Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Moderne dansk laksefiskeri

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Moderne dansk laksefiskeri
    Sendt: 02 Dec 2017 kl. 14:21


Redigeret af hlf - 02 Dec 2017 kl. 15:31

     
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2017 kl. 14:09
Hi, bare lille bemærkning til emne.

Som laksefisker, så kan man sige, det ikke er blevet mindre populær de sidste åre. Som nærmeste nabo til en lakse å, så kan man se stigningen i lystfiskerturismen vokse, hurtigere end forventet. I år åbnede Laksens Hus v Skjern åen, mange tusinder af lystfiskere gik 8-15 m fra hinanden, mens bilerne holdt i lange kolonner langs åen, overfyldte pakkeringspladserne. Storkvoten forduftede inden 10 dage, mange gik forgæves. Folk fra andre lakseåer, som havde fået "sin" laks, kom og sænkede ormeklasen, kastede den gule Flying C, fik en laks mere.... skal vi have mere af det ?   .. . 

Samtidig med Laksens Hus blev åbnet, blev ulovlige garn konfiskeret i fjorden...

Man skal passe på med at ønske, man risikere at få det man ønsker !

Vi fik rykket premieren til Dronningens fødselsdag, med god grund, sidenhen er der ikke fanget kelt, fisk på vej ud fra endt gydning. Det, i sig selv, skal man naturligvis påskønne som laksefisker - vi ved de kommer igen og gør, det laksen skal. Bogen af Knud Larsen fortæller om fakta, før 1950erne, med stærke Skjern å laks. 


Jeg kan kun bifalde bogen, som fortæller om fakta, dog er der naturligvis et faktum, i skal bekymre jer om, hvis laksen skal frem og tilbage. Som Hans Bache, også kaldt Æ´skomager. Han var fluefisker i Skjern åen. Da han var 84 år. Da Skjern åen kun havde leveret 2 laks 1958, blev Hans Bache interviewet af "sportsfiskeren" redaktør Bent Lemche. Hans mente "de tager alt for mange fisk i fjorden, uden man høre om det. De siger ganske vist kun, fanger få fisk, men jeg tror dem ikke. Der er i år blevet taget fisk på 36 kg i garnene, så der er stor fisk imellem" , det var Hans Bache´s ord slut 50érne, indtil dato er intet ændret sig, udover fredning af laksefisk, ørreder, som blot skal genudsættes, døde, skadet tilbage i fjorden. Fiskedirektoratet har fjernet garn i fjorden, mange ulovlige. Senest for ca 11/2 mdr siden, over 90 ulovlige ruser, umærkede, store, med indgang, som din hoveddør. 

Så alt er en balance mellem laksens behov, ikke vores. Ulovlig fiskeri, fritidsfiskere, bi-erhvervsfisker fylder voldsomt i Ringkøbing fjord i perioder. Alt fra enorme sildegårde, som opfisker gydemodne sild, til eks minkfoder, til heltfiskeri m bifangster af havørreder, alt sammen i de trækruter til og fra Skjern åen. Problemer kan man også registrere i smolt rapporten, 64 % forsvinder i fjorden. . . osv. 

For nogen, er det spændende at fiske med flying C - andre med klase orm - fluefiskeri, , Skjern åen er v bestandsanalyse estimeret mellem 2650 til lidt over 3000 laks, samtidig er der rekord i fangster i år, , man kan sige, det er måske smart at beskytte nedfaldsfisk i særdeleshed, udover det, gøre sig tanker om fiskemetoder, om fjorden, som kan fiskes uhindret på kryds og tværs i trækruterne. Så kan man gøre sig tanker; Få år siden, beskrev SÅS, DSF mange skadede, garnskadede fisk i åen, , hvis de garnskadede fisk pludselig er forsvundet, med samme garn forhold i fjorden, hvordan går det så laksen, på sin vej gennem fjorden. 

Så med Jespers mening omkring nedfaldslaksen er en særdeles vigtig pointe. Dernæst kan vi sende en tanke til de mange generationer af laks der gik tabt i fjorden, med deres afkom gennem årtier, der mangler i bestanden, med andre ord, som betegnes "stagneret" hos DCV, kan man tænke over , , intet kommer af sig selv, smolten produceret på DCV koster ca 12 - 13 kr pr stk, under givende forhold. Kun og heldigvis er Storåen undtaget, en sart balance, som nok er værd at beskytte en selvproducerende vild-laksebestand !, i særdeleshed i foråret, hvor de værdifulde kelt trækker yt, risikere at komme tilbage som monstre ! 

Endelig ville det være optimalt med forslag Jesper, fredningszoner på dele af det nederste åløb, problemstilling m grådighed, tanker om vækst, penge til kommunen kommer i første række, som med lystfiskerturisme, inden alm forhold er bragt i orden, som Hans Bache påpegede i sin tid. 

     
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2017 kl. 10:34
Interessant debat.
Men en personlig Vestjysk laks fra en af åerne hvordan kunne det administreres? 
Der er jo et loft i hvert enkelt å system stadigvæk og der er da væsentlig flere fiskere end laks i kvoterne 
Så hvordan skal/kan det skrues sammen?  Højere kvoter, en  fælles indrapporterings-portal, nem-id baseret eller? 

Det blev før nævnt at kondomspinneren skulle være skidt for fiskene mht genudsætning? 
Hvordan det? 
De laks jeg har taget på kondomspinneren har været kroget i over/undermunden helt ude i snuden og når de kom i nettet røg krogen ud af sig selv. 
Jeg fisker udelukkende opstrøms med den.

Mvh Ole 



Redigeret af Ole K. - 02 Dec 2017 kl. 10:39
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Søren Juel Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
S.Juel

Tilmeldt:: 02 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.Juel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2017 kl. 10:16
Hej Jacob

Jeg er fuldstændig enig i dine punkter og anskuelser.

For at underbygge, er det også i min optik vigtigt vi får begrænset hjemtagelse til et stk vestjysk laks / år. Altså en personlig DK kvote. Om den hjemtages fra det ene eller andet vandløb er underordnet. Det er vel ikke et et must med en Grand Slam til fryseren!!
Det vil få den positive konsekvens, at vi lystfiskere vil genudsætte den eller de første forårslaks. Det er vigtigt den skånes. Det er jeg ikke sikker på der sker idag, da tæt på 100 % aflives - idet alle ved kvoten udløber ret hurtigt.
Du har ligeledes en vigtig pointe ved tidligere opstart. Koncentrationen af laks og fiskere vil ikke være så stor som midt april. Det burde give en mere jævn fordeling af fangster og dermed skåne bestanden, eller forlænge kvotetiden. Det skete tidligere!
Det ville tjene et godt formål hvis man hjemtog den skadede, finneklippede eller hanfisken. Eller måske vente på trofælaksen.....

Mht nedgængere bliver problemet, hvis det er et problem løst samtidig. Det er i øvrigt ikke mit indtryk, at der blev fanget voldsomt mange på det tidspunkt vi måtte fiske tidligere (Storå)

Hvem er det lige der bestemmer hvordan reglerne er? Og hvordan er det vi kunne påvirke dem. Ved biologen detWink

Vh Søren Juel



Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 18:36
Hej Per

Tak for dine bemærkninger. Jeg kan se vi i store træk er enige i det fornuftige i at starte fiskeriet tidligt. I år blev fanget 65 store laks på premieredagen i Storå, hvor åen blev finkæmmet af så mange fiskere, at det dårligt var til at parkere. Det ville ikke være sket ved en tidligere sæsonstart, så ville fiskeriet stille og roligt løbes i gang og de mest ihærdige havde chancen for at løbe ind i en af de helt tidlige, som ellers nok ville ryge på krogen 16. april.
mvh Jakob
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 17:34
Hej Jesper

Der vil selvfølgelig ryge enkelte nedfaldsfisk på krogen - i Skjern Å nok traditionelt flere end i Storå. 
Hvor mange der reelt kommer tilbage og om disse nedfaldsfisk klarer genudsætning i mindre grad end en blankfisk ved jeg ikke. 
Om det er disse flergangsgydere, der giver de helt store laks er ikke sikkert. Det kan lige så vel være laks, der har været 4 år i havet i streg.
Hvis der er en tendens til at nedfaldsfiskene hober sig op nederst i åen kunne denne del lukkes 14 dage i starten (regnet fra 20. marts) eller der kunne være redskabsbegrænsninger. Det er sikkert primært efter en hård vinter nedfaldsfiskene bliver i åen i længere tid.
mvh Jakob
Til top
Per Gylling hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gylling

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 16:34
Hej Jakob.

Som Skjern Å fisker løber jeg tit i den snak og set med mine øjne har du ret. Mit personlige ønske er meget lig dit oplæg.

Tænkt hvis vi kunne få lov at begynde fiskeriet allerede 1. Eller 15 marts... uha det ville være fedt, men også fornuftigt efter min mening. Fiskeriet vil spredes mere ud istedet for det vilde 16 april fiskeri og ugerne derefter. Vi ved der ihvertfald i Skjern Å. Er opgang hele året og der er en del blanke fisk allerede i jan/februar dog ikke så mange som i april. Genetisk ville det give mere fornuft at fangsterne/ aflivningen af laksene bliver spredt over flere måneder istedet. Fiskeriet vil for sportsfiskerens skyld blive rigtig spændende da der naturlig vil være noget længere mellem fangsterne og det at fange en vinter-springer vil være noget helt specielt. .. Måske der vil "ryge" en nedgænger i ny og næ men så vil den jo tappe på kvoten og så hellere en nedgængere mindre end en opgangsfisk der er sikker på at komme på arbejde på gydepladsen. 
Om der så skal en masse " regler" til i den nye fisketid fra 1. Marts til 16 april, er mig underordnet. Om det kun er enkeltkrog, modhagløs, ekstra betaling ( som udelukkende går til udsætning/gydegrus m.m) det vil efter min mening give fiskeriet et løft og set med turist øjne og for de lokale kan vi få ægte springerfiskeri som i Irland. 
Endvidere vil lidt aktivitet ved åen i marts måned holde Skaven på vingerne og der skader jo ikke. Så i sidste ende vil et tidligere fiskeri nok ikke tolde på en bestand.
Og snakke og ideer gå vidt omkring..spændende om det en dag kunne blive en realitet. 
Og ja de sidste uger af sæsonen kunne nemt sløjfes efter min mening.

Spændende at følge denne debat 👍
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 15:59
https://www.youtube.com/watch?v=0-gk9-IXTjw

Cirkel kroge til fluefiskerne?
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 15:40
Hej Jakob - med fare for at gøre folk der fisker efter nedfalds fisk sure - vil jeg ytre mig om tideligt fiskeri efter - nedfaldsfisk.

Een ting jeg synes er vigtig at påpege mht. til det tidlige fiskeri i Skjern å/Nedfaldsfisk

Nettop Skjern Å (Måske også andre af de vest vendte å systemer) har en høj % del af andegangsgydende laks (måske også 3 gangs gydèr) - altså fisk der overlever gydning og når tilbage til deres spiseområder ved Grønland.

Man kan læse om dette forhold i fiskeri biolog Knud Larses bog fra 50`r - Nettop det fohold at der er tale om meget værdifulde nedfaldsfisk - bør tages med i en vurdering af omfanget af sportsfiskeri efter disse - genetisk specialitet - der potientielt kan vokse til...gigantlaks

Hvordan kan man udgå et fiskeri hvor dise hårdt prøvede fisk står for skud?

Bør man lave frednings zoner på den nederst del af åen og andre steder hvor nedfaldslaksen opholder sig?

Bør man lave yderlig tiltag i forhold til disse særlige nedfaldslaks?

Venlig hilsen Jesper

     
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2017 kl. 14:41

Tråden fortsat 1. januar 2023

Mine visioner for fremtidens laksefiskeri er

  • sæsonstart 20. marts og slut 1. oktober i A-vandløb (hovedløb)
Hvorfor: Det vil give en glidende start hvor der ikke er så mange laks i åen. Det vil give de lokale mulighed for fiskeri uden at man står på ryggen af hinanden som ved premieren 16. april. Der er ikke grund til at hive mange gydemodne laks af vandet i oktober.
  • Max. en vestjysk større laks indenfor åkvoten pr. lystfisker og frit fisker og efter de små.
Hvorfor:  Der er ingen grund til, at der shoppes rundt mellem de forskellige åløb for at få mere end en røgelaks i fryseren. Det vil blive mere udtalt i 2018, hvor kvoten i Skjern Å deles i 2. Det gælder generelt om at udtage flere af de små laks for, at den genetiske stabilitet i bestanden bevares. I år blev kun 1/3 af den lille kvote opfisket i Storå, hvilket gav et forholdsvist skævt udtag til skade for genetikken i laksebestanden. Ca. 300 laks blev med nuværende system hjemtaget fra Storå, hvilket realistisk betragtet svarer til 5-7 % af opgangen. Hvilket er et uhørt lavt udtag sammenlignet med fx. den norske lakseforvaltning.
  • Ingen tvungen genudsætning af gælleblødende laks.
Hvorfor: Det burde ikke være nødvendigt at understrege det kritisable i at reglerne foreskriver, at store laks skal genudsættes levende som døde.  Ved Gaula og Orkla har man fine indleveringsregler (til plejehjem udenfor kvoten), regler der snildt kunne kopieres i Danmark, men gider man?
  • Ingen brug af fiskemetoder, der notorisk giver mange skadede laks.
Hvorfor: Det er muligt at vælge agn der kun resulterer i sjældne skader på fiskene, hvilket er alfa og omega i et C/R fiskeri. Cirkelkrog og kondomspinnere kommer umiddelbart dårligt ud. Kondomspinner kan måske reddes ved anvendelse af helicopterrig, som det demonstreres på Skjern Å´s hjemmeside.

Det var umiddelbart mine vigtigste forslag - lad mig høre hvad I andre laksefiskere har gjort jer af tanker. Nu har vi i efterhånden nogle år kørt med samme setup og det er tid til en evaluering.

med lystfiskerhilsen

Jakob Larsen


Redigeret af Jakob Larsen - 01 Jan 2023 kl. 09:43
Til top
 Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres