Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forlænge håndtag på fluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Sønder Bruun Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
salmon557506

Tilmeldt:: 31 Maj 2012
Geografisk: Stevnstrup
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salmon557506 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forlænge håndtag på fluestang
    Sendt: 25 Jan 2018 kl. 15:52
Jeg er den lykkelige ejer af Den legendariske Sage GIII 11’3, som jeg bruger til let to-håndsfiskeri. Har dog det problem, at håndtaget under hjulholderen er lige lovligt kort.
Nogen der har gode ideer til hvordan det kan forlænges med 3-4 cm ?
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2018 kl. 17:18
Hej.
 Prøv www.sportsfluen.dk det kan være at de kan hjælpe dig.
Mvh Morten
Til top
Per Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
phl

Tilmeldt:: 06 Apr 2016
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér phl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2018 kl. 18:09
Hej
Jeg fik for nogle år siden lavet et forlænger håndtag til min 10,5`Hardy Sovereign 7/8.
Arbejdet blev udført af en professionel stangbygger der gjorde som følger:

Bunddubben blev skåret af og et gevindstykke blev limet op i klingen.
Der efter blev der fremstillet et forlængerhåndtag med gevindtap lige til at skrue på.
Ved første kast knækkede samlingen og, stangen blev returneret.
Da jeg modtog den i repareret stand gik jeg fro og glad ud for igen at fiske 2-hånds
med stangen, men efter nogle få kast knækkede den igen.
Så nu fisker jeg igen enhånds med stangen.
Min lille historie viser vel at det ikke er så nemt at lave en forlænger som kan holde.

 Per Larsen
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2018 kl. 18:14
Det er ikke så svært at gøre selv.

Du skal have have hele eller dele af baghåndtaget af (brug en hobbykniv med forsigtighed). Så kan du forlænge klingen ved at stikke en passende stump af en kasseret klinge op i stangen og lime det med epoxy. Derefter sætter du kork på. 

Det bliver formentlig pænest, hvis du fjerner hele baghåndtaget og limer et nyt sammen, som du så filer/ud til en passende indvendig diameter, inden du monteret det på et kort stykke rundstok/jernstang, som du sætter i skuremaskinen (her er det naturligvis bedst at bruge en drejebænk, men skruemaskinen klarer det med forsigtighed) og sliber korken i facon. 

Når alt ser pænt ud, tjekker du, at det nye baghåndtag passer og limer det fast - bedst med en skummende lim, der kan udfylde eventuelle huller og ujævnheder. Pas dog på med, at skumlimen ikke kommer ud over det hele - det er klogt at være klar med vappinde, klud og relevant væske til at rense lim væk med... 

Claus



www.ussingbech.dk
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2018 kl. 18:17
PS: Per har lidt ret... Men der er i mine øjne stor forskel på at lave et helt baghåndtag og så forlænge et eksisterende med nogle cm. Presset på den nye del er langt mindre, hvis det er en kort forlængelse - og den limede forlængelse mere stabil end en stump gevindjern. 
www.ussingbech.dk
Til top
Per Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
phl

Tilmeldt:: 06 Apr 2016
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér phl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2018 kl. 19:23

 Hej igen

Jeg var vist ikke  hel korrekt i min beskrivelse af  arbejdet.
Det omtalte gevindstykke blev limet op i et stykke kulklinge som så blev limet op i stangklingen, og det var begge gange at kulstumpen knækkede lige uden for
stangklingen.
Det var jo så heldigt at det ikke var stangklingen det gik ud over.
Forlængerhåndtaget måler 10 cm og det giver naturligvis et noget større bræk end
de omtalte ca 4 cm.

 Per 
Til top
Peter Sønder Bruun Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
salmon557506

Tilmeldt:: 31 Maj 2012
Geografisk: Stevnstrup
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salmon557506 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2018 kl. 19:27
Tak for svar 👍 Havde selv overvejet om det var løsningen at lime en stump klinge i.
Hvis man får den et godt stykke op i den eksisterede stang burde det kunne holde !
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2018 kl. 20:13
jeg har også forlænget et håndtag med et stykke massiv glasfiberklinge (fra en gammel pirkestang)  Indsatsstykket skal slibes konisk så det passer op i klingen uden at give sig.  15-20 cm op i klingen (evt i håndtagets længde) og masse af epoxylim så sker der ikke andet end at klingen under håndtaget bliver kraftigt forstærket.

lasse
Til top
flemming jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fsj Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2009
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fsj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2018 kl. 21:48
Til top
flemming jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fsj Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2009
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fsj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2018 kl. 22:18

Til top
flemming jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fsj Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2009
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fsj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2018 kl. 22:20
Forrige billede er lavet som Lasse skriver
Det fungerer fint 😊
Mvh Flemming 
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2018 kl. 09:55
Som Claus beskriver har jeg også gjort,det har virket i de 20 år stangen er gammel.

Men fjernede ikke hele håndtaget ,da jeg kun ville forlænge med den del der sidder under hjulholderen på en moderne kystfluestang.


Redigeret af folp - 26 Jan 2018 kl. 09:58
Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars Rens

Tilmeldt:: 11 Okt 2017
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Rens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2018 kl. 16:08
 Hardy lavede et forlængerhåndtag hvor man skruede bunduppen af på stangen og monterede forlængerstykket i gevindet - derefter skruede man bundduppen i forlængerstykket og håndtaget var forlænget ca. 10 cm. Smart løsning. Har selv brugt den løsning flere gange.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres