Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste stang til kyst ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Frandsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Franne500 Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2017
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Franne500 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bedste stang til kyst ?
    Sendt: 26 Sep 2018 kl. 07:43
Hej :)

Budgettet hedder 2000,- plus/minus det løse :)

jeg kan godt lide lidt stive stænger (ikke kosteskaft, men absolut heller ikke en slaskepind :) ) - Jeg fisker kun kyst efter HØ.
Har kig på en Sportex Carat Seatrout 10´ Den er lækker !!! Men jeg er bange for, at den er for "grov". Bruger mest agn 22-27 gram. Men til vinteren går jeg ofte ned i 16-20 gram.
Hvordan er en Westin W6 ?


Er der andre stænger jeg skal holde øje med  ?


Bedste Hilsner :)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2018 kl. 09:15
Hej Christian.

Det er altid farligt at stille den slags spørgsmål, mest fordi helt sikkert går nørderi i det heleWink

Jeg har op gennem årene prøvet rigtig mange ting på kysten, mest fordi jeg som testfisker, har haft adgang til mange lækre stænger, men har også været konkurrence kaster / kaste instruktør, men jeg har altid valgt, at være fri omkring valg af grej, da især mine stænger, egentlig har været mine arbejdsredskaber, og de skal passe 100% til mig, og mine kyst setup.

I lang periode havde jeg små 285 fiskedage om året, så grejet skulle kunne holde, og til det grej , som du bruger, havde jeg valgt Sportex, men Sportex er mange ting, og jeg ville se, om jeg evt. kunne prøve, den vægtklasse, som skal bruges.

Jeg har alle dage haft Sportex, men kun i de gamle modeller, og jeg har nu i rigtig mange år, brugt Sportex HM Turbo - 18g. 42 g. -  i 10', både til multihjul, og fastspolehjul + at jeg også bruger den i å / sø og elv.

Ud over denne stang, har jeg flere typer i Sportex, hjemmebygget, men jeg har ud over Sportex, valgt mange speciel stænger, i andre mærker, så jeg reelt er dækket helt ind, både til tungt fiske og UL, men generelt er stængerne tilpasset mig, og så jeg egentlig ligeglad med, om de er røde eller blå, dyre eller billige, de skal blot passe 100% til min kastestil, og fiskeri.

Du går aldrig galt i byen med Sportex, og ja de er nok billigere i Tyskland, men det er så det!

Knæk og bræk fra
Per Karlsen.

Til top
Christian Frandsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Franne500 Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2017
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Franne500 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2018 kl. 09:34
Tak Per,

Så vidt jeg kan læse og se youtube - mig frem til, er den nye model af Carat serien mere stiv end den forrige - Det ser ud som om den har udpræget tip/midt action. Jeg er bange for at den bliver svær at lande fisk med når de er HELT tæt på net kanten - der synes jeg, at jeg har bedre erfaringer med en stang der bukker mere :)
Giver det mening ?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2018 kl. 09:52
Christian, du kunne kaste et blik på denne fra Hardy
I mine unge dage var noget af det hotteste stænger fra ABU, men siden jeg for alt for mange år siden, kom til at købe en Hardy Danish Seatrout 2000, har det været min foretrukne kyststang, derfor giver jeg den linkede stang mine varmeste anbefaling! 👍
Mvh
Henning
Til top
Christian Frandsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Franne500 Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2017
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Franne500 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2018 kl. 12:26
Tak for input. Jeg kan ikke google mig frem til noget som helst om den stang. Jeg må lige undersøge nærmere. :)
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2018 kl. 12:33
Danish seatrout 2000 er der, mig bekendt ikke noget der hedder. Der er en stang der hedder Danish seatrout og så er der en stang der hedder seatrout 2000

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2018 kl. 14:34
Citat: fister

Danish seatrout 2000 er der, mig bekendt ikke noget der hedder. Der er en stang der hedder Danish seatrout og så er der en stang der hedder seatrout 2000


Ja det har du helt ret i, det er vigtigt at få det helt rigtige navn på stangen, som i mit tilfælde er "Hardy Graphite Seatrout 2000"!
Hvad var egentlig forskellen på dem?
Mvh
Henning
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2018 kl. 14:42
Danish seatrout er til det lettere fiskeri, lettere blink. Jeg har en 8,5 fods og den kaster fint med 12 til 13 gram. Jeg mener også at den findes i 9 fod.
Seatrout 2000 er en lidt tunger stang med en kastevægt op til 32 gram.  For mig fungere den fint med blink på 20 til 25 gram. Mig bekendt findes den kun i 9 fod, men jeg ved det ikke med sikkerhed. 
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2018 kl. 15:12
Min Seatrout 2000 er 9' og er mærket 7-26 g i kastevægt, hvor den fungerer optimalt med 16-20g, men jeg har da kastet 40 grams pirke med fuld musik uden problemer! Tror den er umulig at ødelægge. 
Til top
Steen Bøgelund Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Bøgelund64

Tilmeldt:: 07 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bøgelund64 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2018 kl. 17:33
Hej
Som samler af gamle Sportex modeller kan jeg også kun varmt anbefale dem. Har også prøve meget forskellige, bl.a. de dyre  Shimano modeller. Men vender stadig tilbage til de gamle Stænger når grejet bliver pakket. Dog har min vaner ændre sig, hvor jeg for 10 år siden kun brugte  10" er jeg mere gået over til 8"og 9" i dag. Jeg ved at Sportex har lavet en 15-45g i 9" Det kunne være et godt bud, hvis du var så heldig at rende ind i sådan en. Sport Dres solgte dem for mange år siden.
Vh
Steen
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2018 kl. 23:02
Hardy Seatrout 2000 kom i to længder, 9 fod op til 26 gram og 9'3" op til 32 Gram. Derudover fik en københavnsk grejbutik lavet deres egen, en "Golden Seatrout"  på 9'6" men her kan jeg ikke huske kastevægten
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2018 kl. 04:35
Nu spørger du meget specifikt til nogle stænger jeg ikke har erfaring med. Alligevel synes jeg, at jeg kan have nogle pointer, du eller andre måske kan bruge til noget.

Men, men jeg vil til enhver tid råde folk, også erfarne folk til ved valg af ny stang at først få den i hånden. Om muligt. Først der ved en erfaren i min optik, om stangen er noget for vedkommende. For helt naturligt udvikler vi i vort fiskeri helt egne præferencer som ingen andre helt reelt kan råde om. Jeg vil da helt klart råde dig til at jokke ned i nogle grejforretninger og inden for spektret begynde fra en ende af. Stængerne står jo som regel samlede. Som erfaren synes jeg det er nemt at finde frem til det jeg lige holder af. Ved såmænd bare at stå at vifte lidt med dem og evt. lige spænde dem op i en bue mod noget i butikken der ikke skader stangen og kan holde til det. Det har givetvis sparet mig for mange penge. For det er mig fuldstændig lige gyldigt hvad der står af mærke på stangen. Bare jeg kan lide den/finder den velegnet. Har det lige som Per, at stangen er et redskab. En forlængelse af mig selv og noget jeg styrer - ikke noget der styrer mig.
Eller ahem....har det måske i visse tilfælde ikke sparet mig penge. Man kan jo sagtens blive mødt med en stærk god pris og efterfølgende deciderede behov og livsnødvendighed. Efterfølgende falde noget så uheldigt så pung, penge og kreditkort ryger ud af lommen udover det hele og så har man købt en stang eller flere. Det er jo hvad der sker. Det ved vi joEmbarrassed Det er jo knapt et valg. Mere en nødvendighed og  mere som et plan faderskab bare uden dårlige tegningerWink. Hvor behovet er for at frelse så mange stænger som muligt og støtte stængernes familie - grejbranchenBig smile

Men ikke et ondt ord egentlig om dyre stænger. De kan meget vel være pengene værd. Kender det udmærket at stå med lækkerier i hånden for flere tusinde kroner. At tænke at mad og husly kan være overvurderet og hvad skal jeg med to nyrer osv. Men jeg finder dem faktisk ikke rigtigt nødvendige. Brugtpriser bliver jo så også noget helt andet. Det gør jeg meget også. Jeg kan sagtens forelske mig i billig eller "billigere" i mine øjne perfektion. Hvor jeg føler jeg kan bruge et langt større spektrum af stænger. Men det kommer jeg til. Selvom jeg jo også er en kæmpe kræsenpind, når det kommer til stykket. 

Men du er god til at pointere hvad du ønsker og faren derved. Jo frygten ved en stivere stang på nær distancen er selvfølgelig evnen til at afbøde. Men selv fighter jeg udelukkende ved at støtte underdelen mod underarmen. Aldrig mod kroppen - altså bunduppen ind mod kadaveret og så bare mølle ind derfra. Således kan der gøres meget med "fri" arm for at afbøde hvor stangen mangler sit. Hvis det er det man er til. Det er jeg ikke rigtigt og foretrækker så langt mere en mellemting der også kan på nærdistancen. Jeg synes aldrig det bliver rigtigt godt med stive stænger og at fornøjelsen ved det hele formindskes proportionalt jo stivere stang. Fisker således for det meste med UL-grej. Forstår dog udmærket hvad der kan fordre valget med kraftigere grej. Kan sagtens selv havne i behovet jævnligt.

Og således begynder jeg at nærme mig pointen for, hvorfor jeg overhovedet blander mig. For jeg synes der ligger meget i noget, der alt for sjældent tales om. Nemlig vor fiskestil. Altså hvordan vi bruger stangen. For hvis målet er at kaste ad helvede til kan det opnås på flere måder end at bruge en stiv stang. 
Min stil på kysten er altid stangspidsen direkte ud mod agnen. Der bliver hjulet og bremseindstillingen måske faktisk mere vigtig end selve stangen. Selvom jeg ofte arbejder meget med stangspidsen (men det punkt kan alle stænger og handler ikke om stangen men om fiskeren).
Engang i tidernes morgen i de tidlige år som kystfisker kunne jeg godt lide at holde en vis vinkel på ud til agnet. Men jeg syntes ikke at det gav god krogningsevne, og den ekstra friktion i øjerne huede mig heller ikke. Så jeg vænnede mig hurtigt til at fiske direkte på så at sige. Bremsen stiller jeg præcist, så jeg kroger med en vis kraft og hverken for meget eller for lidt. Således mener jeg at hjulet spiller større rolle end selve stangen. Da det primært er det der både tager største belastning og med indspinningshastigheden gør den største forskel - dog alligevel sammen med at arbejde med stangspidsen.

Det ultimative råd, til hvad du spørger om og har fået af råd ellers, er selvfølgelig at håndtere disse stænger. Hvis tilgængeligheden er til det. Ellers håber jeg ovenstående danner mening og at du måske kan bruge det til noget og måske påvirker fremtidige valg. Hvis ikke, har du just mistet nogen minutter af dit liv. Som du ikke får tilbageLOL  
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2018 kl. 21:41
Golden arrow hed den fra J og FSmile
VH
Henrik
Til top
Christian Frandsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Franne500 Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2017
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Franne500 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2018 kl. 10:51
Tak for input alle sammen ! Smile
Det endte med en 9 fods Westin W8 ..... den var nok liiiiige en anelse over budget - men for pokker den er fed ! :)



Til top
 Besvar Besvar

Skift forum