Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Popnitter!

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Popnitter!
    Sendt: 10 Okt 2019 kl. 16:37
Jeg kan se, at nogle af de dygtige proffesonelle fluebindere, er begyndt at binde på alternative materialer, såsom Popnitter og andet, der ligger meget tæt op af de moderne vægte / tilbehør, til ens rørfluer.

Jeg har som fagmand, i en periode haft opgaver, hvor popnitter var en stor del af montagen, og daværende i midten af 80erne, var vi nogle kreative fluebindere, som lavede netop rørfluer på nitter og andet, som ligner det vi i dag bruger til belastninger.

Jeg har været i gemmerne og set på, hvad vi heksede med dengang, og fundet nogle mønstre, som var beregnet til lav vandstand, og samtidig med tanke på at bruge vores restmaterialer.

Fluerne var ikke ret store, så 20 mm. lange, og med silicone krogstyr.

Jeg har for sjov lavet et af de mønstre, men som en del DFRS, hvor fluens vinge / hackel del er fast på nitten, medens tilbehøret, her som diske og kugler, kan afmonteres, og sammensættes i et utal af varianter.

Mønsteret her er sammensat sådan:

Vinge: Sort fårehår, ca. 60 mm. langt - med blå holografisk tinsel, over.

Sides, hjemmeprintet Pro Attitude Eyes - hvid / sort, på hver side af vingen foran vingen!

Hackel, brun indfarvet guldfasan fjer.

Front dub, brun underuld, fra brunt får!

Bindetråd, sort amman 200/0.

DFRS: Orange Fluo. gummikugle ø4, i front og bag nitten.

Inderrør klart ø1,4 mm. rørfluerør.

Siliconestyr, Fluo. grøn ø 2mm. - kan udværes og fluen fisket frit.

De her små rørfluer har været fisket på 2 hånds i kl. 5 -7 + enhånds, og typen af mønsteret her, er rigtig effektivt, også overfor havørred.

Vi har i en periode, brugt dem på kysten, og det virker, både til ørred og hornfisk, og hvis man bruger rustfrie nitter, så er det fint i saltvand.

Jeg bruger normalt kun alu nitter, i ø4 mm. / ø6 mm. medø1,6 mm hul, og med skaft længder på 6 mm - 20 mm. alt afhængig af, hvor lang en flue man ønsker.

Nitterne kan købes i sæt, men rustfrie nitter er ret pebret i pris, men skal man kun lavet et sæt til ens eget fiskeri, vil jeg altid anbefale rustfrie nitter.

Mvh
Per Karlsen.




Redigeret af PK - 10 Okt 2019 kl. 16:46
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2019 kl. 23:41
Hej Per
RESPEKT!!

Jeg er KÆMPE fan af, at lave fiskegrej på alternative materialer.
Jeg binder ikke selv fluer. Men det der, er sq genialt, flot, og godt håndværkBig smile

Jeg har igennem mange år lavet mine egne stænger, knive, og endegrej (og meget andet).
men nu er min interesse faldet på UL-woblere.
Jeg har leget lidt med at stabiliserer forskellige træsorter. Dels for at få en vis hårdhed/formbarhed, og dels for stadig at bevare opdriften i træet.
Hvis det har interesse, kan du se lidt her: http://toroly.dk/ul-wobler/


Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2019 kl. 09:53

Hej Michael.

Fin hjemmeside med de små woblere, et godt indblik i rå materialer, rigtig fint.Tongue

Jeg har gennem en del år gjort i woblere til å – sø og kyst, nemlig woblere lavet af garn flydere, og materialer der matcher opdrift midler generelt, se linket her, hvad ideen var:

https://www.google.com/search?q=Garn+flydere+Per+karlsen.&rlz=1C1PQHA_enDK855DK855&sxsrf=ACYBGNRLbDRDRBQ3voreRwQaLlHCvHJ8OA:1571471297090&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwin_r_j6qflAhUSi8MKHVg0CP4Q_AUIEigB&biw=1229&bih=600

I dag er tingene rettet mod popper til fluefiskeriet, og her er interessen selv at lave alverdens popper typer, som kan bruges til ægte fluefiskeri og bombardo flådet, men reelt så kan de moderne Popper bruges til alle typer fiskeri, også som ophænger og fiskerig med vægtet efter hængere.

Jeg fisker grundet alder / helbred desværre ikke så meget mere, men hobbyen, med at lave tingene selv, er meget inspirerende, for en gammel fagmand, som mig, også at lave alle hjælpe værktøjerne, og gå på jagt efter de nye materialer.

På linkene her, er der lidt eksempler på, hvordan jeg arbejder med mine popper:

https://www.google.com/search?q=Popper+af+Per+karlsen&rlz=1C1PQHA_enDK855DK855&sxsrf=ACYBGNSWZvh7HFoZRPqyvjJvmMYsAFYTfw:1571471345375&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwii9cL66qflAhWIxosKHSOMB7wQ_AUIEigB&biw=1229&bih=600

Havde jeg tidsmæssigt, været i en yngre udgave, så have valget nok faldet på en 3D printer, her kan der virkelig laves udvikling, til vores endegrej, desværre er tiden løbet fra den tankeCry

Mvh

Per Karlsen.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum