Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjulfedt som "klæber" til tandhjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AKN

Tilmeldt:: 26 Aug 2016
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AKN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjulfedt som "klæber" til tandhjul
    Sendt: 30 Aug 2018 kl. 21:55
Hej

Jeg har et ok nyt Shimano Stradic Ci4+FB 2500, som jeg vedligerholder selv, og har prøve et par forskellige mærker hjulfedt til de indvendige tandhjul. Min udfordring er at det fedt jeg bruger ikke rigtig bliver på tandhjulene, og hjulet skal efter 10-15 ture lige have en gang ny fedt, så det igen kan kører "smooth"

Hvilken fedt bruger i som virkelig hænger fast på tandhjul, uden at være så tyk at den bremser hjulets gang?

Jeg ville gerne finde en fedt som bliver på tandhjulene, så der kun skal laves stor services 1-2 gange om året.

PFHT
Allan
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2018 kl. 00:16
Rens hjulet med en gang varmt vand - evt. et skvæt opvaskemiddel - skyl godt efter - så er tandhjul m.v. rene (og tørre)der efter kan du give tandhjulene lidt fedt - ikke store kager. Er hjulet meget beskidt/fedtet inden i - er en sjat terpentin og en gl. tandbørste fin at rense med - derefter det nævnte varme vand. Pas på med alle disse teflon-holdige olier - teflon duer ikke sammen med kugle og rullelejer !
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2018 kl. 07:42
Hej Allan.

Omkring smøring af fiskehjul, vil du opleve, at de gode råd kan gå over i en form for religion, med hensyn til smøremidlerne.

Jeg har arbejdet meget med smøring af hjul, da jeg har serviceret hjul, som hjul doktor, men jeg vil ganske enkelt ikke pege på et enkelt  smøre middel, da der i dag, i industrien er masser af alternativer, til smøring af bevægelige dele, men jeg vil opfordrer dig til at lave en søgning på denne tekst:

"smøring af multihjul"

Netop multihjulet kræver, at man bruger det rigtige smøre middel, dels er det oftest et ønske i forbindelse med længere kast, men der er mange guldkorn omkring smøremidler, når talen er på servicering af multihjul.

Om ikke andet, så er en henvendelse til forhandlerne nærliggende, og jeg vil da anbefale, at kontakte Carsten Faber i Hvidovre Sport, han ved om nogen, hvad vedligehold af spinnehjul kræverWink

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 31 Aug 2018 kl. 07:44
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AKN

Tilmeldt:: 26 Aug 2016
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AKN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2018 kl. 08:34
@Heinz
Jeg har i virkeligheden ikke været god nok til at rense tandhjul helt i bund, så kunne jo selvfølgelig godt tænkes at de nye fedt hurtig falder af, fordi der allerede er en mindre belægning af noget gammelt ;)

Jeg bruger 96% sprit til at rense med, da jeg synes terpentin efterlader en kedeligt overflade og lugt, samt det er rigtig skidt for miljøet.

@Per

Ok tak for info, jeg prøver at søge lidt på "smøring af multihjul" også kan det være jeg lige ringer til Hvidovre sport ;)


Redigeret af AKN - 31 Aug 2018 kl. 08:36
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2018 kl. 21:53
Øhhh.... Når nu man smider fedt ind i tænderne på 2 tandhjul som griber ind i hinanden.
Så vil de vel - Hvis de da vel at mærke er i god stand, presse fedtet ud til siden, når de griber ind i hinanden.
Der er jo ikke alverdens plads mellem tænderne.

Lidt som at bide i en burger, hvor bøffen glider ud, fordi bollerne presses sammen om den LOL
Arhhh!
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AKN

Tilmeldt:: 26 Aug 2016
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AKN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2018 kl. 12:25
Fik købt Shimanos eget fedt DG01 og DG06 og det spiller bare ;)
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2018 kl. 21:04
Har gennem mange år brugt en FED kædeolie. Kædeolie har den fordel at den klistrer til metaldelene og ikke er så sart overfor varme som f.eks smørefedt. Smile

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum