Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sæler i Karup å

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sæler i Karup å
    Sendt: 13 Aug 2018 kl. 16:38
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2018 kl. 18:46
Jeg mener det er OK at regulere sælen (helt væk) i ferskvand, så kan de “søde og nuttede sæler” være fredet i saltvand..... der er jo masser af dem.


Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2018 kl. 18:50

Helt enig.
De høre ikke hjemme i å-systemet!


Til top
Mikkel Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikl

Tilmeldt:: 23 Mar 2006
Geografisk: Nibe
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2018 kl. 19:45
Årsagen til at sælerne søger op i åerne efter føde, er jo netop manglende føde i Limfjorden. Man gætter på at bestanden i Limfjorden nærmer sig 3.000 stk. Det kan fjorden i dens nuværende tilstand slet ikke klare, det svarer jo til Ca. 15 tons fisk i døgnet. Og tror i de kun spiser ørreder i åen?
En spættet sæl svarer vel til en mellemting mellem en ulv og en brun bjørn, tænk hvis vi havde 3.000 rovdyr af den størrelse på landjorden på et areal svarende til Limfjorden? 
Det kan kun gå for langsomt med at få reguleret og 7 stk. batter ingenting, det svarer nok til hvad der kommer til ude fra havet på en dag 😖
Det er selvfølgelig en meget sød historie med sælernes succes, men ligesom med skarven glemmer mange, at det er på bekostning af en lang række af andre arter vis antal minimeres. Hvad med odderen f.eks., kan den tåle at sælerne nu udrydder dens fødegrundlag? 
Medmindre vi udsætter isbjørn og spækhugger i Limfjorden, er der kun os til at forsøge at opretholde en god balance mellem fiske- og sæl bestanden.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2018 kl. 21:04
Hey Mikkel

Ja det har du ret i !

Men det er der mange der ikke forstår, hvis du har læst artiklen samt kommentar. 

Når man læser div. kommentar er der mange der ser sælen som ren Disney og ikke aner en skid om hvad der endelig sker i den virkelige verden/ naturen





Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2018 kl. 21:33
man kunne jo også overveje om ekstrabladet overhovedet har lyst til at belyse sagen fra 2 sider .. den overskrift skriger jo til himlen om agurketid og solgte aviser .. tænk på at de mennesker der læser avisen ALDRIG har set et marsvin eller en sæl i levende live, medmindre de har været i et eller andet akvarie .. 

Det i læser her er mediemanipulation af rang, Trump om igen .. havde artiklen været skrevet med et åbent sind for øje, havde overskriften set hel anerledes ud .. 

Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Online
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2018 kl. 16:41
Jeg har fisket igennem cirka 30 år i Frederikshavn havn,,Tror jeg har set flere sæler på en dag end jeg har gjort gennem 30 år,Den ene dag 7-8 sæler og den anden dag 5-6 sæler.
De øvrige år har jeg set enkelte levende der var oppe med hovedet og enkelte der lå døde ude ved den gamle nordre mole.

Det har gjort at det var umuligt at fange sild i april og maj måned og makrellen har jeg slet ikke fanget nogle af på 15-20 ture til havnen.

Mit "hemmelige" sted rønnerhavnen der hvert år har givet hornfisk,havørred og makrel i masser har været umuligt pga en sæl med unge har det som fast sted.

Der er fisk begge steder men hvad hjælper det når de bliver jagtet rundt af sæl og ikke vil bide.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum