Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stang til 4årig. Hvad skal man vælge?

 Besvar Besvar
Forfatter
Emil Haslund Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
semulje

Tilmeldt:: 23 Apr 2015
Geografisk: Vestmøn
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér semulje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Stang til 4årig. Hvad skal man vælge?
    Sendt: 27 Feb 2019 kl. 08:07
Hej. Jeg er ude i at købe en fiskestang til min knægt som fylder 4 år om 13 dages tid. Han er rimelig interesseret i at far altid er ude og fiske, så han skal da med på nogle ture. Jeg har skannet nettet tyndt for at finde noget passende men for at være helt ærlig er jeg noget i tvivl. 
Sagen er jo den at han ikke er særlig stor så alt over 7 fod synes jeg bliver for langt. Jeg kunne godt tænke mig at den kunne bruges både i sø og på kyst (Aborre, Havørred og måske en lille gedde). 

Jeg har kig på et par forskellige emner:
Daiwa Legalis Spin 7'. Laves kun i 10-30gr. Bliver den for stiv?
https://fiskegrej.dk/daiwa-legalis-spin.html?fbclid=IwAR1Zj-b0-mW4adK0s3Nnhfx669Db7Sfp4clQdo5NbsNk-dgZJ-z2YmVnuWo

Ron Thompson Steelhead Iconic 7'. 5-20gr.
https://fiskegrej.dk/produkter/staenger/spin/ron-thompson-iconic.html

Ron Thompson Refines Spin 7'. 7-22gr.
https://hvidovresport.dk/shop/fiskegrej-fiskestaenger/spinnestaenger/refined-boat.aspx

Hvad bør jeg vælge? Og hvad er jeres erfaringer med første stang til jeres unger?.

OBS. Jeg er ikke interesseret i at give ham en af de klassiske børnepakker. Jeg synes han skal have en rigtig fiskestang.

Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 09:11
Hej 

Jeg ville ikke vælge et eneste af de muligheder du lister op... Køb en UL-stang på 5-6 fod, dertil et hjul af fornuftig kvalitet og en god fletline - stærk men tynd diameter. Køb en rulle monofil 0,20 og 0,25 til at lave "forfang" med. 

Kastevægten skal være maks. 10 gram. Jeg har brugt disse sæt til skaller, aborrefiskeri, ørredfiskeri på kyst, i å og sø samt efter hornfisk. Og det magter det hele super godt.

Et sådant sæt er let at håndtere og lære at kaste med. Det er ikke for tungt og er derfor noget lettere for små børnehænder at bruge...  Jeg har gjort sådan for mine egne børn, og det virker rigtig godt! Jeg har også i mange år undervist på Danmarks Sportsfiskerforbunds familietræf på Hessellund Sø-camping, hvor jeg har set effekten af forkert grej til børnene... Så, hvis du gerne vil have dit barn til at hænge ved, så betyder let-anvendeligt grej bare rigtig meget! 

God fornøjelse med det

Med venlig hilsen
Ronny Lagoni
Til top
Emil Haslund Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
semulje

Tilmeldt:: 23 Apr 2015
Geografisk: Vestmøn
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér semulje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 09:30
Fedt Ronny. Det var lige den slags info jeg var ude efter. Mange tak.

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 09:41
Hej Emil.

Mine unger begyndte deres lystfiskekariere som 3 årige, og daværende havde Daiwa et 5' sæt i en kuffert med fast spole hjul.

Det var lykken, at slæbe rundt med den kuffert, men jeg fandt hurtig ud af, at fast spolehjulet, var et problem for så små børn. Det at slå bøjlen over går ikke, med den motorik små børn har, men det kom omkring 6 års alderen, og har virket siden.

Løsningen var et indkapslet hjul fra Abu, det kunne man forholde sig til, og bruge, det faldt helt naturligt, at trykke på knappen, slippe i kastet, og ja i starten var det små skaller, men det var et hit. Som 4 årige var det sådan set det hele, også vande, hvor en redningsvest, var på krævet.

Når så små børn fisker, er det min families erfaringer, at der skal være plads til leg, når der fiskes, ellers kager det hele, så spand og skovl hører med til de smås fisketureTongue

Skulle jeg i dag vælge stænger, så ville jeg vælge, som Ronny anbefaler, så let en stang som mulig, men fuldskaftet, da en nøgen klinge, ikke er godt til små børnehænder!

Min familie har haft stor glæde af at starte ungerne tidligt op, og det givet rigtig mange hyggelige timer ved vandet, og masser af fangster, og i dag er der stadig historier, som bliver fortalt til børnebørne, jow det fiskeri dur jo bareWink

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 27 Feb 2019 kl. 09:43
Til top
Emil Haslund Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
semulje

Tilmeldt:: 23 Apr 2015
Geografisk: Vestmøn
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér semulje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 09:57
Super. Så en UL stang med et lille multihjul er hvad jeg skal på jagt efter. Tak for de gode råd.
Smile
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 10:35
Hej igen Emil og Per

Du har en god pointe Per, jeg har dog brugt fastspolehjul til mine børn, og det har drillet lidt i starten, men de er ret hurtigt kommet efter det. Jeg har ikke ret gode erfaringer med de indkapslede hjul... Jeg ville altså vælge et fastspolehjul...

Ronny
Til top
Emil Haslund Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
semulje

Tilmeldt:: 23 Apr 2015
Geografisk: Vestmøn
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér semulje Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 10:42
Jeg har et lille Shimano fastspolehjul af ældre dato han må starte med. Udover det har jeg bestilt en Savage Gear Parabellum CC stang på 6,3', og en fletline på 0.10.
Så er det bare at se hvordan det går. Om ikke andet skal det nok blive sjovt når hornfiskene kommer om et par måneder og vi kan komme ud i båden.

Igen tak. Jeg har været tæt på at købe det helt forkerte, så det var rart med et par gode råd.
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 11:07
Hej Emil

Super fedt - det bliver du ikke ked af! 

Rigtig god fornøjelse med det! 

Ronny
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 19:50
jeg har en lidt anden vinkel på hvordan man kan få børnene i gang med fiskeriet

jeg har en datter på 6 år, som i dag fint fisker med en ul stang på 5'6" og et lille daiwa legalis 1500 hjul. Et fint sæt som hun kan håndtere selv, men det var bestemt ikke der vi startede. 

Da hun var 3 år begyndte hun og komme med ud, vi tog ud og fiskede skaller med polestænger. Stængerne kan findes til under 50 kr, har selv købt en portion stænger til 10 kr med prop og krog i Harald Nyborg

jeg har haft flere af vennernes børn på 4-6 år med ud og fiske, og det har altid vakt begejstring. Det er forholdsvis simpelt, man skal ikke bruge masser af tid på og filtre liner ud, og der sker en del aktion til glæde for børnene

det er vigtigt at både far og søn fisker efter det samme, og selvom mange af de arter du nævner er fine, er det også lunefulde fisk. Og er der en ting børnene ikke vil, så er det og bruge mange timer uden fangst

så synes næsten i skal overveje og købe et par polestænger, og medefiske skaller sammen. Og må da indrømme, at når man igen får en simpel stang og flåd i hånden går man lidt i barndom igen, og det er faktisk ganske spændende og få fat i de største skaller 

knæk og bræk
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2019 kl. 22:15
Min datter startede med et ældre abumatic og en 6 fod ældre abu stang,Hun lærte meget hurtigt at kaste da hun var 5 år, Jeg startede også selv med abumatic da jeg var 5-6 år 
Og et lille plus de ældre abumatic hjul fkan ofte indkøbes meget billigt.
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2019 kl. 11:03
Hej.
jeg tilslutter mig Rene, jeg gennem flere år indkøbt og solgt 3 m polestænger med flådsæt , først til min ældste datters børnehaveklasse og siden adspurgt til flere nye årgange indtil skolen indkøbte et antal stænger til udlån. (At jeg så stod med 35 stænger indkøbt for at kunne sælge billigt til ungerne er så noget andet)
Alle var begejstrede, som Rene skriver, ingen linekludder, næsten, og få farlige situationer, vi fiskede så med regnorm i pt dam med købt antal fisk, så næsten alle fik fangst inden vi trak vod ;)
Så ja, et fint sted at starte, selvom mine egne unger ret hurtigt fik en syv fods komposit med fastspolehjul, (som fik den gamle til at genfinde glæden ved spindefiskeri) med deraf mere kludder og andet; men så også kunne bruges fra båd og kyst.
MVH. ivan.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum