Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gel Spund - fletline

 Besvar Besvar
Forfatter
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gel Spund - fletline
    Sendt: 28 Jul 2019 kl. 08:25
kære Fisketosser !
Er der nogen der har erfaring med at bruge fletline som backing på fluehjul ?
Fordele, eller jo nok mest ulemper ?
Der er jo enorm prisforskel på Gel spund backing til fluehjulet, og en fletline ?
På forhånd tak, og knæk og bræk derude !
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2019 kl. 09:10
Der er ingen ulemper ved at bruge fletline frem for gel spun. Der er så heller ingen fordele bortset fra prisen. Bare lad være med at købe alt for tynd fletline - det kan godt skære gennem din flueline.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2019 kl. 10:28
Hej Jim.

Jeg har i en del år brugt mine brugte spinne liner, som bagline, og det mest i størrelsen omkring 0,30 mm.

Jeg har brugt flet, som bagline, både til ferskvand og saltvand, og har ikke haft problemer, men så haft glæden ved at kunne genbruge mine spinneliner.

Et godt råd er, at være meget omhyggelig med alle knuder, for fletliner kan være meget svære, at få knudesikre, også oplægget på fluehjulet kræver lidt, jeg har den erfaring, at linen skal ligge meget stramt, ellers skæret den ned i baglinen, hvis man skulle få et langt udløb, men det er heldigvis sjældent, at vi har den situationWink

Skulle jeg vælge noget billigt, men stærkt bagline i flet, til laksefiskeriet, så ville jeg kigge på det link her, og vælge 0,40 mm.:


en lystfiskerhilsen fra
P.K.


Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2019 kl. 11:19
Hej Per
Det forstår jeg ikke, hvis linen ikke er god nok til at bruge som spinneline, hvorfor så bruge dem til backing, så er den vel heller ikke god til det, jeg ved godt vi ikke ser backing til hverdag her i Danmark, men hvis det endelig skulle ske, så vil det da være surt at finde ud den “gamle” spinneline burde have været kasseret, når drømmefisken stikker af pga. en line der skulle have været kasseret.

Mvh Jørgen 
(25 år på kysten med flue, kun set min backing 3-4 gange i DK, men glad for den ikke sprang 😀)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2019 kl. 12:39
Hej Jørgen.

Nu er situationen omkring mine spinneliner, at jeg ikke vender linen, på mine spinne hjul, så jeg ser ikke nogen risiko, ved at ligge linen direkte over på fluehjulet, så jeg har den bedst bevarede del af linen forrest på fluehjulet, og ja jeg har fisket med flue på kysten siden 1968, og kun haft 9 omgange, hvor mit hjul har været inde i baglinen, men til gengæld, har jeg fået tømt hjulet flere gange i åerne, men stadig har fletlinen holdt.

Jeg er fuldstændig tryg ved fletline, som baglinen, også når den har været i brug!

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2019 kl. 12:52

Jeg er helt enig med Jørgen her, chancen for en en meget stor havørred ell kystlaks findes, og så vil det være ærgerligt med halvgammel backing. Omkring gelspun er jeg gået bort fra det af følgende årsager: ca en gang om året ruller jeg baglinen af og på alle mine fluehjul (med en boremaskine) jeg gør det for at sikre at det stadig ligger pænt og alt ok. Jeg har så oplevet et par gange med gelspun at det kiler sig længere ned i linen og ikke ligeså let ruller af spolen altid. Desuden hvis du skulle opleve at få en stor fisk som har taget et langt udløb og den herefter vender hurtigt i strømmen og du skal samle line op i en fart, da vil du også have en bagline som med lille risiko for kludder. Alt andet lige, desto tyndere bagline, desto større chance for kludder. Det prøvede jeg engang med en stor barracuda jeg fightede i en kraftig tidevandsstrøm, hvor der var lidt kludder, da den vendte.

Desuden hvis du ikke har et fullframe fluehjul og meget tynd bagline, så er chancen større for at det kiler sig ud af spolen. Jeg vil dog anbefale fullframe under alle omstændigheder.

Jeg vil hellere have lidt kortere bagline der fungere perfekt end metervis af tynd bagline. Desuden så fylder jeg heller ikke mine fluehjul max op med bagline. Jeg har set nogen som har puttet så meget bagline på hjulet at de har svært ved at få plads til fluelinen medmindre de er meget omhyggelige med at oplægningen, hvilket der ikke altid er tid til. Det er træls ved fiskeri, men endnu mere træls under en fight, når du nogle gange bare gerne vil samle line op ved hurtigt at spinne spolen, og dine øjne er på fisken.

En anden ulempe ved gelspun er at det er så tyndt at der er risiko for at det skære i fingrene, jeg har hørt om folk der ved tropisk saltvandfluefiskeri har fået fingre i klemme... farligt..

Sidst, men ikke mindst: vælg en bagline i klare farve (fx orange) du vil gerne kunne se baglinen, så vælg ikke en sort fletline fra spinnefiskeri.

Redigeret af Rasmus Elvekjær - 28 Jul 2019 kl. 13:02
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2019 kl. 22:39
Aliexpress bum.
Til top
Jonas Piet Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JonasPiet Avatar

Tilmeldt:: 26 Jul 2019
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JonasPiet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2019 kl. 13:34
Hvis jeg var dig ville jeg som nævnt længere oppe tage et kig på amazon/aliexpress/ebay osv. Der kan du få noget meget billigt og om ikke andet teste det. Så kan du se hvad der virker bedst og derefter købe noget ordentligt hos din lokale forhandler ;-)
Venlig hilsen
Jonas
Konsulent for http://www.bettingfamily.com/da
SEO ansvarlig for http://www.bettingglory.com
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2019 kl. 13:47
Kære alle !
Tak for indput, jeg prøver mig frem.

Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2019 kl. 22:41
Det du køber hos Aliekspress Amazon ect af backing, er fuldstændig identisk med det dansk forhandler sælger.
Til top
Jan Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jønner

Tilmeldt:: 11 Aug 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jønner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2019 kl. 23:54
Jeg talte med en ansat i en butik, som selv brugte stærk fletline til GT fiskeri. Hvis du vælger de bedste, kan du også få en bedre brudstyrke. 
Jeg har sat Berkley Whiplash 8 line på min klasse 10 stang 0,28 med en brudstyrke på 47,1 kg. Det har virket fint til tropisk fiskeri. 
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2019 kl. 07:06
Hej igen !
Jeg har købt Invisabread Spiderwire i hvid, i str. 0,35.
Det ser ud til at kunne fungere, eneste betænkelighed er om en sådan line kan "vælte" og kile sig ind under hinanden i kampens hede, men det risiko er der jo også med Gel spund.
Tak for jeres gode bidrag, og K og B derude.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum