Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fisk løs - eller udvis mådehold

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fisk løs - eller udvis mådehold
    Sendt: 18 Aug 2018 kl. 10:59

I disse dage efter fiskeriet i Storå igen er givet fri, er der tilsyneladende mange laks i åen. Dagsfangster på 3 - 4 - 5 og 6 laks til en og samme spinnefisker er ikke et unormalt billede på http://www.svstoraa.dk her i dagene efter den 14. august 2018. 

"Rekorden" er 4 laks og 5 havørred til samme mand. Hvordan stiller HOF og SVS sig til sådanne fangster? Svaret er, at det synes ikke at være et emne, der overhovedet har haft fokus eller også har man ikke kunnet blive enige om en linje. Absolut intet på de 2 hjemmesider omkring anbefaling af mådehold ved et fiskeri, der ikke er uproblematisk for fiskens overlevelse.

Ved Skjern Å har man trods alt meldt ud med anbefalinger om dagsfangster på max. 2 laks før fiskeriet skal indstilles og årsfangster på max. 10 laks. Brud på anbefalingerne udløser en henvendelse til vedkommende om at anbefalinger er til for at de skal overholdes.

En sådan linje burde også vinde genklang ved Storå. Det er bare på godt jysk træls, at der ...næsten...altid handles på baggrund af et pres og ikke ud fra eget initiativ.

Massefangsterne er alle gjort af spinnefiskere, mens de fleste fluefiskere har fisket hele sæsonen uden så meget som et nap - eller måske med en enkelt fisk på land. Det er bare langt mere effektivt at fiske med spinner, wobler og orm end det er at fiske med flue i et langsomt vandløb. Fluefiskeri er under sådanne forhold ikke finere - det er bare sværere.

- En løsning kunne så være at fangsten af 1-2 laks på dagen udløste et krav om at orme- eller spinnegrejet blev pakket sammen eller alternativt fluestangen fundet frem.

Laksefiskeri ved de danske åer er ikke en fiskekonkurrence, hvor der skal medbringes notesblok for at holde styr på længden af alle de fangede fisk.

- Og til lystfiskerne - "tag dog udfordringen op og fisk med en metode, der ikke nødvendigvis er den mest effektive!"



Redigeret af Jakob Larsen - 18 Aug 2018 kl. 11:03
Til top
mads kjærgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kjærgaard

Tilmeldt:: 27 Okt 2009
Geografisk: nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjærgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 13:56
Meget modigt skrevet, men jeg kan fint følge synspunktet. 

Er absolut en (sober) debat værd.

Mads


Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 14:31
Ja det er et udmærket synspunkt og absolut noget der bør drøftes !

Med alle de fangster med genudsættelser tilfølge og vandet stadig er rimeligt varmt.
Vil der være en vis dødelighed tilfølje,, desværre 😞 

Man kan kun pt opfordre til folks fiske moral !






Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 14:53
Bestemt noget man bør tænke over og forholde sig til.Tongue
Men det bør ikke gøres til en debat om fluefiskeri contra alle de andre fiskemetoder......
Ser man på www.ribeaasystemet.dk så er der fluefiskere, der har taget mange laks her i varmen hen over sommeren... så det er IKKE KUNspinne- og ormefiskere der har svært ved mådehold.....Confused

Mvh Ole
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 18:49
 det er nok en debat værd.
men der er underlig at det lige er svs og storå der skal nævnes, hvad med Skjern å den første dag de åbnede efter varmen blev der fanget 88 laks "på en dag" langt de fleste blev genudsat, men det gør jo nok ikke noget for det er jo fluefiskernes paradis så alt vel, bare de kan få nok, nej misundelsens bæger er svær at drikke, sådan opfanger jeg opslaget, god efterår til alle.Smile
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 19:03
Hej Peder

Jeg mener ALLE åer og ALLER fiskeres moral,,flue,orm-spinnere--ligegyldigt Ermm
Til top
mads kjærgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kjærgaard

Tilmeldt:: 27 Okt 2009
Geografisk: nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjærgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 19:22
Hvis debatten ikke skal køre af sporet taler vi selvfølgelig om alle vore åer og alle fiskemetoder.

Og så er det måske ikke en dum ide’ man har indført i Skjernå?
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2018 kl. 22:25
@Peder. Forskellen er at de ved Skjern Å reagerer og folk retter sig efter anbefalingerne - i Storå fortsætter det voldsomme fiskeri ufortrødent...I dag 5 laks af samme fisker.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2018 kl. 21:04
Overodnet set er jeg stor modstander af alle mulige mærkelige regler og den rigtigt måde må være at tale lidt til folks bedre jeg og bede dem vise lidt mådehold.
Men i bund og grund er fiskeri selvregulerende, er der mange fisk bliver der fanget mange fisk, og er der få fisk bliver der kun fanget få fisk.
At lave regler der fremmer den ene metode frem for den anden, giver for mig kun mening hvis der er tale om tæt pakkede fisk hvor der er stor risiko for eks fejlkrogninger eller direkte rykfiskeri.
At ophøje en metode frem for andre er kun snobberi efter min mening, (er selv 99% fluefisker i åen) og fører bare til splid og ballade.

Det kvote fiskeri som lige nu praktiseres i de vestjydske åer, er udtænkt bag ved et skrivebord og ikke ved breden af en å. Systemet med 1 laks pr. mand vil sprede fiskeriet meget mere ud på hele sæsonen så man undgår de panikagtige tilstande når der er præmiere eller der kommer regn eller lign. og det vil bestanden sagtens kunne bære.
At dyrke 100% C&R har jeg ikke moral til så personligt nedtrapper jeg fiskeriet hvis jeg har hjemtaget en "kvotelaks" men det er mit valg og den holdning vil jeg ikke prøve at pådutte andre, men måske kun opfordre dem til lidt selvransagelse

Jesper Rasmussen


Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2018 kl. 22:43
Hej Jesper
Det er nogle komplekse problemstillinger og vi er helt enige omkring C/R og at det ikke må tage overhånd. Så kan man diskutere om der er behov for regler eller som i Skjern "anbefalinger som skal følges" - hvilket jo i bund og grund så også er en regel.  I Skjern har man taget stilling i sammenslutningen og det understøtter, at der vises en grad af mådehold. Det har man ikke ved Storå og resultatet af det ser man så i disse dage. Der er fra min side ikke tale om at fluefiskeri er finere...det har jeg vidst gjort klart...Men hvis visse metoder er så effektive, at man ryger ind i for mange fisk, må det være oplagt at man overvejer om man ikke kunne give sig selv større udfordringer. Der er selvfølgelig ikke sådan at der gælder andre standarder for fluefiskere end for andre.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2018 kl. 23:48
Hej Jesper Rasmussen
Super godt indspark i debatten, hvor jeg ikke ligefrem er enig i oplægget til debatten.
Nu har man hørt fra fluefiskere som bruger GoPro kamera at fight tiden kan op til halveres ved brug at fangstnet og hvor man også samtidig høre og læser om lange fight tider ved enkelte fangster ved fluefiskeri, skal vi så også til sætte nogle anbefalet tider man må fighte en fisk der skal genudsættes når vandtemperaturen er 17C?, skal fluefiskerne så til droppe fiskeriet hvis de ikke overholder disse tider? eller andre for den sags skyld?...Nej vi skal ikke have alle de regler og anbefalinger, men synes heller ikke vi skal gå i regelpanik over en enkelt sæson som  på ingen måder har tjent laksen eller fiskeriet, kun en masse fnidder og fnadder og lidt misundelse.
En laks pr lystfisker kunne umiddelbart lyde enkelt og fornuftigt, tror mange bare vil blive meget mere selektive i deres fangst når de skal hjemtage, fanger man mindre fisk kunne man jo sætte den ud igen med håb om endnu større laks. Så tror bestemt ikke presset på laksen bliver mindre over en hel sæson i det regnskab, for en præmiere med mange forventningsfulde lystfiskere der glæder sig til de sølvblanke forårsfisk vil nok stadig give lidt kaotiske tilstande. 
Hvor store bestande af laks skal vi så have for at man kan hjemtage en laks pr sæson?
Med regler som ved Skjern å med max 2 anbefalet fangster kan man jo frygte at folk ikke får meldt alle de fangede fisk ind, at den for de fleste meget høje etik og moral begynder at komme i forfald, som man kunne frygte ville sprede sig som små ringe i vandet.
Jeg håber da vi kommer langt med dialog og diskussioner om et fornuftigt fiskeri, hvor man ikke skal sætte reglerne efter nogle enkelte episoder.
Hvis folk søger heldet ved åen og rammer nogle ny fisk på en hel alminderen dag hvor alt bare går op i en højere enhed hvor alt bare lykkes, så synes jeg i grunden ikke det er forkert med flere end to fisk landet, men om så 5-6 fisk landet vil jeg lade den enkelte vurdere, da de dage vel er yderst sjældne set over flere sæsoner for den enkelte lystfisker. 
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2018 kl. 09:36
God indlæg Ulrich.
nej vi skal ikke ha regler for alting, og ja året er vel lidt utraditionel hvad angår fiskeri,
man kan jo bare se på fangst journalen nu, presset er taget af og det kommer vel i en natulig leje igen, man kan vel sig at der faktisk har været 2 premiere dage i år, da er der jo altid lidt pres på. der har jo været perioder hver  år hvor der er nogle som fanger mere en laks om dagen, jeg husker da en fluefisker som sluttede året i storåen med 5 laks på land, det forekommer hver år jeg synes det er ok, når det ikke er konstant.
men regler som ved Skjern å synes jeg ikke om, alminelig fiskeri med lidt omtanke er det bedste og det synes jeg folk har vist i den varme periode, så selvfølgelig lidt gang i den da der igen må fiskes.Smile
nu tar jeg til Gran Canarie, så levn lidt til mig når jeg er hjemme igen. ClapThumbs Up

god fiskeri til alle, vis omtanke, lav ikke regler.
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2018 kl. 12:03
Hej alle,

For en gangs skyld en saglig og sober debat - lad os blive ved med det..

Jeg er udover at være lystfisker også jæger. Hvis man kikker på jagtloven, så er består den af en række helt klare regler for "grejet" hvem der må jage hvor, hvilke arter, fredningstider mv. Lovsættet på lystfiskeriområdet er knapt så omfattende.

Men i tillæg til jagtloven findes der et sæt jagtetiske regler, der er udarbejdet af jægerforbundet, vildtforvaltningsrødet og naturstyrrelsen. 

Disse etiske regler er ikke lovgivning, men har mere karakter af vejledning. Men ikke destomindre så har det efterhånden forankret sig i jæger-kredse som regler der følges, og på jagter bliver der "slået ned" på folk der f.eks. skyder på for lange afstand, skyder moderdyr fra tidligt i sæsongen - selv om det i lovens forstand er ok, så er det ikke moralsk.    

https://naturstyrelsen.dk/media/179143/bilag-3-de-jagtetiske-regler.pdf

Måske er tiden inde til åbent at tale om etik i lystfiskeri, og måske på samme måde lade interesse organisationerne nedfælde dem?   
Mvh Finn
Til top
mads kjærgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kjærgaard

Tilmeldt:: 27 Okt 2009
Geografisk: nordvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjærgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2018 kl. 13:53
Det smukke ved Skjeråsammenslutningens initiativ er måske netop at man har lavet en "henstilling" og ikke en "regel". Regler skal jo håndhæves og kan bruges til at banke hinanden oven i hovedet med. 

En henstilling vil, hvis mange finder den rimelig, efterhånden blive normen og måden man bedriver sit laksefiskeri på. 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2018 kl. 07:35
Så kom der regn og straks er den gal ved Storå igen.
8 ormefangede laks til samme mand på Vembstykket i går. 
Det holder ikke.

Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2018 kl. 08:24
Luk for fiskeriet indtil det er bæredygtigt at fiske eller fisk løs indtil der er så få laks at ingen gider fiske efter dem...

Lyder lidt som et luksus problem

Edit:

Det med at gøre det sværere at fange noget ved at skifte til flue virker lidt molboagtigt på mig. Jeg elsker at fiske med min spinnestang og ville slet ikke have den samme glæde ved fiskeriet hvis jeg skulle skifte til fluestangen (ikke fordi jeg ikke kan finde ud at fiske med det, men det siger mig ingenting) Og så gider jeg simpelthen ikke fiske med noget som ikke er optimalt (efter min mening) bare fordi der er for mange fisk, bare for at gøre det sværere, så vil jeg hellere indstille fiskeriet, skifte fiskevand eller tage på kysten og fange en håndfuld makreller til røgeovnen!

Men at skifte til en metode der ikke dur (citat: de fleste fluefiskere har fisket hele sæsonen uden så meget som et nap) giver absolut ingen mening for mig, jeg tager ud for at fiske med den teknik som jeg tror på og som jeg nyder at fiske med, ligesom jeg er overbevist om at fluefiskerne fisker med det de bedst kan lide og tror på, også selvom det ikke er det mest optimale!

Redigeret af Klaus Neilsen - 10 Sep 2018 kl. 15:00
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anderslarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2018 kl. 22:19
Vi har en meget lang sæson i Danmark. Cut et par måneder og lad hver fisker hjembringe en laks eller 2. Efter 5 fangede fisk til en fisker, stoppes fiskeriet for indeværende sæson. Det vil også give lidt luft ved overrendte stræk.
Venlig hilsen
Anders
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2018 kl. 07:25
Det var mærkeligt...nu kan man ikke længere se hvad fiskene fanges på i Storå..hvorfor mon? 

Først kunne man ikke se hvor laksene var fanget i åen (måske ok), så blev oplysningerne om de var fetfinneklippede og dermed udsatte laks slettet og nu er næste skridt i lukkethedens politik så gennemført. Hvad bliver det næste?

Man kan ikke gemme sig ud af problemerne.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Uffe L

Tilmeldt:: 05 Dec 2017
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Uffe L Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2018 kl. 12:30
Jeg ved ikke hvad det største problem er her.

For mig at se handler det ikke om antallet af fangster, men om succesraten for overlevende laks. Succesraten afhænger af mange ting eks. krogning, vandtemperatur, fighttid, håndtering efter landing, laksens rubosthed og størrelse. Nogle elementer kan vi godt styre, mens vi har sværere ved andre. Jeg har ikke et problem med at en fisker fanger mange fisk, eller at han har en konkurrence, hvis han kan håndtere fisken korrekt. 

En løsning kunne være at tilbyde (eller kræve) at personer som har fanget over 5 laks på en sæson kan (skal) møde op til et kursus i genudsætning og håndtering. I den ideelle verden skulle alle fiskere på sådan et kursus, men ved at tage topfiskere rammes flest mulige genudsatte laks. 

Slutteligt synes jeg, at dine udbrud mod andre fisketyper og foreninger siger mere om dig, end om de personer du snakker om. 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2018 kl. 16:38
@uffe

Jeg har den holdning, at der skal være respekt om laksen og at der er et misforhold mellem en fredet laks med strenge kvoter og at man så bare tonser fisk på land til C/R på en dag hvor forholdene er ideelle. Det kan der være flere meninger om. Jeg kan bare konstatere, at man ved Skjern Å er lykkes med at få styr på det, så det virker acceptabelt. Her er tvungen stop for ormefiskeri, når den første laks er fanget på orm, fordi man ved at ormefiskeri er den type fiskeri hvor der er i størst risiko for dybe krogninger. 8 storålaks på land samme dag til en mand virker provokerende på mig, det erkender jeg blankt. Jeg indrømmer, at jeg i dette spørgsmål er kommet frem til at man er på forkant ved Skjern Å og halter bagefter ved Storå. Man skal ikke indføre unødvendige regler, men det synes jeg man ved Skjern Å har taklet fint med max. 2 laks pr. mand pr dag og 10 på sæsonen.
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2018 kl. 16:44
Hej
Bare lige et afklarende spørgsmål
Hvis man har fanget 10 laks må man så ikke fiske efter havørreder? Dvs. Så er fiskeriet helt slut for vedkommende eller hvordan?
Mvh Ole
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2018 kl. 16:56
@ Klaus. Jeg kan sagtens følge dig og vil heller ikke tvinge nogen over i fluefiskeriet og som du skriver helt fint at indstille fiskeriet efter 2 laks og så tage på makrelfiskeri eller fx et smut forbi Karup Å hvis man er rejst langt for at komme på fisketur.

@ Anders. De sidste 14 dage kunne man nemt stryge og så måske åbne på et tidligere tidspunkt før de mange laks indfinder sig.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2018 kl. 17:04

Hej Niels. Jeg har forstået Skjern Å systemet sådan at man må indrette fiskeriet så man ikke fanger flere end 10 laks på sæsonen. Hvis man så gerne vil fiske havørreder må man vælge at tilrettelægge sit fiskeri så man ikke rammer muren på de 10 laks. For så er det slut, da det er svært at se metoder til havørred, der ikke samtidig fanger laks. 

?Ret mig gerne Skjernå-fiskere?
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Uffe L

Tilmeldt:: 05 Dec 2017
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Uffe L Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2018 kl. 10:44
@Jakob

Om man tonser fisk på land eller fanger en C/R ser jeg ikke den store forskel på. Enten tillader man fiskeri med C/R på en fredet art eller også gør man ikke. 

Jeg ser reglerne om 2 laks/dag og 10 laks/sæson som et udtryk for at lette trykket for andre og ikke om at skåne laksen. Jeg er af den overbevisning, at storfangerne også er dem der er bedst til C/R, men samtidig nok også dem der er dygtigst til at få hugget. 

Stop for ormefiskeri synes jeg er meget fornuftigt, da det som du skriver tit giver dybe krogninger, og dette kunne relativt nemt overføres til andre lakseåer. 

Jeg ved ikke om SÅS har fået styr på noget. SÅS har lavet en regel forklædt som en anbefaling. 
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2018 kl. 14:05
Hej
Når man høre snakken fra Skjern å har der jo været rigtig meget fnidder fnadder i år med alle de regler og vejledninger hvor rigtig mange har mere travlt med at overvåge andre og lege politimand fremfor at nyde sin hobby og skønne natur.
Jeg mener nu stadig vi kan komme langt i storåen med de regler der er Idag, det må være op til den enkelte at vurdere om man praktisere et skånsomt fiskeri med de antal fisk man genudsætter på en dag. Hvis vi får de samme regler og anbefalinger her ved storåen, så har vi nok ikke kun een der spiller politimand over alle andre.....så det håber jeg ikke der bliver aktuelt. Især reglen med 10 laks på en sæson synes jeg er ren og skær misundelsesregel.
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2018 kl. 15:49
Hej.
det er fulkommen rigtig Ulrich, der er temmelig meget misundelse i nogle af indlæggene, har talt med flere som ikke mere kan finde rundt i alle reglerne ved Skjern å, så lad os blive fri for dem i stor åen, vi må jo sige at det er en lidt anderledes år end normalen så det kan jo være en ny sæson vil give en mere jævn opgang, så lad os ikke gå i panik og laver regler og forordninger bare fordi vi har en lidt anderledes år med lavt og meget varmt vand hen over sommeren, lad os håbe fornuften sejrer, i stedet for bunker af regler.
god efterår til alle, sæsonen er jo snart slut, så lad os alle mødes i den ny sæson med tilfredshed og glæde over at der er mange dygtig fisker ved vores åer og lad så misundelsen blive hjemme i kælderen. 

hilsen Peder
Til top
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2018 kl. 21:32
Uagtet metode, misundelse eller hvad der ellers må blive luftet af tanker, ændrer det vel ikke ved, der fiskes på en rødlistet dyreart, på baggrund af en kvote/dispensation. Derfor må det isoleret set give stof til eftertanke, når nogle lystfiskere fanger og genudsætter X-antal laks, rødlistede fisk, hver sæson. Om ikke andet kunne det falde udenforstående for brystet. 

Derfor er det vel ikke en helt skæv tanke at overveje hvilket signal det sender udadtil, når der fanges og sættes ud i et væk. Jeg er for så vidt hamrende ligeglad med metoden, det er antallet af genudsatte laks, jeg tænker på. 
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 787
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2018 kl. 22:25
Begræns "lystbetonet" C & R, uanset metode, det kan da ikke være så svært...Confused Det vil så samtidig medføre mindre pres på vandløbet/ slid på landskabet, hvilket selv den dygtigste C & R fluefisker vel næppe kan undsige sig, at forvolde ? Wink
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2018 kl. 10:59
Jeg er glad for at jeg ikke står alene med mine synspunkter. Jeg så også helst at de enkelte lystfiskere selv var i stand til at begrænse sig, men det har ikke i alle tilfælde vist sig at være tilfældet. Jeg er enig i at det uanset metoden er antallet af C/R, der bør begrænses. For min skyld må man gerne fange 2 laks på orm en dag,  hvis man ved med sig selv at man i høj grad er i stand til at undgå dybe krogninger. 

Jeg har tidligere udtrykt ønske om at man importerer den norske model, hvor dødeligt skadede laks ikke må genudsættes, men skal aflives og afleveres på modtagestation (plejehjem m.fl.) - det er en etisk rigtig løsning. Ingen synes det er sjovt at genudsætte en fisk der ikke vil overleve pga. dyb krogning. 

For Storå så jeg også gerne at der blev åbnet op for, at flere af de små blev hjemtaget. Pt. er 55 små hjemtaget ud af en kvote på 250. Enten må skillelinjen rykkes op til 80 cm eller også må der gerne hjemtages en nr. 2 fra den lille kvote. Det handler om at storåstammen bevarer sin genetiske struktur med mange store laks, derfor er det vigtigt forholdsmæssigt ikke at hjemtage flest af de store..

Tak for en god tone og tak til 123nu.dk for at give plads til de meningsudvekslinger, der er lukket ned for andre steder.

Jakob


Redigeret af Jakob Larsen - 15 Sep 2018 kl. 11:06
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anderslarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2018 kl. 20:35
Jeg er grundliggende modstender af CR, men jeg har valgt at leve efter det personligt. Jeg har efterhånden bare fået kvalme over, at det har udviklet sig til en religion at skulle genudsætte fisk. LAd os hjemtage et par laks eller 3 og så stoppe fiskeriet. Og til dem der ikke kan lide laks eller havørred: Find dog en anden hobby.  Men jeg takker også for den gode tone i tråden.
Venlig hilsen
Anders
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anderslarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2018 kl. 20:53
Jeg skal måske lige begrunde min holdning: Laksen er et levende væsen og skal behandles som sådan. Jagter man den, er det for at aflive den og æde den. 
At anse den for legetøj, er fuldstændig uetisk og uanstændigt.

Og ja - stop for laksefiskeriet, kan betyde at man så heller ikke kan fiske havørred.

Venlig hilsen
Anders
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2018 kl. 10:40
Tak Jakob for dine gode, tankevækkende indspark og din saglige, sobre tone i debatten.
Jeg er også forundret over, at svstoraa.dk har valgt at sløjfe fiskemetoden ved indrapportering af fangster.
Herved misser man da interessant og relevant information, som bl.a. andet indgår i nærværende debat.

Jeg har svært ved at forstå, hvilke motiv, der ligger bag den beslutningen om, at fangstmetoden skal holdes skjult.
Har du et gæt?

Måske var det en ide at bringe det op på den kommende generalforsamling - evt. som et forslag.

Både som medlem og som lokalredaktør savner jeg i høj grad info om fangstmetoden og en del læsere har henvendt sig til mig i samme ærinde - dem har jeg foreslået at henvende sig direkte til svstoraa.dk eller den forening, de evt. er medlem af
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2018 kl. 18:05
Hej Orla
Jeg er lige så forundret over at man ved nok den eneste netbaserede fangstrapport i Norden (mig bekendt) ikke må se hvad fisken fanges på og heller ikke om det er en udsat fedtfinneklippet laks eller en vildlaks. 

Jeg tror det skyldes, at fangstrapporten viser, at der blandt dem, der fanger rigtig mange laks på samme dag er en klar og entydig overvægt af orme- og spinnefangster. Det vil man så skjule ved at sløre dokumentationen.

Det skete fra det ene øjeblik til det andet og må være en beslutning, der er taget af web-master/formand uden at have rådført sig med alle interessenter under SVS. 

Man vil i HOF/SVS gerne have så få regler som muligt, men det skal efter min mening ske med baggrund i saglige kriterier, der lægges åbent frem til diskussion.
God ide at du henviser læserne til at spørge ind til sagen - direkte ved foreninger og SVS.

Jeg har også meget sympati med Anders´indlæg og er enig i at C/R kan der være mange holdninger til og at grænsen for hvornår man er på et leje  der kan forsvares er individuel, men at det vil være nødvendigt at nærme sig fælles retningslinjer for at tilgodese hensynet til laksen. 


Redigeret af Jakob Larsen - 21 Sep 2018 kl. 13:26
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2018 kl. 19:54
At tänka på måske ? Efter mange år i det nordlige Sverige har jeg lärt mig dette : Bedre hos jer med längere säsong og mere näring i fiskevandet men .... På fjellet i det nordlige Lappland i Sverige er afkastet per hektar strømmende vand 3,5 kg. fisk per år  !!!!!! . Bedre i Danmark, men meget kan ikke tages hjem uden at skade muligheden for bedre fiskeri,altså bør det meste gives tilbage til vandet og så skånsomt som muligt. Trist måske - men billig laks kan købes i Kvickly så hvorfor chance med dit fantastiske fiskevand? Endnu mere "pegepind" du er ikke alene, mange andre er derude og alle kan / vil måske have noget med hjem ! Det bliver til mange fisk / kg. per år så C&L ser jeg som vejen frem ! K&B // Steen

Redigeret af sovereign - 21 Sep 2018 kl. 20:34
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2018 kl. 22:26
I øjeblikket fanges en masse laks i Storå til genudsætning. Nogen er tilsyneladende på en særlig mission og de udsatte laks udstyres med såkaldte spaghettimærker.

En del fiskere mærker kun enkelte af de laks de fanger..måske dem der ser mest levedygtige ud? For ingen ved sine fulde fem, vil da mærke en laks, der klart ikke vil overleve.

Er der ikke en der kan kaste lidt lys over hvordan et sådan forsøg skal munde ud i en konklusion, der siger noget om hvor stor en del af laksene, der overlever genudsætning? Det forudsættes at der elfiskes i åen af DTU AQUA senere på året, så en del af de mærkede laks kommer en tur op i elfiskebåden til check.

Et forsøg der udstyrer laksene med sendere som stort set alle kan spores kan jeg forstå kan give et resultat, men dette ???
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2018 kl. 01:06
Citat: Jakob Larsen

I øjeblikket fanges en masse laks i Storå til genudsætning. Nogen er tilsyneladende på en særlig mission og de udsatte laks udstyres med såkaldte spaghettimærker.

En del fiskere mærker kun enkelte af de laks de fanger..måske dem der ser mest levedygtige ud? For ingen ved sine fulde fem, vil da mærke en laks, der klart ikke vil overleve.

Er der ikke en der kan kaste lidt lys over hvordan et sådan forsøg skal munde ud i en konklusion, der siger noget om hvor stor en del af laksene, der overlever genudsætning? Det forudsættes at der elfiskes i åen af DTU AQUA senere på året, så en del af de mærkede laks kommer en tur op i elfiskebåden til check.

Et forsøg der udstyrer laksene med sendere som stort set alle kan spores kan jeg forstå kan give et resultat, men dette ???

Hvorledes har du den viden at de udvalgte fiskere, beskrevet i efterfølgende link, kun mærker visse af de fisk de fanger? 
Vil være helt enig i, at det ville være en stor fejl kun at mærke enkelte fisk. Men hvor alle bør mærkes for at give det rette billede. Hvor evt. ulevedygtige fisk bør oplyses/medregnes for korrekt værdi af undersøgelse af overlevelsesrate. 


Jeg er ikke biolog eller har speciel indsigt i/forstand på sådanne undersøgelser. Det indrømmer jeg blankt og må stille min uforstand og uvidenhed klart til skue. Men har man ikke tal for frafald om det er naturlig død, predation. lystfiskeres udtag (jeg ved godt sidstnævnte burde give et direkte tal, men nævnes her blot som faktor på tal i regnestykket)  mm. som man ved det senere elfiskeri kan bruge mod genfangst af fisk med spaghetti mærker. Således at disse genfangster også kan være med til at give et nogenlunde billede af overlevelsesraten? Glemmer måske lige nu eller tænker ikke på alle faktorer. Er som sagt ikke professionel indenfor feltet. Men kan det ikke hænge sådan sammen, sådan nogenlunde?
Samt evt. være med til at belyse tilbagevendingsraten efterfølgende år og samtidig tjene flere formål?

Synes det umiddelbart er svært at læse sig til præmisserne for årsagerne til hvordan undersøgelsen er bygget op - og hvordan tallene tolkes og bruges. Det forekommer mig at det burde stå et sted. Men spagfærdige forsøg her og der bla. på DTU Aquas hjemmeside bragte mig ikke derhen. Måske Poul Kusk evt. Niels Jepsen der henvises til, er de eneste der rigtigt kan svare på  det? 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2018 kl. 18:59
hej Poul Erik. 

At ikke alle fisk der fanges af samme mand mærkes kan fx. ses på www.svstoraa.dk  fangstrapport 13.september.

Lad os sige 100 laks mærkes og genudsættes for at vælge et rundt tal. 

DTU Aqua elfisker så senere 400 laks ud af en bestand der senere beregnes til ca. 4000 stk. Af disse 400 laks skulle der så gerne være mærkede laks imellem og gerne ca. 10 stk...Eller? Hvad hvis der er 7 eller 15?
Ja, der er sikkert mere i det end som så, men usikkerheden må være markant.
Jeg er spændt på konklusionen.




Redigeret af Jakob Larsen - 28 Sep 2018 kl. 19:07
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2018 kl. 17:40
Ved den seneste forskning, der blev fremlagt på World Recreational Fishing Conference 2017 i BC, viste forskningsresultater, at fluefiskere gennemsnitligt var længere tid om at lande deres fisk, så de syrede mere op under fighten. (K. Meyer "Fish Air Exposure and landing times in various Idaho fisheries"). Fluefiskeri er altså ikke nødvendigvis bedre end spin i en C & R sammenhæng (udover at man fanger mindre - og derved udsætter færrre laks for den dødeligehed der nu er ved C & R - som gennemsnitligt for laksefisk er 13,9 %). Så den med kun at fluefiske efter man har spinnefisket er måske ikke optimal. Set i min optik giver det god mening med et loft på fangster pr mand - og det kan både være hjemtagne + C & R fisk.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2018 kl. 18:00
Hej Jens

Tak for svaret, ja - jeg tror også det ender med et loft. Jeg må indrømme at forslaget om at fiske videre med flue også mest var for at tilgodese de fiskere, der var rejst langt for at fiske i Storå.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2018 kl. 21:20
Citat: Jakob Larsen

hej Poul Erik. 

At ikke alle fisk der fanges af samme mand mærkes kan fx. ses på www.svstoraa.dk  fangstrapport 13.september.

Lad os sige 100 laks mærkes og genudsættes for at vælge et rundt tal. 

DTU Aqua elfisker så senere 400 laks ud af en bestand der senere beregnes til ca. 4000 stk. Af disse 400 laks skulle der så gerne være mærkede laks imellem og gerne ca. 10 stk...Eller? Hvad hvis der er 7 eller 15?
Ja, der er sikkert mere i det end som så, men usikkerheden må være markant.
Jeg er spændt på konklusionen.



Synes umiddelbart det kan virke bekymrende at ikke alle laks mærkes af testfiskerne. Det tyder måske på, at jeg i mine spekulationer og antagelser om undersøgelsen er gal på den. At det tyder på, at man mærker fisk udfra ikke at belyse bestanden samlet men kun ud fra de specifikt mærkede fisk. Kender jo ikke grunden og kan være virkelig svært for en udenforstående som mig at forstå. Måske det danner mening hvis man kender årsagen og hvad man virkeligt ønsker med undersøgelsen. 
Har det evt. noget at gøre med at ønske at belyse det for forskellige årgange/størrelser af fiskene. Hvis et nogenlunde ens antal af disse vælges til mærkning kan det måske forklare årsagen dertil. Jo gad nok kende årsagen til kun enkelte fisk mærkes.
Måske man alligevel har et formål at bruge disse tal til en videre hypotese for den samlede bestand. Men i så fald virker det bekymrende med et udfald af fisk med vilje sorteret fra allerede fra start. Samt hvis de tal for genfangster du nævner, i så fald er så lave. Det lyder ikke som et særligt godt og stort nok grundlag for ret meget. 
Jo det skal blive interessant, at høre resultaterne og forhåbentlig godt at opdage fornuften bag ved. Omend den lige umiddelbart virker sløret eller ikke tilstedeværede. Ville være dejligt at høre fra indviede. Jeg ville bare applaudere og takke for at selv jeg så forstod. Så kom glad.  
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2018 kl. 22:30
Hej
Vil man have en seriøs debat om mærkning af laks er man da som minimum nød til at kende til fakta med forudsætning og vejledninger af projektet, ellers er vi da ude i en masse gætterier som ikke tjener nogen formål.
Til top
Karsten Bangsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Storaalaksefisker

Tilmeldt:: 04 Okt 2018
Geografisk: Odense SV
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Storaalaksefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2018 kl. 11:08

Hej folkens

Jeg har længe fulgt med i debatten på sidelinjen, men kunne simpelthen ikke holde mig fra tasterne mere. Jakob, jeg synes at det er på sin plads at få en debat om hele catch and release-konceptet, for det praktiseres efterhånden i alle former for fiskeri, og efter alle fisk. Fx genudsættes langt de fleste havørreder, der fanges på kysten, og for mange havørredfiskere er det sporten og jagten på fiskene, der driver dem – her får man nærmest mere ’respekt’ blandt andre fiskere, hvis man har genudsat en havørred, end hvis den er hjemtaget. Jeg tror, at denne tendens udspringer fra en holdning til, at man gerne vil bevare en god sund bestand af havørreder. Man værdsætter disse fisk og man værdsætter, at man kan dyrke denne hobby

For de fleste laksefiskere, tror jeg, spiller de samme ting ind. Jo, det er da skønt at få et stykke (selvfanget) røget laks på sit stykke franskbrød, men det er absolut ikke det vigtigste. Det skønneste er, at man nu kan dyrke denne fantastiske hobby i Danmark, hvor laksebestandene på få år er vokset betydeligt i stort set alle vestjyske ’lakseåer’. Og hovedparten af de folk, der dyrker denne sport/har denne lidenskab, gør det fordi de værdsætter laksene og fiskeriet efter disse. Og de fleste gør deres bedste, når laksene skal genudsættes. Med al den fokus, der har været på, hvordan man skal håndtere en laks, der skal genudsættes, tror jeg, at andelen af laks, der overlever efter genudsætning er blevet markant bedre de senere år… ”Jeg tror”!! Men jeg ved det ikke. Jeg har selv genudsat 7 laks i år, og de har alle virket friske og er plasket voldsomt ud af mine hænder ved genudsætningen. Men jeg kan jo ikke med sikkerhed sige, at de overlever. Derfor synes jeg, at det er yderst interessant med de mærkningsforsøg, der i år er blevet sat i værk. Desværre lykkedes det ikke med det første, hvor man ville mærke 25 laks med radiomærker. ”Forsøgsfiskerne” fangede jo kun én laks. Og da forsøget var blevet designet således, at fiskene skulle fanges inden premieren, skabte det mere røre end glæde hos flere laksefiskere. Dette kunne være undgået, hvis man bare havde valgt at mærke 25 laks i løbet af sæsonen, for det var jo ’bare’ overlevelsen af laksene, man ville undersøge. Og efter min mening var der ingen grund til, at mærkningen skulle finde sted før premieren.

Heldigvis er der stadig ’spaghetti-mærkningsforsøget’. Det er fedt, at det stadig kører og jeg håber at så mange laks som muligt når at blive mærket. For jo flere mærkede laks, desto mere data til forskningen. Og det kan vi kun alle blive klogere af. Jeg bliver lidt trist, når du Jakob, begynder at antage at mærkningsfolkene ikke gør deres arbejde ordentligt. Mht den konkrete fisker, der mærkede nogle laks den 13. sep, så kan du jo ikke vide om han faktisk mærkede alle de laks han fangede. Måske har han bare ikke skrevet det i overskriften. Ellers måske skyldes det andre faktorer (dårlige mærkningsforhold, ikke flere mærker mm). Som der står beskrevet på HOFs hjemmeside, så vil der blive elfisket i Storå efter å-lukningen ifm opgangsundersøgelsen, og her vil de selvfølgelig registrere antal mærkede laks – og ud fra dette vil der komme et ’resultat’. Det bliver spændende at se, hvad konklusionen bliver.

Når man læser dine kommentarer, så kan man tydeligt læse, at du har et problem med at folk fanger flere fisk, og det synes jeg er synd – for jeg mener at det er forkert at fokusere på ’antal’. I min optik er der ingen forskel (i hvert fald ikke videnskabeligt set) om man fanger 8 laks på en dag, eller 8 laks på 8 dage! Jeg er fortaler for at formidlingen af, hvordan en laks skal genudsættes, gøres endnu skarpere og tydelig, og så bakker jeg op om at der holdes øje med de høje vandtemperaturer om sommeren, og evt. lukker åen som i år, hvis temperaturerne bliver for kritiske.

Mht debatten om fiskemåde, altså om der fiskes med spinner, flue eller orm, og om der skal skiftes grej, hvis man har fanget fx mere end to laks på en spinner, gør mig trist. Ønsker man virkelig tilstande, hvor folk skal begynde at kigge skævt til hinanden, hvis de fisker med det ene eller andet grej? Det næste bliver vel så, at hvis man har fanget to laks på en sort spinner, så skal man efterfølgende skifte spinner, fordi den er for effektiv?... Og hvad nu når en fluefisker fanger mere end to laks på en dag (for det sker også), skal han så skifte til spinner? Som sagt så gør det mig mere trist, at man overhovedet kan komme med sådan et forslag. Jerg tror virkelig ikke, at der er mange fiskere der ønsker sådanne forhold ved Storå.

Og dermed er jeg fremme ved debatten om forslaget til fangstbegrænsninger, fx max to laks om dagen og 10 på en sæson. Jeg kan ikke se, hvad det skulle bringe. Ja, det er en anbefaling ved Skjern å, men jeg glædes hver gang, jeg ser at en fisker ved Skjern å har indrapporteret mere end to laks på en dag (for det sker heldigvis stadig… faktisk rigtig mange gange!…. Og jeg synes bare at det er superflot at der er en person, der har haft en god dag ved åen). Og det er også skønt at se, at der også her er nogle fiskere der på en sæson har fanget mere end ti laks!

Når du Jakob (måske) mangler tillid til om folkene, der mærker laks ved Storå, gør det ordentligt, så kan jeg stille spørgsmålet om man kan have tillid til, at alle fiskere ved Skjern å indrapporterer alle deres fangede laks? Man kunne jo antage (hvis man ikke har tillid til alle laksefiskere), at der er nogle, der ikke tør indrapportere mere end to laks, for at undgå ’en sag’….. det kunne jeg da godt forestille mig. Og hvem gavner det? Det eneste man opnår ved det, er tilstande, hvor alle optræder som politimænd og et begreb som ’mistro’ kan blusse op.

Ved at indføre fangstbegrænsninger følger der kun dårlige ting med – tror jeg. Og en af dem er at ikke alle fangede laks bliver indrapporteret. For hvis man er laksefisker og har lyst til at fiske, og samtidig har betalt for et medlemskab, så skal man da også have lov til at bedrive sin hobby. Jeg fisker ofte med en god ven, og mange af de fiskere jeg møder ved Storå er også af sted 2-4 personer. Hvis der blev indført fangstbegrænsninger, fx 2 laks om dagen, og man på en tur med gode fiskevenner var så heldig at fange to laks, er tanken så at man skal indstille fiskeriet, mens de andre fisker videre? Det holder ikke i praktisk, og det skaber kun uro og dårlig stemning ved åen.

Jeg nyder fiskeriet ved Storå og møder kun venlige mennesker/god stemning ved bredden. Her kan man stadig stolt berette om 3-4 fangede laks, hvis man møder andre fiskere. Ved at indføre restriktioner/anbefalinger følger der kun mistro med. For hvis der bliver indført en ’fangstanbefaling’ på fx 2 stk laks om dagen (og det kun er en anbefaling), vil man så stadig møde venlighed, hvis man beretter om tre fangede laks? Og vil nogle fiskere så ende med kun at indrapportere max 2 stk?

Som du nok kan læse Jakob er jeg derfor ikke enig med dig i dine synspunkter, men jeg synes at det er sundt med en debat om netop dette. Jeg tror ikke, at man skal være så nervøs for alle dem, der et par gange fanger mange laks på en dag, for det er sandsynligvis de bedste til at genudsætte disse fisk. Som jeg for en månedstid siden startede en debat om på en facebookside (se Facebookside: ’Laks og Havørred i åen’), så synes jeg i stedet for at man skal gøre mere ud af at formidle omkring, hvordan laks skal genudsættes og brugen af fangstnet til landing. Det tror jeg, at man kommer meget længere med.

(note: Ved opgangsundersøgelsen i 2015 blev det estimeret, at ca 5800 laks var trukket op i Storå. Der blev fanget 1354 stk på stang. Ca. 23% af opgangsfiskene blev altså fanget. Lad os antage, at dette tal er blevet højere – fx ca 50 %. Og lad os bare lege med den (utopiske) tanke, at alle genudsatte laks dør. Så vil der stadig være ca 3000 gydeklar laks i Storå. Mit gæt (for det er kun et gæt) er, at de 3000 laks er mere end rigeligt til at opretholde en rigtig god sund bestand i Storå).

Nå, men det var mit indspark til debatten. Knæk og bræk til alle laksefiskere!

Mvh

Karsten

Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2018 kl. 16:01
Hej Karsten

Selvom jeg ikke har ordentlig tid kan jeg ikke lade være med sige jeg har nydt dit indlæg. Det er lige efter mit hjerte. Begyndte selv forleden at skrive på et længere indlæg. Som minder uhyggeligt meget om dit. Både med de ting du berører og de følelser du giver udtryk for.
Det ville jeg gerne bakke videre op, når tiden bliver der til.
Forstår dog udmærket at Jakob stiller sig kritisk overfor flere ting. Det virker som med god grund. For som debatten har vist, kan det være svært at gennemskue en hel del. Det ville være dejligt at få en større forståelse for.

Håber snart at finde tid til at skrive mere. Men ser ikke lige så godt ud for tiden. Blev først og fremmest glad for dit indlæg. Det var vigtigt for mig at sige.

Mvh Poul
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2018 kl. 17:47
Hej Karsten.

rigtig godt indlæg som jeg tror de fleste vil synes om, angående om dem der mærker fisk gør det rigtig, kan jeg sig at jeg fiskede en dag sammen med en af dem der har fået til opgave at mærke, han fanged 5 laks men mærkede de 3 af den  årsag han havde brugt de mærker han fik tildelt, og det kan vel også være begrundelsen for andre af dem som skal mærke fisk, jeg synes han var meget professionel ikke en af laksene var ude af vandet medens de blev mærket og målt,  de svømmede alle fint afsted igen. 
men som sagt rigtig godt indlæg, lad os håbe at vi bliver fri for alle de regler som der åbenbart er nogle som ønsker, lad fornuften sejre. Smile
hilsen PederSmile
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2018 kl. 23:19
Hej Karsten

Tak for dit indlæg. Jeg taler for at der skal være en balance i C/R-fiskeriet og det er der efter min mening ikke pt. Måske er jeg præget af at jeg har fisket laks i mere end 40 år og derfor også var med dengang norgesfiskeriet var uden C/R. 

Når man ved hvilken udfordringer vildlaksen har fra den klækkes, vokser op med fiskehejre, odder, skarv, sæler, garn osv. så synes jeg vi fiskere skylder den så meget respekt ikke at overdrive et C/R fiskeri, hvor vi ikke ved hvordan det går fisken efter den bliver sat tilbage i åen. Vi kan være sikre på at de gælleblødende laks ikke overlever og heller ikke dem med en slugt ormekrog. 

Der er også et pres fra garnfiskerne i fjorden om at de gerne vil tage laks med hjem ..
Jeg har selv talt for at skadede fisk skal aflives og indleveres som i Norge til plejehjem mv. - igen i respekt for laksen. Det er ikke værdigt at genudsætte laks, man ved ikke vil overleve. 

At man er taget på tur med vennerne og så skal stoppe efter 2 fangede laks kan jeg ikke se er verdens største problem, man må så nyde naturen i stedet for eller køre til et andet fiskevand..måske fiske gedder i vandkraftsøen eller forsøge sig på havørreden i Karup Å, som mange allerede gør. Det er ikke længe siden at 2 laks var en nærmest utænkelig fangst ved Storå på en og samme dag. Et medlemsskab af en forening er ikke en blankocheck til uhæmmet fiskeri.

Jeg har ikke noget problem med spinnefiskeri. Jeg fisker selv ofte laks med blink i Norge. Det er dog et faktum, at det er ulige meget nemmere at fange en laks på spinner eller orm end det er på flue. Det kunne alle forvisse sig om dengang SVS ikke havde mørklagt fangstmetoderne.

Det med om vi alle skal være politimænd..nej, det skal vi ikke, men vi må forvente at folk er i stand til at efterleve de vilkår der sættes op for fiskeriet. Derfor bør det heller ikke være en anbefaling, hvis man lander på max. 2 laks pr. dag pr fisker og 10 totalt over året, men et vilkår. I Skejrn Å kaldes det en anbefaling der skla overholdes hvilket jo reelt er et vilkår.

Karsten, jeg synes nu nok jeg i svar til Jens Bursell havde gjort klart hvad tanken bag at skifte til en knap så effektiv metode var...nemlig hensynet til medlemmer som dig, der kommer langvejs fra, men den ide er lagt død.

Karsten, Jeg er helt enig med dig i at det havde været langt bedre at radiomærke fiskene i løbet af sæsonen - det nuværende spaghettimærkeoplæg ser jeg ikke mange perspektiver i, dertil er det alt for upræcist med et hav af fejlkilder.

Om det hvor du fisker på Fyn giver mere respekt at fiske C/R efter havørred end at hjemtage fisk tror jeg der er delte meninger om. For mig vil det altid være fint at hjemtage fangsten og spise den, men såfremt fiskepresset er så stort at man ikke mener naturen kan følge med var det måske en ide at se på mindstemålet, der jo fx. i Skåne er 50 cm og så spare på de voldsomme udsætninger af opdrættede ørreder. I Storå har man (kommune og Naturstyrelse) sagt stop for udsætninger og det har jeg det fantastisk godt med.

mvh Jakob

ps. på sidste møde i §7 udvalget var der angreb på laksefiskeriet fra Dansk akvakultur (Pay  Back ?) og på C/R fra Ferskvandsfiskeriforeningen se referat s 11-12.


Redigeret af Jakob Larsen - 06 Okt 2018 kl. 10:43
Til top
Karsten Bangsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Storaalaksefisker

Tilmeldt:: 04 Okt 2018
Geografisk: Odense SV
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Storaalaksefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2018 kl. 12:04

Hej igen

Det er en svær, men måske nødvendig debat. Især på baggrund af de senere års gode laksefiskeri i Danmark. For er det ikke fantastisk at vi oplever så mange laks i vores åer? Det er lige før, at du Jakob får det til at fremstå som om det var bedre i ’gamle’ dage, hvor der ikke var så mange laks – og dermed var der ikke så mange, der fangede mange laks. Jeg glædes over de mange laks og vil hellere se det fra en positiv synsvinkel. Selv med det forøgede fiskeri efter laksene, er der kommet flere og flere laks i vores åer. Det er sgu da fedt.

Jakob din agenda er helt klar – og det er helt fair at have den holdning, men jeg synes stadig, at du griber debatten lidt forkert an. Jeg kan da godt være enig med dig i, at gælleblødende laks ikke overlever, men det gør laks der har fået et gok i hovedet heller ikke. Jeg mener, du ved jo ikke hvor mange genudsatte laks der faktisk bløder fra gællerne. Og vi kender slet ikke til hvor stor overlevelsen af genudsatte laks er. Vi gætter. I det referat du henviste til, noterer jeg mig, at Kaare M. Ebert bemærker, at der er god overlevelse, når fiskene behandles skånsomt. Er det så ikke der man skal sætte sine kræfter ind? Altså at få alle laksefiskere til at blive eksperter til genudsætning (altså gennem bedre og mere oplysning!). Og så lave undersøgelser som dem der er sat i værk i år, for at finde ud af om der overhovedet er et problem. Så har vi noget reelt at debattere ud fra. Lige nu udspringer debatten desværre (i mine øjne) ’bare’ fra at du (og nogle andre) er trætte af (og læg mærke til at jeg ikke bruger ordet ’misundelig på’!), at der er nogle fiskere, der fanger rigtig mange laks. Hvis nu det viser sig at langt de fleste laks overlever efter genudsætning, er det så ikke ok, at der er nogle, der ved deres store hobby får ’fuld valuta for pengene’? Personligt bliver jeg mæt i løbet af en sæson, og jeg tror at noget af min lyst til laksefiskeriet ville forsvinde, hvis jeg fangede 20-30 laks på en sæson. Men hvis andre laksefiskere har det på en anden måde, så er det helt fint med mig, hvis det som sagt ikke går ud over laksene. Og det tror jeg i langt de fleste tilfælde ikke det gør! (men undersøgelser ville være ønskværdige så jeg/vi kunne blive klogere).

Min holdning er helt klart at de tilstande, der er ved Skjern å grænser til, at jeg ville miste min lyst til at fiske efter laks, hvis jeg var medlem ved den å. Der kører de lige nu med ’regler’, ’anbefalinger’ og ’etiske regler’, og som almindelig fisker, der bare gerne vil dyrke sin hobby, er det svært at finde rundt i. De tilstande vil jeg nødig have ved Storå (og jeg mener også, at de burde ændre disse ting ved Skjern og gøre tingene mere klare!).

For at beskytte laksene mest muligt så er jeg fortaler for at krogstørrelsen skal være lille, altså at der skal være regler for ’max krogstørrelse’. Derudover er der ved undersøgelser vist, at overlevelsen af genudsatte laks ved høje vandtemperaturer er dårlig. Derfor skal man i fremtiden være bedre og hurtigere til at ’lukke’ åen ned, hvis vandtemperaturen fx kommer over 18 grader (jeg ved godt, at det vil være svært at styre, for hvornår skal en å lukkes? Temperaturen kan jo godt være over 18 grader om dagen, men under om natten). Dette kunne være et godt emne at få debatteret med foreningerne ved Storå sammen med folk fra DTU Aqua.

Om der skal laves et forbud mod ormefiskeri (efter man har fanget en laks) vil jeg lade andre afgøre. Jeg kender ikke nok til, om der ved dette fiskeri sker dybere krogninger end ved andet fiskeri. Ormefiskeri er dog også en gammel fiskeform, som mange nyder at dyrke, så disse fiskere ville måske være kede af et forbud. Men som sagt, hvis det skader laksene for meget, så kunne et forbud måske være en ide – men som sagt kender jeg ikke nok til det.

Mht at indlevere døde laks, så vil det være en svær ting at få op at køre rent praktisk. Hvor skal de indleveres og kan man indlevere døgnet rundt. Og hvad nu hvis man fanger en laks, som man vurderer ikke vil overleve. Så kan man (måske) komme i forklaringsproblemer, hvis man langs åen kommer slæbende med en død laks efter kvotestop. ”Jamen den var død og jeg skal op at indlevere den”… hvad nu hvis der er nogen, der ikke er helt ærlige. Så tager de en laks og hvis der ikke er nogen, der opdager det, tager de den med hjem, og hvis der er nogen der opdager dem, så fortæller de bare at den skal indleveres. Det vil kun medføre mistillid og det vil være for svært at styre. Derfor er jeg fortaler for, at alle laks skal genudsættes.

Til slut vil jeg bare gentage mig selv fra tidligere. Jeg tror ikke på, at det vil gavne nogen (hverken laks eller laksefiskere), hvis der kommer regler om fangstbegrænsninger. I hvert fald ikke nu. Hvis undersøgelser kan dokumentere, at der er stor dødelighed blandt genudsatte laks, så ændrer jeg holdning. Og hvis der i de kommende år sker et markant fald i opgangslaks, så er debatten på sin plads. Men der er vi ikke nu. Det vil kun medføre, at der er folk, der ikke indrapporterer alle deres fangede laks, og det vil slutteligt medføre dårlig stemning ved åen.

Lad det blive mit sidste ord i denne fine debat.

Karsten

Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2018 kl. 16:24
Hej
Det er jo bemærkelsesværdig at fangsterne i 2018 bliver ca samme niveau som i 2017 hvor det ikke på samme måde har givet anledning til debat i 2017? Så hvorfor mon al den frustration i år når det ca bliver de samme antal C&R fisk?
Vandtemperatur og stk antal har jo givet anledning til meget fnidder fnadder og midsundelse, især hvis man høre hvad der røre sig langt Skjern å. Med flere regler ala Skjern å for vi nok endnu flere der vil overvåge lure og spotte hvad andre fanger og hvad der bliver meldt ind, så det vil ikke passe ind i den gode ånd og tone man møder langs Storåen.
Ja det er bemærkelsesværdig at laksens store fremgang i bestand og fangster,hvor nogle føler det skal være proportional med nye regler og begrænsninger, som mest af alt lugter af midsundelse...
Med varm og lav vandstand i åen er det bemærkelsesværdig at folk med fluestang kan halvere fighttiden ved brug af fangstnet, så skånsom genudsætning og fighttiden er mere vigtig parameter for overlevelse af laks som fightes ved vandtemperatur 16.5-17.5C end en masse midlsundelse regler.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2018 kl. 23:12
Hej Karsten
Der findes undersøgelser, der viser dødelighed i C/R af laksefisk. Jens Bursell refererer forskning, der fastsætter dødeligheden til knap 14 %, hvilket er meget realistisk.
Enig med dig i at der godt må stilles krav til grejet for at dette tal bliver så lavt som muligt. - Og iøvrigt tak for du ikke nævner at motivet for min holdning skulle skyldes misundelse.
Jeg har i en tidligere debat beskrevet hvordan indlevering af skadede laks kunne håndteres, da danske lystfiskere åbenbart pr. definition vil snyde på vægten - hvilket jeg ikke håber er sandt. Helt enkelt skal der sendes en sms fra åen til SVS om at man har været uheldig med en laks, der ikke vil overleve genudsætning og derfor indleveres. Et sådant system har man ved bl.a. Orkla og Gaula og jeg ser ikke argumenter mod at det ikke også kunne bringes til at fungere i Danmark.
Der skal ikke være flere regler end nødvendigt, her er vi enige og det kan godt være at man ved Skjern Å kunne luge nogle af reglerne væk.

Indlevering Orkla:


Redigeret af Jakob Larsen - 10 Okt 2018 kl. 23:15
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Uffe L

Tilmeldt:: 05 Dec 2017
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Uffe L Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2018 kl. 13:31
Skjern å: 

115 (64 fra august og frem) fiskere fangede 3 laks samme dag (den samme fisker kan godt optræde mere end en gang, hvis han har fanget mere end 3 laks flere dage.)
26 (17 fra august og frem) fiskere fangere 4 laks
4 (Alle fra august og frem) fiskere fangere 5 laks 
2 (Alle fra august og frem) fiskere fangere 6 laks

I alt fangere 13 fiskere mere end 10 laks hele sæsonen, hvoraf den mest "effektive" fangede 24 laks og de to næste 16 laks.

Udfra dette og et år hvor der blev fanget 1748 laks var 116 laks fanget "mod reglerne om 2 per dag" siden august, hvor SÅS lagde dem på hjemmesiden.  

Dette virker ikke som det store problem, hvorimod kontroludvalgets fund af personer, som fisker med modhager og ulovligt hjemtager, giver panderynker. 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2018 kl. 21:05
Nu har Skjern Å Sammenslutningen lagt sig fast på næste års C/R regler for laks.
Regel har afløst anbefaling.
Der må fanges og genudsættes max. 2 laks pr. dag.
Der må fanges og genudsættes max. 15 laks pr. år.
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum