Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Marmorkrebs i Karup Å

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Marmorkrebs i Karup Å
    Sendt: 16 Feb 2019 kl. 09:20
Der er i ugens løb fundet et eksemplar af den altædende marmorkrebs i Karup Å ved Skive. Tilsyneladende er det en stor katastrofe for vandløbene, med et potentiale værre end signalkrebs forlyder det. 

Hvad skal man stille op?

Skal man fiske massivt med krebseruser?
Skal man behandle nederste del af Karup Å med kemiske midler?

Umiddelbart vil det kræve et lucky punch, at udrydde marmorkrebsen i et vandløb udelukkende ved brug af krebseruser.

Valg af kemisk bekæmpelse vil have den afledte effekt at en række andre organismer ud over krebsdyr kan ryge med i købet. Hvis man var sikker på at marmorkrebsen var isoleret til kun at findes i nedre del af Karup Å var problemerne for anden fauna måske til at overse, men Karup Å er rimeligt vandførende, så der skal sikkert en del aktivt stof til og måske også doseres over en længere periode, hvis krebsene sidder i nogle gravede tunneller i brinken. 

Hvad hvis den oprindeligt er kommet fra Koholm Å / Flyndersø??

Et dilemma af de større med nationale perspektiver...tiden går..tik-tak..Den kommende uge vil vise om Miljøstyrelsen er i stand til at reagere hurtigt og effektivt eller om man endnu engang må give op overfor en invasiv vandlevende art...signalkrebs, dræbergople, stillehavsøsters...nemt har det aldrig været, men i ferskvand er der trods alt en chance ved en hurtig indsats.

Hvordan er man havnet i denne situation? Ja, søger man lidt på nettet er det ikke mange år siden, der var handel med marmorkrebs til akvariefolket - at det var muligt er den egentlige årsag til at vi står med problemet i den danske natur nu.

Tilsvarende med signalkrebsen. I starten nogle få steder - så Karup Å - og i 2018 også fundet i et af de øverste tilløb til Råsted Lilleå og dermed snart i hele Storåsystemet.

Der er folk i akvarieverdenen, der tidligere har advaret om problemet med marmorkrebsClap


Men slaget i Alling Å er nu konstateret tabt efter 10 års indsats(se link)https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/kan-ikke-stoppe-dem-krigen-mod-signalkrebs-er-tabt


Redigeret af Jakob Larsen - 16 Feb 2019 kl. 10:17
Til top
Lars Bahrt-Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars Rens

Tilmeldt:: 11 Okt 2017
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Rens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2019 kl. 16:53
Bed samtlige lystfiskere at sætte krebseruser ud og genudsæt almindelige krebs og kog de andre arter !
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2019 kl. 17:12
Hej Lars - ja, jeg er enig i at der fremadrettet, alt andet lige, må fiskes massivt med krebseruser. 
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2019 kl. 17:26
Gør som Svenskerne indfør et totalforbud mod alt der hedder krebs og krebsehold i akvarier 
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2019 kl. 17:33
Citat: Lars Rens

Bed samtlige lystfiskere at sætte krebseruser ud og genudsæt almindelige krebs og kog de andre arter !

Får marmorkrebsen først fat,Så vil jeg mene det er en umulig opgave,Dels fordi alle marmorkrebs er hunner (ikke hermafroditter,Tvekønnede) men de kloner sig selv uden befrugtning (parthengenesis) og et andet problem er at de ikke har nogen yngletid men yngler hele året 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2019 kl. 18:58
ja Kevin, sløs fra statens side at disse krebs ikke blev forbudt i tide. Nu er skaden sket og nok uoprettelig.
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2019 kl. 20:00
Og ingen ål tilbage der sikkert ellers ville æde løs af dem
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2019 kl. 20:05
Forbud som sådan føler jeg ikke danner mening. Det ville forslå så lidt som mange andre slags forbud. Dertil kunne påstås påbud for mange andre slags forbud der skulle begrænse at invasive arter kom hertil. Allerede sket og brud af forbud også de fremtidige vil til stadighed skabe sådanne problemer.

Indenfor dyre hold og akvariehobbyen er der løbende sket forbud de sidste mange år. Forbudene følger lovgivning i EU. Af invasive arter er der f.eks også set forbud mod handel af sumpskildpadder, mysteriesnegle og vandpest. Men siden disse har været i landet mange årtier og for mange stadig interessante og ønskværdige findes og handles de her stadig i overflod. Det har forbud ikke ændret ved.

Hvad angår specifikt marmorkrebs er det måske 20 år siden jeg så dem blive populære i akvariehobbyen og selv havde dem. Men for mig og næsten alle seriøse dyreholdere var det selvfølgelig aldrig på tale at lukke dem ud i naturen. Men desværre et kendt fænomen, at nogen ubetænksomt gør før eller senere. Desværre kan det give bestande og først rodfæstet totalt umuligt at gøre noget ved. Fiskeri efter dem kan sandsynligvis ikke gøre noget ved det. Det har man allerede set ved signalkrebs. Vi kan blot håbe, at den natur som nu allerede uundgåeligt ændrer sig finder egen balance. Der er mulighed for, som det er set ved sortkutlingen at det på den positive side kommer til at danne fødegrundlag og opgang af andre dyrs bestande.  
Det synes desværre bare ikke på anden vis, at når først disse problemer er etablerede at vi intet kan stille op.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2019 kl. 00:40
@Poul Erik
Efter at mysteriesneglen,Sumpskildpadden blev forbudt sælges de ikke længere på Den blå avis,gul og gratis og akvariesiden og div facebook grupper.Så længe der ikke er et forbud vil de lovligt blive ved med at sælges (marmorkrebs)
Så jo et forbud har en effekt.

Må jeg spørge hvor de forbudte mysteriesnegle og sumpskildpadder sælges i overflod ?
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2019 kl. 03:55
Forbud kan hjælpe præventivt mod fremtidige problemer og jo må jeg medgive nedsætter risikoen. Specielt hvis vi taler om dyrearter der endnu ikke findes i landet. Men ikke forhindre dem eller hjælpe mod allerede eksisterende problemer. Det vil ikke standse risikoen. Da disse dyr allerede er her og vil komme hertil uanset. Måske kunne man endda argumentere for en vis forhøjet risiko for, at nogen der opdager de har et dyr der ikke må handles med. Istedet smider det ud i naturen fordi de ikke ved hvordan de skal skaffe sig af med det. Eller bare fordi det lige er nemmest. Det ved de fleste om, at på denne måde f.eks mange sumpskildpadder og guldfisk er havnet rundt omkring. Eller folk får en fantastisk ide om en bestand af noget eksotisk - det kunne da være meget sjov ha ha. Jo dumme, uvidende og tankeløse mennesker vil der jo altid være. Der vil forbud ikke betyde noget som helst. Givetvis heller ikke ved færre dyr af disse arter. For der vil sikkert gælde, at folk der skaffer sig den slags vil have en større tendens til at bortskaffe dem med uheldige følger. Det er lidt tænkt, men risikoen for kvajpander er altid til stede. Der vil jeg da mene det er ulig bedre at sætte fokus på at kæledyr ikke hører til i naturen. Det husker jeg på et tidspunkt faktisk fik fokus i medierne netop med guldfisk og sumpskildpadder. Det virkede som om at det gav en god effekt og gjorde det mere alment kendt som en dårlig ting. Jeg tror at oplysning frem for forbud opnår mere. Tror ikke vi opnår meget ved at forbyde dyr, der allerede er her i stort antal. Dyr som heller ikke behøver at udgøre noget problem, så længe vi holder dem i vore hjem. Det burde bare være sund fornuft istedet for at læsse dem ud i naturen. Af samme årsag som vi heller aldrig ville drømme om smide præiehunde, marsvin, løver og tigere derud. For nu at sætte tingene lidt på spidsen. Men synes faktisk det principielt svarer til at forbyde zoologiske haver - for der slipper dyrene jo også nogle gange ud..... Dertil kunne hold under hegn og/eller voliere hold med eksotiske fugle også falde under det samme forbud og sådan kunne man blive ved. Der kunne således sættes spørgsmålstegn ved rigtigt mange slags dyr og former af hold af dem.
 
De nævnte arter findes der stadig formodentlig i tusindvis af her i landet. Sumpskildpadder i form af at opnå nogen alder og selvfølgelig skifter de hænder iblandt. Forbuddet kan vel være med til at disse bliver sjældne og udfases i de almindelige hold. Men synes blot det flytter problemet og istedet handles andre vandlevende skildpaddearter, der sagtens kan vise sig lige så problematiske indtil man finder ud af det. Dernæst forbyder man dem og bringer andre arter på banen osv. Sumpskildpadderne har tillige ikke vist sig at være istand til at etablere sig særligt aggressivt og forholdsvis nemme at fange. Så at forbyde dem synes jeg er at overreagere.
Mysteriesnegle og vandpest formerer sig nemt og vil sagtens og formodentlig blive her til stadighed. Handlen foregår primært  private imellem. Det kan stadig hænde med opslag i grupper på facebook også. Behøver ikke nødvendigvis være i store grupper eller i grupper der har med det at gøre. Heller ikke at det er folk der nødvendigvis ønsker at gøre noget forkert. Iblandt kan man via billeder også se disse arter selvom opslaget måske slet ikke handler om salg. Men at de stadig er her kan således også påvises. Tror nu heller ikke det som sådan er ulovligt blot, at det ej er tilladt at handle med dem.
Det har også været set at forretninger selv flere år efter f.eks har solgt mysteriesnegle bare under andre navne f.eks som "gul snegl" eller "æblesnegl". Ved én dyrebutik har jeg også på deres hjemmeside efter forbuddet set de "slemme" sumpskildpadder til salg. Det kan ofte synes med dyrebutikker at går den så går den. Jeg har selv set det med de "gule snegle" i butik også i nyere tid. Samt hørt om nogle steder. Det kan altså stadig ske. Som sagt kaldes de bare noget andet.
Der udover kan nævnes private importører der mere eller mindre driver forretning på mere eller mindre fantasifuld vis tager dyr hjem, der ikke er tilladte.
Selvfølgelig er det heller ikke svært i så lille et land som vores at bevæge sig ud over vore grænser. Det ville være naivt ikke at forestille sig, at nogle ikke tager næsten hvad som helst med hjem. Helt upåagtet af hvad loven siger. Penge kan der jo også være i det og et vist sort marked vil jo bestå. Som med andre ulovligheder, hvis der er købere er der sælgere. Selvfølgelig er der netværk både herhjemme og udenlands der privat imellem skaffer og handler hvad som helst.
Jeg gør ikke selv i den slags. Men behøver blot at deltage i et par større arrangementer hvert år for at få kendskab til det. Helt uden at ville og vise interesse for det. Men det er jo noget der snakkes en del om. Så selvom jeg synes min viden er perifer, synes jeg også at med bare det jeg ved, at det stadig er der i stort omfang.
Ulovlig handel med truede og beskyttede dyrearter er jo almen kendt for stadig at eksistere. Det vil handlen med de invasive arter også. Det tror jeg ikke et forbud som sådan vil kunne gøre noget ved. Føler det der langt bedre at oplyse end at forbyde. Min pointe er at det ikke er så sort og hvidt som bare at forbyde. Det er ikke sikkert det hjælper en pind.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2019 kl. 07:26
Hej Poul Erik. Du har mange gode pointer og sagen er langt fra nem. Jeg tror kun oplysning kan være et lille skridt på vejen. Personligt kan jeg da huske, at jeg som dreng har været med til at fange skaller i den lokale sø, for så at sætte dem ud andre steder...Oplysning når ikke ud alle steder. Nej, hele miseren består i at rette myndighed ikke har gjort det ulovligt fra starten at besidde og handle med bl.a. marmorkrebs.
Der er kun at håbe at marmorkrebsen ikke er så skadelig som frygtet på vores breddegrader og så forsøge at komme af med den selvom det nok næsten er umuligt.
Med krebsetejner kan man måske bestemme udbredelsen i Karup Å, men ikke fange alle krebs. 
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2019 kl. 09:22
Ikke at forglemme at Stallingen kun eksisterer i Gudenåen (de få der er tilbage ,efter Skarven),fordi nogle aktivt transporterende dem dertil ,det ville sikkert være forbudt i dag, selv om det var fra dansk vand til dansk vand.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2019 kl. 10:29
Hej Poul Erik
Vi er stort set enige fornær det med forbud,Jeg tror stadigvæk at et forbud ville mindske spredningen af marmorkrebs, og et forbud langt tidligere som Jakob er inde på mindsket problemet, Selvfølgelig ville det ikke have afholdt nogen fra at holde dem, Men måske afholdt de få der ville have smidt dem ud i naturen. 

Lad os bare håbe at de ikke spreder krebsepest i vande der ikke indeholder signalkrebs.
Sørgeligt hvis den får fodfæste her i landet i Sverige har signalkrebsen stort set udryddet den Svenske flodkrrebs med krebsepest, Nu vil Danmark have 2 arter der er spreder af krebsepest.



Til top
 Besvar Besvar

Skift forum