Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af hjulstørrelse ift stang

 Besvar Besvar
Forfatter
casper christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
troutking99 Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2018
Geografisk: Odense C
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér troutking99 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af hjulstørrelse ift stang
    Sendt: 11 Nov 2019 kl. 12:27
Hej

Jeg har fundet dette fluehjul som jeg vil investere i,
men jeg er i tvivl om hvilken størrelse som passer bedst til min #6 stang?
https://www.waterworks-lamson.com/product/spee

Ifølge producenten er 5+ egnet til #4,5,6 og 7+ egnet til #6,7,8

Så er det overhovedet nødvendigt med plads til en masse backing på den større spole,
Eller bedre at vælge det mindre og dermed lettere hjul?

Det skal primært bruges til HØ fiskeri på kysten

På forhånd tak




Til top
casper christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
troutking99 Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2018
Geografisk: Odense C
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér troutking99 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2019 kl. 12:44
https://www.waterworks-lamson.com/product/speedster-fly-fishing-reel/
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2019 kl. 17:30
Speedster 5+ vil passe fint til din sekser stang!
Mvh
Henning
Til top
Bjarne Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Briton Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2019
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Briton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2019 kl. 17:34
Jeg vil helt klart gå efter en 7.
Det at de skriver 100 yard backing passer hvis du ruller din Flueline perfekt på hver gang. Ellers skal du regne med 60-70 yard.
Det drejer sig heller ikke om at få så let et hjul som muligt men, at den samlede vægt af hjul og line passer til at balancere din stang.

Redigeret af Briton - 19 Apr 2020 kl. 10:07
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2019 kl. 21:00
Jeg foretrækker helt klart ikke et hjul der er så let så muligt, men et der balancere stangen. Til mine klasse 6 stænger har jeg hjul der vejer omkring 150 - 175 gram, afhængig af hvilken line osv - desto tungere line - desto tungere hjul, og stang uden fightbutt skal efter min mening have tungere hjul for at balancere.
Jeg vil hellere have et hjul der er for tungt end for let. Desuden er det heller ikke godt at fylde hjulet helt op til randen med line - der skal være lidt luft, således at linen aldrig bliver klemt, også selvom lineoplægning er sjusket fx ved indrulning under en fight.
Men alt er en smagssag og har nok også lidt at gøre med kastestil, du vil også møde dygtige kastere der vil have et så let hjul som muligt, det er bare ikke min smag.
Sidst men ikke mindst vælg et fullframe hjul, de er også ofte lidt tungere, men du har aldrig problemer med at running linen sidder fast imellem hjulhus og spole.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum