Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp, korkskade

 Besvar Besvar
Forfatter
Uffe Laust Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
uffe-laust Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Østfyn
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér uffe-laust Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp, korkskade
    Sendt: 01 Mar 2019 kl. 15:55
Arrrghhh! Min meget afholdte shimano Aspire BX har fået en alvorlig skade på den øverste del af korken (den del der skrues ned over hjulet). Det er skilt ad i to halvdele. Kan det skiftes af en stangbygger? Jeg ville dæleme være ked af at skulle af med en stang med en fed klinge der iøvrigt ikke fejler noget.... Mvh. Uffe
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2019 kl. 18:30
Prøv at tage fat i https://www.frederiksenflyrods.dk/ måske han kan hjælpe dig.
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 14:49
Hej Uffe

Er korken flækket, eller er den bare gået fra hinanden imellem to korkringe, som så er gået løst? Hvis det er sidste, kan det nu rimeligt overkommeligt fixes igen. Man kan smøre/sprøjte udendørs polyurethan (PU) lim imellem/under ringene og sætte det i spænd og lime det sammen igen.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 17:04
Hej

Du skruer jo nok med den øverste halvdel, der så er flækket i to dele. Har selv oplevet noget lignende med en Daiwa Shogun-Z (hedder den vist). Det sker fordi det egentlig er en lidt tosset konstruktion med sådan et håndtag. De kunne bare sætte en god Fuji-hjulholder på i stedet.

Spørgsmålet er, om den øverste del kun skal sidde fast med kork mod kork, eller om denne del også sidder mod noget plastic indenfor korken, som man evt. kunne lime på.

Måske kan du altså lime de to dele sammen, Men pas på, ikke at bruge for meget lim, da det jo gerne skulle kunne dreje rundt igen.

Jeg ved ikke rigtig, hvilken limtype man bør bruge - måske den type som andre nævner eller lidt tokomponent-lim.

Dette er måske en tosset idé: Måske kunne man forstærke sammenføjningen med nåle (3-4 stykker) stukket ret skråt ind i en af delene og videre ind i den anden del, men selvfølgelig ikke for langt. Det skulle nok ske lidt efter limningen. De skal selvfølgelig ikke gå for langt ind, og overskydende skal klippes af og slibes til, så "indstiksstederne" ikke kan ses.

Efter sammenlimning, skal man nok kun dreje ved at tage fat om det nederste stykke af det sammenlimede håndtagsstykke, der helt sikkert vil være svækket noget.

Held og lykke med stangen.

Mvh Henrik

Redigeret af Henrik L. - 04 Mar 2019 kl. 17:07
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 17:31
Har oplevet det samme med Shimano vengeance hvor man også skruer den øverste del rundt.
Fik stang byttet, men på næste stang skete det samme allerede inden jeg kom på fisketure med den.
Jeg skar al korken på drejedelen af, smuldrede noget fint og noget i lidt større stykker og blandede så to komponent aralditllm i blandingen og limede det på håndtaget.
Ikke den pæneste løsning men det holder bare.!!

Problemet tror jeg består i at korken er tyndere end normalt der,da den skjulte hjulholder ring og gevind fylder under korken.

Mvh Ole

Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Uffe Laust Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
uffe-laust Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Østfyn
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér uffe-laust Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2019 kl. 14:16
Tusind tak for jeres forslag. Hele den øverste del er smadret så meget at det aldrig kan lappes på en ordentlig måde. Jeg tænker at jeg prøver en stangbygger, som foreslået, og hører om man kan skrælle al kork af stangen og montere kork og hjulholder på ny, denne kan noget der holder;-) Jeg er super tilfreds med klingen, så den vil jeg gerne beholde, spørgsmålet er så bare om det giver mening når jeg hører prisen for sådan en restaurering...

Mvh. Uffe
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2019 kl. 17:09
Hej Uffe

Screw Down hjulholdere er noget bras, jeg har selv ødelagt et par stykker. Nu bygger jeg selv mine stænger på rå klinger, og får den kvalitet jeg ønsker. Jeg har prøvet at skrælle kork og hjulholder af en klinge, men det er f...... arbejde, og man risikerer at ødelægge klingen. Hvis du alligevel vil have det gjort, så er her et par anbefalinger til hjulholdere som bare holder. Det er Alps TRI (aluminium) og Alps MVT (hård og blank kulfiber), du kan se dem her:

Alpstackle.com

Aluminium kan være koldt at holde om vinteren, så kulfiber kan være bedre.

De er ikke helt billige, men det er en stangbygger heller ikke. Jeg bygger egne stænger, men bygger ikke for andre.

Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum