Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sildestykker

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StoreFrankie

Tilmeldt:: 12 Jul 2017
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StoreFrankie Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sildestykker
    Sendt: 12 Aug 2017 kl. 15:42
Hej.

Jeg ville høre om i havde nogen "opskrifter" på hvad man kan lager sine sildestykker i for at lokke flere fisk?

Jeg køber normalt bare nogen frosne sild og skære dem ud som de fleste andre nok gør. Men har set en del video'er med folk der har haft dem liggende i noget vand med noget forskelligt i. Men har ikke kunne finde frem til hvad de brugte?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2017 kl. 14:32
Hej
Du kan jo evt. putte dem i noget af stinkevandet fra en bøtte "Gulp" sandorm eller lignende, og lade det stå et stk. tid i køleskabet :)

Har ikke selv prøvet det, så ved ikke om det fungerer bedre, og det kommer jo
nok også an på, hvilke fisk du går efter..

Mvh.
Kim


Redigeret af kikophil - 13 Aug 2017 kl. 14:33
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2017 kl. 17:05
Da jeg var knægt brugte vi mange sildestrimler, og derfor lagde vi dem i salt, så holdt de sig bedre og blev lidt hårde i det, men så sad de bedre fast på krogen under kast
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2017 kl. 22:42
Ja det brugte vi også, og skulle vi bruge mange stykker, monterede vi først sildestykkerne på krogene hjemmefra - gav dem evt. noget elastik op frøs dem så ned.

Så tøede de ved brug op ude i vandet - og blev siddende langt bedre og længere :)


Redigeret af kikophil - 13 Aug 2017 kl. 22:43
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2017 kl. 13:12
Hornfisk er faktisk bedre end sild til det meste - stinker måske "bedre" og er i hvert fald mere holdbart - også selv om de har være frosne.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2017 kl. 17:19
Ohøj...Jeg er enig med Per

Sild behøves absolut ingen introduktion til rovfisk - De har leget kat og mus med dem i 100 millioner år

Du kan ikke tilsætte noget som helst der forandre det regnestykke

Jo salt... salt bevare nemlig silden..så du ikke skal skaffe frisk agn hver 20`min.


Bedste forklaring - Som ung novice for alt for mange år siden, kørte jeg til Hanstholm med min SAAB 900 - Bag i bilen havde jeg en live-well med levende tobiser fanget på Hel`nør-mole... Det bedste var ikke godt nok (:

Den fyr jeg mødte der scorrede bedst på ørred og makrel - Havde sine sildestykker i en Orlik tobacco-dåse; Gamle stykker sild i salt

Koden rovfisk - byttesfisk er forlængst blevet afdækket...af rovfisk - Det handler måske om; farver - lysbrydning eller noget helt andet...det hander i hvertifald ikke om en kemisk suppedas opfundet i Utah USA for et par år siden

Jeg ved Darwin er ening (:

Venligst Jesper

Redigeret af fishmadman - 14 Aug 2017 kl. 19:34
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2017 kl. 17:31
Vi mennesker har alt for høje tanker om os selv - og hvad vi kan...Vi har kun været her på jorden i ....et øjeblik.....

Redigeret af fishmadman - 14 Aug 2017 kl. 17:31
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StoreFrankie

Tilmeldt:: 12 Jul 2017
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StoreFrankie Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2017 kl. 17:51
Tak for alle "svarene". Troede ellers lige der gik nogen rundt derude med et lille trick i ærmet til at fange langt flere fisk ;-)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2017 kl. 18:08
#Jesper :)

Når du nu skriver så filoso(helt i fisk), burde du også vide, at noget af det der netop holder lystfiskere fangne er netop dèt, at man til stadighed helt selv kan prøve/udforske utallige idèer/muligheder - både dem man selv kommer på, samt dem andre kommer med :)

Derfor ved jeg så, at du f.eks. ikke har prøvet at bruge den såkaldt antidarvinske metode med, at dyppe sildestykker i andre former for lugte, og derfor ikke kan udtale dig om, hvorvidt det virker eller ej!..

At lukke dørene for folk der gerne vil prøve/eksperimentere med andre ting, du samt andre er uvidende om, er ikke en positiv ting!

Sådan en forholdsvis ny ting som Powerbait skulle man jo heller ikke tro nogen fisk ville bide i, når man tilsætter ting som hvidløg og alskens andre ting som fisk slet ikke kender til. Det virker forøvrigt også udemærket i saltvand (inden du nu kommer for godt i gang)

At du så kommer med et enkelt eksempel på en, der har fanget mest med saltede sildestykker, er jo også bare noget der siger mig, at du ret hurtigt bliver overbevist om ting, der sker øjeblikkeligt - og ikke over længere tid med mange eksempler - så totalt ubrugeligt for andre - dog fint for ham og måske dig i nævnte tilfælde..

Hverken Darwin eller de ypperste videnskabsfolk nu om dage, er kommet nærmere hvad/hvordan/hvorfor fisk rent faktisk bruger deres henholdsvis smagsløg/lugtesans! Det kan kun fiskene fortælle os, og da de evolutionsmæssigt er langt forud for os på dette punkt, ville du hverken kunne tale eller forstå det - hvis de fortalte dig hehe..

Så med andre ord er der absolut intet der er afdækket før alle muligheder er afprøvet, og da mulighederne er i en uendelig konstant udvikling, vil dette aldrig ske!..

Med hensyn til at mennesker har for høje tanker om sig selv - kan du kun tale for dig selv - så kom venligst ned på jorden igen uanset dit "personlige" forhold til Darwin - tak -  haha..

Venlig hilsen
Kim


Redigeret af kikophil - 14 Aug 2017 kl. 18:13
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2017 kl. 18:20
StoreFrankie :)

Nej lige det med superaktiverede superfangende sildestykker, kan du godt glemme, men at prøve sig frem til noget, der muligvis kan få helt andre fisketyper til at bide, er jo også en del af sporten :)
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2017 kl. 19:26

Du kan være ganske overbevidst om: at kerne detaljerne i forholdet imellem bytte og rovfisk er gemt i udskårene stykker af bytte... sjovt nok

At lede efter efektive kunstagen eller detaljer i kunstagn...er jo en hel anden snak

Tro mig jeg beskæftigere mig ikke med andet 24/11

Venligst J
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2017 kl. 20:16
Kernedetaljer er detaljer der ikke har været udfordret :)

Beklager - men igen skriver du noget, jeg ikke kan acceptere.

Tro mig jeg beskæftigere mig ikke med andet 24/11

Den sætning lukker alle andres meninger helt af - hvilket naturligvis er ubrugeligt!

Jeg fylder 59 år om små 2 md. og har fisket eksperimenteret lige fra jeg var 5 år. Jeg har lavet/undervist i fluebinding/stangbygning allerede da jeg var 13 år først på ungdoms/aftenskole og 2 år efter på Randers hovedbibliotek. Jeg fiskede min. 5 gange om ugen - først samtlige fiskepladser mulige såvel umulige omkring Randers og sidenhen via bedre transportmidler hele danmark samt en del af Sverige.

Jeg har næsten altid været den, der har fanget mest - uanset det var blandt mine kammerater eller når Randers Amtsavis f.eks. skrev, at NU var det tid for, at fange helt og grønlændere ved Vore/Mellerup. Der fangede jeg så mange af do.- at mine kammerater bandt mig, og smed mig op i sivene. Der var 100 vis af andre fiskere, der alle stod skulder ved skulder uden næsten at fange noget - og selv mens jeg lå bundet fik jeg kanonhug, hvor ørrederne hoppede og sprang på kryds og tvæs af mange andres liner - hvilket jeg så ikke rigtigt var i en situation til, at kunne gøre noget ved hehe.. Grunden til min mega fangst var selvf. pga. eget initiativ, der bestod af.. bip bip bip - hov forbindelsen røg vist :)

Men har tænkt mig, at tage på en sen opfølgende tur og se, om de bett` skællede stadigvæk hopper på bip bip - for hulen da oss`:)


Jeg kan fortælle dig om en enkelt episode, hvor netop kernedetaljerne ikke var brugbare i forhold til egen opfindsomhed..

Bønderup Strand - Juli Md.- Venstre mole år ca. 1972-74 - Brændvarm dag ..

Jeg havde fanget omkring 15 fladfisk og lagde mærke til, at nogle store torsk svømmede rundt helt tæt på mellem stenene og molernes yderkanter. Jeg brugte alt hvad jeg nu havde med i tasken uden held. Så kravlede jeg ned og skrabede nogle blåmusklinger af stenene, men de virkede efterfølgnende heller ikke.

Men! - Så så jeg ovre på den højre mole, at en fisker hev en stor torsk op - og dæleme lidt efter nok en stor bandit. Jeg rendte hele vejen over til ham for, at se hvad han brugte, og han sagde først bare rejer. Det troede jeg så ikke rigtig på, så jeg gik ham lidt på klingen, hvorefter han sagde, at han dyppede dem i en hemmelig engrediens..

Nå men jeg har jo som du selv kan læse aldrig troet på andre, der bare fyrede den slags sludder af, så jeg kiggede ned i hans fisketaske, da han fik endnu en torsk på krogen. Og der så jeg så hans hemmelige ingrediens hvilket var bip bip bip...

Siden da har jeg selv brugt denne metode, og har også fanget store torsk både der samt andre steder - så kom venligst ikke her med at ting er som ting var - sludder :)

Nå den blev lidt lang - men i ka` ta` dèt...

Venlig hilsen - (og så er det madtid!)...
Kim
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2017 kl. 20:25
Kim jeg er da ligeglad med hvad du kan acceptere - Jeg har da mine meningers mod

Desuden tror jeg du er en af disse der ernæres ved at file løs på andres tekst...God speed med det projekt...bare med andre end jeg..Jeg skal ud og dyppe hele min person i en hemmelig ingrediens


   

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2017 kl. 20:52
Flot Jesper..

Jeg kommer med modargumenter udfra hvad du rent faktisk selv har skrevet, samt modsiger det, via egne erfaringer. Men du kan så ikke klare, at dine absolutte konstateringer ikke bliver akcepteret fra èn, der ved meget mere end dig om fiskeri, og hvordan man rent faktisk får fisk på krogen, uden at skulle ty til folk der levede for flere århundreder siden..

Du er så ikke vant til dette, men så er det jo godt, at du nu kan få rusket lidt op i den ubehagelige atmosfære af - jeg ved bedst og oppustede ego, du her har præsteret!

Læs og lær - du er desværre kun en knægt i mine øjne.. :)

Med dette vil jeg så også som den ældste og åbenbart langt klogeste stoppe med at deltage i tråden..

Så kan du jo få lov til, at fyre en evt. slutreplik af :)

Oh dear oh dear............


Redigeret af kikophil - 14 Aug 2017 kl. 20:52
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2017 kl. 07:20
Tak!Clap
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum