Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Munkeren

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Langkjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Skaven123

Tilmeldt:: 01 Feb 2014
Geografisk: Tarm
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skaven123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Munkeren
    Sendt: 21 Okt 2017 kl. 12:20
Nu er det blevet tid til at binde fluer, efter en forygende lakse sæson i Skjern å. Først en tak til PK for artiklen om belastning af rørfluer, som jeg læste med stor interesse. Jeg vil gerne forhøre mig om der er nogen som har fisket med Kim Jørgensens flue Munkeren og om de har haft succes med den i Skjern å. I sommer besluttede jeg mig for at prøve den i Skjern å, da jeg altid har interesseret mig for fluer med opdrift på synke liner, fluer med Muddler hoveder afgiver en masse luftbobler, som ørreden ikke kan stå for, så det skulle afprøves på laksen. Jeg bandt en håndfuld i gule nuancer og afprøvede fluen over to dage, men jeg talte med op til flere som fortalte mig , at dem kunne jeg godt pakke væk, de duede ikke i Skjern å og det gjorde jeg så. Men nu er to ture jo ikke meget når vi snakker laks, så siden har jeg spekuleret over det, konceptet er ikke nyt , der er bl.andet Dahlbergs Diver og mange andre fluer med hjortehår. Nu har jeg altid godt kunne lide Kim Jørgenses måde at binde og opbygge fluer på, så jeg har besluttet mig til at fluen skal have en chance mere til næste sæson. Så derfor vil jeg gerne høre om andres mening.

Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2017 kl. 12:33
Hejsa
Du mener vel Munkeren af Kim Sørensen ?

Smile


Redigeret af snøvledk - 21 Okt 2017 kl. 12:33
Til top
Per Langkjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Skaven123

Tilmeldt:: 01 Feb 2014
Geografisk: Tarm
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skaven123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2017 kl. 12:42
Ja, undskyld til alle samt Kim
Til top
Stefan Lambæk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StefanLambæk

Tilmeldt:: 01 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefanLambæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2017 kl. 18:40
Jeg tror på den
Og har også selv en svaghed for muddler-hoveder til havørred, så hvorfor skulle det ikke også være en god ide at bruge dem til laks i Skjernå under de rette omstændigheder?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2017 kl. 18:53
Hej Per.

Vis du følger de originale opskrifter på Munkeren, så går du absolut ikke forkert i byen. Vær opmærksom på, at de hår, der bruges til at Munkeren, i min verden, skal være af høj kvalitet, men jeg bruger så også mange typer hår, til mine Munkere, såsom hjorte hår (Rådyr) - kronhjort hår og White Tip haler, men det kommer an på, hvad man kan lide, af hårtyper.

Jeg har brugt / bruger Muddlers, til alle typer fluefiskeri, og jeg har arbejdet med de typer siden 1965, og har alle dage haft gode oplevelser, med den type mønstre.

AT PÅSTÅ AT MUNKEREN IKKE DUR,ER DA NOGET FORKVAKLET VRØVL!

Vis man ikke bruger fluerne, så fanger man da heller ikke noget, logik for perlehønsWink

Jeg har som professionel fluebinder, bundet rigtig mange Muddler typer, men før i tiden blev de fluer bundet traditionel, med indbinding hår i det anbefalede bundter.

I dag benytter jeg den metode, hvor jeg twister hårene i en dubbing løkke, hvor mængden tilpasses hovedet størrelse, afhængig af hår type.

Twistning, er i dag min foretrukne måde af lave fine hoveder på, både Munkeren og almindelige Muddler, og fordelen er, at ønsker man multifarvet hoveder, så er det meget nemmere med dubbingløkken.

Til det Fleksible Rørflue System (DFRS) laver jeg hovederne løse, så de kan skiftes på en almindelig opbundet rørflue, som er lavet, så hovedet er bundet på det tykke rør - og resten af fluen på et ø 1,8 mm. rør, så er systemet Omvendt Fleksibelt Rørflue System (OFRS).

Jeg laver mine Munker hoveder forholdsvis store, men ellers er der på denne hjemmeside masser af gode råd til iøvrigt mange typer fluer bundet af nogle af landets dygtigste fluebindere:

http://www.lystfiskerliv.com/

Klø du bare på med Munkeren, den er også effektiv, i mere dæmpet farver på kystenSmile

Mvh
Per karlsen.
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2017 kl. 20:38
Sikke noget ævl (at den ikke skulle virke i Skjern). Farve og størrelse skal naturligvis passe til forholdene. Husk dog at belaste den korrekt og ikke binde hovedet for kompakt. 
Der er mange "kloge hoveder" inden for laksefiskeri, og med en udmelding som den du har fået kunne man godt tvivle på om de er kvalificerede til at give andre råd og vejledning.
 

Til top
Per Langkjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Skaven123

Tilmeldt:: 01 Feb 2014
Geografisk: Tarm
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skaven123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2017 kl. 21:16
Hej, jeg takker for gode råd og vejledning,ja at den ikke virker er noget vrøvl . For jeg troede på fluen , det gør jeg såmænd stadig. Hvorfor jeg opgav den står hen i det uvisse, men den får en ny chance næste sæson. Til sidst hvad mente du med at belaste den korrekt ?
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2017 kl. 12:15
Jeg fangede en laks i Maj i Skjern Å,på en flue med muddler hoved, der var kvoten lukket, målte den til ca 80cm.
Til top
Marius Juhl Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marius Juhl

Tilmeldt:: 15 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marius Juhl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2017 kl. 21:27
Den virkede fint for mig sidste sæson - fangede 7 laks med Munkeren. Smile

Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.
Til top
Per Langkjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Skaven123

Tilmeldt:: 01 Feb 2014
Geografisk: Tarm
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skaven123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2017 kl. 11:23
Tillykke med det, det lyder interessant. Hvilken størrelse og farve binder du dem i og hvormeget belaster du dem ? Skulle du tilfældigvis læse det her PK, du skriver at du bruger spinner metoden, bruger du da Marc Petitjeans værktøj eller bruger du bare en papir klemme ?

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum