Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pirkehjul

 Besvar Besvar
Forfatter
christian Rudloff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dentommekrog

Tilmeldt:: 30 Nov 2017
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dentommekrog Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Pirkehjul
    Sendt: 02 Dec 2017 kl. 08:10
Måske er der nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:

Hvilket hjul skal jeg vælge af de følgende to hjul, hjulet skal udelukkende bruges til at pirke fra kutter med en kort pirkestang.

Abu Garcia Ambassadeur 10000i.

Penn squall 2 LW.

Håber på en hjælpende hånd, mange tak👍😀

Mvh
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 08:57
Hej Christian,

Det er jo et par fine hjul du har fået kik på, og rent kvalitetsmæssigt er der nok ikke kæmpeforskel.. Personligt kan jeg bedre lide at spolediameteren ikke er for stor, så her tror jeg ABU hjulet ville falde bedre i min smag - måske er det noget helt andet du lægger vægt på..

Hvis du har mulighed for det, så syntes jeg du skulle tage ud til din lokale grejforhandler og prøve at have begge hjul i hænderne - prøv at sæt dem på en stang.. så får du en fornemmelse for hvilket du bedst kan lide... 

Mvh Finn
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2017 kl. 19:41
Hvis det er dit første pirkehjul skal du finde ud af om du har det bedst med venstre eller højre indspinning.  Jeg mener at ambassadeur hjulet kan fås med til venstre hånd.

mvh Lasse
Til top
Søren Dalager Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Søren Dalager

Tilmeldt:: 26 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren Dalager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2017 kl. 22:08
Jeg ville overveje dette her i 16 eller 20 str.
http://www.fishingtackle24.de/angelrollen/multirolle/multirolle-sternbremse/shimano-torium-hga-linkshand.html
Det er super lækkert og man bliver glad for den høje udveksling.
Fordelen er også at hvis man parrer det med en 12-20 eller 20 lbs stang på fx 7,6 - 8 fod, så fungerer det også glimrende som kastehjul. Man skal selvfølgelig ikke “tyrre” afsted som med fastspolehjul og man skal være klar med tommelen når pirken rammer vandet, men selvom hjulet kun har spolebremse og ikke centrifugalbremse kaster det rigtig fint.
Så man kan altså snildt bruge det setup til at kaste fx 60-100 g pirke på kastesiden og pirke “normalt” med op til 300-400 g’s pirke på pirkesiden.
Til top
Niels Kallehave Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
high_tower

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér high_tower Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2017 kl. 15:20
Hejsa

Jeg må nok også melde mig under torium "koret" 
Jeg er utrolig glad for mit str 16 og 20 torium(dog den gamle model - den sølvfarvede :)

Men hvor er det at du skal fiske, siden du overvejer et 10.000 ambassadeur? 

God weekend :)
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2017 kl. 02:05
Hva? Hjul, hæ hjuul hæ hæ. 
Sån nawn tosser å bruk hjul...å flottenheimere. ålt for dyr og møj næmmer med hån lin. når sån a ska å hav så hænt a sæk mæ lin. så ge a uj te a gres uj i a stal. så gned a lin moj den sture orn å så bliv a lin så bløj.
så fin a non gammal harvtænner og bin å a lin. bin å a kuns hånæt å opå a lin mæ tyv krok mer å di senst kul smågrese. fårnejn kåm e greshåj å å kyl uj. sån træk a nown minut å hal åltid ful hus op mæ ræn krabata jo sån ær´t så næm å næsten syn fo ål de tovlig mæ slagtens ny åmodern saker. narj dæt blir jo ræn ujgivt jo hæ...bruk hjul hæ...sån nown tossar!


Beklager forstyrrelse af tråden. Men måtte straks bringe et udsnit af det just lækkede dokument fra Esben Lunde Larsen´s ghostwriter og hans kommende biografi "Mæ liv såm møjdyr". Forunderligt passer dette segment lige ind i denne debat. Arbejdspapiret fortæller ærligt og åbent om drengens opvækst og en sandfærdig og opsigtsvækkende beretning om hans kår og oplevelser fra de helt unge år til hans sandsynligt lige så gruopvækkende snarlige endeligt. Der gøres bla. op med myten at barnet menneskefødtes på sygehuset i Tarm d. 14. november i 1978. I virkeligheden blev den spæde dreng en dag fundet i en svine stald på en gård langt, langt ude vestpå. Ingen ved rigtigt hvor han kom fra men blev straks sat i sving som arbejdsdreng. Opvæksten blev langt fra hård nok med utilstrækkelige svigt og desværre et skole eksempel på at dressur, domptørtræning og umådelige mængder af tørre tæsk kun undtagelsesvis fik ham til at passere for et menneske og omsider afsløre ham som det monster vi idag kender ham som.
Der meldes intet om selve årsagen til lækagen. Men bred konsensus blandt kritikere at tidspunktet ikke er tilfældigt og alligevel lige så fejlslagen julehandels strategi som mandens førelse af politik og evner derfor.      
Til top
Marius Juhl Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marius Juhl

Tilmeldt:: 15 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marius Juhl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2017 kl. 09:45
Hej Christian.

Jeg er enig med Søren og Niels. Jeg kan kun anbefale Torium-hjulet fra Shimano. Prøv eventuelt at spørg din lokale lystfiskerforretning hvis du stadig er i tvivl.

Mvh.
Marius
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jsjohansen

Tilmeldt:: 13 Jun 2020
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jsjohansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2020 kl. 21:07
Hej

Ser spændende ud med Toriumhjulet. Er str. 20 kraftigt nok til fx en tur på det gule rev?
Kan se, der ikke er linefører på - nogle erfaringer med det?
Til top
Niels Kallehave Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
high_tower

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér high_tower Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2020 kl. 21:13
Et 16 er fint, 20 er til de rigtigt grove fisk på revet 👍
(Jeg havde begge med ud, så jeg ikke mistede eventuelt fisketid, grundet hjul eller stang problemer. 

At hjulet er uden lineføre er kun en fordel til den type fiskeri(mange piller lineførene af, da de hurtigt går i stykker på revet.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jsjohansen

Tilmeldt:: 13 Jun 2020
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jsjohansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2020 kl. 22:07
Tak, Niels

Så må jeg hellere få mig sådan et :)

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jsjohansen

Tilmeldt:: 13 Jun 2020
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jsjohansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2020 kl. 10:52
Hej igen

Var lige lede og kigge på hjulene.
Selvom de tydeligvis er mindre end i gamle dage, kunne jeg godt lige tænke mig at høre. Hvor langt ned i størrelse kan jeg gå og stadig tage ture på vrag på dybt vand.
Skal parres med en westin w4 boat.
Er med på, at thorium kun går ned i str 16. Men Trinidad går ned i str 14 (og endda 12?) 14’eren er markant mindre og lettere end 16’eren - men bliver det for klejnt?
Andre forslag til let, men robust grej?
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jsjohansen

Tilmeldt:: 13 Jun 2020
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jsjohansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2020 kl. 11:23
Ok, Torium i højrehåndsudgave går faktisk ned i str 14.
Drag for begge er ca 7.7 kg mod 11 kg i str 16. Aner ikke, hvad der er passende.
Synes jeg fornemmer at str 14 måske er mere målrettet kastefiskeri?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum