Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Scierra MWF ,lineende?

 Besvar Besvar
Forfatter
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Scierra MWF ,lineende?
    Sendt: 29 Aug 2017 kl. 12:01
Jeg vil sætte en Sink2  skydehoved på fra dette system (MWF) men da linen ikke  er
 lige tyk ,blev jeg i tvivl om hvad der vender mod hjulet ,den tykke eller tynde line, vil
sætte tyndest mod hjulet,men er det rigtigt?


Redigeret af folp - 29 Aug 2017 kl. 12:14
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2017 kl. 13:28
Hej
Jeg sidder lige med den vejledning som fulgte med til MWF linerne.
Den tykke ende skal sættes sammen med din running line og polyleader og nylonforfang i den tynde ende.

knæk og bræk
Lasse
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2017 kl. 13:29
det er forresten også en S2 synkehoved jeg har
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2017 kl. 13:44
Ahh tak, jeg købte linen separat,så har derfor ingen vejledning,og der står ikke noget om det på æsken.

Tænker det er rette line nu til Skjern Å ,Borris.

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2017 kl. 13:52


Det der kendetegner scandi liner er en lang fronttapering som ender ud i en tynd spids, også for synkeliner. Det giver de bedste kast med Scandi-stilen. Dog er det intet der siger at det SKAL være sådan. Du kan i princippet vende den som du vil. Jeg tror ikke denne line er density compensated. Så hvis du vender den omvendt vil du sandsynligvis komme dybere ned uden "hængemave" på din line. Desuden kan du måske få bedre "turnover" med en stor flue. Det bliver en slags "hammerhead". Men brugt som speyline vil det føles klodset og tungt uden elegance - lidt ala skagit. Men hvis du fisker på helt kort distance og skal hurtigt ned - så kan det være en mulighed. Så eksperimenter med det - god fornøjelse.
Men hvis du vil gøre det "efter bogen" så sæt den tynde tapering forrest og afslut evt med en fast/superfast polyleader.

Mvh Rasmus

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2017 kl. 14:31
Tak Rasmus, det var egentligt også derfor jeg blev i tvivl, tænkte også at bagenden ville synke hurtigere end spidsen.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2017 kl. 15:29


Jeg vil dog stadig anbefale dig at fiske hovedet med lang front tapering. Det giver som sagt pænere kast hvor linen lander strakt og ikke i en bunke.
Hvis du så gerne vil dybere og undgå "hængemave" så kan du løse problemet ved at at fiske med mono runningline. Det har flere fordele. du kaster længere med mindre kraft og lettere grej. Men du kommer også hurtigere ned og kan derfor fiske med lavere synkegrad. Du kan nu også løse "hængemave" problemet ved at hæve stangspidsen og på den måde også hæve "hængemaven" - nu kan du styre vinklen på linen ned til fluen. Samme kontrol har du ikke med coated runningline.

Jeg kan godt lide coated runningline, men ved synkeliner foretrækker jeg mono.

Mvh Rasmus



Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2017 kl. 18:54
Du kan ikke bare vende MWF/MWF 2 hoveder da det er et dobbelt densitet hoved. Altså eks. synk 1/2 eller 4/5. Det vil sige at bagenden/den tykke synker langsommere end fronten/den tynde. Det eliminere den hængemave Rasmus snakker om. De første MWF hoveder blev i øvrigt ikke lavet i en synk 1/2 så det må være et MWF 2 du har. Er det Oliven i bagenden til mørk oliven er det et 1/2 hoved

Mvh
Lars
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2017 kl. 14:15
Ja Lars det er et MWF 2 altså kun synke 2 ,det er ikke inddelt i synk 1/2.
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2017 kl. 14:57
Citat: folp

Ja Lars det er et MWF 2 altså kun synke 2 ,det er ikke inddelt i synk 1/2.


Scierra har kaldte hovedet MWF V2, da det er en model betegnelsen og det kan forekomme i mange forskellige synke udgaver fra Flyde, 0/1, 1/2, 3/4, 4/5 eller 5/6. Grunden til at det hedder MWF V2 (v= version) er at der også er en MWF 1, som bare betegnes MWF, det er ikke i så mange forskellige synke hastigheder som MWF V2,  men ellers er de stort set ens. Jeg har selv rigtigt mange af hovederne og de er super fine. Alt efter hvad farve hovedet har kan du se hvad densiteter det har nu når du ikke kender det. Der er altså ikke noget der hedder en ren synke 2 i MWF V2 hoveder. Hvis du kan fortælle mig farven på hovedet kan jeg se det på et lille kort jeg har derhjemme hvilke to densiteter de hoved synker med. Det følger med alle linerne i kassen sammen med spolen når man køber det fra nyt.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2017 kl. 15:02
Helt Præsis står der på æsken : DH-MWF8/9S2-13

Sink2

Og med min bedste vilje er linen mørkegrøn.
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2017 kl. 22:30
Hej Frank

Jeg vil næsten gætte på, at loop'et i den tykke ende har en farvemarkering, der er enten rød eller ferskenfarvet. Det var farvekoden for 8/9 linerne i MWF serien. Der var to forskellige versioner: En der var optimeret til 12'6" fod #8/9 (rød) og en der var optimeret til 13'1"  fod #8/9 (ferskenfarvet). Forskellen var vist til at overse...

Enden med farvekoden skal vende mod skydelinen, hvilket er omvendt af PWF-linerne, der skulle klippes til, og hvor det derfor ikke gav mening at sætte farvekoden i bagenden :-)

Som Rasmus er inde på, så er det ikke ulovligt at forsøge at vende skydehovedet, og se hvad der kommer ud af det. Du vil nok opleve et meget kraftigt overslag ved overhåndskast, og for lidt vægt i bagenden i underhånds/speycast. Der er en grund til, at det ikke bare er en kort dobbelttaperet line :-) 

Og ja, den "rene" synke 2 var pænt mørkegrøn. Fremragende densitet til fx Skjern å vil jeg mene (selvom jeg ikke kan bakke dette op med kæmpefangster).
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2017 kl. 08:14
Mange tak for svar , det bliver den der kommer på søndag på borris stykket(vendt korrekt :))

Bruger den ganske vist til en 12,6 fod klasse 7/8  men det går fint.


Redigeret af folp - 31 Aug 2017 kl. 08:16
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum