Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

GOD NAT FLUEN

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: GOD NAT FLUEN
    Sendt: 25 Mar 2018 kl. 09:37
Jeg har en vision om at lave mine GOD NAT FLUER, i et dette mønster / variant, som en 40 mm. lang rørflue, enten standard rør eller som DFRS, hvor vingerne kunne skiftes:

Navn: God Nat Fluen variant.

Hale: Skørt af twistet røde ræve hår.
Krop:  1 stk. hvid flour. ø5 kugle med 2 stk sorte kugler på hver side.
Hackle bagved vinge: Sort twistet rævehår.
Undervinge orange ræv.
Vingestrips: Sort kaninstrip + 4 strå hvid og sort holografisk flashtinsel.
Front hackel. Twistet hvid og sort Select Marabu evt. jailhouse Marabu.
Hoved: Sort ø5mm. Conehead.

Nu er spørgsmålet, hvor finder jeg ø5mm. hvide fluo. kugler, beregnet til rørfluer?

Jeg har søgt på nettet, men synes ikke lige jeg kan finde hvide fluo. kugler i metal, der er masser af hvide i plast /gummi, men dem er der ingen vægt i!

Nogen, som kan hjælpe?

På forhånd tak.

Jeg er godt klar over, at med 3 stk. kugler og 1 stk. Conehead, så får jeg nok en ekstra tung flue, men det er reelt også meningen, at fluen skal gå ned i arbejdsdybden, så hurtig som mulig + at materialet, er af en sådan beskaffenhed, at der er liv i fluen, fra start af affiskningen.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Stefan Lambæk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StefanLambæk

Tilmeldt:: 01 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefanLambæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2018 kl. 18:22
Hvad med at købe nogle metalkugler og male dem selv. Først hvid og dernæst i en UV-hvid. Jeg kunne gætte på man eksempelvis kunne bruge denne: https://www.soundstorexl.com/produkter/5735-uv-ansigtsmaling/150412-usynlig-uv-maling-50ml/?variantId=4713&keyword=&campaignID=715956396&matchtype=&adgroupID=36054194103&gclid=EAIaIQobChMI0O-4p_OM2gIVQUkYCh0B-w0zEAQYASABEgL2iPD_BwE
hvis man blandede den i en klarlak for at få den til at hæfte.
Mvh Stefan
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2018 kl. 20:29
Hej Stefan.

Det er allerede gjort Tongue, og jeg sidder lige pt. og binder rørfluer med kugler, netop hvidmalet / fluo hvid maling, men jeg så hellere, at jeg kunne købe noget, som er bedre  / mere holdbar maling., evt. noget a la epoxy, men det er næsten umuligt, at finde hvide kugler, i eksempelvis  ø5 mm.
Jeg har det problem, at de fleste kugler har en meget glat overflade, og både grunder og fluo. maling, har meget svært ved at binde på kuglens overflade, men jeg orker ikke at grundslibe hver enkelt kugle, for det kunne vel lade sig gøre, at finde på noget, der kunne holde til slag på sten og andet.

Nu maler jeg meget af mit tilbehør selv, gerne med fluo. neglelak, med en omgang klar krympeflex over, men lige netop kugle faconen er lidt svær at tumle, men jeg gør det, at jeg sætter kuglerne på et standard rørflue rør, og så sørger jeg for ca. 5 mm. afstand imellem hver kugle.
 
Der døbbes i grunder, og males med hvid lys fluoriserende spray, som forsegles med noget klar Agua lak.

Når det hele er tørt, så skal kuglen skæres fri for lakken, og det kan være lidt tricky, for der skal skæres tæt op ad kuglens huller, ellers skaller malingen af, jeg bruger en skalpel, så plejer det at virke.

Hvis der er nogen, som har en ide' om, hvor der kan købe hvide kugler i ø5mm., gerne i fluo, så er jeg absolut med på en lytter.

Jeg mener, at Guldskalle. se, før har haft dem, men jeg kan ikke handle færdig med den hjemmeside, det virker ikke!

Omkring din henvisning på fluo. maling, så kender jeg godt, det anviste sted, men jeg bruger i stedet den type maling her, mest til mine å / elv sø blink / spinner:

https://www.billigbilpleje.dk/pi/Selvlysende-fluorescerende-Maling-Dupli-Colour-150-ml_2639733_146606.aspx



Mvh
Per Karlsen.



Redigeret af PK - 27 Mar 2018 kl. 20:59
Til top
Stefan Lambæk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
StefanLambæk

Tilmeldt:: 01 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefanLambæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2018 kl. 21:52
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frankjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2018 kl. 09:29
Man bliver helt nostalgisk, når jeg læser navnet GodnatfluenSmile  
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2018 kl. 10:35
Ja, nostalgisk? man kan næsten sige selvfølgelig, for dem, som har brugt de her typer fluer.

De originale mønstre, fanger jo fisk, selv her i år 2017 / 2018, og har vel været eksempler på, at når flue typen / mønstret bliver brugt tilstrække længe, så bliver de jo helt naturlig, en del af historien.

Nu er der heldigvis mange mønstre fra fortiden, som stadig er i gang, men de fluer, bliver jo overhalet af moderne typer, og det er vel den glædelige udvikling, set ud fra en fluebinderens synspunkt.

Desværre er der vel den tendens, med nye mønstre, at mange tales op i medierne, og selve fangstdata, er lidt mangelfuld, men set ud fra fluefiskerens synspunkt, er det vel ok, når fangeren har fået sit livs fangst på mønsteret, så et det vel ikke så vigtigt, at der ikke sker mere med det mønster, men en klassiker, blev det mønster så ikkeWink

Jeg er så heldig, at være så gammel ud i fluefiskeriet, at jeg har oplevet hele epoken med helt gamle mønstre over tid, og til de helt moderne fluer, og ja, der er fanget på det hele, men mest fordi tingene bruges i praksis.

Som professionel fluebinder i mere end 40 år, så er det at finde på i fluebindingen, en del af hverdagen, og jeg har haft stor fornøjelse af, at bygge på de gamle mønstre, om de så fanger mere, ja det kan man jo altid diskutere, men nogle ting i den moderne fluebinding, gør nu tingene lettere, men en velbunden fjervinget God Nat Flue, kan stadigvæk bringe gode minder frem, og jeg kunne sagtens finde på at gå en aften tur i Karup å, med det mønster på forfanget.

Mvh
Per Karlsen.


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum