Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Reflektioner Amb Ultra mag xl LH

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Reflektioner Amb Ultra mag xl LH
    Sendt: 23 Mar 2019 kl. 20:09
Hej Forum

Har i dag været ude og teste mit Ambassadeur ultra mag xl LH på min Fibatube 8,6f 35g kul. Hjulet var virkelig en super oplevelse at fiske med. Ligger super godt i hånden dejligt nemt at justere magnet bremsen og på trods af en umiddelbar lav gearing, syntes jeg ikke at det virkede langsomt, måske på grund af den høje/dybe spole.

Jeg har tidligere været meget optaget af at bruge bløde stænger i mit fiskeri med multihjul, men læste forleden her inde, om fordelen ved at bruge stivere stænger der hurtigere falder til ro i kastet, og dermed ikke bremser linen når den kommer i kontakt med klingen, det var også en spændende og god oplevelse. Jeg brugte HH sømmet i 22 g som er min klare all time favorit, skal dog være ærlig og sige at jeg fik et par æregelige overløb som jeg dog fik reddet ud igen, da jeg tror lejerne var kørt tørre for olie og dermed dårlig bremse effekt samt den noget hidsige vind. Kunne nok med fordel have brugt en mere kompakt gennemløber som eksempelvis Bornholmer pilen, men det gik efter smørring og justering af magnet bremsen.  
Tror dette sæt bliver mit fortrukne på kysten til allround fiskeri.
Er der andre der har nogen erfaringer med Ambassadeur Ultra mag XL eller andet spændende setup, de har lyst  til at dele inde det for alvor går løs på kysten?

VH
Henrik
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2019 kl. 16:45
Jeg har fisket med ultra mag xl 2 siden 1982 og gør det stadig væk . Jeg har fisket med hardy stænger i over 40 år og mag hjulet og en hjemme bygget Hardy stang, det har virket fint for mig.
Hvis jeg skal kaste langt bruger jeg min st.croix  9,6 fod trigger stang, den kan anbefales. 
Men et af de bedste ambassadeur hjul, efter min mening. 
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2019 kl. 18:02
Hej Morten
Er også vild med kombinationen Hardy og Ambassadeur Ultra mag xl plus LHSmile
Vh
Henrik
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2019 kl. 19:34
Yep. Har fisket med det siden 82.
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2019 kl. 14:14
Hej Henrik, dejligt at se, du er blevet i sadlen og efterhånden har udviklet dig til én af de seje repræsentanter for multi-folket.  For snart mange år siden købte du et Record 41 af mig (alt for billigtCry).  Det var vist dengang, din "multifeber" begyndte, var det ikke?  Har du det endnu, eller...?

Magnetbremsede hjul er en stor behagelighed, og mit yndlingshjul er et Amb. 5500 Mag Elite fra forrige århundrede, stadig fuldstændig som nyt - ja, faktisk bedre, da Amba'erne til forskel fra mange andre "slides til" i stedet for at slides op ved brug. 

Jeg tror, du er inde på noget rigtigt mht. stangtypen:  Jeg mener at huske én af multi-guruerne (Børge Gynthersen) skrev, at en multistang skulle være så lang, let og stiv som muligt, selvfølgelig inden for visse grænser, hvis kastelængde var afgørende for én.  Hardy-stængerne er absolut fine (har selv haft en Fibatube, som blev glemt på en parkeringsplads sammen med et Amb. SM 3000C  lavprofil med magnetbremse, absolut en superfin kombination).  Jeg synes, ABUs egne stænger er helt fine, deres aktion er tilpasset multihjul, selv om de ikke er helt så eksklusive som Hardys.  Jeg har 2 stk. Conolon Crossfire i hhv. 9 og 10 fod, som det næsten ikke er muligt at lave et hæderligt overløb med, selv om man tager ved  for Gud, konge og fædreland.

Jeg er gået mere og mere over til højrehånds-hjul og påtænker at sælge mine resten af mine venstre-hjul, bl.a et 5501 CS Pro Rocket, et 4501 med stativ og bundplade i forchromet messing, begge hjul med ekstra bakspærre + andet bling-bling.  På den anden side: De er på sin vis bedre end penge i banken, da de jo nærmest stiger i værdi ved "lagring"  -  modsat pengene i bankenOuch

mvh jr
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2019 kl. 20:36
Hej Jørgen
Tak skal du have, ja du husker helt rigtigt, det startede med dit Amb Record 41 husker nu nok at prisen var lidt i overkantenSmile men jeg måtte eje det. Efter følgende blev jeg meget optaget at kunne kaste med ul agn specielt 6gr gladsax woblere og derfor måtte jeg erhverve mig først et Amb 2601c og derefter et Amb 1601c selvom dit Record faktisk gjorde det fint.
Sidenhen røg jeg på Amb et par 5501 CS Rocket pro til det grovere fiskeri.
Dit Record 41 måtte videre, jeg syntes i perioder at det blev lidt hysterisk og svært at styre, måske pga. af min manglende teknik men byttede det vækCool håber ikke det gør for ondt i din sjælSmile
VH
Henrik
  
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum