Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stærke montage dele.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Stærke montage dele.
    Sendt: 27 Jun 2018 kl. 09:10
For en del år siden, havde jeg fået til opgave, at montere hjemmestøbte blink, med ekstra stærke svirvler - springringe, og den gang 3 kroge.

Jeg har fået forespørgsel, om jeg igen ville montere en serie blink, til lakse fiskeriet i norden, mest typer a la MøraSilda, op til 40 g.

Hvad ville man vælge af montage dele, som i princippet er ekstra stærke? 

Er der nogen, der har gode erfaringer desangående, så hører jeg gerne om dette? og især hvor det kan købes - så evt. link til delene, ville være særdeles velkommen.

Angående stærke kroge, er det også aktuelt med stærke enkelt kroge, til laksefiskeri.

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.


Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2018 kl. 04:55
Vil forsøge at svare dig direkte på dit spørgsmål. Selvom jeg lige med ekstra stærke springringe, synes det kan være overkill. Dem har jeg fundet alligevel holder længe godt, sålænge de er i god kvalitet f.eks Owner Regular Wire springring 52803

Men et godt bud på ekstra stærke springringe er Owner Hyper wire springringe 5196-084

Bruger også gerne Owner som trekrog model STN-46 BC (2X) 

Skal der som jeg tror traditionelt fiskes med blinket bankende henover bunden. Bidrager de let indadbøjede spidser vel til lidt færre bundhug også. Den kroger rigtigt fint og holder max.

Enkeltkroge bruger jeg ikke til spin og bør vel afholde mig at kloge mig på.

Svirvler lidt ligeledes. For plejer at bruge hvad jeg nu lige har liggende i god/fair kvalitet. Det er som regel ikke der de store problemer plejer at være - har ærlig talt aldrig haft nogen lige med svirvler. Har ofte brugt af de gamle Søvik-type. Har også prøvet andre mere moderne med høje opgevne brudstyrker. Men hip som hap spørger du mig. Bruger blot i str. som passer til springring og blink som helhed. 

De nævnte springringe og kroge kan formodentlig fås rigtigt mange steder. Sikkert også helt lokalt. Med god grund meget populære valg. Eller kan f.eks bestilles på sportshuset.eu

Mvh Poul
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2018 kl. 12:46
Hej Poul Erik.

Tak for svar.

Jeg har desværre haft nogle ellers meget dyre svirvler, som er knækket i wiren til rotationen, men ok, det er som altid, når der er tale om tråd / wire, den risiko, at der er noget struktur, som ændre sig under forarbejdningerne, det må man leve med.

Jeg har de sidste 25 år, udelukkende brugt enkeltkroge til mit fiskeri, og har været rigtig godt tilfreds med det, og jeg har til min store overraskelse, også måtte konstatere, at de billige rustfrie kroge fra østen, faktisk ikke er så tosset endda.

Stærke enkeltkroge, er et ønske fra en, som ellers er svært tilhænger af 3 kroge, men de steder, hvor der eksempelvis skal genudsættes, da mener jeg / og omtalte, at enkeltkroge måske ville gøre mindre skade på fisken, især uden modhager, men for ikke af få en krog rettet ud, vil en stærkere krog, måske være løsningen.

Vi har jo op gennem årene set eksempler på forholdvis stærke 3 kroge, som er molestreret meget voldsom, af laks, så et forsøg med stærk enkelt krog, kunne være en løsningen.

Spring ringe, kan være svære at bedømme, mest fordi man i dag roder med flere legeringer i tråd til springringe, og de bunder i, at de moderne typer i rustfri tråd, er blevet meget dyre, da kineserne, har sat sig på kvalitet rustfaste materialer, til deres bygning af dæmninger og andet, der er ganske enkelt mangel på de materialer, som giver det bedste rustfrie materiale, men det kommer igen, da man ikke kan risikere at gå på kompromis med kvaliteten, og det vil også indvirke på kommende priserne på tråd, til springringe.

Nu er det vel ganske få, som har oplevet at ens springringe ikke virker, men jeg har op gennem årene monteret mange tusinde blink, og mine alarmklokker ringer lige så snart en springring ikke lukker helt, så skal man ikke bruge tid på de emner, det har ikke den rigtige kvalitet!

Mvh
Per karlsen.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2018 kl. 16:47
Hej Per

Hvad enkeltkrog angår, så har jeg gode erfaringer med Owner Stinger Siwash 5171 open eye, jeg bruger den til laksefiskeri i strømvand i størrelse 1 (nej ikke 1/O). Den kan virke spinkel, men den har holdt til laks op til 10,8kg i stærk strøm, og den kroger sikkert. Jeg monterer en svirvel mellem blink og krog, krogøjet klemmes sammen om svirvlen. I starten brugte jeg den der hvor trekroge ikke er tilladt, men det har fungeret så godt at jeg har pensioneret trekrogene.

Og så bruger jeg mærkevare svirvler og springringe, sædvanligvis Owner. Jeg vil ikke miste fisk til dårlige svirvler og ringe.

Mvh. Peter
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2018 kl. 18:12
Hej Peter.

Ja, Siwash kender jeg godt, helt tilbage fra mit fiskeri med forfatteren Jens Ploug Hansen. Han var den første, som gav mig en pose, af de gamle Siwash, og vi brugte dem igennem mange år, reelt alle steder!

Desværre ændrede man omkring 1990, Shiwas krogene, fra rene rustfrie, til forkromede udgaver, og dem kunne man ikke slibe, da forkromningen faldt af. Den gamle type i rustfrit stål, kunne slibes helt væk, og var man lidt over, at slibe sine krog tit, så krogede de første Shiwas, rigtig fint!

Jeg havde nu ikke tænkt på dem som lakse kroge, men hvorfor ikke! De har jo et stort gab, og jeg har faktisk fået lavet en tang, som kan lukke øjet helt, uden at deformere tråden, så det skal da helt sikkert prøves!

Nu har jeg ikke investeret i løsdele fra Owner, jeg synes de er noget pebret i priserne, men ok, de skal have chansen.

Tak oplysningerne.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 30 Jun 2018 kl. 18:45
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2018 kl. 22:34
Hej Per

Det skal så lige bemærkes at de Owner Stinger Siwash 5171 jeg bruger er "black nickel", og de kan godt skærpes. Men de er ikke rustfri.

Mvh. Peter
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2018 kl. 05:56
Citat: PK

Hej Poul Erik.

Tak for svar.

Jeg har desværre haft nogle ellers meget dyre svirvler, som er knækket i wiren til rotationen, men ok, det er som altid, når der er tale om tråd / wire, den risiko, at der er noget struktur, som ændre sig under forarbejdningerne, det må man leve med.

Jeg har de sidste 25 år, udelukkende brugt enkeltkroge til mit fiskeri, og har været rigtig godt tilfreds med det, og jeg har til min store overraskelse, også måtte konstatere, at de billige rustfrie kroge fra østen, faktisk ikke er så tosset endda.

Stærke enkeltkroge, er et ønske fra en, som ellers er svært tilhænger af 3 kroge, men de steder, hvor der eksempelvis skal genudsættes, da mener jeg / og omtalte, at enkeltkroge måske ville gøre mindre skade på fisken, især uden modhager, men for ikke af få en krog rettet ud, vil en stærkere krog, måske være løsningen.

Vi har jo op gennem årene set eksempler på forholdvis stærke 3 kroge, som er molestreret meget voldsom, af laks, så et forsøg med stærk enkelt krog, kunne være en løsningen.

Spring ringe, kan være svære at bedømme, mest fordi man i dag roder med flere legeringer i tråd til springringe, og de bunder i, at de moderne typer i rustfri tråd, er blevet meget dyre, da kineserne, har sat sig på kvalitet rustfaste materialer, til deres bygning af dæmninger og andet, der er ganske enkelt mangel på de materialer, som giver det bedste rustfrie materiale, men det kommer igen, da man ikke kan risikere at gå på kompromis med kvaliteten, og det vil også indvirke på kommende priserne på tråd, til springringe.

Nu er det vel ganske få, som har oplevet at ens springringe ikke virker, men jeg har op gennem årene monteret mange tusinde blink, og mine alarmklokker ringer lige så snart en springring ikke lukker helt, så skal man ikke bruge tid på de emner, det har ikke den rigtige kvalitet!

Mvh
Per karlsen.

Hej Per

Jeg er ikke uenig med meget du her svarer. Selvom jeg jo stadig ikke rigtigt kan tale med om enkeltkrogene. Men jeg vil gerne alligevel lige komme ind på, hvorfor jeg har fravalgt dem. Jeg vil også gerne skrive lidt mere som sådan som kommentar til alt dette her. Jeg synes det åbner op for en større snak og blot en del af et større billede, der hænger nøje sammen. Men også fordi jeg kan have en vis formodning om, at alt dette her også af visse kan forstås der hen, at det drejer sig om at bruge absolut det aller kraftigste grej man kan krane en hval op med. Deri vil jeg slet ikke kunne være enig. Tror nu også, du her vil kunne være enig med meget jeg nu skriver. Håber også du deler min mening med, at der gerne for andre må deles mere om det. Det mener jeg også at kende ved dig, som en der også skriver for andres skyld.

Kan bestemt nikke genkendende til meget du her skriver. For at starte lidt bagfra, deler jeg også dine oplevelser med udskiftning af springringe. Jeg har også oplevet at springringe ikke lukker korrekt efter montering. Dem har jeg aldrig kunnet drømme om at bruge til noget som helst.
Iblandt har sådant ikke umiddelbart været synligt, specielt ved løsdele. Jeg har nu også engang imellem købt ganske billige agn, som jeg har kunnet se visse ideer med. Som i og for sig ikke har haft kvalitetsmæssige tegn på selvet agnet, der har givet grund til bekymring. Men ganske ofte ses sådanne ofte forsynet med både svirvler, springringe og kroge i umanerlig dårlig kvalitet. Dem skifter jeg naturligvis aldeles straks. For det er som regel ganske tydeligt allerede før brug. Må måske betegne mig som heldig ikke at have andre uheldige oplevelser som f.eks dem du beskriver med dyre svirvler. En lidt anden sag har været med hægter. Men alligevel lærte jeg allerede som barn aldrig at bruge andet end cross lock typer. Der synes jeg det er beskæmmende, at der stadig ses så mange solgt af typen der blot fæstnes i et stykke sprødt blik. De er nærmest beregnet til ikke at holde til noget som helst. Det har jeg set alt for mange eksempler på. Man er uanset nødt til at lære sig at kende forskel på god og dårlig kvalitet og at bruge noget ordentligt allerede fra start. Om man så skal bruge god eller ekstra stærk synes jeg der kan være forskel på. Men i så få typer fiskeri som ved laksefiskeri danner det mening at bruge ekstra GOD kvalitet.

Ganske vist fås der endnu stærkere kroge og ditto montage dele end hvad jeg tidligere har nævnt. Det findes jo, også indenfor Owners sortiment. Men at bruge dem i dette henseende vil sandsynligvis være en decideret fejl. Det vil endda direkte påvirke agnenes effektivitet i forhold til, at man ikke kan benytte dem korrekt. Et eksempel kunne være at på de voblere jeg bruger og det blot med en trekrog, ikke kan lade sig gøre at montere tungere kraftigere trekrog end allerede nævnt kraftigst owner krog i 2X. Det ville både gøre vobleren for ubalanceret og direkte forhindre vobleren i gå rigtigt. Andre dele kunne jeg godt slippe afsted med at bruge. F.eks har jeg nogle springringe der passer i størrelse. Men de er indkøbt og fremstillet til fiskeri i troperne. De er noget så afsindigt kraftige og totalt overkill lige i denne her sammennhæng. Det ville aldrig nytte at bruge dem. For hvad ville det nytte, at de holder til hvad som helst. Men absolut alt andet være totalt splittet ad i atomer lang tid forinden.

Ligeledes i mit laksefiskeri, hvor jeg ved spin ofte bruger Rapala voblere, skifter jeg allerede før fiskeri som minimum krogene. Owner krogene er iflg. min mening langt bedre krogende. Men disse kroge er ifølge min mening heller ikke tykke nok i godset til dette fiskeri. Selvom de i andre typer fiskeri kan være ganske velegnede, og synes jeg, ikke som sådan kan betragtes som specielt dårlige kroge.
Det bringer mig frem til de ekstra stærke egenskaber, du her efterlyser. Det mener jeg specielt de kroge i 2X jeg tidligere har henvist så rigeligt opfylder. Jeg oplever ikke disse sådan lader sig rette ud. Hverken ved fight med storlaks eller ved bundhug. Jeg må spørge mig selv om, hvad der i de tilfælde du henviser til egentlig er foregået. Svaret mener jeg nærmest uundgåeligt vil opstå i en spidsbelastning, hvor det er fiskerens egen skyld. Hvis altså vi selvfølgelig som udgangspunkt ser bort fra, at de faktisk som sådan alligevel var for svage til fiskeriet. Er det med fight med fisk, kan det måske og f.eks skyldes forkert indstillet bremse i det øjeblik fisken tager et udløb. Ved stor laks lader en sådan sig ikke umiddelbart stoppe ihvertfald i de tidligere faser af kampen, hvor en stor del af dens styrke stadig består. Det danner heller ikke mening at prøve på det. For nok nærmere ryger krogholdet eller en af de andre dele af grejet får brud. Her tænker jeg primært på hovedline, forfang og eller i de knyttede knuder. Det samme kan gøre sig gældende ved bundbid. Men ved begge situationer opfyldes af brugen af ren vold - at det sker ved at sætte hårdt mod hårdt. Jeg kan ikke lade være med at tænke på Lidman´s historie Farfars fiskegrej. Her låner han sine nye, moderne men også spinkle line til en pige der fisker med ganske grov line. Hun mister således både en laks og sit elskede blink til stor sorg. Men som han skriver, fordi hun drømte om at tage fisken med vold. Netop det er så glimrende en historie og billede på, hvad jeg også selv har set flere opleve: At det ikke hverken danner mening eller hjælper noget som helst med uegnet eller for den sags skyld med nok så kraftigt grej. For det går alligevel galt på den ene eller anden måde ved forkert og eller for voldsom brug. En forståelse for fight, taktik af denne og ved og af den samtidige brug af kvalitetsgrej er derimod det aller vigtigste. For ingen af vore hjemlige fisk i ferskvand gælder det vel mere for laksen. Med sin styrke og og størrelse under de forhold vi fanger den og som her endnu mere i forhold til de nordiske elve, er der ingen der stiller større krav. (læser det altså som uden for DK. Vægtene på blinkene du nævner antyder det og virker klassisk for de norske og visse svenske elve. Det er jo en lidt anden kop the end herhjemme med flere forhold og påvirker lidt mine svar)

Nu kan der godt opstår situationer, hvor det er nødvendigt at sætte ganske hårdt pres ind. Ikke altid lader laks sig sådan styre. Jeg har dog set absolut mesterlige eksempler på taktisk dygtighed, hvor storlaks både blev holdt, fightet og kørt træt indenfor et ganske lille område. Det har jeg selv prøvet at lære af og har følt mig mere eller mindre heldig med også selv at opnå. Men iblandt er den slags ikke muligt. Laksen specielt i de tidligere faser af kampen kan sagtens bestemme sig for at gøre noget uventet, efter egen vilje og aldeles farligt i forhold til at lande den. Der må man jo som regel gøre, hvad man kan for at bremse og afværge det. Men kun til en vis grad. For overtrædes en vis grænse vil man uværgeligt blive straffet for det. 
Den grænse nås også ganske ofte allerede ved hovedline, forfang eller knude. Uanset for at rette en stærk trekrog ud, skal der en utrolig kraft til. Det er umiddelbart svært for mig at få øje på, hvordan det skal kunne forekomme uden forkert opførsel fra fiskerens side. Min pointe er at hvis det sker, at forklaringen formodentlig skal findes i andre fejl end ved selve krogen. Jeg har aldrig selv oplevet ved mig selv eller nogen andre i mit 35-årige laksefiskeri at få rettet krog ud. Ikke ved spin ihvertfald. Ved flue har det været en smule anderledes. Her har jeg selv til dels fisket med spinkel krog og ved fra andens oplevelse at det kan og kunne forekomme. Begge vore oplevelser skyldtes Partridge Wilson krogen, der viste sig for tynd i godset og egentlig uegnet ved chance for større laks. Men det skulle lige læres først og så kunne man holde op med at bruge den sådanne steder igen jo. Samt blive en smule bedre til at vurdere egnet styrke på grej som sådan også. Noget var det da godt for. 

Jeg har altid fravalgt enkeltkroge til alt spinnefiskeri. Det skyldes hvad jeg blev lært og opdraget til, af traditioner og frygt for dårligere krogningsevner. Nu kan jeg slet ikke være i tvivl om, at det kan være en god løsning. Dertil er der alt for mange der vælger denne løsning og vedholder den. Men stadig har jeg følelsen af at være bedre kørende med trekrog. Dertil er min tro og følelser stadig alt for stærke til at vælge anderledes. Dette er jo bestemt ikke bundet i empiri og så måske alligevel noget derhen ad. For jeg føler stadig, at der er flere chancer for krogning med tre krogspidser end en. Selvom det måske kun er en spids der trænger ind, men dog også ganske ofte to. Her vælger jeg at underkende risikoen for, at den eller de frie krogspidser der er frie arbejder imod krogningen ved kontakt med det øvrige af fiskens mund. Men specielt lige ved laks er der i det mindste , hvis altså den tager som jeg vil og klassisk større chance for at krogen sidder lige i kæbevinklen. Lige der mener jeg at risikoen for en en modarbejdning af frie spidser er meget mindre og ganske lille. Men selv ved andre krogningsplaceringer har jeg mistet alt for få fisk, til at tænke der skal andre slags kroge på. Dertil hører også en læring og oparbejdning af at kunne kroge laksen korrekt - altså timingen af tilslag/krogning. Den er uhyre vigtig og kan være noget forskellig alt efter valg af agn og metode. 
Med de nævnte Owner kroges let indadbøjede spidser mener jeg også, at der en mindre risiko for en modarbejdning ved at disse i mindre grad for fat i andet der kan løsne dem, end ved mere traditionelt lige ud rettede krogspidser. 
I min aversion sammenligner jeg også med fluefiskeriet efter laks. Her bruger jeg aller helst dobbeltkroge. Igen har jeg mistet for få laks på disse til at ønske brug af andet. Men ret og slet kan det til tider primært pga af strømforhold være en nødvendighed i at bruge enkeltkrog. Her må jeg bare erkende at have mistet alt for mange laks til sammenligning til, at føle mig på mere sikker grund og evt. i langt højere grad mere og måske altid istedet bruge enkeltkrog. Alt dette bunder jo bestemt i mine egne oplevelser og følelser omkring det og ikke så meget andet. I fluefiskeriet er jeg måske overraskende ikke fan af trekrogen. Hvis altså vi taler om flue bundet på en trekrog. Ved rørfluer har jeg et helt andet syn. Men på fast trekrog aner jeg for stor fare for netop, at den kan blive arbejdet løs af modsat rettet fri spids. Dels begrunder jeg det med at det fysiske pres fluen af fiskeren holdes i med synes meget mindre end ved spin. Samt hvad jeg har ladet mig fortælle om oplevelser dermed. Der kunne jeg også medtaqe oplevelse af storlaks, der har en kedelig evne til at stille sig og tygge en flue løs. Det har jeg desværre også selv oplevet. Det er der ikke meget morsomt ved, og der giver jeg vældig nødigt en ekstra krogspids at hjælpe sig med. 

Hvad angår modhageløse kroge ser jeg ikke den helt store forskel på med og uden modhager hvad angår skader. Selvom jeg principielt må medgive at en modhageløs krog giver en anelse mindre hul/skadevirkning end en uden. For nogen vil dette måske ligefrem lyde kættersk. Men jeg er ikke vant til at bruge kroge med særligt store modhager. Det mener jeg heller ikke dem på Owner krogene er, hverken i bredde eller højde ud fra krogskaftet. Med andre ord mener jeg at skaden er til, at for øje på eller helt korrekt sagt knapt til at få øje på. Nu har jeg snart fisket i 40 år efter alle mulige slags arter. Efter det meste med modhager. Men tilhænger af de store jern med ditto kæmpe modhager har jeg aldrig været. Modhagen har jeg altid tænkt på som en ekstra lille hjælper til kroghold. Men med streg under ordet lille. Jeg har således fjernet uhyrligt mange kroge fra fiskekæber uden at have fået den holdning, at skaden var så stor at der var grund til at lade være. Proportionelt har der været tale om hverken store kroge eller skader. De laks jeg får op har ikke voldsomme skader eller vildt forrevet kæft. Derfor kunne jeg godt foreslå udfordringen for tvivlere at finde krogningspunktet efter fangst og fjernelse af agn og evt. blod derefter. Jeg kan godt love at det generelt ville være svært. Man kunne såmænd godt foreslå, at man kunne klemme modhagerne ned og at der stadig ville være en lille forhøjning der hjalp med som samme funktion. Men igen synes jeg forskellen ville være så uendelig lille eller næsten ens. Jeg er ikke blind for også, at være voldsom præget af at ikke fiske hvor genudsætning er påbudt. Det har jeg aldrig gjort. Jeg hjemtager mine laks til fortæring og som regel forsødning af kæres liv. Det er jeg helt uundgåeligt præget af i mine svar og holdninger. Dog har genudsætning været en del af mit fiskeri siden barn. Tanken om at sætte laks ud igen er heller ikke fremmed for mig. Jeg nærer en måske ganske naiv drøm om, at hvis jeg fanger den aller største kæmpe laks at den skal ud igen. Men i så fald tror jeg at med det, eller de i forhold ganske små huller i munden, ikke vil gøre den selv den ringeste forskel.

Det er min mening, at man sagtens med modhage kan bedrive et fiskeri selv efter fisk man ved skal genudsættes, såfremt skaden uanset er ganske lille. Modhageløses kroges eventuelle bedre krogningsegenskaber mener jeg nærmest kun at være en akademisk diskussion. Det kan være betinget af det væv spidsen skal gennemtrænge og hastigheden det foregår med. Selve krogspidsen synes jeg, også man kan tale om baner vej til den ganske smalle og tynde modhage. Nogle mærker har ladet modhagen fortsætte fra krogspidsen i direkte forlængelse som skærende del og kan som teori være med til at kroge bedre.
Ved visse krogmærker er det dog en langt mindre korrekt og synes jeg måske endda en helt forkert betragtning. Der findes eksempler, hvor modhagen er alt for stor og grov. Der kan jeg være helt enig i langt større skadevirkning og endda langt mindre god krogningsevne. Så jeg kan godt forstå at der er regler imod det visse steder. For på den måde fuldstændig være dækket ind for grove skader. Det har jeg altid selv respekteret og har intet problem med. Men om muligt vil jeg altid gerne have den lille hjælper på krogen. Det tror jeg aldrig, jeg får det anderledes med.
Principielt må jeg vel også medgive at enkeltkrog giver færre skader. Men synes lige nu at kunne huske noget om artikler/undersøgelser der påviser det modsatte kan være tilfældet. Synes at kunne huske, at Jens Bursell har skrevet noget om det. Men måske blander jeg nogle ting sammen lige nu, og gider ærlig talt ikke at google mig hudløs lige nu for at finde det. Så ret mig gerne. Men er det ikke noget med den måde en enkeltkrog arbejder på og kan grave stort hul frem for trekrog og den måde den generelt fastholdes. Tillige synes jeg der er en tendens til ihvertfald i det laksefiskeri, jeg siden barn har oplevet at enkeltkroge (ihvertfald dem til ormefiskeri jeg har set) er lidt tykkere i godset end de trekroge jeg bruger. På sin vis tror jeg at enkeltkrog kan være langt mere skadelig end trekrog. Specielt hvis visse uheldige omstændigheder er opfyldt.
Jeg kunne nævne brug af mindre trekroge som er vundet meget frem herhjemme på kysten. Men det er ikke min tro, at de ville være fornuftige at bruge til laksefiskeriet i Norden. 
Synes dog ikke helt det virker logisk af mig at afsværge det. Når det lader til at være påvist som godt i havørredfiskeriet. Men stiller mig alligevel tvivlende overfor det. Mest af alt pga. det minimale kroghold, de mere spinkle kroge, de måske meget store og stærke fisk og det pres de og grejet udsættes for under fighten. Det virker simpelthen for lidt og for småt. Synes igen at kunne huske om nogen, for hvem de meget små kroge også har vundet frem indenfor laksefiskeriet herhjemme. Men for mig personligt kommer det ud for det samme. Jeg frygter ret og slet brug af det og ville ikke turde bruge dem selv. Selv bruger jeg til spin med voblerne str. 6, nogle gange str. 4. Blink bruger jeg sjældent og på helt anden måde i helt anden størrelse end de fleste. Men samme krogstørrelse som her nævnt. Selvom laks kan være en ret svingende størrelse, syner de størrelser generelt ikke det store i munden på en laks. Dét virker ikke på mig som overkill.


Mvh Poul
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum