse situationer - og jeg bruger en selv engang imellem.
Men det er ikke en allround line - heller ikke ved din lille skov å, fordi en anden ulempe ved short belly er ved håndteringen af løslinen. Hvis du ligesom mig, sjældent gider bruge linekurv ved å-fiskeri og holder løslinen i hånden - ja så kan tynd runningline være en pestilens.

Det er intet problem hvis du vadefisker - men hvis du kryber rundt på brinken med brændenælder og trærødder op under armhulerne - ja så er tynd runningline svært at håndtere. Ved en short belly har du allerede runningline i hænderne på korte distancer - det har du ikke med midbelly WF eller DT.

Mvh Rasmus

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum