Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til køb af stang

 Besvar Besvar
Forfatter
Vivi Hald Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vsh

Tilmeldt:: 24 Aug 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vsh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til køb af stang
    Sendt: 15 Sep 2019 kl. 14:39
Hej. Jeg vil høre om der er nogen som kan hjælpe mig med at finde en god men billig fiske stang.
Jeg vil gerne fiske med bombarda og spinner i P/T og så vil jeg gerne fiske ved kyst men kan man få en stang der kan dække det eller skal man have 2 og hvad mærke vil i anbefale som godt. det må ikke være for dyrt. Den jeg har nu er 8 fod 5 til 20 kan ikke husk mærke MVH. Vivi
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2019 kl. 10:53
hej vivi

Deltag i Ole Menanders auktion med en Savage gear stang 9.2 fod og 10-34 gram.
Den vil være perfekt til både P&T og kysten.  Højeste bud pt: 350 kr

mvh Lasse
Til top
Benjamin Blomgren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ben

Tilmeldt:: 29 Apr 2005
Geografisk: sø,å.kyst
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2019 kl. 00:06
Hey Vivi.
 
Her er en god 9 fods til 7/28 gram koster 349 kr, til lidt blandet fiskeri.

korsholm.dk/abu-garcia-venturi-travel-22402.html

Mvh Benjamin 

PsHug knæk og bræk
Til top
Benjamin Blomgren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ben

Tilmeldt:: 29 Apr 2005
Geografisk: sø,å.kyst
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2019 kl. 00:59
Hey Vivi 
50 kr billiger her ClapThumbs Up

grejonline.dk/collections/spinnestaenger/products/abu-venturi-spin-2-delt-nyhed-2017?variant=37712670151

Mvh Benjamin

Hugknæk & bræk 
Til top
Benjamin Blomgren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ben

Tilmeldt:: 29 Apr 2005
Geografisk: sø,å.kyst
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2019 kl. 21:43
Hey Vivi
kunne være godt, med et svar ! ?
Mvh Benjamin
Hugknæk & bræk
Til top
Vivi Hald Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vsh

Tilmeldt:: 24 Aug 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vsh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2019 kl. 08:44
Hej. Benjamin. Jeg ved ikke lige hvad det er jeg skal svare på. men jeg har ikke købt stang hvis det er det du mener. Har ikke haft tid på det seneste til at undersøge noget.men jeg havde forstillet mig der var flere der havde en ide om hvad mærke der var god til rimelig pris.
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2019 kl. 22:20
Hej Vivi
Billigt er et vidt begreb :-)
Shimano har i mine øjne altid været indbegrebet af "godt grej"
Men nu er det her jo et lystfisker forum, så der skal nok være 5-600 andre meninger :-)
Til Put&Take, og til kyst, ville jeg selv vælge noget mellem 9 og 11 fod, med en kastevægt mellem 8 og 30 gram.
Så har man indsnævret udvalget til omkring 48965 forskellige stænger.
Men skulle jeg købe en billig P&T / Kyst stang. Så ville jeg være helt tryk ved denne her: https://www.korsholm.dk/shimano-catana-dx-spin-9-10-30-gram.html
Jeg kender den ikke. Men på skrift har den de helt rigtige egenskaber i mine øjne.
Spinnere vejer jo tit under 9 gram. Men jeg tror snildt at denne her kan klare 7-8 gr. spinnere også.
Ellers er der jo muligheden for at fiske bombarda med Ultra Light (UL) spinnere på 1,5-3 gram (det er fanme noget virker - Både på kyst og i P&T) Thumbs Up

Jeg har ikke mange erfaringer med ABU stænger. Men de erfaringer jeg har gjort mig, er at de er for stive til Bombarda.
Det "svirp" de giver når man kaster. Er så hårdt, at det giver "fuglereder" på linen (det er min egen teori).
Men prøv også at holde øje med Bilka. Her dukker der af og til gode tilbud op.

Men ellers er gode stænger i den lave - Men også i den dyre ende:
Shimano, Berkley, Daiwa


Til top
Vivi Hald Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vsh

Tilmeldt:: 24 Aug 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vsh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2019 kl. 18:46
Hej.
Jeg har en Shimano 5-20 gram 8" Den købte jeg i sommer til P/T for synes den var ok til mit behov men så er vi ude og fiske bombarda og der erfarer jeg man bruger 9 10"   og gerne med en lidt blød stang. Så tænkte jeg at jeg når jeg at jeg nok heller må købe en god stang som måske kunne dække lidt af hvert. For den er jo nok lidt kort til Bombarda og måske den er for stiv. jeg prøvede en der var rimelig blød for blød til min smag så skal have fundet noget  imellem de to. Jeg er glad for alle indput jeg har fået fra jer. Nu skal jeg så bare have kikket lidt på nettet når tid og penge er til det. 

Mvh. Vivi
Til top
Vivi Hald Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vsh

Tilmeldt:: 24 Aug 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vsh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2019 kl. 18:51
 Hej 

Når man kikker på nettet efter stænger, hvordan ser jeg så, om det er en hård eller blød stang eller hvad man nu kalder det i jeres sporg.

Mvh. Vivi
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2019 kl. 21:51
Prøv at lure på "Mik Andersen's" hjemmeside.
Han er super skarp til at forklare den slags. http://mikandersen.dk/index.php/fiskeglad-lystfiskeri/kastefiskeri

Selv foretrækker jeg progressive - Med tendens til helaktion stænger til all-round fiskeri.
Det lyder måske som hokus pokus.
Men en stang som bøjer i den øverste halvdel under kast, og som opføre sig som en fluestang (helaktion) under fight. Det er lige noget for mig.
Kaster langt, og er forrygende når der skal fightes fisk.

Men det er en ufattelig svær kunst, at vælge den rette stang.
Så fortvivl ikke hvis du ender med en stor samling stænger, inden du står med den du elsker.
Jeg tror at jeg havde 30-40 stænger, inden jeg tjente penge nok til den rigtige - Shimano Speedmaster.
Da den afgik ved "knækkedøden" begyndte jeg, at bygge mine egne stænger.

Men prøv at gå ud til forhandlerne, og mærk aktionerne i de forskellige stænger, og tag den du føler dig bedst tilpas med.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Okt 2019 kl. 08:10
Hej Vivi

der er næsten ligeså mange meninger om stænger som der er lystfiskere, det har du nok allerede erfaret

hvis du jævnligt kommer ud og fiske, så kan det altid være en god ide at snakke med andre omkring søen eller på kysten. Så vil du kunne få input til andres valg, og måske få lov og prøve nogle stænger

selvom man altid kan stå og vifte lidt i en butik, så er det altså ikke det samme som når man får endegrej på stangen. Det er som om, at det er få forhandlere hvor man kan prøve en spinnestang før køb

til netop bombarda vælger nogle at anvende deres normale stænger, mens andre køber specielle bombardastænger. Disse er typisk 11-13 fod lange, og findes i flere forskellige kastevægte. Jeg ville til put and take og de mindre fisk foretrække bombardaflåd op til 20 gram, selvom et 40 grams kan kaste længere. Det afhænger dog også en del af størrelsen på søen du fisker i

anvender du bombarda sammen med powerbait, eller er det for at kaste med små mikroblink, gummidyr og lignende??

youtube indeholder også en del videoer med råd, vejledning og forklaringer på hvordan fiskeriet kan gribes an. 

du kan også prøve og se på fiskeri med små ul blink og gummidyr på ul stænger. Put and take og de oftest mindre regnbuer er perfekte fisk til ul fiskeri, og selv de større fisk du kan rende ind i kan håndteres på det lette grej

du kan også prøve og se på tremarella fiskeriet, det er noget "nyt" men flere dyrker det med stor succes. 

knæk og bræk
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum