Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt topøje

 Besvar Besvar
Forfatter
Eigil Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eigre Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eigre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt topøje
    Sendt: 04 Okt 2018 kl. 00:07
Jeg har heller aldrig oplevet at man ikke kunne fjerne et top øje der er limet med epoxy ved at opvarme det med en lighter.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2018 kl. 13:26
Jeg har tit limet topøjer fast med araldit,2 komponent, har ikke haft problemer med at varme dem løs.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2018 kl. 14:34
Citat: BjørnB

Hej igen og tak for velmente tips. 

Men jeg har muligvis formuleret mit spørgsmål for utydeligt?



Mit spørgsmål lyder derfor: Er det nogen, der har erfaring med at fjerne et topøje, som ikke kan fjernes ved forsigtig opvarmning med en lighter?

Med venlig hilsen
Bjørn

Vil det sige at du (forgæves) har prøvet at tage topøjet af med lighter metoden?
Jeg har, som jeg fornemmer flere andre også har, altid kunnet få topøjet af med lidt opvarmning med en lighter, men jeg har så heller aldrig vidst hvilken lim der har været anvendt, bortset fra en hjemmegjort stang, hvor øjet var limet på med epoxy, det kunne også let fjernes med varme, - så bare gå igang! Wink
Mvh
Henning
Til top
Bjørn Biedenweg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BjørnB

Tilmeldt:: 01 Okt 2018
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjørnB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2018 kl. 12:58
Hej igen og tak for velmente tips. 

Men jeg har muligvis formuleret mit spørgsmål for utydeligt?

Jeg har opbygget mange klinger med løsdele. Topøjet har jeg altid limet på med stangcement fra Gudebrod (varmelim), hvilket gør det muligt, hurtig og nemt at udskifte topøjet efter behov.

Ved renovering af fabriksmonterede stænger har jeg dog flere gange oplevet, at topøjet ikke kunne fjernes ved at opvarme det med en lighter. Det har betydet, at jeg måtte save klingen over under topøjet.
Dette vil jeg gerne undgå i dette tilfælde. Nu har jeg hørt hhv. læst, at topøjer og hjulholdere, der er fikseret ved hjælp af epoxy (tokomponent lim) kan fjernes ved at varme det pågældende sted op i kogende vand.....

Mit spørgsmål lyder derfor: Er det nogen, der har erfaring med at fjerne et topøje, som ikke kan fjernes ved forsigtig opvarmning med en lighter?

Med venlig hilsen
Bjørn
Til top
Benjamin Blomgren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ben

Tilmeldt:: 29 Apr 2005
Geografisk: sø,å.kyst
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2018 kl. 18:15
Hey 
Top øjet slipper altid, over en lille flamme.
Du kan bruge varmelim stift, som man også bruger til varmelimepistol.
Varm lim stiften op med en lighter og påføres hurtige stang toppen, når limen er smelte, tryk  da hurtige top øjet på plads.
Husk skal også side lig med de andre øje ned af.
god arbejdsløst Smile

Til top
Milton Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
McHardy

Tilmeldt:: 30 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 186
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McHardy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2018 kl. 17:20
Hej....
Jo Morten har retWink
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2018 kl. 16:59
Det er jo fint med varmelim... men epoxy? - der kan man varme nok så meget.

Jeg tror ikke det er muligt at få et topøje af, der er limet med epoxy. Eller... eneste mulighed er, at skære klingen over lige under øjet og leve med en 2 cm kortere stang.
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2018 kl. 16:50
Varm den pålimede del op med en lighter og træk topøjet af med en tang. Prøv dig lidt frem med lighteren, du skal undgå at over varme emnet. Og husk, varm KUN på den pålimede del sf topøjet.
Til top
Bjørn Biedenweg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ursus Avatar

Tilmeldt:: 05 Sep 2011
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ursus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2018 kl. 14:18
Hej, 
jeg ønsker at skifte topøjet på en R.T. Tyran spinnestang. 

Inden jeg går i gang, vil jeg gerne høre, om nogen af jer har erfaring med udskiftning af  topøje på en fabriksmonteret stang. Når jeg selv har monteret klinger, har jeg brugt "stangcement" (en stærk varmelim) til at pålime topøjet. Men nu er der stangproducenter, der limer topøjer med epoxy-lim. 

Er der nogen af jer, der har erfaring i at fjerne topøjet pålimet med epoxy? Jeg har flere gang læst, at epoxy kan opblødes ved at dyppe det limede sted i kogende vand... 

Kom gerne med gode og AFPRØVEDE metoder Smile

På forhånd tak og med venlig hilsen 

Bjørn
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum