Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Farve på enden af fluelinen

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Bjarne Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Andrea Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2017
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andrea Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Farve på enden af fluelinen
    Sendt: 05 Nov 2017 kl. 20:06
Jeg har fået nogle flue liner, Rio max short som har orange farve i den ene ende og den anden ende sort, samt en Sierra der er gul i den en ende og sort i den anden ende, hvilken farve skal monteres på skyde linen og hvilken farve skal monteres på polyleader ? MVH Dennis.
Denner
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 20:20

Rio max short er det den orange farve mod skydeline.
Scierra kender jeg ikke, sandsynligvis gul mod skydeline. Men prøv at mærke efter taperingen, som regel er det det den korteste tapering mod skydelinen og en længere front tapering.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Stefan Lambæk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StefanLambæk

Tilmeldt:: 01 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefanLambæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 20:21
Rio plejer den orange ende at være den der skal sidde på skydelinen.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 20:22
Rio max short, skal den orange ende på skydelinen. Den anden enden skal du bruge deres Mow-tips hvor du bare sætter et stykke monofil eller flourocarbon på.

Den anden er jeg ret sikker på at den gule skal på skydelinen.

Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 20:24
Kan se at vi skriver på næsten samme tid Tongue

Men vi er ret enig Thumbs Up
Til top
Dennis Bjarne Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Andrea Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2017
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andrea Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2017 kl. 20:37
Tak for svar, super.
Denner
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2017 kl. 15:30

Du var med på at på Rio Max Short skagit skal der bruges Mow-tips i stedet for poly-forfang : https://www.korsholm.dk/dk/rio-skagit-mow-imow-tips.html
Til top
Dennis Bjarne Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Andrea Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2017
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andrea Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2017 kl. 16:39
Yes, jeg har købt mow tips, men man kan vel godt bruge polyleader, fast sink f.eks, eller jeg har købt et forfang T 20 der vejer 9 gram det kan vel bruges som mow tips
 
Denner
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2017 kl. 20:44


Der er intet rigtigt og forkert - du må prøve dig frem. Det afhænger af mange faktorer - specielt fluestørrelse.

Et andet eksempel er at man på en let switch stang istedet for mow-tip bruge kraftige salmon polyleaders.

Hvis du tænker økonomi eller blot vil tilpasse dit fiskeri til specielle situationer - så kan du lave dine egne mow-tips.
Jeg bruger gamle linestumper som jeg har gemt fra afkortning af diverse enhånds og tohånds skydehoveder igennem tiden. Eller kasserede WF liner - hvor runninglinen er slidt op og hovedet stadig holder.

Tænk blot over vægtklasse og tapering. Så det er præcisions vægt og målebånd der skal i brug. Taperingen kan du føle dig frem til eller bruge micrometer. Oftest er mow tips level men jeg laver ofte nogen som har lidt tapering og derfor er lidt en mellemting imellem "scandi" og "skagit"

Linestumper kan også smeltes sammen med varmepistol i kombination med stumper fra intermediate, synkeliner, t-tips osv og på den måde lave sinktip imow tip osv.

Man kan kombinere og eksperimentere indtil man finder det der passer til præcis ens grej og fiskesituation - og ligemeget hvad - så bliver det aldrig helt perfekt - men det er også en del processen med at lære fluekast og fiskeri.

Mvh Rasmus





Redigeret af Rasmus Elvekjær - 06 Nov 2017 kl. 22:00
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum