Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spadekroge.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spadekroge.
    Sendt: 29 Aug 2018 kl. 17:10
Jeg er på jagt efter oplysninger, om en type spade kroge, hvor der er hul i spaden.

Det er sandsynligt, at denne krog er meget gammel, men jeg er interesseret i, hvor mange størrelser, den oprindelig var lavet i.

Jeg har rodet med kroge i rigtig mange år, men det er første gang, jeg har en spadekrog med hul i spaden.

Den type jeg har, er en Mudstad-Round Flat Hook - Forged With hole i flat  - str. 6.
Black point curved in Short barb!

Jeg bruger den her type kroge til store rørfluer - gennemløbs tackler til blink og spinner, og med nedklemt modhager og kort skaft kroger den rigtig godt.

Er der nogen, som evt. har data liggende på denne type kroge, gerne fra katalog, så må man gerne sende en hilsen pr. mail.

Jeg har Googlet æskens tekst, men kan umiddelbart ikke finde info, så et link har også interesse.Wink

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Steen Bøgelund Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Bøgelund64

Tilmeldt:: 07 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bøgelund64 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2018 kl. 18:37
Hej Per
Jeg har historien bag den krog som du har købt af mig.
Jeg har en onkel som købt et restparti kroge hos Mustad
Inden han købte dem fik han en vareprøve. Det var en
stor flyttekasse fyldt med div udgået modeller. Der var
lige fra str 16/0 til 20. Enkelkroge og op til firekroge. Da
jeg fik dem for ca 30år siden beholdte jeg dem som
jeg kunne brug og solgte resten. Da jeg nu har modtaget 
et dødsbo, som jeg har lovet at sælge. Dukkede de op
hos mig igen. Dog er flyttekassen blevet en del mindre.
Vh
Steen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2018 kl. 20:51
Hej Steen.

Vis du støder på disse typer spadekroge i et nr. mindre end dem jeg har, altså str. 8 evt. 10 er jeg evt. interesseret i et køb.

Ordinære spadekroge, som vi bruger til medefiskeri, er også rigtig fine, men lidt bøvlet at montere på andet endegrej, så spadekroge mel hul i spaden, er mere fleksibel!

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Steen Bøgelund Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Bøgelund64

Tilmeldt:: 07 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bøgelund64 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2018 kl. 20:59
Hej Per
Det var de eneste, af den slags kroge, du købte desværre.
Kan dog fortælle at jeg har lavet auktioner klar på resten.
Der var bare ikke tid til at lægge dem på i aften.
Vh
Steen
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2018 kl. 12:13
Hej Per.
Det må sådan en gammel værktøjsmager da kunne løse, altså det med at bore hul jeg har selv tænkt på det samme, mest fordi jeg ikke er helt ferm til at binde spadekrogsknuder
Jeg har set dem en gang hos Keenhook, på en aldrende geddekrog der nærmest var flad, især i spadeenden, hvor den var banket flad OG med et hul i. Jeg kan desværre ikke finde et billede pt.
Jeg har set efter om han stadig har dem; men de er væk, ligesom de andre specialiteter som torske.- og makrel-pirk/blink, en krog med påstøbt fisk.
ps, Det løb vist af med mig, det hjalp dig i hvert fald ikke men sig til hvis du finder en god måde til hullerne.
MVH: Ivan.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2018 kl. 14:27
Hej Ivan.

Vis du vil prøve at bore i spaden, på et spadebor, så prøv med et givent pinolbor:

https://www.google.dk/search?q=Pinolbor&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjYx6LU4JTdAhVJaFAKHcGpBFQQ_AUICigB&biw=1229&bih=603&dpr=1.56

Et pinolbor er meget hårdt, slebet i 60 grader, og kører du langsomt i en søjleboremaskine, små 400 / 250 omdr., og smøre med noget så simpelt som margarine, så er det muligt at bore, i hærdet materiale.

De gamle spade kroge er ikke kemisk hærdet, og kan med forsigtighed bores, men husk at lade bore bore selv ikke trykke for voldsomt, og godt med smørelse, så kan det lade sig gøre.

Brug et skruestik, spænd det fast, helst i en søjlebore maskine, så kan du bore hullerne nogenlunde nøjagtig, man kan ikke kørne i hærdet materiale!

Jeg har brugt et pinol bor til mange ting, især til boring af støbte og stansede blink, da et pinol bor bore hullet med spidsen, og i samme operation rejfer med de 60 grader.

I dag kan der købes borende værktøjer til hærdet stål, men lige netop ned i helt små diametre, er disse værktøjer meget dyre, så et pinolbor er altid en god og billig løsning.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 30 Aug 2018 kl. 14:30
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2018 kl. 23:48
Tak Per    Hilsen Ivan.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum