Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

put and take norge

 Besvar Besvar
Forfatter
Alex kornum Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
alexkornum1998

Tilmeldt:: 09 Apr 2019
Geografisk: danmark
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alexkornum1998 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: put and take norge
    Sendt: 10 Apr 2019 kl. 08:16
hej.
her til sommer skal jeg til norge og vil høre om der er nogen der har kendskab til et put and tak i larvik
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2019 kl. 08:55
Fisk dog I havet ;-)

Masser af sej, torsk og fladfisk direkte fra havnen/klippen

Laks udsluppen fra havdamdrug svømmer også rundt ved kysten.. men de spiser ikke powerbait ;-)
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 842
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2019 kl. 12:59
Citat: OleOrm

Fisk dog I havet ;-)

Masser af sej, torsk og fladfisk direkte fra havnen/klippen

Laks udsluppen fra havdamdrug svømmer også rundt ved kysten.. men de spiser ikke powerbait ;-)

Han spurgte jo ikke om hvad du syntes vel ? 
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2019 kl. 06:09
P & T som sådan er jeg aldrig selv stødt på i Norge. Har kun kendt til ét privat vand hvor man til sig selv satte regnbuer ud. Hvilket var helt usædvanligt.
Der imod gør man mest i at flytte naturlige fisk - mest ørred fra vand til vand. Eller andre steder, hvor man lige som her i DK opretholder en bestand med udsætninger. Det bliver til en slags P & T. Men ikke som vi kender det.
Den primære årsag til dette fravær er nok, at der er så meget vand alle steder. Næsten alle indeholder som minimum ørred og ofte ikke så meget andet. Men i kan støde på fjeldørred og gedde nogle steder - måske enkelte andre arter.
Selvom der er noget der hedder alle mands retten - at man principielt må fiske mange steder uden at betale eller spørge. Så gør i nu alligevel klogt i at finde ud af, hvor i må fiske. For der kan sagtens være private ejerforhold at tage hensyn til. En form for guideline kan være, at hvis vandet ligger for sig selv, at det sjældent bliver et problem bare at gå ned at fiske. Men er der bebyggelse lige ved - spørg først. De fleste er såmænd meget venlige og man kan få lov. Har man overtrådt en privatgrænse der måske ej heller var synlig, kan man også ske at møde venlighed og forståelse. Folk i syd-Norge er generelt ret åbne og iøvrigt glade for danskere. Det er heller ikke sikkert, at det er første gang de møder "dumme" turister. 
Måske kan i ligefrem ved at spørge lokalt rundt omkring i Larvik få et tips om et nogenlunde fiskevand. Men sjældent vil fiskene være særligt store. 20-25 cm er helt typisk specielt i søerne og større skal man bare være glad for. Selvom man her hjemme ville sætte dem ud igen. Er det ofte en hjælp for bestanden at slå dem ihjel. For vandene er ofte udover artsfattige, næringsfattige og bestandene ala aborre tusindbrødre. Der er ikke mindstemål på dem generelt og de smager godt. De er det værd at tilberede, hvis i fanger nogle stykker og en god, og del, af hele oplevelsen. Omgivelserne er smukke som fiskene. Det kan både være spændende og givtigt fiskeri, hvis de ikke lige driller, som vore egne kan gøre det. I kan fange dem på lidt af hvert - små spinnere,blink, flue eller orm enten på bunden eller med flåd/prop.

Som Ole påpeger, har i også kysten lige ved. Men en overdrivelse, at der er masser af fisk. Jeg har selv fisket på kysten i Larvik. Jeg fandt nogle lovende steder og fiskede primært efter havørred, og måske hvis jeg kunne være heldig at fange en havbars. Torsk prøvede jeg også efter (sej fanges ofte ved begge typer typer fiskeri også). Men fangede absolut intet. Det plejer jeg nu ellers godt at kunne, hvis altså fiskene er tilstede. Fiskeri efter torsk, sej og lubbe mm. behøver heller ikke at være svært iøvrigt. Desværre er det bare ikke længere, som det var engang på kysten i store dele af Norge. Fiskeriet er gået meget tilbage og specielt torsken har lidt meget og forsvundet mange steder. Alligevel tror jeg nu nok, at i kunne få noget ud af det fra kysten. Men jeg ville klart anbefale at fiske på bunden med agn. Måske kan i købe sildefilet på frost og skære op. Jeg ville ikke bruge alt for store stykker. Det skal helst være sådan at en evt. fladfisk kan gafle det ind. Primært vil det være ising med mulighed for skrubbe i vil opleve. Men der kan være flere og sjovere arter end herhjemme. Et sjovt, spændende og fascinerende fiskeri. Frisk makrel er top agnen, men ofte svær at skaffe.
Selvfølgelig kan i også spinnefiske. Mulighed for torsk (dem får i også på agnfiskeriet), sej, lubbe måske havørred, havbars er til stede. I skal nok søge meget efter dem, men om i finder dem? Tvivler desværre på det helt store. Torsk skal i fange helt bundnært og mister derved helt naturligt en del grej. Så hav godt med billige blink med, som det ikke gør så meget at miste af. Makrel tvivler jeg på i kommer til at opleve. 
Selvom det måske virker nedslående. Så ER der altså alligevel muligheder og i kan være heldige at havne i fisk her og der. Det håber jeg bestemt. Men det er ikke bare sådan lige.....
Pøj pøj. Håber i får en virkelig god tur og en masse flot natur og positive oplevelser skal i nok få. Hvis der er noget af fiskeriet du ønsker uddybet, så sig bare til. Gør jeg gerne.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum