Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ul-Stang

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
abildskov1997

Tilmeldt:: 15 Jan 2017
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér abildskov1997 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ul-Stang
    Sendt: 13 Maj 2018 kl. 20:09
Hej.

Jeg agter at købe min første ul-stang til mit put and take fiskeri, men ved intet om stængernes kvalitet osv.
Er der en venlig og erfaren sjæl, der kan give mig et par tips?

Jeg regner med at fiske med mikroblink som fidusen og dem fmt har lavet, men jeg vil også gerne kunne bruge præsten på de 4-5g. 
Prisen så jeg gerne ligge på maks 800-900 ;)

Jeg har haft kig på ftm xp9, men den sælger de vist desværre kke i lystfisk.dk, hvor jeg har et gavekort.

På forhånd tak, og k&b :)
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2018 kl. 21:22

Jeg har haft en TFO GLS 6 fods tredelt som blev købt hos korsholm for  en tre år siden.

Kastede fra 0-7/8 gram med forsigtighed. Og smed 10 gram på den på kysten med stor forsigtighed i kastetHug

Lille korkhåndtag, flytbare hjulholder ringe i plastik. Tror faktisk den kunne bruges som fluestang også.

 Super let,blød og bøjede helt ned i håndtaget ved en bækørred på bare 30 cm….men kunne alligevel håndtere regnbuer i søen.                              Kostede 800 kr. Normalpris vist kr 1100

Vejede ca. 65 gram.
Kan ikke lige finde den på korsholm hjemmeside, så måske er den udgået.

Hjul jeg brugte til  var et okuma helios på 160 gram med 9 kuglelejer Monteret m 0.10 fireline exceed.

Det var et super let sæt at gå med.



Redigeret af Ole K. - 13 Maj 2018 kl. 21:27
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2018 kl. 21:23


Ups.... Dobbelt indlæg...




Redigeret af Ole K. - 13 Maj 2018 kl. 21:25
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2018 kl. 07:40
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2018 kl. 21:45
jeg har efterhånden haft mere end 10 forskellige ul stænger

jeg har haft både de billige ukendte stænger til få hundrede kroner, og dyrere sportex til over 1000 kr

der er er efter min mening en forskel i monteringen på billige og dyrere stænger, men når vi snakker aktion og fiske glæde har flere af de billige været mindst lige så gode som de langt dyrere stænger

som udgangspunkt er ul stænger maksimum kastevægt på 7 gram, og for mange må længden heller ikke være mere end maksimum 7 fod. I dag har tremarella taget fart, og derfor er udvalget af stænger væsentligt over de 7 fod forøget markant i de sidste 2-3 år

jeg vil som udgangspunkt til fiskeri med blink i put and take gå efter en stang på 6-7 fod. Vil du også kunne kaste med små bombarda og måske eksperimentere med netop tremarella kan en lidt længere stang dog være og foretrække. Men der er jo sjældent det store problem med og skulle række ud over siv og bevoksning ved en put and take sø

lystfisk.dk har flere både ul stænger, men også egentlige tremarella stænger, så jeg ville tage ud og se, føle og vifte lidt med stængerne. Flere af de stænger jeg har haft har jeg oplevet som meget toppet i aktionen, som om man bare har kortet en 9 fods model ned. Jeg vil gerne have en stang der opleves som "blød" og arbejder forholdsvis dybt når jeg fisker ul

jeg har til mit ul fiskeri med multihjul i øjeblikket to ul stænger
shimano crucial jig&worm 
royal spirit 703l

begge er opgivet som fast, men de opleves virkelig forskelligt. Shimano er meget mere toppet, og til fiskeri med jig vil den være klart bedre til og overføre de små nøk til agnen, mens royal spirit til fiskeri med små blink eller spinnere vil være det oplagte valg. 

så ud og prøv nogle forskellige stænger, det er næsten det bedste råd. Kan du få lov og smide et 3 grams blink på og lige forsøge og kaste lidt ville det nok være det allerbedste Clap
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Online
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2018 kl. 08:19
Jeg købte for mange år siden en sage 6 fods stang i Usa sammen med mit cardinal 52 er det et af de bedste køb nogensinde.Jeg er også sikker på at begge to holder resten af mit liv.

Både stang og hjul kan fås brugt 
Til top
Marius Juhl Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marius Juhl

Tilmeldt:: 15 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marius Juhl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Maj 2018 kl. 08:35
Hej Abildskov,

Jeg har i lang tid anvendt shimano crucial jig&worm ligesom René. Jeg kan kun anbefale stangen, der stadig fungerer helt optimalt. Den er super holdbar og kaster rigtig godt.

Mvh. Marius
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2018 kl. 23:17
Hej

Det lyder som et fedt sæt UL-grej. Har selv et Cardinal 52, som har fanget en god del havørreder på en 6 fods Fibatube glasfiberstang og et lille 6 grams AT Æbelø-blink.

Har din Sage-stang et modelnavn. Jeg har kigget lidt rundt på nettet og synes, at det er lidt forvirrende med spinnestængerne fra Sage. Den har vel en Fuji-hjulholder eller er det med hjulholderringe?

Mvh Henrik
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2018 kl. 01:41
Hej
Henrik L.

Nu kender jeg ikke Kevins Sage stang, men der har for nylig været en brugt Sage spinnestang til salg på Ebay der hedder Sage GSP 260-3 til 265$ med specifikationer 4-10lb med kastevægt 1/8-3/8oz i klasse 2 og 6 fod, en ældre sag som ikke laves mere og de kommer sjælden til salg, bliver solgt til høj pris.
Sage har nuværende klinge der hedder Sage CT196, i klasse 1 i 9,6 fod med specifikationer 4-10lb 1/16-1/2oz kastevægt, som ikke helt går under UL betegnelsen, har denne stang men har kun fisket minimal med den og kender ikke andre UL stænger til at kunne sammenligne den med.

Ulrich
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2018 kl. 17:31
Hej Ulrich,

Tak for info. Jeg må prøve at kigge lidt på eBay, hvor der jo af og til kan dukke noget sjovt op. Det kunne være sjovt med en lille lækker Sage spinnestang.

Mvh Henrik

Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2018 kl. 17:40
Hej,

Et ekstra spørgsmål om UL-fiskeriet. Engang i 1990'erne har jeg i Tyskland (hos Pörksen Angelsport i Rosenkrands) set nogle spinnestænger der mindede om Favourite-serien.

De var dog noget lettere i kastevægt og forsynet med mørkerøde (bordeaux-farvede) beviklinger. Jeg mener, at der må have været tale om en speciel serie, fremstillet til det europæiske marked, og jeg mener ikke, at de findes i Hardys almindelige kataloger.

Kender nogen nærmere til disse stænger, der vist ikke er helt almindelige?

Mvh Henrik

Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2018 kl. 02:35
Hej
Hardy har jo lavet nogle dejlige ul/let spinne stænger hvis det er det der spørges om?
Der findes deres sublime og meget lette glas stang på ca 6 fod Fibalite den brune som fungere fantastisk med et Cardinal 52 eller Ambassadeur 2500/2601.
I deres Favourite serie har de 8,3 opgivet kastevægt 22gr og deres 8,9 opgivet til 22gr.
Fisker selv med alle tre. 6 foden og 8,3 kaster super med de helt lette agn.
Vh
Henrik


Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2018 kl. 02:36
I øvrigt også 7 foden i favorite serien vist nok op til 18gr
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2018 kl. 20:08
Hej Henrik J.

Tak for info om de specielle Favourite-stænger. Jeg fandt dem i et lille katalog fra Jagt- og Fiskerimagsinet, og det var stænger lavet specielt til det danske marked.

De stænger jeg så i Tyskland var ikke angivet som Favourite, og de havde vinrøde beviklinger. Der må også have været tale om specielle stænger til det tyske marked (måske flere lande). Men i princippet kan det godt have været den samme klinge, for jeg husker det også som bl.a. en stang på 8-9 fod med en lidt speciel længde.

Hardy lavede også engang en serie glasstænger kaldet Benelux, og der var vist både tale om spinne. og fluestænger. I Danmark havde vi jo f.eks. også Seatrout 2000-stængerne og Danish Seatrout (UL). Så der har jo nok været en del specialproduktioner til de forskellige markeder gennem tiden. Bare lidt ærgerligt, at de nok er lavet i så få eksemplarer, at de sjældent ses til salg.

Jeg har selv 7 fods Favourite, og den kaster nok op til omkring de 18 gram som du nævner - selvom den er angivet til 1 oz. så vidt jeg husker. Den har god rygrad og har taget et par gode fisk gennem tiden. Men nu trænger den til nye øjer, for den er fra tiden med de forchromede øjer.

Mvh Henrik
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2018 kl. 21:04
Hej Henrik L

Har sjovt nok også en 10 fods Hardy Spinnestang som vist også er fra det tyske marked den hedder Hardy seatrout kaster vist nok op til 28 gr og selve klingen er en kulklinge i brunlig nuance med brune beviklinger.
Vh
Henrik


Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2018 kl. 20:47
Hej igen

Ja, der er også rigtigt, at Hardy også lavede specielle havørredstænger til det tyske marked. Jeg har set dem i et tysk katalog fra sidst i 90'erne, og der stod i omtalen, at de var designet i samarbejde med danske havørredeksperter.

Der er faktisk en til salg i Tyskland lige nu:

https://www.ebay.de/itm/Angelrute-Seatrout-Hardy-2-tlg-305cm/173383028361?hash=item285e6f0e89:g:WCQAAOSwAOdbM7wX

- og fra samme sælger en rigtig laksestang, hvis nogen skal en tur til til Norge:

https://www.ebay.de/itm/Angelrute-Hardy-Favourite-Spinning-2-tlg-305cm/173392163309?hash=item285efa71ed:g:yBUAAOSw~jpbO2gU

Ok - det er vist ikke lige de UL-stænger, som tråden egentlig handlede om, men lækre stænger ser det i hvert fald ud til at være

Mvh Henrik
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum