Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kunstig Pampas Græs.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kunstig Pampas Græs.
    Sendt: 14 Dec 2019 kl. 00:16

Hvad er Pampas græs? Kig forbi linket her:

https://da.wikipedia.org/wiki/Pampasgr%C3%A6s

Nu er det sådan, at dette græs kan laves kunstigt, så jeg har taget det til mig, som supplement, til mine forskellige kunstige fluebindings materialer.

Det kunstige pampas græs, er lavet i flere typer, i rigtig mange fine farver, og findes blandt andet, i Netto i disse dage, i strålængde på små 8 cm., i nogle farver, som kan bruges, til især vores rejer, til kystfluer.

På dette link ses noget af det, som kan købes:

https://www.ebay.co.uk/itm/Colorful-Pampas-Grass-Artificial-Feathers-50-100PCS-Home-Wedding-Party-DIY-Decor/392334199468?hash=item5b58f0caac:m:mkBfohfE9FK_uNOLlCxLdXg

Mine tanker omkring det kunstige pampas græs er, at det er så tyndt, i hvert enkelt strå, så det er fremragende, til at twiste ind i en dobbeltlykke, evt. sammen med andet tyndt kunstigt hår / flash, eller med de helt lange fibre fra hejre, og Whiting Spay fjer.

Tanken på en model i Pattegrise, eller andre store rejer, skal da prøves, men tanken med pampas stråene, er kun i sin vorden, og kan sikkert bruges rigtig mange steder.

Jeg vil i den kommende tid binde nogle prøver, hvori pampas stråene indgår i mønsterne, så må vi se, hvor vi lander, hvad angår fluetyper!

Jeg har ikke prøvet fluetypen med pampas græs, i vandet endnu, så hvor slidstærke de strå er, må det praktiske fiskeri vise!

Blot til orientering.

Mvh

Per Karlsen.

Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2019 kl. 13:26
Det er så dejligt Per, at du deler dine eksperimenter og ideer her på forum. Det er lige i min ånd at gå og finde ting i no-food burene i Netto og lignende butikker - hvad enten det drejer sig om pampasgræs, kattelegetøj eller noget andet - især hvis der er en fornuftig pris på det også. Der er en særlig tilfredsstillelse i at fange fisk på sin egen flue - ikke mindst når den repræsenterer kreativitet- også på materialesiden.
Der er gennem tiderne blevet solgt en del opkradsede gulvtæpperester til 20-30 kr for en lille pose.
Jeg deltog før i tiden på dette forum med erfaringsudveksling, som jeg synes er det fornemste fomål med det. Blev lidt træt af mange tråde endte i ævl og kævl.
Spurgte fx engang om nogen kendte til et bestemt mærke fluorocarbon. Det blev til 200 indlæg, hvoraf størsteparten var fornærmelser indlægsskriverne imellem!
Jeg bad de værste af dem moderere sig - det blev det kun værre afSmile
Så sejt at du ufortrødent kører på. Din passion er smittende.



Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2019 kl. 16:37
Hej Klaus.
Ja, jeg klør på, når jeg mener, at noget er relevant til vores hobby, og jeg forventer stadig, efter nu mange år på 123.nu, at man ter sig ordentligt, når der diskuteres, og deles erfaringer, så får man mest ud af oplevelserne / erfaringerne.

Dog savner jeg stadig de gode diskutioner, hvor der både var en saglig god debat, og rigtig mange gode fif, men det kommer nok aldrig igen, der er konstant nogen, som skal forpeste debatten, en ting, som jeg mener kunne være stoppet for mange år siden, det havde klædt webmaster, at gribe ind, når det blev for brogetCry

Desværre er det ikke kun forum siden, som halter, det gør auktion, og artikel siden også, der er for lidt gang i tingene, men jeg må indrømme, at jeg er nået dertil, at jeg kører mit helt eget løb, så kan det stoppe, når tiden er til det, blot ærgerligt, at man ikke laver nye tiltag, der kunne fremme interessen for 123.nu, det kører desværre for meget i samme rille.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 14 Dec 2019 kl. 16:39
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2019 kl. 11:09
Helt enig!
Jeg synes ligesom dig , at man ikke skal stoppe med at forvente en ordentlig tone og at folk ter sig ordentligt. Vi kan dog nok ikke lave om på folk, men bare fortsætte med efter bedste evne at holde vores egen sti ren.

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2020 kl. 21:53

 I forbindelse med brug af det omtalte Pampas Græs, så har jeg været i arkivet, og set på, hvad vi op gennem årene har brugt til at lave rejer.

På billedet, er der en rørflue 40 mm. lang, i ø 3 mm. rør, lavet som reje, med skumkrop.

I 2003 laver vi på et kursus, de første prøve med ryg af skum på det store rejer, både på rør og krog, og under test, viser den type reje sig, at være særdeles velfangen, på det lave vand, mest fordi fluen kun synker ca. 5 cm., når belastningen er korrekt.

Daværende, var nogle af kursisterne i vanskeligheder, med at placere øjne og andet på rejens bagparti, og vi prøvede så, at lade øjnene side i skummet i stedet for. Det var en god løsning, og har sidenhen været et tiltag, som nogen af os bruger i det praktiske fiskeri.

Øjnene stikkes i halens vimpel, men det er bedst at forbore med en nål, så øjestilken kan sættes i hullet, og så lime øjet med sekundlim.

Billedet viser en lidt anden type skumreje, end dem vi laver, som ægte kopier af Pattegrisene. Det mønster her er ikke, i fuld ornat, der er nogle ting, som er pillet af, såsom hele hale sektionen, og de meget lange spay fjer, men til gengæld, er der så twistet et krops hackel, som indeholder forskelligt materiale.

Mønsteret her har omtalte Pampas Græs + flash i krops hacklet, og jeg forventer, at selv om det er en skrabet udgave af Pattegrisen, så vil den fange det fisk, som mønsteret skal!

Kroppen er lavet af en strimmel på 2 lag. Mosgummi + en label med prikker / dots, og så er der UV lim på kroppen.

Jeg tilføjer nogle gange en enkeltkrog med påmonteret vimpel hale, det kan nogle gange få lidt sløve fisk på stikkerne, jeg lader fluen synke, og tager et hurtigt indtag, det har redet dagen i flere omgange, for fisken hugger meget voldsomtWink

Jeg vil i løbet af vinteren prøve at lave nogle rejer, i den her opsætning, i forskellige farver, og så teste den på ægte flue og bombardo flådet, men også teste om, der er forskel på de skrabede udgaver, og original opsatte pattegrise.

Mvh

Per Karlsen



 

 



Redigeret af PK - 02 Jan 2020 kl. 21:56
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2020 kl. 16:33
Citat: Skarvbassen

Blev lidt træt af mange tråde endte i ævl og kævl.
Spurgte fx engang om nogen kendte til et bestemt mærke fluorocarbon. Det blev til 200 indlæg, hvoraf størsteparten var fornærmelser indlægsskriverne imellem!
Jeg bad de værste af dem moderere sig - det blev det kun værre afSmile
Så sejt at du ufortrødent kører på. Din passion er smittende.


Hvis det var denne her, så er det ikke helt så slemt som man måske

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=46073&KW=Fluorocarbon&title=heftige-brudstyrker-p-billig-fluocarbon

Men ja der har været meget ævl og kævl på forum, ærgerligt da fora er langt at foretrække fremfor SoMe platformene hvor man ikke gider seriøs debat da de bliver endnu mere afsporede, og er væk imorgen..

Mvh
Lasse


Redigeret af LasseK - 03 Jan 2020 kl. 16:41
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2020 kl. 12:13
Sjov flue du har udviklet dėr, Per. Den minder jo en del om den gamle fluewobler,som også,stadig, fanger godt. Og du har helt ret i,at fiskene hugger voldsomt op disse halefluer,det samme sker når vi fisker med wigglerhaler. Sjovt som bevægelser kan trigge fiskene.
Bliv endelig ved med at opfinde og finde nye materialer,det er rigtig inspirerende.
Mvh
Jens 
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2020 kl. 16:34
Ok Lasse du har lidt ret - skimmede lige tråden igen - jeg huskede den som lidt værre. Jeg fik faktisk en del ud af den seriøse del. Især brænde-tricket har været hjælpsomt. Det kendte jeg ikke. Håber vi kan få gang i noget mere videns- og erfaringsudveksling igen.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2020 kl. 17:12
Hej Jens.

Ja, alt det hale halløj udgår til dels fra den gamle type Fluewobler, som jeg var så heldig at være med til at bygge op, mest som testfisker, og de første " garage modeller" var bare sjove at eksperimentere med.

Før fluewobleren blev proffesonel lavet, blev der bundet mange eksemplarer ved fluestikket, og jeg havde en årerække masser at se til med fremstilling af de første typer fluewoblere.

Da Kent Andersen fik lavet fluewoblere rigtig proffesonelt, så fik man en agn, som jeg personlig fik et helt forrygende fiskeri med, men desværre døde originalerne ud.

Skæbne vil, at jeg for et par år siden, fik fingre i stanseværktøjet til halerne + en del løsdele ,til den originale fluewobler, så i dag, kan jeg til eget brug stanse haler i original udførsel, så jeg bruger mange materialer til haler, men har dog det originale latex, det findes i store ruller, men man kan bruge andre plastmaterialer, såsom badehætter og almindelige ballonner.

Desværre er en original halen, stadig udsat for det gamle problem, det rådner over tid, men søger man silicone behandlet plast som erstatning, så kan man få halerne til at holde.

Jeg bruger i dag haler til alle typer agn, og især mine rørfluer er lavet, så krogen er monteret med en eller anden form for hale, og det virker, uanset om det på nogle agn ser helt tosset ud, så er fiskene ikke i tvivl, de knalder til, og sidder egentlig rigtig godt på krogene, så alle kroge er i dag uden modhager, så kan fisken komme retur, uden men, hvis man ønsker detWink

Mvh
Per Karlsen.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum