Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hagebro Fluen

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Møjn

Tilmeldt:: 06 Jan 2019
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møjn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hagebro Fluen
    Sendt: 25 Nov 2019 kl. 18:09
Knivskarpt bundet Finn, Respekt
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2019 kl. 21:10
Til top
Finn Sommer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Sommer Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2019
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Sommer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2019 kl. 16:50
Takker :-)
En flue der er Still Going Strong og altid er i min æske.
Mvh
Finn Sommer
Til top
peter h. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lektoren

Tilmeldt:: 25 Sep 2011
Geografisk: kaundborgl
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lektoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2019 kl. 18:01
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Finns flue vil kunne fange fisk, og at den ser nydelig ud. Men der er heller ikke tvivl om, at man kunne gøre visse ophævelser over dimensio- neringen. Den ser mig noget fortung ud. Det skyldes, at kroppen er lidt for kort, at GP- fjeren er for 'lille', og at vingen er for lang. Det er selvfølgelig en smagssag, men den lever ikke op til klassiske mål.
Til top
Finn Sommer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Sommer Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2019
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Sommer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2019 kl. 09:44
(se nedenstående indlæg)

Redigeret af Finn Sommer - 28 Nov 2019 kl. 11:21
Mvh
Finn Sommer
Til top
Finn Sommer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Sommer Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2019
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Sommer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2019 kl. 11:17
Så kan du sove trygt igen Peter...
Og fortsat god dag til dig.


(billede kredit af proportioner: fluestikket.dk https://www.fluestikket.dk/portfolio-item/klassisk-vinget-vaadflue/)


Redigeret af Finn Sommer - 28 Nov 2019 kl. 11:18
Mvh
Finn Sommer
Til top
michael meyland Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michaelfisk Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michaelfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2019 kl. 17:32
Hej...
Den ser fin ud, FinnWink
Jeg vil gerne lige sige en kort bemærkning til vådflue. Der er forskellige stilarter og der er forskel mellem engelsk stilart og irsk stilart osv. 
Mvh

Til top
peter h. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lektoren

Tilmeldt:: 25 Sep 2011
Geografisk: kaundborgl
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lektoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2019 kl. 20:04
Tak til Finn for langmodighed og smukt svar ! På mange måder er jeg i denne forbindelse helt til grin, og det lever jeg fint med. Det hører alderen til ! Men jeg vil nu gerne fastholde, at præcision er en dyd i fluebinding - i hvert fald, når det drejer sig om fluer, der skal vises frem.
I det praktiske fiskeri viser det sig, at fisk er fortvivlende ligeglade fluebinding. Den sidste måned på kysten har været ret livlig til min store fryd. Men dovenskab og kolde fingre har fået mig til at fiske videre med fluer, som var flået i stykker af skarpe havørredtænder. Fluer med nærmest kun en tungstenbead og en lille rest dubbing har fanget godt, eller måske bedre end nye, ubrugte og snedige kreationer fra fluebinderværkstedet med alskens tingel tangel.
Det er tankevækkende, og sætter snakken om 'mønsterkorrekt' i relief !
Til top
Finn Sommer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Sommer Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2019
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Sommer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2019 kl. 10:15
Hej Peter

Du er nu ikke til grin for jeg forstod hvad du skrev omkring proportioner, men som Michael også skriver, så er der forskel på de forskellige stilarter, også inden for de våde fluer, ligesom der er forskel på en traditionel vådflue og en havørredflue, og det ikke kun på størrelsen eller krogtyperne.

Et fint eksempel er rørfluerne som englænderne klassisk bandt med typisk bucktail som vinge der blev bundet hele vejen rundt om rørret. De selvsamme rørfluer endte senere i en skandinavisk version (Tempeldog style hovedsageligt), hvor vingen sidder på den ene side af rørret. Og i dag er endnu en type kommet til som nærmeste kan kaldes en dansk version, hvor der anvendes bl.a. opossum eller kanin i en løs zonker vinge.
Ingen af disse tre rørfluetyper er forkerte i forhold til hinanden. De er alle hver deres type, ligesom en klassisk engelsk vådflue, en irsk ørredflue eller en dansk havørredflue, alle er forskellige typer af fluer. 
Og sådan fortsætter det også med de 'tørre'. En vårflue bindes ikke som en døgnflue.

At din kystflue med kun et hoved og en smule dubbing fanger fisk, er beviset på at 95% af vores fluer primær fanger fluefiskeren i stedet, men fluebindingsbranchen ville gå fallit hvis de kun solgte hareuld og agerhøne hackler ;-)

Mvh
Finn Sommer
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum