Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Silke liner

 Besvar Besvar
Forfatter
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Silke liner
    Sendt: 20 Nov 2019 kl. 07:18
Hej

Er der nogen herinde der kan oplyse hvorledes man laver øjer på sine silkeliner.
Eventuel henvisninger til instruktioner vil være fint eller detaljeret gennemgang.
Det gælder liner til tungt fiske laks klasse 10 til 12.

Mvh

Lars. 

Til top
Per Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Andersen

Tilmeldt:: 22 Jan 2007
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2019 kl. 18:21
I artiklen "Renovering og imprægnering av Silkesnører" (på norsk) af Vidar Steimler og Wolfram Schott, som du kan læse på splitcaneinfo.dk under Artikler, er der et lille afsnit om øjer på side 7. Hvis du vælger denne måde, vil jeg foreslå at du inden bevikling syr igennem begge lag nogle gange, og måske gør beviklingen længere end vist, da det er til kraftigt fiskeri. Anden information om silkeliner kan du finde på splitcaneinfo.com under Links, første afsnit (på engelsk og tysk). Du kan også finde et par artikler om silkeline samme steder under Tidsskrifter/Magazines. mvh. Per
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2019 kl. 20:58
Tak for info Per

Har været inde og læse det.

De skriver ikke noget om tykkelse på silketråden til at sy/ bevikle med - har du nogen ide om denne evt data!

M.vh

Lars


Redigeret af lmehl - 22 Nov 2019 kl. 21:01
Til top
Per Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Andersen

Tilmeldt:: 22 Jan 2007
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2019 kl. 00:37
Hej Lars. Jeg har desværre ikke noget konkret bud. Pearsalls (som ikke findes mere) lavede en tråd der hed Gossamer, en ekstra fin tråd der blev brugt både til fluebinding og til øjer på stænger. Måske kan du finde noget tilsvarende på nettet eller i din lokale syvarebutik. Mvh. Per
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2019 kl. 09:18
Tak for hjælpen Per - den tråd har jeg på lager!

Mvh

Lars
Til top
Per Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Andersen

Tilmeldt:: 22 Jan 2007
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2019 kl. 11:52
Det er jo fint, hvis du synes den er stærk nok og ikke er blevet mør Smile. Når du bevikler kan du evt. lave nogle db. halvstik undervejs, for at sikre at en enkelt tråd der brister ikke får det hele til at løbe op. 
Du taler om en kraftig silkeline? Skal den på et klassisk hjul og en tohånds splitcanestang og hvor skal det bruges? I øvrigt kan jeg evt. kontaktes gennem mine hjemmesider.

Mvh. Per

Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2019 kl. 15:30
Det er ikke mørt har det liggende i forseglede poser -skal huske de ekstra db halsstik undervejs.

Linerne er #10 og 11 Corona og  Kingfisher  i hele længder samt en Thebault kl 11 i 44 meters spey udgave.
Stængerne er Sharps spliced, Hardy, Hørgård - Hjulene er Hørgård + 41/2” Perfect type Dyngly built Farlow og for #10 Robertson og Marquis.

Har ikke lige tjek på dine hjemmesider- men går ud fra at dit mellemnavn er Egholm?


Mvh

Lars


Redigeret af lmehl - 23 Nov 2019 kl. 16:12
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2019 kl. 11:34
Jeg har brugt samme teknik som Per (Egholm Andersen) nævner. Det kan anbefales at give beviklingen lidt lak, men kun lidt. Jeg bruger Fly-Tie.

Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2019 kl. 21:56
Tak for sidste kommentar - ja Steen det måtte jo blive næste år efter dette års fiskeferie!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum