Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Overvejer nyt Hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian Hansen

Tilmeldt:: 28 Feb 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Overvejer nyt Hjul
    Sendt: 03 Mar 2019 kl. 22:19
Hej....
Jeg er ny bruger herinde og har en masse spørgsmål til mit gamle fiskegrej...
Jeg vil bla. gerne høre jeres mening om det kunne være en fordel at sælge mit gamle
Shimano Symetre 4000 RI, og så købe et Penn Spinfisher SSV 4500, da det er på tilbud lige nu til 699,-
Jeg fisker næsten kun med spinner og jeg skal til Nansen i Norge her først på sommeren og fiske efter laks....
Håber i vil komme med jeres meninger om dette....
Venlig hilsen Brian
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 03:59

Hej Brian. Jeg vil anbefale dig at købe et multiplikatorhjul af en god kvalitet hvis du skal til Namsen. Namsen er en stor elv med store fisk, du vil hurtigt komme til kort med et fastspolehjul. Det ville jo være ærgerligt at bruge mange penge på en tur til Norge, og så gå ned på et for lille hjul, der ikke er egnet til tungt laksefiskeri. 

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian Hansen

Tilmeldt:: 28 Feb 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 16:12
Er det så evt. et Ambassadeur hjul jeg skal kigge efter ?

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian Hansen

Tilmeldt:: 28 Feb 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 16:20
Hvidovre Sport har et Ambassadeur 7000 CS
på tilbud til 799,- og et Ambassadeur 10000 i , til 1199,-
Kan du anbefale et af disse hjul ?

Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 16:47
Hej Brian

Både 7000 og 10000 er alt for store og upraktiske/trættende at kaste med. 10000 har vist ikke en kastebremse heller. Gå efter 5000 eller 6000 hvis det skal være rundt.

Jeg fisker selv med lavprofil, normalt Shimano størrelse 200, evt. Størrelse 300 hvis forholdene tilsiger det. Det afgørende er at hjulet kan rumme tilstrækkeligt af den line du vil bruge. Jeg bruger selv fletline med brudstyrke på 13-14kg samt et monofilt forfang med lidt lavere styrke som krækline.

Overjeg om du vil have håndtaget i venstre eller højre side. En tommelfinger tangent er praktisk, i så fald hedder ABU hjulet 5600, 5601, 6600 eller 6601.

Mvh. Peter
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 18:28

Hej Brian. Det med hvilken størrelse man skal vælge, kan der siges meget om, min personlige mening er at et AMB. 7000 vil være et godt valg, hvad størrelse and gård. Jeg har selv fisket i Namsen flere gange, og har brugt AMB.7000.  Nu ved jeg ikke hvad dit budget er og om du vil til Norge en gang om året frem over. Hvis du ikke vil offer for mange penge eller ikke forventer at komme til Norge frem over, vil et AMB. 7000 være et godt valg, men i dag kan du få betydelig beder hjul af denne type fra SHIMANO og DAIWA, men så snakker vi også helt andre priser. Og så er problemet også, at flere af disse hjul skat købe i udlandet, da de ikke forhandles i DK. Men med lidt søgen på nettet kan det da lade sig gøre, har selv gjort det med held. 

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian Hansen

Tilmeldt:: 28 Feb 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 21:19
Tak for svar :-)
Det udstyr jeg har er af ælder dato og mindre fisk, så det er dejligt at høre jeres meninger.....

Jeg har 4 sæt, bestående af :

Stang : Abu Garcia Conolon Crossfire 9´
Hjul : Shimano Stradic 2500 GTM - RA

Stang : Shimano Technium Spinning 300 H
Hjul : Shimano Symetre 4000 RI

Stang : Hardy Graphite Seatrout 2000
Hjul : Shimano Twinpower 4000 XT

Stang : Kinetic Pride HM 68 Graphite
Hjul : Penn Sargus 3000
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 23:40

Hej Brian. Det er nogle fine sæt du har. De er bare ikke kraftige nok til Laksefiskeri, et sted som Namsen.

Hvis jeg var dig ville jeg skaffe mig et AMB 7000. og en stang på 11-12 fod med trigger og en kastevægt på op til 80 g.  så er du godt i gang. Hvis du ikke har erfaring med at kaste med multihjul., vil det nok være en god ide, at sætte sig ind i, hvordan det skal indstilles, og så øve dig godt hjemme fra inden du tager til Norge. Det ville jo være ærgerligt  at bruge god fisketid på fugle reder, og tro mig.. det kommer der hvis man ikke er øvet med at kaste med multihjul. Det ville være en stor hjælp, hvis man har en med erfaring, der kan hjælpe en i gang med kasteriet. HUSK der er altid mange penge at spare hvis man køber grejet brugt. Knæk og Bræk i Norge.

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian Hansen

Tilmeldt:: 28 Feb 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2019 kl. 23:58
Jeg havde håbet lidt på at Shimano-stangen var kraftig nok til at bruge deroppe..
Den er på 10 fod og kastevægten 20-60 gram....
Jeg har absolut ingen erfaring med multihjul men som jeg starter indlægget med ville jeg gerne have hjulet på stangen skiftet ud med et Penn Spinfisher SSV 4500, som Effektlageret køre på tilbud til 699,-.... Der står at det er et af de kraftigeste fastspolehjul på markedet..... men det er måske en dårlig ide ?
Til top
Morten Lundh Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mlundh

Tilmeldt:: 16 Dec 2011
Geografisk: Esbjerg N
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mlundh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2019 kl. 00:17
Brian hvor i lanet bor du?? eller vi kunne tale i telefon sammen en gang, så kan jeg hjælpe dig, med mange af de spørsmål du har.
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2019 kl. 16:02
Brian - tillader mig at citere Jens Ploug Hansen - æret være hans minde: I bogen "Spinnefiskeri" skriver han, citeret efter hukommelsen:  "Tidligere brugte jeg til laksefiskeri et Amb. 7000, men er nu gået helt over til fastspolehjul, da det ikke er de lange kast, der er brug for, men mange korte, og her er fastspolehjul langt bedre".

I din situation ville dit valg af et Penn fastspolehjul i stor størrelse formentlig være langt det bedste, for det tager temmelig lang tid at blive fortrolig med kasteteknikken, især med en af de helt store multiruller.  Men hjulet skal have plads til et par hundrede meter 0,40mm, så burde du være dækket ind.  Det er ikke sikkert, det er tilladt at bruge fletline - i visse laksevande er det forbudt pga. faren for miljøsvineri (det foretrækker de at reservere til lakseopdrættet i fjordene). 

Måske burde jeg tilføje en personlig kommentar: Jeg er  (vistnok) kendt for at være multihjuls-fanatiker, og jeg ville måske selv vælge en multirulle i 6000-størrelse (Ambassadeur), men som uøvet ville jeg ikke gøre det - og risikere at få turen ødelagt pga. problemer med grejet.  Din stang med 20 - 60 gram kastevægt burde kunne klare jobbet.  Du kan jo bare kalde det UL eller let-spinWink.

mvh jr

Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2019 kl. 17:47
Jeg synes også at amb. 7000 er voldsomt. Det vil i hvert fald være voldsomt trættende at kaste med en hel dag. For mig skal fiskeriet helst være en fornøjelse.

Jeg har ikke prøvet Namsen, men fisker hver sommer i Svenske elve, ofte med god strøm. Mit foretrukne grej (når jeg ikke fluefiskeri) er en 9fod stang 20-60 gram, en fletline som holder 13-14kg og et monofilt forfang. Forfanget er dels knækline så et evt bundbid ikke efterlader fletline i elven, dels et slidstykke og det gør enden af linen lidt mere usynlig. Dertil et Shimano lavprofilhjul størrelse 200 ca svarende til ambassadeur i størrelse 4000. Det grej har jeg to gange taget 10+ laks på i hård strøm. Uden problemer. Plus en god del omkring de 5kg. De fleste andre jeg møder bruger enten ambassadeur 6000 eller fastspolehjul i størrelse 4000 eller 5000.

Stangen er hjemmebygget på en klasse 16 flueklinge. Den flekser dybt ned mod håndtaget og kompenserer dermed for at fletline er uelastisk. Bremsen (kast og fight) på hjulet indstiller jeg løst og bruger tommelen til finjustering.

Som Jørgen skriver skal man nok ikke møde op med multihjul med mindre man allerede har rutinen. Ellers bliver det svært at koncentrere sig om teknik og fiskeri samtidig.

Mvh. Peter
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Brian Hansen

Tilmeldt:: 28 Feb 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2019 kl. 20:10
Takker mange gange for svarerne :-)
Vh. Brian
Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2019 kl. 20:41
Hej Brian.
Jeg har fisket i Gaula i mange år og har en fiskekammerat der fint har klaret sig med store modeller af fastspolehjul. Desuden mener jeg helt klart, at din 10 fods Shimano stang på 20-60g er rigtig fin til laksefiskeri. Det er den type spinnestænger jeg har brugt og taget pæne laks på.
Hvis du evt. bestemmer dig for et multihjul har jeg et brugt Ambassadeur 6500 CS Rocket, som er ny-serviceret af forhandler (der er kvittering på kr. 300,-), som du må købe for kr. 550,-.
Giv mig en melding hvis du synes det kunne være noget.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Online
Beskeder: 844
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2019 kl. 22:35
Penn Spinfisher er et klasse hjul jeg har brugt det som backup de dage fluefiskeri ikke har givet noget i både Russland,Norge,Florida,Alaska mfl 
Så et køb af det hjul er ikke noget du kommer til at fortryde.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum