Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt fluehjul til kyst

 Besvar Besvar
Forfatter
Lasse Munkholm Skovsted Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zioux

Tilmeldt:: 07 Aug 2016
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zioux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt fluehjul til kyst
    Sendt: 23 Jun 2018 kl. 16:32
Hej med jer.. 
Jeg er efterhånden blevet ret træt af mit Scierra EDP+ fluehjul, da det både kan ses og mærkes at det har været i saltvand..
Spørgsmålet er nu HVILKET fluehjul skal man vælge som et allround fluehjul? Her mener jeg til kyst og put&take.
Det skal sidde på en A.Jensen Spook Stalker 9" #7 - P.t. er der ikke lagt noget budget, men jeg sigter efter et hjul til omkring 1200,- vil jeg tro. 
Jeg ved godt at man skal tage ud og se, mærke og prøve tingene, men det er netop derfor jeg spørger.. Jeg vil gerne vide hvilke(n) grej forhandlere jeg skal tage ud til for at prøve flest af jeres bud, netop fordi at hver grej forhandler ikke har det samme udvalg. 

Tusind tak på forhånd! :-)
MVH. Lasse
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2018 kl. 16:48
Scierra TX1 størrelse 56.
Kan rumme en hulens mængde bagline, skydeline og skydehovede eller en helline. Tåler saltvand uden problemer.
Let hjul, ikke de store dikkedarer der kan gå i stykker.
Kan nogle gange fås til kr 700,- bl.a. hos Effektlageret. Så er der penge til benzinen til et par fisketure oveni LOL

Mvh Ole


Redigeret af Ole K. - 23 Jun 2018 kl. 16:49
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Lasse Munkholm Skovsted Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zioux

Tilmeldt:: 07 Aug 2016
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zioux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2018 kl. 17:02
Tak for buddet Niels Ole :-)
- Vil du godt nok mene at jeg skal have størrelse 56 til en klasse 7 Line?
Bruger p.t. 30m backing og en klasse 7 wf line, og jeg må sige at det ligger ret klemt på mit Scierra EDP+ i størrelse 79, selvom at det endda skulle være large arbor :(

Og så kan jeg se at det er uden bremse? Ved ikke lige om det er det jeg søger :D

Redigeret af Zioux - 23 Jun 2018 kl. 17:06
MVH. Lasse
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2018 kl. 17:07
Du kan også få den i størrelse 79 til samme pris. 
Der er i hvert fald plads.
Jeg havde et hjul hvor jeg havde en wf5f, samt 150 m microbacking på. Der var stadig god plads på hjulet.
Mvh Ole
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2018 kl. 01:02
Man kunne jo også vælge  et Okuma Airframe http://fluer.dk/produkter-fiskegrej/541-fluehjul/1069-okuma-airframe-fluehjul/ 
Et ok hjul, hvis det ikke er behøver at være dyrt!
Mvh
Henning
Til top
Lasse Munkholm Skovsted Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zioux

Tilmeldt:: 07 Aug 2016
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zioux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2018 kl. 01:15
Henning det må godt være lidt lækkert :P 
MVH. Lasse
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2018 kl. 03:53
Citat: Zioux

Henning det må godt være lidt lækkert :P 

Ok, men så vil jeg anbefale at du spare et par hundrede mere sammen, 
for ca 1550 kr. kan du få et fedt og langtidsholdbart Danielsson hjul
Jeg bruger selv Danielsson hjul, fordi de bare er kvalitet! Wink
Mvh
Henning
Til top
Lasse Munkholm Skovsted Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zioux

Tilmeldt:: 07 Aug 2016
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zioux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2018 kl. 04:14
Den ser VIRKELIG lækker ud!
- Hvilken størrelse/model fluehjul bruger du, hvilken klasse flueline har du på den og ikke mindst hvordan er bremsen?
Jeg har nemlig problemer med at kunne få mit nuværende #7-9 Scierra EDP+ til at kunne rumme kun 30m backing og en klasse 7 flueline
MVH. Lasse
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2018 kl. 09:44
Det ER lækkert!

Jeg bruger nogle modeller, der ikke længere produceres hos Danielsson. 

På min #6 stang, sidder der et 5-8 med en syver line på, og på min #4 sidder der et 2six med en femmer line monteret!

Backing skulle ikke være et problem til en syver line, hvis du bruger noget gelspun eller bare noget fletline, på det hjul jeg linkede til.

Bremsen er der ikke noget at komme efter, den er let indstillelig og afgiver linen uden ryk eller lignende, og den er mere end rigelig til Danske forhold.

Der er ikke meget at betænke sig på, 1526,16 kr for et hjul der nærmest er uopslideligt, er vel lidt af et kup! Mit 5-8 er fra tiden hvor Danielsson lavede hjul til Loop, nærmer sig en alder på tyve år, og ser ud og virker stadig som nyt.

PS. Min begejstring skyldes ikke, at jeg har aktier i foretagendet, men fordi jeg er en glad og tilfreds bruger!


  
Mvh
Henning
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2018 kl. 13:08
Danielson er mega lækre. Ellers er lamson liquid også et hjul du får mega meget for pengene for. Begge hjulk har lukket bremse hvilket jeg personligt vægter højt.
Til top
Lasse Munkholm Skovsted Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zioux

Tilmeldt:: 07 Aug 2016
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zioux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2018 kl. 15:33
Jeg havde nemlig også kigget på Liquid hjulet!
- Jeg har bare ikke kunne finde ud af om det var med lukket bremse, men det ved jeg så nu! Smile
Tror at valget falder på Liquid eller Danielsson alt efter hvad budgettet siger om en måneds tid, men tusind tak for inputs! 
MVH. Lasse
Til top
Carsten Hougård Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bundbid1

Tilmeldt:: 14 Jan 2013
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bundbid1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2018 kl. 17:28
You Can Tune A Piano,But You    Can´t Tunafish...
Til top
Carsten Hougård Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bundbid1

Tilmeldt:: 14 Jan 2013
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bundbid1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2018 kl. 17:30
Hej.

Liquid hjulets overflade behandling begynder at skalle af efter få ture og garantien dækker det ikke..
You Can Tune A Piano,But You    Can´t Tunafish...
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2018 kl. 17:41
Citat: bundbid1

Hej.

Liquid hjulets overflade behandling begynder at skalle af efter få ture og garantien dækker det ikke..

Jeg har haft samme oplevelse, - et lortehjul vil jeg sige!

Men min forhandler tog det dog tilbage!




Redigeret af Henning - 25 Jun 2018 kl. 17:43
Til top
Lasse Munkholm Skovsted Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zioux

Tilmeldt:: 07 Aug 2016
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zioux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2018 kl. 21:51
Tak for info Henning! Thumbs Up
Hvordan ser overflade behandlingen ud på Danielsson? Er det noget der holder?
- Har nemlig også dette problem med mit Scierra EDP+ Disapprove
MVH. Lasse
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2018 kl. 00:04
Ja Lasse, det holder. Mit mest brugte har lidt småridser, men det er efter at være godt brugt i mere end femten år, så ingen problemer i den retning! 
Mvh
Henning
Til top
Allan Vittrup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vittrup74 Avatar

Tilmeldt:: 07 Aug 2002
Geografisk: Kysten på Hinsholm, Nordfyn, Østfyn samt Kongeåen, Gels Å, Vejen Å og Liver Å mv.
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vittrup74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2018 kl. 13:54
Hej Lasse,

Hvis du har god tid, så kig på denne netbutik, som har et virkeligt stort udvalg i alle prisklasser.

https://www.fishingmegastore.com/fly-reels_39.html

Det britiske pund er nede i 8,46 (valutakurser.dk), og de er vist medlem af EU et stykke tid endnu Smile

Jeg har selv købt hjul af mærkerne Wychwood, Partridge og Shimano i butikken gennem tiden - uden problemer.

/A
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2018 kl. 18:25
Citat: Zioux

Den ser VIRKELIG lækker ud!
- Hvilken størrelse/model fluehjul bruger du, hvilken klasse flueline har du på den og ikke mindst hvordan er bremsen?
Jeg har nemlig problemer med at kunne få mit nuværende #7-9 Scierra EDP+ til at kunne rumme kun 30m backing og en klasse 7 flueline


Hej Lasse

Hvilken WF line er det du har?

Ligesom Henning, kan jeg kun anbefale Danielssons hjul, og går selv ned F3W 4Seven på kysten.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2018 kl. 21:46
Danielsson er efter min mening der hvor du får mest kvalitet for pengene. Jeg har selv over 10 forskellige modeller og jeg bruger dem til alt slags fiskeri og jeg har aldrig haft et problem. Desuden hvis du skulle fortryde kan du altid få solgt et danielsson på brugt markedet - det er ikke sikkert med et Scierra hjul.   
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Lasse Munkholm Skovsted Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zioux

Tilmeldt:: 07 Aug 2016
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zioux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2018 kl. 22:33
Citat: LasseK

Citat: Zioux

Den ser VIRKELIG lækker ud!
- Hvilken størrelse/model fluehjul bruger du, hvilken klasse flueline har du på den og ikke mindst hvordan er bremsen?
Jeg har nemlig problemer med at kunne få mit nuværende #7-9 Scierra EDP+ til at kunne rumme kun 30m backing og en klasse 7 flueline


Hej Lasse

Hvilken WF line er det du har?

Ligesom Henning, kan jeg kun anbefale Danielssons hjul, og går selv ned F3W 4Seven på kysten.

Mvh
Lasse

P.t. er mit line setup:
Ca. 30m dacron bagline (Orange Scierra backing)
Vision Kust 100 17g (#7-8)

Havde samme problem med:
Samme backing
Scierra HMT V2 #7

Overvejer godt nok også meget et Danielsson L5W 6nine Tongue
MVH. Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2018 kl. 23:03
Imponerende at der ikke er mere plads på det scierra hjul, hverken kust linen eller hmt linen tager ekstra meget plads

L5W 6nine er lidt af en klassiker, fedt hjul, har det selv

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2018 kl. 18:11
@ Bundbid - må jeg være så fræk og spørge hvilken forhandler der ikke vil stå ved garantien?
Mvh Finn
Til top
Carsten Hougård Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bundbid1

Tilmeldt:: 14 Jan 2013
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bundbid1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2018 kl. 20:53
Hej Finn.

Har aldrig fået brokket mig over mit eget Liquid,da der var en her på forum der skrev at han havde problemer hos forhandleren(tror det var en der hedder Finn)
Har haft det til rep. en enkelt gang( fordi bremse skruen havde sat sig fast) uden problemer.
Sidder med hjulet nu,og kan skrabe malingen af med blot med  en negl..
You Can Tune A Piano,But You    Can´t Tunafish...
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2018 kl. 16:28
Har haft mit danielson i 18 år og skal fiske tarpon på det igen slut Juli. Det fungere. Jeg har dog lige købt et Naultilus hjul, og det er det fedeste stykke grej jeg har haft i hænderne. Men det også en helt anden pris klasse. De har dog en "discount" version Nautilus X som er sindsygt fedt og kan fås til cs 2600 kr. Men Danielson er os bare super fedt, men ville nok selv foretrække Nautilus. Der også nogle testes der er meget fede: https://www.tridentflyfishing.com/blog/8-weight-fly-reel-shootout-and-review-whats-the-best-saltwater-fly-reel/

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2016-5-weight-reel-shootout-best-5-weight-reels-best-fly-reel-comparison-galavan-torque-nautilus-x-reel-galvan-rush-light-bauer-rx2-einarsson-plus-lamson-lightspeed-3-tand-cheeky-boost-aspen-reels-islander-reels-sage-click-ross-colorado-lt
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2018 kl. 18:45
Citat: thomas.segato

Har haft mit danielson i 18 år og skal fiske tarpon på det igen slut Juli. Det fungere. Jeg har dog lige købt et Naultilus hjul, og det er det fedeste stykke grej jeg har haft i hænderne. Men det også en helt anden pris klasse. De har dog en "discount" version Nautilus X som er sindsygt fedt og kan fås til cs 2600 kr. Men Danielson er os bare super fedt, men ville nok selv foretrække Nautilus. Der også nogle testes der er meget fede: https://www.tridentflyfishing.com/blog/8-weight-fly-reel-shootout-and-review-whats-the-best-saltwater-fly-reel/

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2016-5-weight-reel-shootout-best-5-weight-reels-best-fly-reel-comparison-galavan-torque-nautilus-x-reel-galvan-rush-light-bauer-rx2-einarsson-plus-lamson-lightspeed-3-tand-cheeky-boost-aspen-reels-islander-reels-sage-click-ross-colorado-lt

Er det til tarponfiskeri eller fiskeri i DK du vil foretrække Nautilus?

Og så var jeg lige ved at tro, at det var Søren fluegrej pusher der var på banen, med alle de USA tests!😆
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2018 kl. 20:44
Jeg har absolut ingen interesse i specielle mærker er IT mand og har intet med salg af grej at gøre. Blot passioneret. Ved dog godt der kan være kommercielle interesse i de tests.

Har Nautilus til både dansk og tropisk fiskeri, men det mere luksus end nødvendigt. Er af den overbevisning at alle hjul kan bruges til dansk fiskeri. Nu fisker jeg også bonefish, så derfor har jeg bare valgt at købe et kvalitets hjul fra start. Har dog fisket rigtig mange bonefish på mit meget gamle Danielson uden at oplevet et eneste problem. Vil dog også sige de fleste kvalitets hjul går til både Tarpon og Bonefish, men startede med at fiske GT sidste sommers. Og der skal hjul virke, og det ved jeg Nautilus gør.

 

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum