Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spundet taperet forfang

 Besvar Besvar
Forfatter
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spundet taperet forfang
    Sendt: 02 Jan 2019 kl. 13:12
Ohøj,

Og godt nytår til jer alle....

Er der mon én af de ærede formænd der selv laver spundne taperede forfang? Jeg købte for nogen år siden nogen stykker hos det nu desværre hedengangne Ækvatorsport - nogen de selv lavede... Jeg har førsøgt at finde noget vejledning på Youtube uden held (måske jeg ikke bruger de rigtige søgeord)..

Er der én af jeg der kan henvise til en vejleding vil jeg være meget taknemmelig... 
Mvh Finn
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2019 kl. 13:25
søg på furled leader

Jeg har selv lavet efter ovenstående video, men uden tapering. De virker fint uden tapering


Redigeret af moesby - 02 Jan 2019 kl. 13:26
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2019 kl. 16:17
Tak for det Michael,

Og fin video i øvrigt Smile
Mvh Finn
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2019 kl. 18:24
Hej Finn.

Når talen er på flettet / spundne forfang, så er der rigtig mange meninger om det.

Jeg lærte for rigtig mange år siden, at lave de forfang, til mit tørfluefiskeri.

Min læremester var, nu desværre afdøde Milton Svendsen, og ikke mindst Preben Torp Jabobsen, som havde en matematiske viden om disse forfang, og det var noget forfang, som jeg og min omgangskreds brugte, i lange perieoder.

Det er lidt af et arbejde at lave spundne forfang, men lykkedes det, så er det noget der virker.

Jeg ville kigge forbi det link her, det er nok en af de bedre vejledninger:

https://www.fffd.dk/images/fluefisker/blade/2007juni.pdf

Jeg har stadig lidt af de forfang tilbage fra den tid, men man kan faktisk i dag købe forfangene færdig, og finder man et der passer til ens setup, ud i tørfluefiskeriet, så vil altid have adgang til strækte forfang.

Jeg har især til mit maj fluefiskeri, været rigtig glad for de spundne forfang, men også til de helt små fluer i str. 28, er de fine, og ikke mindst til meget sky fisk, kan man få glæde af de forfang.

Mvh
Per Karlsen.


Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2019 kl. 19:16
Her er en taperet: https://www.youtube.com/watch?v=-EpADCoT2w4
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum